Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
|
64
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Chrome 5 Spoke felger?
|
på: juli 15, 2008, 23:01:20 pm
|
Et lite vink; Norge er definitivt IKKE "sunny climate" og de der har sunny climate chrome Ikke kjøp sånn krom med mindre du planlegger ratlook om et års tid...
|
|
|
66
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Porsche fuchs
|
på: juli 15, 2008, 22:34:33 pm
|
Leste et sted (UltraVW?) at krommede originale Fuchs var å regne som livsfarlig... Det skjer noe med aluminiumslegeringen når disse havner i krombadet, sprekkdannelser og denslags. Greit å ha i bakhodet om en finner noen for salg på nettet.
Oi. Den er lei for GFK-gutta som hele gjengen har earlies dyppet i krom...
|
|
|
67
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering!
|
på: juli 15, 2008, 20:25:58 pm
|
Til å ha kontroll på sakene maste du noe j...... Men jeg kan ikke forstå annet enn at armene er like. Du kan jo sjekke på webshops om de selges h/v eller ikke
|
|
|
68
|
Forum / Problemløseren / Sv: Nye tromler eller gjenge opp på nytt?
|
på: juli 15, 2008, 20:12:34 pm
|
Har selv noe dårlig erfaring med repro tromler. Mine var produsert i Tyskland, men en morgen spiste muttertrekkeren gjengene til frokost. Dessuten rustet tromlene noe aldeles forferdelig. De var HELT nye for én sesong (4000-5000km) siden, og nå er overflaten KUN rust. De originale tromlene fra VW er fortsatt svarte og fine.....er enig ang. Skrotnisse btw
|
|
|
69
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering!
|
på: juli 15, 2008, 18:41:15 pm
|
...
Torsion-fjører og fjørplater er demontert og arkivert. + att eg lagde ein tegning som viser kor dei skal på plass att...........
...
E da nokon som veit om fjørplatene og deksel er like?? Altså passar dei om einan??
Ingen ?!? ?!? Det må då vera nokon som veit dette HEHE...clusterfuck!!
|
|
|
70
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problem med godkjenning av 1600cc!!
|
på: juli 15, 2008, 18:26:12 pm
|
Sitert fra godkjenningspapir fra Møller, datert 19. juni 2007, "På enkelte eldre modeller har fabrikken opplyst at en kan øke motoreffekten med ca. 10-15 hk uten at en behøver å gjøre noen annen ombygging av bilen.
For Volkswagen "Boble" med f.eks. 1300 motor og 40 hk betyr dette at en original 1600 motor på 50 hk kan monteres uten å gjøre noen andre forandringer"
|
|
|
71
|
Forum / Problemløseren / Sv: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk?
|
på: juli 15, 2008, 07:24:05 am
|
Termostaten er vel rett og slett bi-metall som ved en viss temperatur slår ut, og via et stag og en flapp styrer luftstrømmen gjennom oljekjøleren...? Oil bypass valve er en ventil som sitter inni motoren og regulerer hvorvidt oljen skal strømme gjennom oljekjøleren eller ikke. Disse to systemene fungerer uavhengig. Har jeg forstått dette rett?
|
|
|
72
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Porsche fuchs
|
på: juli 14, 2008, 23:21:56 pm
|
De nye polerte Fuchs repro (5,5"?) som gjøran la ut til salgs så jo veldig bra ut.... spør du meg
|
|
|
74
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tinn-sparkling
|
på: juli 14, 2008, 16:23:11 pm
|
Og; flussmiddel er det samme som tinnpasta.
"Tinnpasta" kan være mye rart. Det finnes et utall varianter av flussmiddel, med forskjellige bruksområder (og aggressivitet). Til karosseriet bruker man sterkere saker enn hva som vanligvis brukes til lodding av elektriske koblinger.
|
|
|
76
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering!
|
på: juli 11, 2008, 22:13:11 pm
|
Jeg snakker av erfaring da jeg sier: du trenger ikke vinkelmåler. Eneste problemet med å ikke ha vinkelmåler er at du antakelig ikke blir helt fornøyd med høyden - og må justere på nytt. Men justere på nytt må du antakelig uansett, vinkelmåler eller ei, da det skal godt gjøres å få bilen til å sitte slik du vil ha den på første forsøk. Å justere høyden når du først har et utgangspunkt er lett som en plett. Øyemål og en følsom hånd er alt som skal til for å finjustere høyden likt på hver side til slutt.
|
|
|
77
|
Forum / Problemløseren / Sv: Castershims, gull eller tull?
|
på: juli 10, 2008, 15:02:29 pm
|
Har i dag fjernet castershims, og satt spissingen på nytt. dro på med fettpressa i alle ledd, for å være sikker på at det er fullt opp. Jaggu ble den mye bedre. Litt rar er den enda, men nå venter jeg til hjulstillingskontrollen er tatt.. da prøver jeg meg på en lengere tur hjem.. Enkelte vil hevde at bilen rett og slett ikke var lav nok forran...
|
|
|
80
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva knekker batteriet, og hvorfor?
|
på: juli 08, 2008, 18:21:42 pm
|
Haha...så du fikk faktisk et nytt batteri gratis av Mekonomen fordi du hadde ødelagt ditt første?? Og nå har du ødelagt det nye batteriet og? Kretsene i bilen din stjeler strøm, og har drept 3 batterier til nå! Så lenge batteriet står tilkoblet i bilen din, vil det ødelegges. Batterier tar permanent skade av å bli utladet. (8V = utladet 12V batteri). Til nå har du konsentrert deg om symptomet, ikke årsaken Måten å finne ut hvilke kretser som suger strøm (tenning og lys AV), er å måle strømmen (A) mellom batteriets minuspol og gods (med frakoblet minusledning på batteri). Her skal du få utslag på måleren. Så napper du ut sikring etter sikring i sikringsboksen, til utslaget på måleren forsvinner. Da vet du hvilken krets som er problemet, og kan inspisere den nærmere. Gudd løkk!
|
|
|
82
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Annbefaling av verksted til Bytte av motor osv.
|
på: juli 07, 2008, 19:25:52 pm
|
HaraldL: Jeg ønsker en diskret måler slik at jeg slipper dette for ofte. Ikke noe mikk makk, men skikkelig utført så det ikke blir et slikt "påfunn".
Beklager om det virket nedlatende Om du har bestemt deg for å montere tankmåler så er det beste du kan gjøre å montere original fra 62-67 modell. Om bilen din har original bensintank må du bytte den også. Du trenger også nyere type deksel til dashbordet ditt, ett med hull til tankmåleren. Ikke klipp i stykker ditt originale, da kan du like gjerne kaste det i søpla.
|
|
|
83
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Annbefaling av verksted til Bytte av motor osv.
|
på: juli 06, 2008, 23:13:26 pm
|
Husk at verdien på bilen synker jo mer påfunn du gjør med den. 61 var den siste modellen uten tankmåler. I stedet har den reservekran. Er det ikke mer moro at bilen er så gammel og sær at den ikke en gang har tankmåler, men en kran du vrir om med foten da motoren begynner å hoste og harke? My 2 cents Hilsen en som gjerne skulle hatt kran i sin 61.
|
|
|
84
|
Forum / Problemløseren / Sv: Slynger til bremsetrommel
|
på: juli 06, 2008, 22:20:55 pm
|
Disse slyngene er vel kun på eldre tromler. På min bil er det satt på nyere type tromler (vifte/fuchs-mønster), og de kommer uten slynge. Og mine reprotromler Made In Germany ser like ut, bortsett fra at det ikke er laget hull til oljeutkast!
|
|
|
85
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 53 Splitt
|
på: juli 06, 2008, 21:30:33 pm
|
Smakløst å lakkere hvitsider på den bilen syns jeg. Lakken på sidene burde dessuten ikke gått lenger opp enn listene?! (om jobben skulle vært gjort "riktig") Ser dumt ut. Stålfelgene minner meg om sen 60-taller slik de er lakkert. Ser jo veldig ut som 15 tommer...skulle det ikke vært 16" på denne bilen?
|
|
|
87
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor tykke skal ledningene være?
|
på: juli 02, 2008, 20:03:36 pm
|
Jeg gjør et forsøk på en enkel forklaring av relé.Et relé er en elektrisk operert bryter (les: el. op. "lysbryter"). En vanlig lysbryter skrur du av/på ved å fysisk slå over kontakten i posisjon 1/2. Et typisk relé for bil, styrer du (skrur du av/på) ved å gi det +12V (les: volt/spenning) på et par tilkoblinger. Et relé har flere tilkoblinger ("store brytere") som blir åpnet/lukket av styringen. Disse tilkoblingene er hvor f.eks. kjørelys/langlys tilkobles. Mens den originale bryteren i dashen kobler du inn på styringen, så du skrur releet av/på med bryteren. Hvorfor installere releer?Bryterne dine blir over tid slitt ut av vanlig bruk. Hvor mye slitasje bryteren får, er direkte avhengig av hvor mye strøm som trekkes gjennom den. Hvis bryteren blir veldig sliten, og den f.eks. driver kjørelysene, vil lysene dine bli svakere og svakere og til slutt forsvinne fordi bryteren brenner opp (=defekt). Styringen til et relé trekker nesten ingen strøm - flere tusen ganger mindre enn kjørelysene! Vi lar den originale bryteren ta på seg silkehanskene, mens et billig relé fra f.eks. Biltema kan ta støyten fra nå av....litt som å ta varetrekk over setene....elektrisk sett
|
|
|
89
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2
|
på: juni 30, 2008, 18:49:01 pm
|
Jøss, ble det flatt hjul på vei til pinstripinga... Det ble bra med fetere gummi bak! Skjønner ikke at du gidder å skrape overalt egentlig... Bare på vei opp fra Borrestranda tok du i greit et par ganger...hehe..
|
|
|
90
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Problemer med VWNorge
|
på: juni 30, 2008, 16:57:03 pm
|
Sliter også til tider med å "få opp" vwnorge, da den noen ganger "ikke finnes" slik som Holmen her sier.
Packet loss... Jeg bruker Opera med wand password manager og "husk meg" i tillegg. Husker admin på vwnorge skrev om problemer med packet loss pga. dårlig TP-kabel. Vet ikke hvor proff server gutta kjører, men slike kabler blir gjerne dårlig av rullende kontorstoler osv. Kanskje folkevogner i dette tilfellet?
|
|
|
|