mai 29, 2024, 03:05:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3]
61  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper? på: mai 26, 2008, 18:28:47 pm
Z-bar'en er bare en hjelpefjær som skulle bli aktiv ved "mye" last. De gjorde vel bobla mykere bak ved å sette i mindre tosjonsfjærer for å gjøre den mindre overstyrt.
Ved å shimse z-staget slik at det er aktivt hele tiden blir bilen stivere bak. Kunne sikkert bare kjøpt grovere torsjonsfjærer og droppa hele Z-staget...

Z-stag og cambercompensator har egentlig ingenting med hverandre å gjøre. Camber kompensatoren er der for å hindre hjulet å få positiv camber i brå svinger. Var et bilde av en boble som kjørte autoslalom på vw2you hvor man tydelig så dette..
Jeg har fulgt mye av oppskriften herfra:
http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm

Bilen sitter meget godt!
Det er 2 ting jeg har tenkt å eksprementere med. Det ene er mykere dempere foran. KYB GR-2 er stive!! Har også tenkt å forsøke med ett sett caster shims til for å få enda mer caster. Har litt dårlig selvoppretting
62  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper? på: mai 23, 2008, 19:59:31 pm
Jeg er av den typen som heller liker svingete veier enn å vinne mellom lyskryssene, og er derfor nyskjerrig på om noen har gjort vellykkede forbedringer av kjøreegenskapene på en standard 1300?

Er av samme oppfatning som deg!
Har følgende oppsett og bilen(1300S) sitter som et strykejern.

Foran:
5,5" sprintstar et 26
175/65-15 dekk
Puma, moderat senket
ekstra eksentriske camber muttere. ca -1,30' camber
19mm stabstag for senket forstilling
ett sett caster shims
KYB GR-2 dempere, korte

Bak:
5,5" sprintstar, husker ikke innpress, men bygger mer utover enn foran
175/70-15 dekk
Senket ett ytre hakk
KYB gas-a-just dempere
Sway-a-way Camber kompensator
Shimset Z-stag slik at det er aktivt hele tiden
samme camber som foran(-1,30')
63  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva er lov og ikke lov? på: april 23, 2008, 22:14:49 pm
Denne sier litt om hvilke kombinasjoner som er TÜV godkjent. Om det holder for BT vet jeg ikke..
64  Forum / Snikk-snakk / Sv: forstilingskontroll på: april 23, 2008, 22:09:03 pm
Kvickstop på Strømmen. Innehaveren er VW mann Glad
Spør etter Terje
65  Forum / Problemløseren / Sv: Ventiljustering og girolje på: april 05, 2008, 18:00:18 pm
Jeg kjøpte på Torshov Strømmen for et drøyt år siden. Men de skaffer det vel hvis du spør?

http://valvoline.no/website.aspx?displayid=1377
66  Forum / Problemløseren / Sv: Ventiljustering og girolje på: mars 30, 2008, 19:51:18 pm
Torshov bilrekvista har en Valvoline 80/90 GL4 mineral olje
67  Forum / Problemløseren / Bytte bensinpumpe på: mars 16, 2008, 16:44:16 pm
Har en 1600 AD motor med likestrømsdynamo og den bensinpumpe av typen som står rett opp. Kan jeg bytte med en pumpe av typen som er for vekselstrøm? altså den som er mer skrå.
68  Forum / Snikk-snakk / Sv: Endelig skræver hun! på: februar 25, 2008, 21:40:37 pm
Nydelig! Fantastisk bil
Ett ytre hakk er etter min mening perfekt senking bak. Gir gode kjøreegenskaper, du ødelegger ikke lagrene bak, og du får ikke "dustete" camber
69  Forum / Snikk-snakk / Sv: senkespindler uten puma? på: februar 15, 2008, 19:15:01 pm
Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei.
Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma.

En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde.

Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene...
Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene Glad

Jeg har balljoint på min ja. Pumaen jeg kjøpte hos Uneberg var av samme type som du beskriver - selv på høyeste nivå er den vesentlig lavere enn original. Jeg justerte den 2 eller 3 klikk ned i tillegg og synes det var mer enn nok.. Med long-travel balljoints går det fint.. Jeg savner hvertfall ikke senkespindlene. Jeg prøvde med 4,5" felger og 145 dekk, men det gir så elendige kjøreegensakper at det var uaktuellt for meg. Med Pumaen går det fint med 5,5" felger og 175/65. Forskjellen i veigrep er enorm!
70  Forum / Snikk-snakk / Sv: senkespindler uten puma? på: februar 15, 2008, 09:13:55 am
Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...

Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det
71  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilken forgasser skal jeg bruke ? på: februar 12, 2008, 21:25:28 pm
Jeg har disse på en standard 1600 AD:
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180

Synes de fungerer strålende. Ga en motor med mye mer respons, var enkle å justere og har uttak for vacuum slik at original fordeler brukes. Du får også et utall jets, venturis etc så de kan tilpasses flere specs. De er selvfølgelig ganske små så hvis du har planer om å bygge stort senere blir de fort litt puslete
72  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Den ultimate forstilling? på: februar 07, 2008, 23:01:50 pm
Kan du ikke poste her når du hører noe?

Lurer litt på hvordan de gjør det med stabstag på denne.. Ser ikke ut som det er noe fester for stabstag og original passer nok ikke.
73  Forum / Teknisk, teori og praksis / Den ultimate forstilling? på: februar 04, 2008, 07:41:02 am
Denne så grom ut.. Her kan det vel justeres i alle tenklige retninger.

http://www.eyeball-engineering.net/
74  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekk, felg, senketråd på: februar 03, 2008, 20:47:55 pm
Bil: 1300s
Foran:
Felg:5,5" Sprintstar med ET26
dekk:175/65
Forstilling: Puma, moderat senket
19 mm stabstag for senket forstilling
long travel balljoints
ekstra eksentriske camber muttere
KYB GR-2 kadett dempere(stive..!!)
1 sett caster shims
camber: ca -1,5
talbot calipere m/stålspunnede slanger

Bak
Senket ett ytre hakk
Felg: 5,5" Sprintstar. usikker på innpress med bygger mer utover enn de fremme
dekk: 175/70
Shimset Z-stag
Sway-a-Way camber compensator
KYB Gas-a-just dempere
camber: ca -1,5
1303 hjulsylindre(til foran)
75  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: sprintstar på: januar 19, 2008, 22:59:53 pm
Vet ikke om denne hjelper, men den er fra katalogen til CSP og gjelder 5,5" felger og hva som er TÜV godkjent av forskjellige dekkdimensjoner på de

http://www.riisnaes.com/Post-1-59323-dekk_1.jpg
Sider: 1 2 [3]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!