Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11
|
91
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 mod Beach Buggy-prosjektet
|
på: januar 07, 2021, 21:12:16 pm
|
Vel inne i garasjen, etter at glassfiberstøvet hadde lagt seg ute, så begynte jeg å demontere litt og se hva jeg egentlig hadde kjøpt.
Ratt og rattstamme er fra Golf/Polo eller noe lignende. Med de to universal-leddene, og bare festet i bøylen under dashbordet, var dette en pent sagt ustabil konstruksjon. Og ledningsnettet er kuttet for å ta av huven, så det er rett og slett skrot. Nytt ledningsnett og bremsedeler, plus, pluss.... er bestilt allerede.
|
|
|
96
|
Forum / Prosjektgarasjen / 69 mod Beach Buggy-prosjektet
|
på: januar 07, 2021, 20:58:00 pm
|
Hei. Jeg har egentlig lovet meg selv at jeg ikke skulle lage noen prosjekt-tråd mens jeg holder på med et prosjekt. Og dette er av den enkle grunn at jeg ikke vil gå i samme felle som ganske mange her inne. Starter på et prosjekt. Sier det skal være ferdig om et år, 2 år, til sommeren, til neste sommer....osv. Og så blir dem "aldri" ferdig. Sånn er det for mange av oss dessverre. Grunnen til at jeg nå allikevel starter en tråd, er at jeg ønsker til (i beste Grelland-ånd) å holde dette forumet i live. Det hele startet rett før jul. Jeg hadde en samtale om alt og ingenting, og VW selvsagt, med min gode venn Kent ( Mr. Bubblehead) I en bisetning sa jeg at jeg hadde vurdert å kjøpe en buggy. Har jo lenge syntes de er tøff. Og Kent hadde en som han solgte, og som det ikke passet for meg å kjøpe der og da. Jo.....sier Kent. Det står en i Vestbyen (Bydel i Bodø) Dagen etter fikk jeg bilder av bilen der den stod.....ute !! I romjula var jeg og så på den, og tenkte meg om et par ganger før jeg besemte meg for å kjøpe den. Så den 3. januar hentet jeg den og dro den inn i garasjen min. Og her kommer mitt like optimistiske mål som de fleste som starter en prosjekttråd...... Planen er å ha den på veien til sommeren. Bilder av slik bilen stod da den ble kjøpt. Den har ikke vært på veien siden 1999. Men har heldigvis ikke stått ute mer enn siden sist høst. Så det er ikke noe rust som må sveises.
|
|
|
97
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 06, 2020, 20:51:30 pm
|
👍 Da skjønner jeg hva du mener. Men jeg trodde det var en fordel å ha lav komp med kompressor, akkurat som med turbo. Men mulig at boblemotorene har så lav komp i utgangspunktet at det er en fordel å øke den litt.🤔 Blir spennende å følge prosjektet sånn at jeg kan stjele ideene dine når jeg skal i gang med det samme. 😎 Et kjapt spørsmål. Du skriver litt lenger opp at du skal øke kompresjoner ved å ta ut litt i toppene. Det vil vel senke kompresjonen... Spørsmålet er da.....skal du ha høyere komp enn standard?🤔
Anders.
Når jeg skriver ta ut så mener jeg å frese litt dypere i forhold til original anleggsflate slik at forbrenningskammeret blir mindre. Men jeg har ennå ikke helt kommet til bunns i hjva som er ideell kompresjonsforhold når jeg kjøre med kompressor, så det får vi se.
|
|
|
98
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 06, 2020, 16:24:41 pm
|
Et kjapt spørsmål. Du skriver litt lenger opp at du skal øke kompresjoner ved å ta ut litt i toppene. Det vil vel senke kompresjonen... Spørsmålet er da.....skal du ha høyere komp enn standard?🤔
Anders.
|
|
|
99
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: How-To: Karosserivugge til boble
|
på: april 03, 2019, 13:12:29 pm
|
Hei Tistlo.
Forstår jeg deg rett når du sier at røret for festepunktet bare skal være ca 15cm over støtfanger/festepunktene. Og at man da kan senke hele karosseriet i snurren med ca 30cm? (Altså kutte høyden opp til der rotasjonspunktet/rørene er) Har du kanskje noen bilder av nyere og modifisert snurre?
MVH Anders Fiva.
|
|
|
100
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Vugge/Snurre til boble-karosseri ønskes kjøpt.
|
på: april 01, 2019, 14:31:26 pm
|
Hei Er det noen av dere som har en ferdig karosseri-vugge/snurre til salgs til boble. Jeg vet det finnes å få kjøpt ferdige på f.eks Gasolin. Men det er vel flere av dere som har laget til boble, og som kanskje ikke bruker den lengre, så prøver her først. Ordner med frakt sjøl.
MVH Anders Fiva Bodø.
|
|
|
103
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / T-1 motor, 1641, standard comp, 1:1,25 vipper og engle 100 kam?
|
på: august 31, 2018, 15:01:36 pm
|
Av ren latskap, og vel vitenden at det er folk her inne med denne kunnskapen så spør jeg om følgende:
Skal bygge en T-1 motor, 1641ccm med standard comp. Spørsmålet er da om det er et problem å montere 1:1,25 vipper og engle 100 kam, som har 0,420 i løft. Jeg regner jo ikke med at det skal være noe problem med kollisjon mellom stempel og ventil, men vil bare forsikre meg før jeg bestiller.
|
|
|
104
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / AB-motor (1300) som 1641 ?
|
på: august 27, 2018, 11:37:49 am
|
Jeg har tilbud om å kjøpe en 1641motor. Men det er en AB-motor. Denne må vel da ha vært maskinert for å få sylindre til å passe? 1600sylindre passer ikke rett inn i en 1300motor?
Glem det. Fant svaret sjøl. 😉 1641 er slip in også i ei 1300 blokk.
|
|
|
105
|
Bruktbørsen / Biler selges / SOLGT ! 55--mod boble med innsveist 3-folders ragtop til salgs.
|
på: juli 24, 2018, 20:20:22 pm
|
Bilen selges som rullende, registrert, renoveringsobjekt ! Tidlig 55 modell med hjertebaklys, profilerte dører og innsveist korrekt 3-folders ragtop. Rustfritt karosseri. Finish; spraybokslakkert matt svart. Matching number: Bunn, karosseri, motor, gear, og forstilling er alle fra mai-55. Kun en registrert eier før meg. Etter det 3 eiere som ikke fikk den på veien. Nå registrert for første gang siden 1974. Bilen er "skrudd sammen" og altså ikke restaurert. det er dog brukt MASSE nye deler i prosessen. Bilen starter og går, kjører fing og bremser, men den har lyter. Den svetter olje fra simmering ved svinghjul, og det er av og til lyd fra utløserlager når man starter (Selv om clutch, trykkplate og lager er nytt) Forgasser svetter fra aksling. Nyoverhalt bensinpumpe, og nye besinslanger. Motor går urent på jevnt pådrag. (Plugger, stifter, kondensator, rotor og fordelerlokk er fra 70/80tallet !) Trenger ny gasswire, den gamle er skjøtet, og går tregt tilbake. Pluggledningene er nye. Etter sigende skal stempler, og ringer være ubrukte. Alt nytt i bremser og støtdempere. Alle pakninger nye. Nye dekk, Nye, repro Albertspeil. Ny eksos. Nye teppesett , også bak baksetet. Seter og dørtrekk er original. Et hull i passasjersetet som ikke vises når ryggstø står i bakre stilling. Utvendig ragtoptrekk er bare sydd av et stykke vinyl jeg hadde. Taket er sveist inn og grovspaklet. Det mangler trekk innvendig rundt vinduer og rundt ragtop. Alt elektrisk fungerer. Ene pilen er dog litt "slapp". Bremser trenger justering. Det samme gjør nok forstilling. Skjermer er NOS, nyere VW-skjermer som er tilpasset med bl.a trekkerør for ledninger i forskjermer. Dette er et utmerket utgangspunkt for en 100%restaurering. Eller et enkelt objekt om du ønsker å kjøre "rat" Bud under 85.000.- vurderes ikke og blir ikke besvart. Og synes du dette er "feil"/ublu pris, så start gjerne en egen tråd og diskuter det der. Ta kontakt på PM for seriøse henvendelser. Jeg svarer også på spørsmål her i tråden. Sikkert masse jeg har glemt underveis, så redigerer teksten etterhvert. Se også: http://thesplitcruisers.blogspot.com eller annonse på FB VW Norge.
|
|
|
107
|
Forum / Snikk-snakk / Bygge om fra hevarm til teleskopdemper på splitboble.
|
på: september 29, 2017, 20:07:03 pm
|
Heisann. Er det noen som sitter på oppskriften for å bygge om fra hevarmsdempere til teleskop bak på split bobler. ( Kim Larsen ! ? f.eks) Gjerne med bilder og/eller en link til en side. Har Googlet ganske mye men greier ikke finne noe...... Glem det folkens. Litt mer Google så fant jeg det.
|
|
|
|