juni 23, 2026, 21:19:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 83
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith på: juni 20, 2026, 07:24:26 am
Kjør 40 IDF med 32mm så tipper jeg dette blir en super kjørbar motor. Går du 44 IDF, bruk 34mm venturier først, så kan du prøve 36mm senere og ikke glem eksosen. Den motoren trenger puste hjelp fra et 1 3/4’’ anlegg.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith på: juni 19, 2026, 19:16:33 pm
Jeg har ikke fasit, men her er mine erfaringer:

Jeg har også CB sitt straight cut gir på oxyen, og det var det samme der. Mener å huske jeg slipte av litt innvendig for å kunne justere kamdrevet ved behov. Hvis du har presspasning og krymper det på har du jo bare en sjans til å få det riktig...

Men er ikke dette dragrace-motor? (ref kommentaren over) er da FK7 sinna nok ? Blunker

Med de AA500 toppene og den compen som er planlagt er nok fk7 mer en nok. Da tipper jeg du har en motor som er grei på gata og på stripa.
Da kan du faktisk kjøre til Scc tipper jeg😊.
Med 44 gassere tipper jeg 36mm halsringer.
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith på: juni 18, 2026, 19:03:08 pm
Tøft prosjekt!  Glad Men nysgjerrig på det oppgraderingskitet for forstillinga(ønsker ikke å kuppe tråden). Noen argumenterer for at forstillinga bør være myk, da man lettere beholder veigrep på begge hjul ved aktiv kjøring? Sikkert litt avhengig av hva som er gjort med bilen? Jeg har senka bilen med senkespindler(balljoint) framme og senka 5 cm bak på standard bakstilling. 185 dekk. Ingenting annet.

Godt spørsmål.
Slik jeg ser det, påvirker ikke disse stagene fjæringsstivheten direkte, men de bidrar til å redusere fleks i forstillingsbjelken og innfestningene. Argumentet om at en mykere forstilling kan gi bedre grep på ujevnt underlag er absolutt gyldig, ettersom hjulene lettere kan følge underlaget. Disse stagene har imidlertid først og fremst som oppgave å holde forstillingen mer stabil under belastning, slik at hjulvinkler og geometri endrer seg mindre ved svingkjøring og kraftig oppbremsing.

På en senket bil med 185-dekk vil jeg tro at de fleste vil oppleve en mer presis styring og en strammere front, uten at komforten nødvendigvis blir merkbart dårligere. Samtidig er jeg enig i at den totale effekten avhenger av resten av oppsettet – dempere, caster, foringer, dekk og generell tilstand på understellet har minst like stor betydning for hvordan bilen oppleves å kjøre.

Beklager avsporingen Kjell Tormod🙈…
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith på: juni 17, 2026, 02:24:36 am
Blir veldig bra. Bobla kommer til og kle den motoren veldig godt😎👌.

Ang forstilling har du vurdert disse?.
https://www2.cip1.com/c31-498-001-111a/.
Hadde disse på min 60’ mod.
Kjører du litt aktivt eller bilen er senket, er dette en av de beste chassis-oppgraderingene du kan gjøre.

Hva er det?
Det er stag som monteres mellom nedre forstillingsrør og ramma foran. Originalt VW spesialutstyr fra 60/70-tallet. CSP har laget en kopi som er helt lik originalen. Empi har også en men ikke så bra er min mening. Spinklere utgave.

Csp sier:
Mindre "svampete" front, mer presis styring, spesielt i sving og ved bremsing.
Hindrer flexing av forstillingsbjelken.

Når det gir mest mening?
1.  Du kjører aktivt – Merkbart hvis du liker å pushe bilen litt på svingete vei.
2.  Senket bil – Senk + justerbar forstilling gir mer flex. Da hjelper stagene ekstra mye.
3.  Bredere dekk/felger – Mer grep = mer belastning på forstilling.
4.  Du vil ha periode-korrekt styling – Dette var hot tuning av forstilling på 60/70-tallet
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: juni 17, 2026, 01:34:54 am
Blir nok bra dette! Kjente du at den var litt myk i forstilling?
Nja….
Merket litt ved stor fart inn i sving og mye brems. Akkurat som om ytterhjulet/forstilling ga litt etter🤷‍♂️😊
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: juni 17, 2026, 01:31:59 am
Nice Glad Er det ikke bolt-on altså?

Nesten Roy. Må lage tre hull til ene festet.

[attachment=2]
[attachment=1]
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: juni 16, 2026, 16:55:01 pm
Litt overskudd til litt tid i garasjen Glad
Tilpasse og få på disse vel  https://www.folkevogn.no/product/volkswagen/type1-boble-10/forstilling-styring-107/forstilling-ombygd-10708/uniball-support-stag-barearm-1303-7479-7480011mbt 

[attachment=1]
8  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Hva skjer i Klubben. på: juni 16, 2026, 16:49:19 pm
Montering av https://www.folkevogn.no/product/volkswagen/type1-boble-10/forstilling-styring-107/forstilling-ombygd-10708/uniball-support-stag-barearm-1303-7479-7480011mbt 😅😊

[attachment=1]
9  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Hva skjer i Klubben. på: april 29, 2026, 23:45:18 pm
Spent på hva du synes. Har samme her, men ikke fått testet ennå på veien . Kun prøvd ved oppstart og da var det null problemer😅.
[attachment=1]
10  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Hva skjer i Klubben. på: april 12, 2026, 22:27:04 pm
Hadde besøk av en fin cab i dag.
Vi målte bla opp til at han trengte 10mm spacere bak.
Så da fikk han på senterkoppene bak og dekk litt mer flush med skjermkanten😎.
Vi fikk også pratet litt shine. Sprayet på en omgang med hurtig voks på bilen, den mente han luktet ‘pina Colada’🍹😂. Ble nok en liten vekker hvor lite som skulle til. Men dessverre ble innkjøpslista/ønskelista enda lenger etter noen timer her😂🤷‍♂️.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: april 11, 2026, 00:06:23 am
Veldi anvendelige disse Audi setene😂😎👍.
Mine er også bare modifisert og montert i orginal festene.
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: april 10, 2026, 17:11:28 pm
Da er kerscher fjærbein med nye fullt justerbare fjærbeinslager på plass.
Fjærene er som sagt spesial bestilt fra England. Den sorte hovedfjæren er stivere enn de orginale gule fra kerscher. Det er og satt inn en myk hjelpefjær som skal gjøre normal kjøring behagelig. Spent på hvordan det virker.
Har 3D printa coverlokk fra Grelland’s garasje, som passet perfekt👌😎.
Har og coverlokk til fjærplatene derfra, igjen perfekt passform🤗.
[attachment=2]

[attachment=1]
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 31, 2026, 02:04:27 am
Da fikk man gjort litt i dag og😅.
[attachment=1]
[attachment=2]
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 27, 2026, 00:21:02 am

🥳 Ja jeg er glad i han dele flipper’n der😂
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 25, 2026, 10:07:50 am
Dette bli dritfett Svein.
De felgene må jo bli helt sjef på Cabben.
Gleder meg til å se.
Tror jeg må kopierer bakdemper oppsettet ditt. Bygde om Kersher mine fjærbein fra Koni til Bilstein B6 innsatser i fjor. Ble mye bedre.

Håper det Henrik😊.
Tidligere eier av coilovers’ene (Anders T Fossum. www.vwnorge.no/index.php/topic,75418.450.html) hadde kjøpt inn et nytt oppsett med fjærer som er tilpasset bil og vekt foran fra https://www.murraymotorsport.com/ som jeg fikk med.
Det er et sett med hjelpefjær nederst som skal ta små ujevnheter bedre, samtidig som hovedfjæren gjør bilen stivere når det trengs. Anders mente det ble stor forskjell med bytte av fjærene. Så spent på hvordan det blir🙂..
[attachment=1]
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 24, 2026, 23:22:14 pm
Bra at noen bruker skikkelige dempere:-)
Viser til tidligere artikkel i follo blekka rundt montering av disse.
Utrolig viktig at de trekkes til når hjulet er i normalstilling. Dette for å unngå skjev belastning som igjen medfører lekkasje ved simring.
Bilen blir jo veldig pen da.
Bilstein er jo en av hovedsponsorene til follo vw.
Takk for tips ang montering😅👍 Det ble ikke nevnt fra Bilstein🤔..
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 21, 2026, 17:36:49 pm
Er det her olje eller gas dempere?
De er gass. De er anbefalt på biler som er senket maks 3-4 cm. Er bilen senket mer vil de jobbe utenfor sitt arbeidsfelt og sjansen for at de ryker er stor. Dette er hva Bilstein fortalte meg.
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 20, 2026, 00:08:10 am
Takk for det Endre😊. Det er nå ikke hver dag det kommer noe Halvard😂.
Men fikk pakke med bakdempere i posten i dag fra AUTODOC. Fra bestilling og hjem på 5 dager👍

[attachment=1]

[attachment=2]

Hva kom demperne på slik ca? 
[attachment=1]🤗
19  Forum / German/Euro-look / Sv: Min 1303 Silverbig nå 13GT03 på: mars 19, 2026, 22:39:39 pm
De festene har gjort jobben ja😅. Får vel muligens litt mindre vibrasjoner med nye😊
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 19, 2026, 21:55:34 pm
Takk for det Endre😊. Det er nå ikke hver dag det kommer noe Halvard😂.
Men fikk pakke med bakdempere i posten i dag fra AUTODOC. Fra bestilling og hjem på 5 dager👍

[attachment=1]

[attachment=2]
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 18, 2026, 00:29:53 am
Bra med litt oppdatering, Svein!
Skal prøve og legge ut litt utover. Men dessverre med min helsetilstand så tar ting litt tid🤷‍♂️🤗.
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 17, 2026, 14:17:02 pm
Takker for det Roy/Jens Ole 🤗
Bilen har jo vært på veien noen år så tenkte tiden var inne for litt modifiseringer når jeg like vel måtte fikse el.nettet🤷‍♂️.
Her er for øvrig motoren som skal inn etter hvert. Den er startet i benk og klar. Det som står igjen er bare’ og tilpasse/lakke 911 kjølingen😅

23  Forum / Snikk-snakk / Sv: Youtube video tråd på: mars 16, 2026, 17:23:15 pm
Den gule fare….
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 16, 2026, 16:34:06 pm
Bra at flere legger ut her👍

Er veldig pent og gjennomført interiør må jeg si Har sett det flere ganger. Audi A3 stoler er det ikke?
Takker.
Stemmer de er fra a3👍
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 16, 2026, 16:32:02 pm
Dette blir tøft! Bra med mer aktivitet her!
Cup 1 sitter som et skudd! Jeg bruker selv 205/45 foran og 205/50 bak.dette er akkurat innenfor SVV sine krav om maks 1 tomme forskjell i diameter mellom akslene og speedo er høvelig ok. 5-10 for mye avhengig av fart. De er da 7 tommer brede rundt baut. Synes selv at 215/50 bak med samme front var penere, men skulle godkjenne felger en gang😂

Hvilken farge skal du ha på felgene?
Fikk godkjent disse sist jeg var på Svv. Disse er også 7x17 et 40.
Foran 185/50-17 og bak 215/50-17.
Men vil gjerne ha litt mer gummi foran denne gangen.

[attachment
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 16, 2026, 16:15:23 pm
Takker.
Ang farge på felgene prøvde jeg ut hyper silver og Gun metall. Valget kvaler det der.
Tror silver passer best til fargen på bilen, eller🤔😅
[attachment=1]

[attachment=2]
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 54/60mod er solgt. Nå blir det 79 mod 1303 cab på: mars 16, 2026, 14:58:30 pm
Tenkte og gjøre som flere og forsette litt her inne.
Nå med min 1303 cab fra 1979. Førstegangs registrert i Usa 31/12-1979.
Denne har fungert upåklagelig siden kjøpet i 2019 frem til våren 2025. Da fikk den dessverre litt problemer.
Etter mye søking fant jeg ut at ledningsnettet ikke var helt bra, og det hadde vært en kortslutning i Ecu boksen. Lang historie kort, det blir en ny 1915ccm forgasser motor m/ 11 blad Porsche vifte/kjøling og nytt ledningsnett fra sikringsboksen og bakover.

Så når bilen en gang blir klar igjen. (Dette kommer til og ta tid pga helsen, men får vel gjort litt inne mellom slagene.) så blir det et nytt kapittel i bilen’s historie.
Fikk en invitasjon ned til Memminger ( https://www.feine-cabrios.de/de/ ) når jeg var nede på Spa, Belgia i 2024 med cabben.
Har holdt kontakten med de og jeg er fremdeles hjertelig velkommen ned med cabben når den er klar.

Her er litt av det som har blitt gjort og hva som skal gjøres fremover.

Nye bremser fra kerscher m/ Porsche calipere 5x130.

Montere nye fjærbein fra KW/Kerscher. Nye justerbare fjærbeinlager fra K-Mac. (Caster og camber).
Etter et par Mail til Bilstein.no ble disse anbefalt bak. Bilstein B6 Performance.
Har Kerscher tårnstag foran.
Empi 22mm stabstag foran, 19 mm bak.
Det blir også montert et sett med Uniball support stag på bærearm.
https://www.folkevogn.no/product/volkswagen/type1-boble-10/forstilling-styring-107/forstilling-ombygd-10708/uniball-support-stag-barearm-1303-7479-7480011mbt

Skal montere snudde endeledd fordi det korrigerer styrestagvinkelen og reduserer bump steer når hjulopphenget jobber.
Har kjøpt inn et sett med 7x17’’ Porsche Cup1 orginal felger. Der vurderer jeg 205/45 og 215/45, hvis det går.

Ny girkasse da det plutselig ble en tilgjengelig hos en bekjent. Ikke at jeg trengte det,men det fristet jo litt.
KCR Superstreet Plus+.  4.12 Klingenberg R/P Chrommoly retainers. (3.78 x 2.06 x 1.26 x 0.82).
Blir jo fint med 0,82, 4 gir.

[attachment=1]
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: januar 27, 2026, 22:01:59 pm
Blir så bra Anders.
Bare og ringe hvis du har flere deler du skal bytte ut 😂🤗.
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1 66 renovering på: januar 05, 2026, 22:36:04 pm
Jeg personlig har god erfaring med de Gule🤷‍♂️😊

ChatGPT sier følgende🤗

🟡 Gule urethan-fester

Karakteristikk:
   •   Ofte mykere enn andre urethan-alternativer
   •   Gir et godt kompromiss mellom komfort og forbedret styrefølelse
   •   Mindre NVH (Noise, Vibration, Harshness) enn de stivere alternativene

Passer for deg som:
✅ Bruker bilen til dagligkjøring
✅ Vil ha bedre kontroll enn gummi uten å få hard-service stivhet

👉 Anbefalt hvis du vil beholde komforten stort sett som original, men med litt skarpere følelse

[attachment=1]

30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 59' T1 Rotteprosjektet, som alikevel ikke blir noen rotte på: januar 04, 2026, 22:05:28 pm
Hva så😊. Blir jo veldig bra da😎👌
Sider: [1] 2 3 ... 83
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!