juni 04, 2024, 18:43:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5
91  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken VW-del hater du mest? på: april 30, 2008, 11:47:36 am

Men den VW delen som er værst av alt finner vi ikke på bobla.. men på det meste av golfer og nyere frontmotor vw's.. og det er C-klemma mellom manifold og eksosanlegg..   Makan til drit!!  Hemmelig

Satt å leste gjennom tråden med formål å legge til denne jeg også. Makan til prakk skal man lete lenge etter. Finnes vel egnet spesialverktøy, men min løsning har vært å feste den på eksosmanifolden og en jekkstroppe i andre enden, feste i chassie og jekke dritten på plass.
92  Forum / Snikk-snakk / Sv: Dekkonline.com på: april 29, 2008, 10:46:40 am
Bestillte derfra i fjor, men her skal Tevo Dekk ha skryt, de rådet meg til å bestille dekk fra dekkonline fordi de ikke kunne skaffe, så hjalp de meg med omlegging gog hvite dekksider for en hundrings!
93  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: ØK Tenningslås med nøkkel på: april 21, 2008, 20:15:40 pm
Ingen som har noe brukbart liggende å slenge?
94  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / ØK Tenningslås med nøkkel på: april 21, 2008, 06:44:55 am

Mangler nøkler etter vinterdvalen, og trenger derfor et tenningslås med nøkkel til oval
95  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: sveising på: april 08, 2008, 11:19:16 am
Slip vekk sinken! Eller drikk godt med melk etterpå...Forgiftning er ikke kult!
96  Forum / Snikk-snakk / Sv: Erfaringer med Optima Redtop - nå også YellowTop på: april 03, 2008, 19:49:43 pm
OKI, da får jeg gå for YellowTop. Da er spørsmålet, hvor kjøper jeg til gunstigst pris?
97  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :) på: mars 31, 2008, 09:53:24 am
Fra min side ingen kritikk, men tror du har ødelagt litt av kjøleeffekten ved å lakkere den. Tviler på at lakk har samme varmeledningsevne som aluminium
98  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :) på: mars 30, 2008, 18:16:21 pm
Men, jeg gjenntar spørsmålet. Var det lurt å lakkere den?
99  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :) på: mars 29, 2008, 17:42:36 pm
Men var det så lurt å lakkere den?
100  Forum / Snikk-snakk / Sv: Dessa galna Svenskar på: mars 29, 2008, 15:55:58 pm
Den eldre(min far) er gammel råner fra 60-tallet. Fryser på rygen når han forteller om PV uten bremser, og nødvendigheten av å kjøre med tresko for bedre bremseeffekt.
101  Forum / Snikk-snakk / Erfaringer med Optima Redtop på: mars 29, 2008, 15:51:28 pm
Tåler disse batteriene å lades helt ned uten å ødelegges. Jeg glemmer stadig vekk et eller annet som trekker strøm, og er lei av å kjøpe nye batterier hvert år. Vurderer derfor et eller annet som tåler litt juling uten å sulfatere som vanlige bly-batterier gjør
102  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: H-1835 T1 1200 på: mars 10, 2008, 10:56:07 am
Jeg setter 10 kr på cluch-justering. De andre gearene er vel synkroniserte, og vil dermed være enklere å engasjere om du har litt for stor kraftoverføring fra cluchen.
Har hatt dette problemet selv noen ganger, men ikke etter en justering av cluchwire.
103  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: H-1835 T1 1200 på: mars 09, 2008, 14:07:51 pm
Den gearkassa di: Jeg synes det høres mere ut som en cluchjustering enn at noe er feil med kassen. Skal jo i grunnen ikke rote å skrape så mye inni der når du står stille. Mitt råd: Stram opp wiren først å se om det blir bedre, prøv eventuellt å engasjere andre gir fra stillestående.
104  Forum / Snikk-snakk / Sv: krefter på råde på: februar 18, 2008, 21:15:39 pm
Om du gir meg et forbrenningstrykk, sylinderdiameter, slaglengde og rådelengde kan jeg renge det ut

Edit: Litt kjapp i avtrekket, kunne vel trenge en kurve over forbrenningspunkt i forhold til omdreiningsvinkel for å gjørre en ok utregning. Åge
105  Forum / Snikk-snakk / Sv: vurd. ny bruksbil passat på: februar 16, 2008, 17:37:29 pm
Har selv en 1,9 tdi fra 96 med 90 hk. Har kjørt 80000 med den siden juli 07, så kan vel trygt si at jeg begynner å være innkjørt. Multilinkframakselen som kom på 98-modellen hadde store svakheter, men de fleste har nå måttet skifte en komplett forstilling, og det ble utbedret i ettertid. Finnes diverse problemer med disse bilene. Luftmengdemålerne har en tendens til å stelle til en del trøbbel. EGR(Eksosresirkulering) gir også en del trøbbel i form av fusking og gjennsoting av innsug. Forhandlerne annbefaler ofte å blokkere denne for å unngå trøbbel. Jeg har kjøpt en enkel usb-kabel til obd-II. Dette gir meg muligheten til å overvåke motorstyring og lese feilkoder og slette feilkoder. Erfaringen min er at det kan være greit å skifte ut alle vakumslangene til styring av turbo og egr.


Om min 96-modell vil jeg si at det er en svært stødig og behagelig bil å kjøre. Min lever et hardt liv på veiene mellom grong og steinkjer. Dette er en veistrekning som er preget av lite trafikk, få kontroller og høy gjennomsnittsfart. Fra tørr asfalt til speilblanke vinterveier er jeg veldig trygg på at den oppfører seg som forventet.

Selvsagt ruster den noe, men det vil alle biler gjøre etter 10 år i salt.

Er ikke sikker på om jeg vil annbefale deg å kjøpe 110-hesteren. Denne har turbo med variabel geometri og jeg har inntrykk av at dette steller til mere tull enn den noe enklere 90-hesteren.
Ellers så har stasjonsvognen godt med plass, og den vil nå utover stige i pris frem til fellesferien. Mange er ute etter å skifte bil før ferien.
106  Forum / Snikk-snakk / Sv: Electrical power!! Noe for bobla???? på: februar 13, 2008, 15:16:53 pm
Nå mener jeg at jeg har et bilde av en T1 med elektriske motorer i et nyerer VolksWorld eller UltraVW
107  Forum / Snikk-snakk / Sv: Skrue sett til motor på: februar 13, 2008, 09:47:11 am
Slagskrutrekker! Der du har skikkelig underlag i allefall
108  Forum / Snikk-snakk / Sv: finnes denne ennå? på: februar 07, 2008, 07:32:34 am
Avregisrert sier statens vegvesen.

Jeg tror bildene er tatt på vw til tusen 2003 eller 2004.

Da tror jeg vi sier 2003, hadde hatt mange bilder av den om den var der i 2004
109  Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det ikke lov å ha det moro lenger?? på: februar 03, 2008, 21:59:19 pm
Husker fra en Nato-øvelse at engelske piloter var de verste, de plukket furukvist ut av våpenfestene...
110  Forum / Snikk-snakk / Setetrekk på: januar 29, 2008, 16:18:10 pm

Søsters vil bruke bilen som brudebil, og da må jeg gjøre noe med interiøret sier min bedre halvdel.

Bilen er en T1 56

Hva annbefales av setetrekk? Er ingen orginalfantast, har mere lyst på en uorginal fargekombo... Hvor bestille?
111  Forum / Resto-look / Sv: High end Resto look? eller, "Hva er det hotteste av det hotte?" på: januar 24, 2008, 16:58:59 pm
plåt felger helst med god kant, Øyerulling  hvite dekksider å det meste av hva JHU har nevnt oppe her å swampcooler

Så de HOTTESTE felgene er stålfelger for en resto? og falske dekksider?
Da har det ikke vært en hot resto i noen av bladene på så lenge jeg kan huske.

Så jeg velger å tro at det ikke er rett.

Men i Norge derimot...

JOda volksworld for et par år siden, svart med røde sider...lekker!
112  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Hvorfor har ingen kjøpt denne?? (boble 59 modell) på: januar 23, 2008, 15:44:51 pm
Burde kanskje stikke opp en tur å se, er jo bare 3 mil hjemmefra...
113  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Orginalratt - Til passat.... på: januar 21, 2008, 13:33:59 pm
Litt OT, men prøver likevel

Trenger et orginalt ratt til passat 96-98 eller et som passer som ser orginalt ut. Gikk ikke gjennom EU med BBS-rattet, og gidder ikke krangle med tilsynet...
114  Forum / Problemløseren / Sv: Rengjøring av deler nedsauset i olje på: januar 11, 2008, 08:25:22 am
JIf ovnsrens og oppvaskbørste... ikke le, det fungerer!
115  Forum / Problemløseren / Sv: luftmassemåler på: januar 06, 2008, 18:52:56 pm
Du kan beynne med å søke på wagcom, har selv kjøpt meg en enkel kabel på ebay til et par hundre som jeg bruker, men er ikke sikkert den vil passe til din bil, men den fungerer på min 96 Passat tdi. Luftmengdemåler får mye skyld på disse bilene, men det er en god del annet som kan være galt og gi de samme symptomene.
116  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: letting av svinghjul på: januar 01, 2008, 15:05:08 pm
Greit det med teori og regnestykker, men i følge DIN normen bremser man motoren på på de forskjellige turtallene med full gass og avleser avgitt MOMENT, moment ganger turtall er HK. I praksis gjøres det også på samme måte, men regnestykket er litt mere komplisert, Moment oppgis som Nm eller KGM, dvs momentet målt på en arm som er 1 meter i lengde. Men de fleste bremsebenkene har en arm som er 0.716m eller 71.60cm lang for så gange dette med turtallet og legge inn korrigering for innsugsluft-temperatur og luft-trykk. DVS at om du er tilskuer til en bremsing eller ser bilder av en så vil viseren vise et høyere moment en det virkelige fordi armen er kortere en 1 meter ( 0.716m). Ikke så stort problem i dag siden de fleste benker har datastyring av utskriften og sa er det bare å studere  dataskjermen. Såkalt bremsing hvor du drar motoren gjennom et gitt turtall fra eks.visss 3000 til 8000 er også nyttig, men er ikke i henhold til DIN normen som krever at motoren skal stå stille i 1 minutt på hvert målt turtall, mange ganger faller da effekten med alt fra 5-30% og på godt bygde motorer stiger den med 2-10% under det minuttet det hele varer. Svinghjulet har mange funksjoner, som mange har belyst her, bare det at det tyngste svinghjulet finner du på en 1200-1300motor og det letteste finner du på en 2 liter, grunnet clutchdiameteren. Vekten påvirker først og fremst belastningen på innfestninger til veiv og veivas levetid. Har aldri funnet at biler med ekstremt lette svinghjul/veivaksler går bedre en andre, men alt til sitt bruk. kan være at det spiller rolle om du vinner eller taper på en 1/4mile.

1. Hele poenget med dreiemoment er at du ikke avleser forskjellige verdier etter lengden på armen. I praksis så måler du ikke moment, du måler en kraft i en gitt avstand. Da vil du få forskjellige målinger, dreiemomentet blir det samme uansett hvor du måler!
2. Mitt regnestykke var en grov forenkling på hvor mange kW 3 kg letting av svinghjul kunne bety i praksis i en akselerasjonssekvens som tar 2 sekunder fra 3000-5000 rpm
117  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: letting av svinghjul på: desember 29, 2007, 10:27:37 am
Satte opp et lite regnestykke ut fra hukommelsen(lenge siden jeg har regnet mekanikk nå)
118  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: letting av svinghjul på: desember 22, 2007, 12:46:13 pm
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.

Hvor mye?

Seks kilo pleier å være "vanlig" vekt etter leting.
Utrolig mye "mystikk" og myter om hva svinghjulet "gjør", som du sikkert har sett. Det er et moment"batteri" ingen ting annet. Det suger til seg kraft som det gir fra seg om motoren skulle få problemer med å holde seg i gang (Dvs du holder på å kvele motoren). Et tungt svinghjul vil da holde motoren snurende til den tenner igjen.
Det er rett å slett en inrettning som hjelper folk med å få i gang bilen uten å kvele den (bestemødre og slikt:-) )
Svinghjulet er også dimensjonert etter vekten på bilen det sitter på, så en Type4 motor har nok et tyngre svinghjul fra VW´s side enn det de hadde satt på om den skulle i en type 1.

Selv har jeg kjørt med 4,5 kilo i noen år helt uten problemer.

Mente "Hvor mye større effekt"?

Om du f.eks måler i bremsebenk på konstant turtall kontra om du måler på rullende landevei...
119  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: letting av svinghjul på: desember 21, 2007, 13:50:50 pm
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.

Hvor mye?
120  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Erodering av hull i løftere på: desember 20, 2007, 18:36:37 pm
Tror det finnes et firma i Lillesand som driver med tråderodering
Sider: 1 2 3 [4] 5
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!