juni 01, 2024, 17:20:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
61  Forum / Snikk-snakk / Sv: Da er det slutt på: desember 16, 2008, 20:34:50 pm
PM!, gjentar gjerne innholdet her:

"Hva er problemet?, tror du jeg sitter her i et åpent forum å bløffer?, jeg har ingen egen interesse av det isåfall men telefon nummer til 3-4stk. kan du alltids få, gi meg 1time til å høre med disse om de er intressert i at du leker sherriff for å sjekke om jeg snakker sant eller ikke."

Hvem tror du at du er??

Mvh Wiggo Lauvstad
mob: 92625213 ring når som helst.....
62  Forum / Snikk-snakk / Sv: Da er det slutt på: desember 16, 2008, 20:13:04 pm
Før "Storebror ser deg"-mentaliteten tar heilt av her - eg tvilar på at myndighetane har tid eller kapasitet til å holde VWN under oppsikt SAMT skaffe seg informasjon om kven som er registrert bak dei forskjellige namna ein er registrert med - for å holde oversikt over kva som blir kjøpt og solgt..



TULL!!, dette har ikke noe med storebror ser deg mentalitet, men det er faktisk en realitet flere steder, bare i min hjembygd er det faktisk flere som driver med kjøp/salg av biler, båter, osv. som har blitt skjønnslignet for tusenvis av kroner fordi mydighetene antar at det er sånn og sånn, når man da i tillegg legger igjen "bevis" i et åpent forum som dette har du ikke mye å stille opp med i en evt. klagesak, å finne ut hvem som dekker seg bak brukernavn her er heller ikke svært vrient.

På finn.no kan du om du ønsker det fjerne annonsen når du måtte ønske, samme med autodb osv. på disse sidene er det også større mengde med ting tilsalgs ikke merke spesiffikt som her på VWN, men her finnes det også p åmitt hjemsted eksempel på at enkelte på ligningskontoret har fulgt aktivt med på annonser og utbedt regnskap for kjøp/salg i skatte øyemed.

Så for NOEN er dette et reelt problem og ikke paranoia......
63  Forum / Snikk-snakk / Sv: Da er det slutt på: desember 16, 2008, 18:47:20 pm
Skal ikke fyre oppunder denne tråden men er det noen som har tenkt i baner at mynighetene har tilgang til å lese alt hva man poster?, for noen som har dette som en litt "stor" hobby med kjøp og salg er det ikke alt man vil at "storebror" skal ha rede på..., hva gjelder etikk i dette er en helt annen skål men det er faktisk mange som bruker kjøp/slag for å finansiere hobbyen sin, spe på en allerede dårlig inntekt osv. uten å se seg tjent med å oppgi dette som skattbar inntekt.


Jeg er forøvrig helt enig med vwnorge admin i dette tilfellet om å beholde hele tråden, evt. sette SOLGT bak osv, om man vil fjerne "historikken" vel da er det like kjapt å sende en PM eller trykke på rapporter til moderator knappen og få fjernet hele tråden.

Just my 100000000 cents.... Øyerulling
64  Min klubb / Screwdrivers / Sv: Gratulerer JHU! på: desember 12, 2008, 07:30:45 am
Grattis!
65  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 009 Fordeler på: desember 11, 2008, 15:40:08 pm
Prøv 99315691 du Jøran.....
66  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: DOKA på: desember 08, 2008, 22:40:08 pm
Doka, crewcab, mannskapsbrakke, vegvesen bil, kjært barn har mange navn, ingen som kan avse et tips eller har en stående på lur?

-65 T1 / -82 Sika WB eller -72 02 Roadster kan evt. inngå i en handel om det er noen som vil "bytte" beite...., (sender bilder kun til evt. intresserte som har eller vet om Doka)

Wiggo
92625213
67  Forum / Snikk-snakk / Test dine kunnskaper om VW T1 på: desember 05, 2008, 18:55:44 pm
http://quiz.start.no/?p=play&quizID=45111
68  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: EMPI, AC/DC, MOON, VW og 76 "Wunderbaum" på: desember 03, 2008, 10:04:30 am
Tar en av hver av de som er igjen jeg også

Mvh Wiggo
69  Forum / Originalprat / Sv: Nazi-linken til VW og Porsche... på: desember 02, 2008, 23:18:30 pm
Ser at inlegget mitt kom som en brannfakkel og det var ikke på noen måte meningen, trøtt på morran skummet jeg bare imellom og misopfattet hva du var på jakt etter... BEKLAGER!, at du har studert dette med liv og lyst de siste tiårene og ikke minst har låven(e) fulle av div. ultrasjeldne biler står det respekt av!

Nå har jeg våknet og kan kansje bidra i riktig retning, ( om du har lest dette 100ganger før JS vennligst overse det og ikke spam tråden er du snill  Gliser )

Ferdinan Porsche (FP) oprinnelig tsjekker begynte i lære hos sin far som var platemaker, dette intresserte ikke unge Ferdinan nevneverdig og han begynte etter inspirasjon fra et kraftverk i nabobyen å eksprimentere med elektrisitet via syre og batteri, etter en stund (1893) var Fam. Porsche de første i landsbyen sin til å ha elektrisk lys i hjemmet.

Ferdinan reiste etter et kortere opphold på dentidens tekniske fagskole som 16åring i lære hos et firma i Wien som drev med elektrisitet, her fattet han interesse for elektrisk drevne biler og etter ytterlige studier ble han ansatt som sjefs designer hos et firma som het Egger og var med på utviklingen av verdens første fremhjuls drevne bil (1889), han ble etter dette kallet inn til dengangens føstegangstjeneste (1902) og tjenestegjorde som sjåfør for selveste Franz Ferdinan (for de invidde ble han snikmyrdet noe som var medvirkende til utbruddet av første verdenskrig)

I 1905 ble han ansatt som teknisk direktør for Austro-Daimler og ble med dette med på vidreutviklingen av bensin drevne motorer, Austro-Daimler drev også med utvikling av luft fartøy og Ferdinan satt faktisk høyde rekord med luftballong i 1909!

Ferdinan brukte tiden frem til slutten av første verdenskrig hos Austro-Daimler til å være med på utviklingen av div. krigsmatriell, i 1916 ble han ansatt som Direktør for Austro-Daimler og fikk utddelt flere utmerkelser for bidragene sine med utviklingen av flymotorer og tungt artelleri til første verdenskrig, han ble også tildelt en doktorgrad som ingenør av Univeritetet i Wien i 1917.

Under denne tiden giftet han seg og fikk en sønn som het Ferdinan JR, ("Ferry"), etter krigen ble Austro-Daimler rammet av finansielle problemer og FP håpet at ved å utvikle en liten billig bil Austro-Daimler kunne komme på fote igjen, han designet og bygde "Sascha" for en datidens rik filmmaker og foreslo for styret i Austro-Daimler at dette var fremtiden, styret sa nei og dermed flyttet FP med familiem sin til Stuttgart i 1923.

I Stuttgart tok han jobb hos Daimler Motor Works som teknisk leder og utviklet de relativt kjente Mercedes-Benz roadserene, SS og SSK, i 1926 ble Daimler Motor Works til Daimler Benz og FP prøvde nok engang å overbevise at en liten billig bil var fremtiden, nok engang ble han avvist

Han returnerte til Østerrike i 1929 og ble ansatt hos STEYR, her utviklet han bla. en bakhjuls stilling som senere kom til å bli brukt på boble, etter en fusjon med sin tidligere arbeidsiver Austro-Daimler og STEYR slutter han og reurenerer til Stuttgart der han i 1930 etablerer sitt eget firma sammen med Karl Rabe, sønnen Ferry er også med siden han deler sin fars lidenskap for biler og skal vise seg å bli en senere viktig brikke i det vi idag kjenner som Porsche.

Etter flere avsporinger deriblant en visitt hos selveste Stalin hvor han ble tilbydt å flytte hele virksomheten sin til dentidens Sovjet for å utvikle bilen han hadde drømt om i så mange år takker han nei hovedsakelig pga. sin lidenskap for sportsbil løp. (Russerene var ikke med i Euro Grand Prix så han mistet muligheten for å fortsette med utvikling og racing.)

Tilbake i Stuttgart ble han kontaktet av en Stor Tysk gruppe av bilfabrikanter (Auto Union Company) hvor de hadde som mål å utvikle en bil som kunne ta opp konkurransen med  Mercedes i racing, gjennom denne gruppen møtte han Adolf Hitler første gang på et møte i Auto Union i mars 1933, sitt andre møte med føreren var på Hotel Kaiserhof i Berlin, dette møte kom istand via en forhandler(Jakob Werlin) for Daimler-Benz som delte lokaler i Munchen med Partikontoret til nasjonalistpartiet, Hitler skal etter sigende ha kjøpt sin første bil av forhandleren i 1923 og kontaktet derfor han for å diskutere sin ide om en liten billig folkebil (Kdf), Werlin hadde via Daimler-Benz fått høre om FP sin ide og koblet da disse to herrer for å se på mulightetene for å realisere begges visjoner.

På dette tidspunktet hadde altså FP måtte lide nederlag flere ganger for å få bilen sin i produksjon og han øynet nå muligheten, Hitler på sin side var besatt av tanket på å berge stumpene av nasjonal følelsen for folket etter nederlaget av først verdenskrig og ikke mist få stablet på beina en sunn økonomi.

Ferdinan utviklet så prototypen til Kdf og skrev en avtale i Januar 1934 med Tyske myndigheter. Via Auto Union selskapet ble det oprettet et fond for utviklingen av folkebilen og gjennom det nå effektive Nasjonalistiske partiet ble det klekket ut en paln om at alle Tyske arbeidere skulle få kjøpe denne bilen på avbetaling, testing ble gjort frem til i 1936 og det store gjennombruddet kom ved at føreren selv oprettett Volkswagen fabrikken (Kdf byen) like ved Wolfsburg i 1938.

Utbruddet av andre verdenskrig kom så tett på produksjons start at få bile ble ferdig, fabrikken ble dermed omgjørt til å produsere krigsmatriell i flere former, FP var i denne tiden mest optatt av utviklingen av Tyske panservogner og stadig reising til Frankrike der Peugeot hadde blitt beslaglagt av tyske styrker.

Etter krigen ble FP arrestert av franske myndigheter og satt 20mnd. i arrest før sønnen Ferry som i mellomtiden hadde ledet utviklingen av Porsche og også leid seg ut til Italienere for å utvikle en Grand Prix Formula I bil hadde skaffet nok penger til kausjon og fikk sin far hjem til Østerike. FP ble etter dette nektet innreise til Tyskland og ble først i 1950/51 invitert tilbake til Kdf city for å se hvordan hans hjertebarn ble produsert i store mengder, til FP store overraskelse var mengden biler som så lang var produsert enorm og hans livsdrøm var en realitet.

Ferdinan Porsche døde kort etter visitten til Kdf City den 30 Januar 1951 og ble garvalgt i Zell Am See.

Om Ferdinan var Nazist eller ikke vet vel kun hans nålevende men etter alt å dømme var vel dette kun en formalitet å regne for å kunne sikre seg at hans visjon om en liten kompakt og billig bil var fremtiden ble en realitet samt at mye penger fant veien til hans eget selskap Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH. Sønnen Ferry drev dette til suksess og resten er historie...  Gliser

 







70  Forum / Originalprat / Sv: Nazi-linken til VW og Porsche... på: desember 02, 2008, 05:44:36 am
Ingen som har fultg opp historien om Erwin Komenda?,  her har dere skulket i timen orginal gutta...

- " Han utviklet karosseriet til Volkswagen Boble, den mest bygde bilen i forrige århundre. Han designet også den berømte Auto Union Formel 1-bilen, samt Cisitalias Grand Prix-modell, sammen med kollega Josef Mickl."
- "Bilens opprinnelse går helt tilbake til 1925, da Béa Barenyi sendte inn sine konsepter til Maschinenbauanstalt Wien. Annen inspirasjon kommer fra Tatra T97 fra 1931 og Porsche Typ 12 fra 1931.

I 1933 møtte Adolf Hitler Ferdinand Porsche for å diskutere utviklingen av en «Volks-wagen» («Folkets bil»), en enkel bil som skulle kunne transportere to voksne og tre barn i en fart av 100 km/t, og som ikke skulle koste mer enn 990 tyske riksmark.

Erwin Komenda, sjefsdesigner hos Porsche, var ansvarlig for utvikling og design av bilen."
_ "
Mye av Boblas design var inspirert av de avanserte Tatra-bilene til Hans Ledwinka, og spesielt modellen T97. Denne hadde også et strømlinjeformet karosseri og en bakmontert, firesylindret, luftkjølt boksermotor. Tatra leverte inn et søksmål, men dette ble stoppet da Tyskland invaderte Tsjekkoslovakia. Saken ble gjenåpnet etter 2. verdenskrig, og i 1961 betalte Volkswagen 3,000,000 tyske mark til Tatra som kompensasjon. Dette betydde at Volkswagen hadde lite penger til utviklingen av nye modeller, og Boblas produksjonsliv ble nødvendigvis forlenget.

Selskapet Volkswagen kan takke mye av sin eksistens etter 2. verdenskrig til en britisk offiser ved navn Major Ivan Hirst. Etter krigen tok Hirst kontroll over den bombede fabrikken, som amerikanerne hadde tatt over. Hans første oppgave var å fjerne den udetonerte bomben som hadde falt gjennom taket og kilt seg fast mellom deler av uerstattelig produksjonsutstyr. Hvis denne bomben hadde eksplodert ville Boblas skjebne vært beseglet. Hirst overtalte det britiske militæret til å bestille 20 000 biler, og i 1946 produserte fabrikken 1000 biler i måneden. Bilen, og byen fabrikken lå i, endret sine nazi-navn til Volkswagen (folkets bil) og Wolfsburg."

All infor ligger lett søkbar for den som gidder å utvide horisonten litt..

Spiller bare ballen over i en annen vinkel, som dere har skjønt er jeg ikke veldig begesistret for en stadig oppripping i nazi linken til oprinnelsen av bilen, men det er faktisk en dyperen historie enn at føreren og ferdinan koke i hop dette som en direkte følge av ideologien til en gal mann....
71  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva sier "sjefen"? DU kan finne på! på: desember 01, 2008, 14:33:27 pm
Usmakelig og unødvendig innlegg!  Flau , jeg er klar ovar at dette er den harde realitet hva gjelder opphavet til vår kjære hobby men er det virkelig nødvendig å rippe opp i den så visuellt?, det finnes tonnevis av andre bilder som gir bedre asosiasjoner.... just my 2c

Helt uenig. Har vi ikke nok takhøyde her inne til å kunne fleipe litt med bilens noe tvilsomme opphav?  Blunker

Takhøyden her er nok høy nok i massvis den, jeg mener at dette ikke har noe med takhøyde å gjøre i det hele tatt men respekt for de som har heller dårlige assosiasjoner med det som skjedde utenfor bilproduksjonen på den tiden,det er nok ikke alle som er gamle nok til å ha foreldre eller besteforledre som var offer for denne galningen, jeg har luftet dette med tilhørigheten til Nazismen før hva gjelder avatar og " slagord " i profiler her på forumet og kommer til å fortsette å si min mening om dette fremover, unødvendig og respektløst!
72  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva sier "sjefen"? DU kan finne på! på: desember 01, 2008, 12:21:13 pm
Usmakelig og unødvendig innlegg!  Flau , jeg er klar ovar at dette er den harde realitet hva gjelder opphavet til vår kjære hobby men er det virkelig nødvendig å rippe opp i den så visuellt?, det finnes tonnevis av andre bilder som gir bedre asosiasjoner.... just my 2c
73  Forum / Snikk-snakk / Noen som kjenner til dette museet? på: november 30, 2008, 22:18:21 pm
http://www.vwmuseum.se/default.asp , som evt. har bilder eller historie om stedet?, er det noe å reise til?
74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Lid+Silverbig = sant på: november 30, 2008, 19:22:25 pm
Huff detta så ille ut, best å få den til Telemark så vi kan få skikk på den..... Gliser
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Lid+Silverbig = sant på: november 30, 2008, 11:19:33 am
Hvordan ser'n ut i dagslys da?, er'n for dårlig har jeg plass til den jeg vet du :-)
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss på: november 30, 2008, 10:52:28 am
Updates??, eller har knoteblekk gått seg vill i for mange prosjekter?
77  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Amerikansk skiltramme: EMPI USA på: november 27, 2008, 04:43:28 am
ikke noe stress, la Bergseter'n få denne om han vil....
78  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: VW relaterte Reklame plakater / banner / emaljeskilt på: november 26, 2008, 23:03:41 pm
ingen som har noen effekter å selge / bytte bort?, trenger ikke nødvendigvis være vw relatert men bør ha noe med bil eller tilbehør å gjøre
79  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Amerikansk skiltramme: EMPI USA på: november 26, 2008, 23:00:23 pm
300
80  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Amerikansk skiltramme: EMPI USA på: november 26, 2008, 22:58:36 pm
250,-
81  Forum / Snikk-snakk / I disse julegave tider: på: november 23, 2008, 21:54:39 pm
her bør man finne alt til ønskelisten sin....

http://www.volkswagenmerchandise.co.uk/?cid=2,70,1,0&lp=1
82  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: DOKA på: november 23, 2008, 18:05:36 pm
Og her ble det stille..., ingen Hæ
83  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Sveising i forgassar på: november 22, 2008, 10:16:13 am
Jeg kan sende deg en komplett forgasser mot porto, hvilken type skal du ha?

Mvh Wiggo
84  Forum / Snikk-snakk / Sv: På gjengrodde stier fortsetter..... på: november 16, 2008, 20:00:26 pm
noen flere....
85  Forum / Snikk-snakk / Sv: På gjengrodde stier fortsetter..... på: november 16, 2008, 19:54:02 pm
her er resultatet av sommer/høst jakten.....
86  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: DOKA på: november 11, 2008, 18:54:52 pm
Ingen flere som har/vet om?, trenger ikke være kjørbar eller strøken i lakk/interiør,.....
87  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / DOKA på: november 09, 2008, 21:35:51 pm
eller Crew Cab om dere vil, årsmodell ikke så viktig men ikke nyere enn -80, noen som har en som ikke trenger å bygges på nytt? ( les : rustvrak ), motor / gir / bremser / lys trenger ikke være der da jeg har liggende eller skaffer deler etterhvert.

PM / mail / SMS

Mvh Wiggo
92625213
88  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: VW relaterte Reklame plakater / banner / emaljeskilt på: november 03, 2008, 18:31:46 pm
Ovalen føler seg alene i det store nye lager lokalet og trenger litt pynt på veggene :-)
89  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / VW relaterte Reklame plakater / banner / emaljeskilt på: november 03, 2008, 18:25:30 pm
av typen vist på bildene under, evt. annet i samme sjanger ønskes kjøpt evt. byttet i vw relaterte deler, noen som har noe? trenger ikke være strøkent, størrelse er heller ikke viktig men A4 er ikke intressant.

Håper at bildelånet fra mags og Gjøran er OK?, om ikke gi beskjed og jeg kan fjerne bildene.

PM/Mail/SMS/Mobil eller svar i denne tråden :-)
90  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: T2 Camper selges. på: oktober 29, 2008, 21:38:47 pm
bumper denne med en edit for deg HC
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!