Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 17
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / VW 1303 LS cabriolet
|
på: oktober 03, 2024, 12:47:01 pm
|
Nytt prosjekt på gang. Viktig og ikke bli arbeidsledig 😊 Mitt pågående prosjekt 612RS nærmer seg slutten.
Planen var å plukke frem mitt -03 prosjekt som har stått lagret i 30 år men så dukket det opp et cab prosjekt som jeg ikke kunne la gå. Har alltid hatt lyst på cab men det er veldig sjelden å komme over prosjekt. Dette her var mitt i blinken. Man kan begynne fra bunnen og gjøre som man vil.
Det fulgte med en ekstra bil og må bytte om på chassi. Karosseri er faktisk rustfri. Kun overflate rust da deler er pussa ned uten noen behandlig som da har blitt brunt og åra som har gått. Men har en stygg skade langs hele høyre side. Tipper det er derfor det stoppa opp for mange år siden. Dette er fra -75 og sto på en -74 bunnplate sedan (134………)
Denne ekstra bilen (-73) har veldig dårlig karosseri og bunnplate men er orginal cab (153………) Fulgte med veldig bra (-75) orginalt rammehode. Skal bruke deler av høyre siden på delebilen for å få et komplett bra karosseri. Så da blir den orginale cab bunnplata sveiset opp med nytt golv og nytt rammehode. Og da i kombinasjon med karosseri så bli dette er orginal -75 men med -73 chassinummer. Litt kult da avgaskrav kom i -74.
- Justerbart undestell fra Kercher. - Bremser fra 944 turbo rundt om inkl turbo bærearmer bak. - Motor 2276, topper 44x38, 10:1 i komp, Maxxecu innsprut
[attachment=1]
[attachment=2]
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW-Porsche 612 Rs
|
på: november 11, 2017, 23:10:54 pm
|
Jeg er heller ikke så flink til å oppdatere heller. For tiden står det litt i ro.... Av to årsaker. Litt mangel på inspirasjon men det kommer igjen. Og har en annen bil jeg har en større jobb på som jeg må bli ferdig med utpå våren.
Men når tiden var inne for å få hjelp til eksos tilpasning måtte jeg sette av litt tid. Neste steg i prosessen er å få montert intercoolerne. De må flyttes ut i innerskjermene. De var mye større enn jeg trodde og da velger jeg å gjøre de forandringene som trengs i steder for å skaffe noen mindre. Veien blir litt etterhvert som man går og ikke alt er hundre prosent gjennomtenk før man kommer dit. Men det blir. Heldighvis nærmere og nærmere slutten for hver gang man gjør noe.
[attachment=1]
2 x 3.5" utblås. Håper bare ikke det bli FOR mye lyd..
[attachment=2]
[attachment=3]
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs
|
på: september 13, 2017, 21:12:27 pm
|
Intercoolerne blir kapslet inn slik at det tvinges inn luft fra siden. Skal monteres 2 stk 7" kjølevifter på hver av coolerne. Disse blir styrt av ECU'n og kommer bare til å rotere veldig sakte på "gate" mappet og gå for fullt på "race" mappet.
Har fått tak i et par fuel pumper for retur av oljen ja. Har en i reserve. Men det er ikke bensinpumpe. De er for å pumpe olje. Bensin blir for tyntflytende.
Det blir to effekt oppsett. Et begrenset 260HK oppsett for gata og grunnlaget for godkjenning. Et ubegrenset oppsett. Et sted mellom 500-600HK avhenging av hvor effektivt man får kjølt ned ladeluften og hvor mye turboene orker å levere. 2 stk K16 993/996 turboer
Etterhvert skal det på K24/26 turboer som lever så mye at det må begrenses. Men innmat i motor er det feteste som man får tak i så effekt er bare et tall man setter til slutt. Det skal være kjørbart også.
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs
|
på: september 11, 2017, 12:33:24 pm
|
Joda, kan jo oppdatere litt her også. Men tenkte det kan bli litt mye. Folk må ikke gå lei heller da  Så tenkte de fleste er vel på Facebook. Det som er gjort i senere tid er montering av motor. Tilpassning av turboer, intecoolere. I skrivende stund blir det sveist eksos og innsug. Har fått hjelp av Flenstand Tekniske som er helt rå på tig sveising av eksos. Så dette blir stas. [attachment=1] [attachment=2] [attachment=3]
|
|
|
13
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Tuf godkjenning kontakt i Norge
|
på: august 24, 2017, 18:18:28 pm
|
Da har jeg kommet i kontakt med Tuf som sender representanter til Norge for testing og godkjenning av ombygde kjøretøy
De gjør noen tester og utregninger på hva som har blir bygget om og utifra dette så kommer de enten men en anbefaling til forbedring eller endring for at det skal kunne godkjennes om det ikke er tilfredstillende slik det er.
Så hvis det er noen som ønsker dette kan jeg videreformidle kontakt
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs
|
på: august 03, 2017, 10:34:25 am
|
Kjekt det skjer noe igjen! Komt lengre med motor?
Jada, er godt i gang med motor. Rakk bare ikke å få den ferdig til nå i sommer. Måtte legge på noe sveis på toppene og da gikk det ekstra tid når man må sende ting fra seg. Så i stedet for å stresse med å sette i sammen motor som er lite heldig bruker jeg høsten til å få den ferdig slik at bilen blir helt klar til våren 2017 Nå er våren 2017 passert med god margin. Fremdrift? Fremdrift ja. Det går da sakte med sikkert fremover. Skulle bare hatt mere tid. Motor er på plass. Nå venter jeg bare på intercoolere som er bestillt slik at jeg får gjort ferdig eksos og innsugs rør. Og få koblet opp innsputen. Da bør den gå for egen maskin. Men SSC får vente et år til. Beklager dette men det får bli når det blir 😊
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: porschevifte
|
på: mars 10, 2017, 20:56:16 pm
|
Finnes 3 størrelser. M14x1.5, M16x1, M17x1.5. Og det er forskjell på Bosch og Motorola
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
|
|
|
18
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: VW 411 2 dørs
|
på: november 11, 2016, 22:17:33 pm
|
Har den dobble lykter er det -70 og nyere.. Rust er mest utbredt i kanaler og innerskjermer foran oppe. Men man får litt forvarsel på om skjermer er ok. Er de bra og bilen ikke er restaurert trenger det ikke å være mye rust. Det dukker biler opp innimellom som faktisk ikke er så ille med tanke på rust.
Om det er noe å ha??? Disse stiger i verdi veldig fort for tiden. I Tyskland ligger fine eksemplar på oppunder 200 tusen.
|
|
|
19
|
Forum / Snikk-snakk / Nytt 1303 prosjekt på "tegnebrettet"
|
på: oktober 10, 2016, 17:48:15 pm
|
Nå når min 612 nærmer seg slutten har tanken begynt å rulle på neste prosjekt. Har en 1303 -74 (reg i -73) stående i pappesker, rustfritt sandblåst karrosseri, sandblåst og lakkert bunnplate. Hva skal man gjøre..... 1 - Sette i sammen en helt standard 1303 med org understell og motor/gir. Kjedelig da... 2 - Sette i sammen til så og si standard "look" men med badass motor/gir og understell. Kan bli tøfft... 3 - Sette i sammen i "race look" inkl bur og lett bil. Kun for bruk på bane. Lettvindt med tanke på godkjenning men ikke så lett å få brukt. 4 - Sette i sammen en skikkelig Badass, lav, fet og bøllete look. Godkjennes evnt via Tuf.
Av ingredienser finnes: Motor: 2.9 T4 med Porsche kjøling og Weber 48. Litt vintage med gassere. Gir: Porsche 5 trinns. Bremser: 944 turbo inkl turbo bærearmer bak. Understell: Coilovers. Styring: Tannstag. Felger: Bigfelger 5.5x15, til alt. 1 BBS RS 7x16 5x130, til alt. 2 Revolution (hvite) 8 og 9x15, 5x130, til alt 3
Ellers orginalt tilgjengelig.
Hva med farge? Her kan alt velges da alt er sandblåst. Bunnplate er sort men det går til alt.
Hva med godkjenning? Gå for 100HK godkjenning og strupe motor ned til 100HK for alternativ 2 Gå for 160HK oppsett ved kjøp av Kercher bremser for alternativ 2 og 4 og bytte til 944 senere.
Hva ville du gjort om du sto ved en slikt veivalg?
|
|
|
20
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stempelring problem
|
på: oktober 02, 2016, 16:16:51 pm
|
Jeg har ikke klart å frembringe riper, kun "sværte" Har prøvd å få det bort uten hell. Ikke en gang 1200 papir biter i det hele tatt. Nå er de levert inn til diamanthoning så stripene vil forsvinne. Mahle har spurt om bilde av ringene så jeg må få prøvd å få tatt en macrobilde da det er merkbart ru overflate på alle midt ringene.
|
|
|
21
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Stempelring problem
|
på: oktober 01, 2016, 16:52:14 pm
|
Jeg har et helt nytt sylinder sett fra Mahle. Når jeg "tørr" monterte sylindre (men oljesmurte ringer da...) og topper for å sjekke ventil klaring mot stempel oppdaget jeg til min store forskrekkelse sorte striper på sylinder veggene. Dette er et Nicasil sett noe som gjøre overflaten nesten ripefri. Nå er disse til honing så dette forsvinner. MEN hvorfor skjer dette??
Har vært i kontakt med Mahle Motorsport USA hvor dette kommer ifra og de har aldri vært borti lignende problem. Dette kommer fra den midterste ringen og har oppdaget at anleggs flata mot sylinder veggen har veldig ru overflate. Så ru at man kjenner det med fingerene. I tillegg er det noen bittesmå hakk. Dette gjelder alle samme. "ring gap" er på 0.35
Noen som har vært borti lignende tildigere?
[attachment=1]
[attachment=2]
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 612 RS motor
|
på: august 01, 2016, 21:11:07 pm
|
Jaja, ikke så veldig flink til og oppdatere her  Men det går sakte men sikkert fremover. Planene var å være kjørbar nå i sommer 2016  Bilen er så og si ferdig, men motor rakk jeg ikke få ferdig til i sommer. Det stoppet litt opp pga at jeg var nødt til å få sveiset toppene for å få mere gods rundt injektoren da jeg skal bruke 3.2 innsug på 3.0 topper. Vil gjerne bruke 3.0 -78 topper da det er de som har størst innsugs porter [attachment=1] Før og etter match porting [attachment=2]
|
|
|
25
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Ø.K. bremsekit 1303s
|
på: juli 13, 2016, 09:28:26 am
|
Tipper det enkleste er å kjøpe dette nytt hos en forhandler. Slike bremser er populære og mange har dette høyt på ønskelisten så sitter noen på slike ting blir det nok ikke solgt.
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 412 blir til VW 612 Rs
|
på: juni 14, 2016, 07:49:50 am
|
Kjekt det skjer noe igjen! Komt lengre med motor?
Jada, er godt i gang med motor. Rakk bare ikke å få den ferdig til nå i sommer. Måtte legge på noe sveis på toppene og da gikk det ekstra tid når man må sende ting fra seg. Så i stedet for å stresse med å sette i sammen motor som er lite heldig bruker jeg høsten til å få den ferdig slik at bilen blir helt klar til våren 2017
|
|
|
28
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lambdasonde Type4 Injection
|
på: mai 15, 2016, 18:25:04 pm
|
Lambdaen sørger for riktig forbrenning. Den justere mengden bensin i forhold til luft. Om du kobler den i fra går den sikkert i en forn for nødmodus. Dvs den bruker siste verdi. Men det vil bli tull når temperatur og fuktighet forandrer seg i været.
|
|
|
|