Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3]
|
61
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper?
|
på: mai 26, 2008, 18:28:47 pm
|
Z-bar'en er bare en hjelpefjær som skulle bli aktiv ved "mye" last. De gjorde vel bobla mykere bak ved å sette i mindre tosjonsfjærer for å gjøre den mindre overstyrt. Ved å shimse z-staget slik at det er aktivt hele tiden blir bilen stivere bak. Kunne sikkert bare kjøpt grovere torsjonsfjærer og droppa hele Z-staget... Z-stag og cambercompensator har egentlig ingenting med hverandre å gjøre. Camber kompensatoren er der for å hindre hjulet å få positiv camber i brå svinger. Var et bilde av en boble som kjørte autoslalom på vw2you hvor man tydelig så dette.. Jeg har fulgt mye av oppskriften herfra: http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htmBilen sitter meget godt! Det er 2 ting jeg har tenkt å eksprementere med. Det ene er mykere dempere foran. KYB GR-2 er stive!! Har også tenkt å forsøke med ett sett caster shims til for å få enda mer caster. Har litt dårlig selvoppretting
|
|
|
62
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper?
|
på: mai 23, 2008, 19:59:31 pm
|
Jeg er av den typen som heller liker svingete veier enn å vinne mellom lyskryssene, og er derfor nyskjerrig på om noen har gjort vellykkede forbedringer av kjøreegenskapene på en standard 1300?
Er av samme oppfatning som deg! Har følgende oppsett og bilen(1300S) sitter som et strykejern. Foran: 5,5" sprintstar et 26 175/65-15 dekk Puma, moderat senket ekstra eksentriske camber muttere. ca -1,30' camber 19mm stabstag for senket forstilling ett sett caster shims KYB GR-2 dempere, korte Bak: 5,5" sprintstar, husker ikke innpress, men bygger mer utover enn foran 175/70-15 dekk Senket ett ytre hakk KYB gas-a-just dempere Sway-a-way Camber kompensator Shimset Z-stag slik at det er aktivt hele tiden samme camber som foran(-1,30')
|
|
|
67
|
Forum / Problemløseren / Bytte bensinpumpe
|
på: mars 16, 2008, 16:44:16 pm
|
Har en 1600 AD motor med likestrømsdynamo og den bensinpumpe av typen som står rett opp. Kan jeg bytte med en pumpe av typen som er for vekselstrøm? altså den som er mer skrå.
|
|
|
68
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Endelig skræver hun!
|
på: februar 25, 2008, 21:40:37 pm
|
Nydelig! Fantastisk bil Ett ytre hakk er etter min mening perfekt senking bak. Gir gode kjøreegenskaper, du ødelegger ikke lagrene bak, og du får ikke "dustete" camber
|
|
|
69
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: senkespindler uten puma?
|
på: februar 15, 2008, 19:15:01 pm
|
Jeg opplevde akkurat det samme, Bilen slo nedi hele tiden. Bilen ble rett og slett for myk med for lang fjæringsvei. Det jeg har erfart hittil er at det er kun balljoint-folket som sliter med dette. Med linkpin skal det vist gå ganske kurant med både spindler og puma. En annen ting er at puma forstillingene kan være litt forskjellige. Noen senker mer enn andre. Den jeg hadde var MYE lavere enn original forstilling selv når den var stilt inn på max høyde. Skulle jeg valgt idag, hadde jeg gått for bare senkespindler. Balljoint puma får du ikke senka så mye uansett før det stopper i bærekulene... Med litt mindre dekkdim foran 145 eller 135 som noen nevner her, tror jeg det går greit under skjermene Jeg har balljoint på min ja. Pumaen jeg kjøpte hos Uneberg var av samme type som du beskriver - selv på høyeste nivå er den vesentlig lavere enn original. Jeg justerte den 2 eller 3 klikk ned i tillegg og synes det var mer enn nok.. Med long-travel balljoints går det fint.. Jeg savner hvertfall ikke senkespindlene. Jeg prøvde med 4,5" felger og 145 dekk, men det gir så elendige kjøreegensakper at det var uaktuellt for meg. Med Pumaen går det fint med 5,5" felger og 175/65. Forskjellen i veigrep er enorm!
|
|
|
70
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: senkespindler uten puma?
|
på: februar 15, 2008, 09:13:55 am
|
Jeg solgte senkespindlene mine til fordel for Puma.. Som nevnt har du samme fjæringsvei som før. Det medførte at bilen slo nedi til stadighet. Økt sporvidde førte til skraping i skjermer med ønsket dekk/felg kombinasjon. Endte opp med å montere grisestive KYB Gas-a-just dempere for unngå dette. Da ble bilen så stiv at Puma er behagelig i forhold...
Du ønsket dårlige erfaringer og her fikk du det
|
|
|
74
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekk, felg, senketråd
|
på: februar 03, 2008, 20:47:55 pm
|
Bil: 1300s Foran: Felg:5,5" Sprintstar med ET26 dekk:175/65 Forstilling: Puma, moderat senket 19 mm stabstag for senket forstilling long travel balljoints ekstra eksentriske camber muttere KYB GR-2 kadett dempere(stive..!!) 1 sett caster shims camber: ca -1,5 talbot calipere m/stålspunnede slanger
Bak Senket ett ytre hakk Felg: 5,5" Sprintstar. usikker på innpress med bygger mer utover enn de fremme dekk: 175/70 Shimset Z-stag Sway-a-Way camber compensator KYB Gas-a-just dempere camber: ca -1,5 1303 hjulsylindre(til foran)
|
|
|
|