601
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: skulle hatt kontakt med eier av denne bilen,,(bergen)???
|
på: september 03, 2009, 20:12:33 pm
|
Fuchs wide 5 jo.....kult. Hvor fikk du tak i disse?
Du har jo like, spurte om å få kjøpe dine en gang i tiden! Kjøpte de av en kar i Arizona.. Wide five fuchs, produsert av American eagle. Ble laget som en repro av fuchs på 80 tallet til de med 5-205 boltmønster. Jeg brukte noen måneder på å få fatt i de, og de var i dårlig stand så jeg har lagget og polert dem opp. Jeg synes det er flotte felger og de ligner så lite på orginale fuchs at det nesten blir en "egen" felg. Jepp, like som de jeg har. Husker at det var en som spurte om jeg ville selge, husket ikke at det var deg. Er på jakt etter en felg til reservehjulet også. American eagle solgte disse helt frem til ca år 2000 før de ble fjernet fra internettsidene deres. Mener de ble levert med 2 alternativer på innpress. Mine(og dine også ser jeg) har innnpress på 19, ergo bygger en del utover. Har 175 foran og 185 bak, og hadde ikke vært for et hakk med senking bak ville de gått litt utenfor.
|
|
|
604
|
Forum / Snikk-snakk / Fuchs "wide 5" - hvor mange har det her i Norge?
|
på: september 02, 2009, 14:28:35 pm
|
Har fuchs wide 5 fra american eagle wheels på bilen min. Ser ikke mange biler med akkurat denne felgen. Finnes ikke i hopetall på thesamba heller, og ser ikke ut til at de får sin renesanse på samme måte som BRM, 5 spokes osv osv.
Husker en type 3 i 89/90/91 som kjørte med disse pluss bilen jeg har, mulig et par andre også men usikker der. Jeg lurer bare litt på hvor mange som har slike, eller vet om noen som har? Bare av ren nysgjerrighet. Jeg oppfatter disse som litt sjeldne, selv om prisene ikke er høye på de som er å oppdrive. Selv er jeg på jakt etter en femte felg til reservehjulet.
|
|
|
606
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Kadron 40, weber/Empi 2 x 34 eller liggnende
|
på: august 28, 2009, 13:32:43 pm
|
Vurderer å bytte ut mine dobble solex 40 PII jeg har liggende. Før jeg vender tankene mot statene i form av bestilling av nye forgassere prøver jeg her hjemme. IKKE på jakt etter to dobble, men 2 enkle.
Er 2 x 40 enkle kadron gassere eller 2 x 34 empi/weber e. l som er av interesse. Send meg info om hva du evnt har, tilstand og pris.
|
|
|
607
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Brann buss på finn som har en km stand på 7000km
|
på: august 28, 2009, 11:04:16 am
|
Men kjære meg da BT. Det legges jo ut linker i hytt å gevær her. Er vel derfor denne delen av forumet heter "eksterne linker". Men for guds skyld, kan jo kalle det "eksterne linker kun i de tilfeller forumet ikke er nede". Men.......
Og nei, ALLE har ikke sett på veteran-vw på finn. Jeg er en av dem.
|
|
|
609
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 90-100HK godkjent i type 1
|
på: mai 25, 2009, 13:18:59 pm
|
Det som slår meg mest når jeg leser tråder som dette, er at Biltilsynet, som jo burde være et offentlig serviceorgan, lar det være helt opp til bileier å grave frem dokumentasjon om alt.
Det som er mye av problemet er at BT faktisk allerede sitter på det meste av dokumentasjon på en del ombyggninger. Og med det sitter de også på mange av svarene som vi som "kunder" må bruke masse av tid og krefter på fordi bevisførselen ligger i våre hender. Det er mange tilfeller der "kunden" (oss) har gravd frem riktig dokumentasjon, hvorpå BT har sammenlignet denne med dokumentasjonen de har. BT har lagret mange dokumentasjoner og avgjørelser fattet av Statens vegvesen. Til eksempel er skrivet om maks 100 hk og 165 km/t med skivebremser på en boble eldre enn 71 godt kjent som står i de fleste permer rundt omkring......bare de gidder å sjekke.
|
|
|
610
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Klaring i blokk ved bruk av 74 veiv
|
på: mai 25, 2009, 13:07:32 pm
|
Noen her som har en 74 veiv og som kan bekrefte at blokka IKKE trenger noen som helst bearbeiding? Skal visstnok være en drop-in sak dette. En 76 veiv kan også gå har jeg lest, men der anbefales det at noe gjøres for å være på den sikre siden.
|
|
|
611
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Britax
|
på: mai 25, 2009, 13:04:43 pm
|
Har britax på min 80 talls looker. Bra kvalitet og passform, men hvordan de er sammenlignet med parisbeetlegreiene.....det vet jeg ikke. Britax tak lages ikke lengre desverre.
|
|
|
613
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: JBL 6-kanals forsterker
|
på: mai 06, 2009, 08:53:03 am
|
Mulig det, men er for tiden litt lei av folk som skal ha fri frakt på alt, og ikke nok med det, når de endelig har fått det skal de jaggu prute også. Jeg er helt sikkert sær på området, men dette er en diskusjon som kan bli tatt andre steder enn i en annonse.
|
|
|
615
|
Bruktbørsen / Deler selges / Taktrekk grå velour fra TMI
|
på: mai 04, 2009, 19:51:12 pm
|
Selger et ubrukt taktrekk i grå velour, såkalt "one-piece"-trekk der B-stolpene går sammen med taktrekket. Passer for årsmodellene 47-67 ifølge katalogen. Ligger i original eske. Har vel ligget på hylla 3-4 år nå. Ga ca 2000 selv, selges for 1250. Ikke over, ikke under, men 1250. Kan sende, men da betaler kjøper frakt. Kan også hentes i Larvik.
|
|
|
623
|
Bruktbørsen / Deler selges / 1776 blokk, AS41
|
på: mars 04, 2009, 17:23:24 pm
|
Har en blokk tatt opp til 1776 liggende som jeg vurderer å selge. Denne er ikke brukt etter oppborring. Er glassblåst utvendig av en tidligere eier. Jeg har ikke målt om denne trenger linjeborring da den kommer uten bolter slik at vi ikke fikk skrudd blokka sammen, men Reierstad på Kløfta tok en titt på denne og mente det var noe av det bedre han hadde sett av en AS blokk og at den trolig ikke trengte linjeborring. Utover det har jeg ingen garantier å stille.
Den er ikke tatt opp for full-flow. Blokka er ren og fin og kan inspiseres nærmere i Larvik. Må hentes, sender ikke. Men kan bringes Larvik-Trondheim helgen 8-10 Mai. Ring 47400304 ved spørsmål istedet for å ta dette her. Starter budrunden på kr 1000.
|
|
|
626
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Stoler
|
på: februar 23, 2009, 15:14:56 pm
|
De var kule, lurer på hvilken bil de kommer fra. Kan se ut som noe gammelt japansk blekk.
|
|
|
628
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
|
på: februar 10, 2009, 10:37:13 am
|
Tok litt feil ang dette med ratt. Siterer direkte fra brevet jeg fikk fra Oslo trafikkstasjon på min søknad om div ombygginger:
"Ratt kan byttes uten vedlagt dokumentasjon da bilen er eldre en 1974-01-01. Rattet må ha tilfredsstillende styrke og diameter over 30 cm. Det må være utformet så bilen kan styres på en lett og sikker måte."
Følgende er å finne i boken Krav til kjøretøy. Har funnet teksten ang ratt i Kapittel 21. Denne loven trer i kraft 01-01-1974. Ta med dette argumentet til stasjonen og vis det frem. Vanskelig å motargumentere da:
§ 21-2. Styring av bil
1. Styreinnretningen må være slik at tilstrekkelig styreutslag oppnås. Minste svingradius - målt til ytterste forhjuls spor - må ikke være større enn 12 m. Styreinnretningen skal være konstruert slik at den virker selvopprettende. Rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm.
4. Ettermontering av uoriginalt ratt.
4.1 Det er ikke tillatt å ettermontere ratt med rattnav (adapter) av annen utførelse enn det bilen var utstyrt med fra fabrikken, med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar rattet eller at et uavhengig laboratorium har prøvd rattet med rattnavet for vedkommende bilmodell og at kravene i ECE-reg.nr. 12 Annex 4 er oppfylt. Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE-godkjenning) for uoriginalt ratt utstedt av Kraftfahrt Bundesamt (KBA) i Vest-Tyskland anses som tilstrekkelig dokumentasjon for at rattet med rattnavet kan godkjennes.
4.2 Uoriginalt ratt skal være merket med ratt-type og produsentens navn eller merke. Tilhørende rattnav skal være merket med ratt-type, produsentens navn eller merke og bilens fabrikat- og modellbetegnelse, eventuelt bilens modellnavn. Rattnavet kan i stedet merkes med et tilhørende delenummer av hvilket det, av den dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1, skal fremgå at rattnavet passer til rattet og til vedkommende bilmodell.
4.3 En lettfattelig monteringsanvisning for ratt og rattnav skal medfølge hvert enkelt uoriginale ratt.
4.4 Dokumentasjon og monteringsanvisning som nevnt skal alltid medføres i bilen. Dette kreves likevel ikke dersom regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av det uoriginale rattet.
Men som sagt, dette gjelder IKKE på biler eldre en 01-01-1974.
|
|
|
629
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenne effektanlegg og rattbytte
|
på: januar 29, 2009, 21:23:37 pm
|
Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.
Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.
Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.
Du har uansett en øvre db grense som ikke kan overskrides i tettbebygde strøk og byer. Mener det er 104db, men skal ikke si det sikkert. Her blir den ene loven slått ihjel av den andre. Den strengeste gjelder, sånn er det med alt lovverk Ja, slike rettningslinjer for støy i tettbebygd strøk finnes, og varierer fra kommune til kommune. Tror ikke de har biler i første tankegang her, er vel mer mot fly, tog, anleggsarbeid og denslags. Og 104 db er ganske høyt i utgangspunktet, må vel på med stinger uten demper for å komme opp i denne styrken, ikke sikkert du når opp da heller. Hvilken lov som er strengest skal jeg ikke gå inn på her, men de har vel tatt noen sikkerhetsmomenter når de utformet reglene for biler registrert før 1.1.71. Derav uttrykk som "ikke unødig eller sjenerende støy". Allerede her ligger det ann til en vurdering av hver enkelt tjenestemann ved hver enkelt trafikkstasjon. Den dagen en boble bråker like mye som et lokomotiv elle en F16, ja da................
|
|
|
|