Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5
|
91
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken VW-del hater du mest?
|
på: april 30, 2008, 11:47:36 am
|
Men den VW delen som er værst av alt finner vi ikke på bobla.. men på det meste av golfer og nyere frontmotor vw's.. og det er C-klemma mellom manifold og eksosanlegg.. Makan til drit!! Satt å leste gjennom tråden med formål å legge til denne jeg også. Makan til prakk skal man lete lenge etter. Finnes vel egnet spesialverktøy, men min løsning har vært å feste den på eksosmanifolden og en jekkstroppe i andre enden, feste i chassie og jekke dritten på plass.
|
|
|
92
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Dekkonline.com
|
på: april 29, 2008, 10:46:40 am
|
Bestillte derfra i fjor, men her skal Tevo Dekk ha skryt, de rådet meg til å bestille dekk fra dekkonline fordi de ikke kunne skaffe, så hjalp de meg med omlegging gog hvite dekksider for en hundrings!
|
|
|
100
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Dessa galna Svenskar
|
på: mars 29, 2008, 15:55:58 pm
|
Den eldre(min far) er gammel råner fra 60-tallet. Fryser på rygen når han forteller om PV uten bremser, og nødvendigheten av å kjøre med tresko for bedre bremseeffekt.
|
|
|
101
|
Forum / Snikk-snakk / Erfaringer med Optima Redtop
|
på: mars 29, 2008, 15:51:28 pm
|
Tåler disse batteriene å lades helt ned uten å ødelegges. Jeg glemmer stadig vekk et eller annet som trekker strøm, og er lei av å kjøpe nye batterier hvert år. Vurderer derfor et eller annet som tåler litt juling uten å sulfatere som vanlige bly-batterier gjør
|
|
|
102
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: H-1835 T1 1200
|
på: mars 10, 2008, 10:56:07 am
|
Jeg setter 10 kr på cluch-justering. De andre gearene er vel synkroniserte, og vil dermed være enklere å engasjere om du har litt for stor kraftoverføring fra cluchen. Har hatt dette problemet selv noen ganger, men ikke etter en justering av cluchwire.
|
|
|
103
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: H-1835 T1 1200
|
på: mars 09, 2008, 14:07:51 pm
|
Den gearkassa di: Jeg synes det høres mere ut som en cluchjustering enn at noe er feil med kassen. Skal jo i grunnen ikke rote å skrape så mye inni der når du står stille. Mitt råd: Stram opp wiren først å se om det blir bedre, prøv eventuellt å engasjere andre gir fra stillestående.
|
|
|
104
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: krefter på råde
|
på: februar 18, 2008, 21:15:39 pm
|
Om du gir meg et forbrenningstrykk, sylinderdiameter, slaglengde og rådelengde kan jeg renge det ut
Edit: Litt kjapp i avtrekket, kunne vel trenge en kurve over forbrenningspunkt i forhold til omdreiningsvinkel for å gjørre en ok utregning. Åge
|
|
|
105
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: vurd. ny bruksbil passat
|
på: februar 16, 2008, 17:37:29 pm
|
Har selv en 1,9 tdi fra 96 med 90 hk. Har kjørt 80000 med den siden juli 07, så kan vel trygt si at jeg begynner å være innkjørt. Multilinkframakselen som kom på 98-modellen hadde store svakheter, men de fleste har nå måttet skifte en komplett forstilling, og det ble utbedret i ettertid. Finnes diverse problemer med disse bilene. Luftmengdemålerne har en tendens til å stelle til en del trøbbel. EGR(Eksosresirkulering) gir også en del trøbbel i form av fusking og gjennsoting av innsug. Forhandlerne annbefaler ofte å blokkere denne for å unngå trøbbel. Jeg har kjøpt en enkel usb-kabel til obd-II. Dette gir meg muligheten til å overvåke motorstyring og lese feilkoder og slette feilkoder. Erfaringen min er at det kan være greit å skifte ut alle vakumslangene til styring av turbo og egr.
Om min 96-modell vil jeg si at det er en svært stødig og behagelig bil å kjøre. Min lever et hardt liv på veiene mellom grong og steinkjer. Dette er en veistrekning som er preget av lite trafikk, få kontroller og høy gjennomsnittsfart. Fra tørr asfalt til speilblanke vinterveier er jeg veldig trygg på at den oppfører seg som forventet.
Selvsagt ruster den noe, men det vil alle biler gjøre etter 10 år i salt.
Er ikke sikker på om jeg vil annbefale deg å kjøpe 110-hesteren. Denne har turbo med variabel geometri og jeg har inntrykk av at dette steller til mere tull enn den noe enklere 90-hesteren. Ellers så har stasjonsvognen godt med plass, og den vil nå utover stige i pris frem til fellesferien. Mange er ute etter å skifte bil før ferien.
|
|
|
108
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: finnes denne ennå?
|
på: februar 07, 2008, 07:32:34 am
|
Avregisrert sier statens vegvesen.
Jeg tror bildene er tatt på vw til tusen 2003 eller 2004.
Da tror jeg vi sier 2003, hadde hatt mange bilder av den om den var der i 2004
|
|
|
110
|
Forum / Snikk-snakk / Setetrekk
|
på: januar 29, 2008, 16:18:10 pm
|
Søsters vil bruke bilen som brudebil, og da må jeg gjøre noe med interiøret sier min bedre halvdel.
Bilen er en T1 56
Hva annbefales av setetrekk? Er ingen orginalfantast, har mere lyst på en uorginal fargekombo... Hvor bestille?
|
|
|
111
|
Forum / Resto-look / Sv: High end Resto look? eller, "Hva er det hotteste av det hotte?"
|
på: januar 24, 2008, 16:58:59 pm
|
plåt felger helst med god kant, hvite dekksider å det meste av hva JHU har nevnt oppe her å swampcooler Så de HOTTESTE felgene er stålfelger for en resto? og falske dekksider? Da har det ikke vært en hot resto i noen av bladene på så lenge jeg kan huske. Så jeg velger å tro at det ikke er rett. Men i Norge derimot... JOda volksworld for et par år siden, svart med røde sider...lekker!
|
|
|
113
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Orginalratt - Til passat....
|
på: januar 21, 2008, 13:33:59 pm
|
Litt OT, men prøver likevel
Trenger et orginalt ratt til passat 96-98 eller et som passer som ser orginalt ut. Gikk ikke gjennom EU med BBS-rattet, og gidder ikke krangle med tilsynet...
|
|
|
115
|
Forum / Problemløseren / Sv: luftmassemåler
|
på: januar 06, 2008, 18:52:56 pm
|
Du kan beynne med å søke på wagcom, har selv kjøpt meg en enkel kabel på ebay til et par hundre som jeg bruker, men er ikke sikkert den vil passe til din bil, men den fungerer på min 96 Passat tdi. Luftmengdemåler får mye skyld på disse bilene, men det er en god del annet som kan være galt og gi de samme symptomene.
|
|
|
116
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: letting av svinghjul
|
på: januar 01, 2008, 15:05:08 pm
|
Greit det med teori og regnestykker, men i følge DIN normen bremser man motoren på på de forskjellige turtallene med full gass og avleser avgitt MOMENT, moment ganger turtall er HK. I praksis gjøres det også på samme måte, men regnestykket er litt mere komplisert, Moment oppgis som Nm eller KGM, dvs momentet målt på en arm som er 1 meter i lengde. Men de fleste bremsebenkene har en arm som er 0.716m eller 71.60cm lang for så gange dette med turtallet og legge inn korrigering for innsugsluft-temperatur og luft-trykk. DVS at om du er tilskuer til en bremsing eller ser bilder av en så vil viseren vise et høyere moment en det virkelige fordi armen er kortere en 1 meter ( 0.716m). Ikke så stort problem i dag siden de fleste benker har datastyring av utskriften og sa er det bare å studere dataskjermen. Såkalt bremsing hvor du drar motoren gjennom et gitt turtall fra eks.visss 3000 til 8000 er også nyttig, men er ikke i henhold til DIN normen som krever at motoren skal stå stille i 1 minutt på hvert målt turtall, mange ganger faller da effekten med alt fra 5-30% og på godt bygde motorer stiger den med 2-10% under det minuttet det hele varer. Svinghjulet har mange funksjoner, som mange har belyst her, bare det at det tyngste svinghjulet finner du på en 1200-1300motor og det letteste finner du på en 2 liter, grunnet clutchdiameteren. Vekten påvirker først og fremst belastningen på innfestninger til veiv og veivas levetid. Har aldri funnet at biler med ekstremt lette svinghjul/veivaksler går bedre en andre, men alt til sitt bruk. kan være at det spiller rolle om du vinner eller taper på en 1/4mile.
1. Hele poenget med dreiemoment er at du ikke avleser forskjellige verdier etter lengden på armen. I praksis så måler du ikke moment, du måler en kraft i en gitt avstand. Da vil du få forskjellige målinger, dreiemomentet blir det samme uansett hvor du måler! 2. Mitt regnestykke var en grov forenkling på hvor mange kW 3 kg letting av svinghjul kunne bety i praksis i en akselerasjonssekvens som tar 2 sekunder fra 3000-5000 rpm
|
|
|
118
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: letting av svinghjul
|
på: desember 22, 2007, 12:46:13 pm
|
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper). Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.
Hvor mye? Seks kilo pleier å være "vanlig" vekt etter leting. Utrolig mye "mystikk" og myter om hva svinghjulet "gjør", som du sikkert har sett. Det er et moment"batteri" ingen ting annet. Det suger til seg kraft som det gir fra seg om motoren skulle få problemer med å holde seg i gang (Dvs du holder på å kvele motoren). Et tungt svinghjul vil da holde motoren snurende til den tenner igjen. Det er rett å slett en inrettning som hjelper folk med å få i gang bilen uten å kvele den (bestemødre og slikt:-) ) Svinghjulet er også dimensjonert etter vekten på bilen det sitter på, så en Type4 motor har nok et tyngre svinghjul fra VW´s side enn det de hadde satt på om den skulle i en type 1. Selv har jeg kjørt med 4,5 kilo i noen år helt uten problemer. Mente "Hvor mye større effekt"? Om du f.eks måler i bremsebenk på konstant turtall kontra om du måler på rullende landevei...
|
|
|
119
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: letting av svinghjul
|
på: desember 21, 2007, 13:50:50 pm
|
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper). Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.
Hvor mye?
|
|
|
|