juni 14, 2024, 00:46:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 49
61  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla! på: mars 13, 2014, 14:19:22 pm
Intervallvisker, ja. En viktig detalj jeg glemte, som jeg gjerne skulle hatt i det daglige. Pluss viskerhendel på rattet.

Om det hadde vært mulig med lyktespylere uten å rote til utseendet på fronten for mye, hadde det også vært et stort pluss.
62  Forum / Snikk-snakk / Sv: svar fra vegvesnet ang Hengerfeste på: mars 13, 2014, 11:35:50 am
Vil vel tro det er 650 kg som gjelder (med driftsbrems, om jeg husker rett). Finnes haugevis med vognkort til Bobler rundt omkring med denne vekta skrevet inn.

Edit: Sakset fra vognkortet til Bobla jeg vokste opp med, en 1300 1968-modell (avskiltet, men ikke vraket):

Med driftsbrems: 650 kg.
Uten driftsbrems: 450 kg.
63  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla! på: mars 11, 2014, 23:03:16 pm
Jeg er selv originalfantast og kjører Boble året rundt - 1300 1968-modell. Har hjemmekontor, så veldig mye kjøring i det daglige blir det ikke, men når jeg først kjører, er det gjerne over 40 mil i slengen.

Skulle jeg endra noe som helst, ville det vært å ha mer krefter i motoren - 75-80 HK hadde gjort seg. Med tilsvarende modifiseringer av bremser. Resten ville jeg faktisk latt være i fred. Bakkeklaringa er veldig fin å ha om vinteren og på humpete norske veier, smale dekk anser jeg som ingen ulempe på en såpass lett bil, spesielt på våt vei, hvor det gjelder å unngå vannplaning.

12 volt elektrisk anlegg er veldig greit i det daglige, 3-punktsbelter likeså. Altså blir det fra 1968 og oppover som gjelder for meg, hovedsaklig. Trenger man ekstra varme, er jo bensinvarmer en klassisk løsning.
64  Forum / Problemløseren / Sv: Clutchwire i rør? på: mars 11, 2014, 22:54:45 pm
Men som sagt - skal du bare ha ut motoren, trenger du ikke styre noe som helst med clutchwiren.
65  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skal nå kjøpe min første bil - Og fullføre drømmen om boble :) Spørmål! på: mars 06, 2014, 09:11:40 am
1. Hva er fallgruvene ved å kjøpe boble? - hva burte jeg spørre og undersøke om og se etter.
Som f.eks rust under- på "bære bjelkene?"

Du finner en temmelig så bra rustguide her på forum. Bare å lese og lære.

4. Og et lite tilleggspørsmål  - hvordan er det med bensin - må den blandes ut? (altså med olje?) En som har eid boble for lenge siden fortalte meg at dette må gjøres for noen år siden, men kanskje han tok feil.

Denne personen husker åpenbart ikke forskjell på Boble og Saab Glad Bobla har aldri hatt totakter og har derfor aldri trengt olje i bensina.

Anbefaler igrunn at du leser og lærer litt om bilen før du kjøper. Bobla var legendarisk for å være driftsikker og enkel å jobbe med i sin tid, men noen "kjør 15 000 km og sett den på service"-bil er den ikke, og mange av dagens verksteder vet knapt opp og ned på bilen. Derfor lurt å finne ut litt mer generell info på forhånd. Kjøp en bok - det finnes flere - eller les litt her, for eksempel: http://www.thebugshop.org/gotech.htm
66  Forum / Snikk-snakk / Sv: Visning biltilsynet? på: februar 16, 2014, 08:48:42 am
Så lenge dekkene er innenfor kravene til rulleomkrets og ikke stikker utenfor skjermene/subber i hjulhus, burde ikke dette være noe problem.

Ikke noe krav om vinterdekk om vinteren som sådan - man skal bare være skodd for føret. Så lenge mønsterdybden er innenfor kravet som gjelder om vinteren, burde ikke dette heller være noe problem.
67  Forum / Problemløseren / Sv: motorproblem på: februar 11, 2014, 19:07:32 pm
Ett år gammel bensin er det ikke nødvendigvis så mye futt i lenger, nei.

Bensin er ikke noen homogen væske - de mest flyktige og lettantennelige bestanddelene fordamper først, og det som blir igjen, likner mindre og mindre på bensin.
68  Forum / Snikk-snakk / Sv: Utfordringer med import fra Brasil? på: januar 14, 2014, 21:12:32 pm
Jeg vil tro at miljø- og sikkerhetskrav kan være et av de største hindrene.
69  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor brede dekk på 4,5" felg... på: november 23, 2013, 15:32:44 pm
155 for bredt for 4,5" felg? Neppe Glad 4" felg er jo originalt på mang ei Boble, og her er 155 standardbredde for radialdekk.
70  Forum / Snikk-snakk / Sv: Gammel avis side på: november 19, 2013, 23:12:37 pm
Etter bildet av Bobla nederst på siden å dømme... Jeg vil tippe 1939.
71  Forum / Problemløseren / Sv: Forsjell på 65 og 69 mod sjermer? har et par noob spørsmål. på: november 08, 2013, 21:40:44 pm
Takk for svar. Er det noen fysisk endring på baksjermene? eller er det bare hullene til baklyktene som er plassert forskjellig?


Bytter du til forskjermer med liggende lykter, blir det litt verre å få montert støtfangeren igjen, da den gamle typen skjermer ikke har utsparringer for støtfangerbrakettene. Usikker i farten på om dette gjelder bak også.
72  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger på: oktober 30, 2013, 19:20:43 pm
Vel, ved å fly beint så kommer man jo faktisk rundt jorda uten å havne lenger og lenger ut i verdensrommet. Ta med det i utregninga da :-)

Egentlig rart at vi klarer å frakte biler... galskap :-)

Så en laser som er kraftig nok treffer deg i bakhodet når den har rundet jorden?

Det blir vel å sammenlikne epler og appelsiner.

Flyr du rett frem, i den forstand at du alltid holder noenlunde samme avstand til bakken, vil du til slutt ha flydd rundt jorda av den enkle grunn at jorda er rund.
En laserstråle bryr seg ikke nevneverdig om slikt, så den stråler ut i verdensrommet om den er kraftig nok (det er blant annet slik man måler avstanden mellom jorda og månen, mener jeg å ha lest).

Og dermed er vi tilbake ved det samme poenget andre har nevnt tidligere: Er teorien man bruker, detaljert nok, vil den også gi god beskrivelse av virkeligheten. Såfremt man bruker riktig teori i utgangspunktet.
73  Forum / Problemløseren / Sv: Nødvendig med "spjeldsystem" inni viftehus? på: oktober 29, 2013, 21:38:02 pm
Det skal la seg bra gjøre å finne en overflødig del på Boble-motoren.

Termostaten og spjeldene sørger for at motoren oppnår riktig driftstemperatur raskest mulig, og for at motoren holder riktig driftstemp i kaldt vær.

Riktig driftstemp på kortest mulig tid = betydelig lavere motorslitasje.
74  Forum / Problemløseren / Sv: 1303-74 mod ryggelys på: oktober 28, 2013, 09:07:58 am
Er det en 1303 S eller 1303 L? L-modellen kan jeg tenke meg hadde ryggelys som standard, men S-modellen er jeg ikke så sikker på om hadde det. Men fabrikken brukte naturligvis mye de samme delene på de to modellene, så lykteglass/innmat i lykta kan godt ha vært det samme på begge modellene.
75  Forum / Problemløseren / Sv: Startproblemer - gåen startmotor? på: oktober 22, 2013, 21:01:03 pm
Hvis du hører et "klikk" når du vrir om nøkkelen, fra cut-off-ventilen på forgasseren eller fra starteren som slår inn, har du iallfall kontakt på tenningslåsen, mest sannsynlig. Dårlig jording mellom girkasse og resten av bilen er en gjenganger.
76  Forum / Problemløseren / Sv: Noen som tar på seg rustsveising på min 66 mod boble - i Hamar og omegn? på: oktober 22, 2013, 20:58:13 pm
Vær obs på at det garantert skjuler seg mye mer rust i kanalene enn det du kan se på utsiden. Sveising/bytte av kanaler er slettes ingen umulig jobb, men den er tidkrevende, og ting må gjøres rett. Så ta deg god tid med å finne noen med peil, som kan gjøre jobben ordentlig, en gang for alle. Og lykke til! Glad
77  Forum / Snikk-snakk / Sv: nybegynner på: september 23, 2013, 08:08:32 am
Rød strek som markerer 50 km/t, som er vanlig fartsgrense i tettbebygde strøk. Veldig kjekt å ha, synes nå jeg.
78  Forum / Problemløseren / Sv: Fra originalgasser til ny repro dingsboms på: september 14, 2013, 01:04:28 am
Har kjørt med Brosol-gasser siden tidlig 2005, sikkert en 50-60 000 km eller så. Har alltid funka som fjell.
79  Forum / Problemløseren / Sv: Virker som den ikke får bensin? på: september 08, 2013, 09:21:08 am
Tett utlufting i tanken, møkk i tank/bensinslanger/bensinrør kan også gi liknende symptomer.
80  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jeg smygtitter litt på Facebook... på: september 05, 2013, 11:00:50 am
Kanskje er det rett og slett slik at blant annet dette forumet fungerer så bra, at folk ikke har så stort behov for også å være aktive på Facebook i VW-sammenheng?
81  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte instrumentlyspærer i speedo på: september 01, 2013, 22:06:38 pm
Fjern kappa inni bagasjerommet som dekker til alt bak dashbordet. Demonter evnt. friskluftslange fra friskluftboksen hvis den er mye iveien. Ellers er det mest bare knoting med fingrene for å komme til, skulle jeg tro,
82  Forum / Problemløseren / Sv: vw boble 1303 1974 på: august 31, 2013, 10:40:51 am
Er dette fordeler eller har det kommet dårligere ting også?

Og angående dette spørsmålet, så er dette veldig smak og behag. Rent objektivt sett er Boblene fra 70-tallet med McPherson-fjæring foran og IRS bak litt mer moderne biler. De har bedre kjøreegenskaper, bedre bagasjeplass foran og er antagelig litt tryggere i en smell også (mindre sjanse for å få rattstammen i brystkassa). Noen synes disse bilene er steinkule, andre foretrekker 60-tallsboblene som har den mer klassiske stilen, men mindre bagasjeplass foran og kjøreegenskaper som ikke tilgir dumme avgjørelser bak rattet i like høy grad.

Merk også at Bobla først fikk 12 volt elektrisk anlegg med 1968-modellen (men bilene med 1200-motor fortsatte med 6 volt langt inn på 70-tallet). 6 volt funker det også, men er mye mer sårbart for spenningstap pga. irrete/dårlige kontakter. Noe som jo gjerne er et problem på såpass gamle biler.

Skal du kjøre om vinteren, så rustbeskytt opp og ned i mente. Salt spiser gamle biler.
83  Forum / Problemløseren / Sv: vw boble 1303 1974 på: august 31, 2013, 10:29:51 am
En 12 volt kupevarmer vil ikke gi noen merkbart høyere temp inne i bilen. I beste fall får du kanskje litt lunk på f.eks frontruta.

Dette er enkel fysikk. 12 volt gange for eksempel 10 ampere blir 120 watt. Til sammenlikning genererer kroppen din kanskje ca. 100 watt. En hårføner trekker lett 1500 watt...

Er alle varmluftslanger hele og kanalene ikke opprusta innvendig, får du plenty varme fra varmeapparatet i ei Boble. Legg til en bensinvarmer, så kan du bli så stekt du bare vil Glad
84  Forum / Problemløseren / Sv: vw boble 1303 1974 på: august 30, 2013, 11:25:27 am
Tror det var i 1972 at VW begynte med det beryktede "data-diagnose" systemet.

Skjønt om dette ikke funker i dag, så betyr det ingenting. Er så allikevel ingen verksteder nå som har kompatibelt datautstyr å koble dette diagnosesystemet til Glad
85  Forum / Problemløseren / Sv: Mulig å skifte bremselysbryter på hovedsylinder uten å måtte lufte "alt"? på: august 28, 2013, 07:07:59 am
Problemet er ikke nødvendigvis gummien i hovedpumpa i seg selv, men slitasjemønsteret som oppstår inne i hovedpumpa ved vanlig hverdagskjøring. Den dagen man "tæller til" på bremsepedalen i f.eks. en nødsituasjon, kan man oppleve at dette slitasjemønsteret ødelegger gummien.

Har selv opplevd totalt tap av bremsevæske på den bakre kretsen og har siden vært generelt skeptisk til over 30 år gamle hovedpumper.
86  Forum / Problemløseren / Sv: Mulig å skifte bremselysbryter på hovedsylinder uten å måtte lufte "alt"? på: august 27, 2013, 22:09:53 pm
Vet ikke hvor mye jeg ville stolt på den hovedsylinderen... Har selv opplevd hovedsylinder som virket helt fint, helt til den plutselig ikke lenger gjorde det.
87  Forum / Problemløseren / Sv: Lader ikke på: august 25, 2013, 11:22:10 am
Finn frem et multimeter eller ei prøvelampe og mål.

Kommer det strøm ut av dynamoen?
Kommer det strøm ut av regulatoren?

Regulatorer er forøvrig sårbare greier. Har bytta to stykker på ti år på min bil.
88  Forum / Problemløseren / Sv: Fra originalgasser til ny repro dingsboms på: august 24, 2013, 14:04:07 pm
Mest sannsynlig en justeringssak. Har hatt ny forgasser på min egen bil selv siden 2005 - jeg ble lei av alt plunderet med den gamle, og da den i tillegg begynte å lekke bensin fra spjeldakslingen, var grensen nådd. Min bil går utmerket med ny forgasser, men den må naturligvis være riktig justert. Det spørs det om dette verkstedet har fått til.
89  Forum / Problemløseren / Sv: Lekasje 1300 -68 på: august 21, 2013, 21:22:00 pm
Håper den forstillinga ikke er like rusten på innsiden som på utsiden.

Lenge siden forstillinga har blitt smurt, forresten? Burde tyte bra med fett ut der du har den glippa.
90  Forum / Problemløseren / Sv: Lekasje 1300 -68 på: august 20, 2013, 20:57:57 pm
Bensin kjenner du som en tydelig stank. Bremsevæske lukter...litt ubestemmelig, igrunn. Ikke lukter bremsevæske bensin, ikke lukter det olje, ikke lukter det svidd. Verken fugl eller fisk.

Vingling under kjøring kan være flere ting: slakke i bærekuler, styrestag, dårlig justerte hjulvinkler kombinert med hjulspor... Og sterk sidevind, naturligvis.

Finn frem en lommelykt, legg deg ned foran ved bilen og ta en grundig titt på alt. Ikke verd det å ta noen sjanser.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 49
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!