Så da må jeg finne på en løsning, og jeg tenkte kanskje jeg skulle kjøpe et par sånne og prøve å få sveiset inn de på baksiden, hvis jeg kommer til fra baksiden: [attachment=2]
Borre 3 hull dra en ledning eller hyssingstump igjennom den midterste, tre den bort i kvarter panel åpningen tre slik plate innpå og sett fast en mothake f.eks ei skive på ledningen og dra så sveise skiva bort til hullet, punkt fast i de to andre hullene.
66 modellene hadde ikke dette hullet så antageligvis er din 67 litt eldre enn Kjell Tormod sin.
Skal vel egentlig være fingjenget mutter til belter?
Morsomt. Jeg mente jeg hadde hull, så jeg løp ned for å sjekke. Min bil, regget i '66 og med mye lavere rammenr enn Roys bil, har hull til belter....
Håhå! På onsdag blei gamla jaggu EU-godkjent uten mangler! Nå prøver jeg å bare å nyte, og ikke sette i gang prosjekter som gjør at hu blir stående ukjørbar i sommer, for det orker jeg bare ikke. Meeen, jeg må jo gjøre litt småtteri i blant...
På en brukthandel vi besøkte under Slabberas i Kongsberg for et år sida eller to, fant jeg en kul tang fra ACME Steel. Av det jeg skjønner, så er det en tang for klemmer av et eller annet slag. Og det stemmer bra, firmaet ACME Steel startet nemlig som The Acme Flexible Clasp Co. i Chicago i 1884, og ble først Acme Steel Co. i 1925. Et godt gammaldags stålverk med fokus på klemmer, med andre ord. Uansett... Kul tang:
Jeg tenkte umiddelbart girkuler da jeg så på den, men den har blitt liggende i et flyttelass siden. Men nå tenkte jeg at nok fikk være nok, og skred til verket. Jeg synes Empi/Hurst - kopishifteren min er helt grei, men sååå kjedelig kule. Så da høgde jeg den like gjerne i filler....
Så boret jeg opp hullet litt og litt, livredd for om materialet skulle sprekke. Men neida, kom meg til største boret på 12mm. Jeg måtte dog ha hull på 16mm for å få inn gjengehylsa. Jeg hadde et trebor på 15mm. Fant så frem en fres på 16mm, men lot ca 1/4 av hullet være 15mm, rett og slett for å presse gjengehylsa godt fast i plasten det siste stykket. Fylte opp rundt hylsa med 2-komponent plastlim fra Wurth.
Tabben jeg gjorde? Presset i hylsa før jeg hadde sjekket om kula ble stående rett på girstanga. heldigvis hadde jeg latt noe av hylsa stikke utenfor kula, så litt sliping av høyden på denne, før litt vask og puss, så ble det rett og fint
Jeg så løsningen til Roy, funker den. Skal se hva jeg gjør etterhvert mtp T-bars etc også. Liker egentlig ikke standard T-bars så godt men er jo endel av Callook konseptet.
Jeg synes offsett montert skilt ser litt rart ut, men uten T-bars eller fangere er det få andre muligheter.
Ang. T-bars, jeg postet nettopp i egen tråd, da jeg tenker det samme. Men kortere føler jeg endret hele uttrykket. Følger karosseriet bedre og stikker ikke ut. Og ikke minst, lettere å montere skilt på dem
La oss snakke stil... ...og beklager på forhånd om jeg tramper på noen tær...
Det er lett å kalle min bil for en Cal-looker. Jeg mener dog det er litt feil. Ikke mye, men litt. Min bil er litt lavere i ræva, og skal se ut som bilen bygget av han som kjørte hardt i Mulholland drive i helgene, men ikke hadde råd til 356. Typ.
Jeg synes BRM, T-bars osv. er steintøft. Men, straks bilen ikke har trillebårdragstuket, så ser T-barsene lange og rare ut. Og Cal-look kan se litt rart ut dersom man ikke er "i" det, mener jeg. Tøft? Ja. Spesielt, og noe å venne seg til? Ja.
Så hva gjorde jeg for et par år siden? Jo, Alu T-bars fra Mags ble kuttet kortere, og hullborret for å "spare" vekt. De sitter tettere mot karosseriet, ser ikke så utstikkende og "out of place" ut, og bidrar til et litt hardere racepreg, spør du meg.
Vel, fikk bilen i gang, men noe gikk jo galt, selvsagt. Det ene lagerhuset mitt fikk en uheldig skvis i fjor da jeg glemte en skive under en av de mange ut og inn monteringene, så jeg monterte sammen med lagerhuset fra brukt kasse. Det jeg ikke så, var at dette har bredere lagerbane enn det jeg har, som betød at lageret slarket sideveis i akselrøret, og bremseskiva gjorde dermed litt vei i vellinga både på kaliper og lagerhus...
Sprekt lagerhus fra i fjor. Brukt lagerhus fra "ny" girkasse.
Denne lagerdybden nærmest er da veldig mye grunnere enn den jeg satt på?
Her ser man. Øverste pil lagerbane, så simring, så ytterkant:
Dette gikk jo ikke helt etter planen, så jeg bestilte Hotshops nye kit med alt, etter å ha konferert litt med Øyvind.
Men, dette var den dype typen dette også. Men her fikk jeg en åpenbaring, jeg hadde ikke tenkt før jeg så disse, at den ytterste flensen i praksis har en svært liten misjon. Ved ødelagt simring skal den stoppe olje og sende den ned i et dreneringshull i bunnen. Men, Oildeflectoren holdes jo på plass av skiva, så da forsto jeg. Siden det eneste "grunne" lagerhuset jeg hadde var det ødelagte, så jeg plutselig løsningen og slo ut flensen som var sprekt. Vipps, så var alt i orden allikevel med denne....
Da var det problemet løst. Men jeg har også slitt med dårlig ånde. Det blir litt høyt trykk i veivhuset, og med marginal ånding, ønsker oljen seg andre veier ut. Da ble det Empi åndeboks og to ventilerte ventildeksler. Monterte først boksen rett og fint, men det ble for langt til høyre. Nå er den perfekt, men litt på skakke. Can't have your cake and eat it too. Men satser på at dette løser problemet og hindrer olje i å komme ut i alle andre åpninger
To problemer løst, ett igjen. Blinklysbryteren ga seg i fjor, og jeg hadde blinklysene på vippebryter:-P Dette kunne jo ikke vare, og jeg er utålmodig, så til tross for prisen kjøpte jeg ny fra Hotshop. Og det skal sies, joda, den er kostbar, men kvaliteten er fantastisk. Det var ikke like heldig at undertegnede hadde lagt nytt ledningsnett i friske farger, og glemt koblingsskjema hjemme. Meeeen, jeg koblet kabler etter gjettemetoden basert på erfaring, og så sannelig, suksess på første forsøk. Og, for å ta det, sliter man med dette, kjøp ny. Kvaliteten er upåklagelig. Om noe, så er fargen litt blass, men det lever jeg godt med
Håndtaket på førerdøren røk, og passasjerdørens var heller ikke bra. Hva gjør man? Tja. det er jo litt racerbilpreg her. Fant frem gamle belter og satte igang. dessverre var det sorte skinnet altfor tykt, så det fikk holde med det brune.
Enkelt og litt rustikt kanskje, men jeg synes det ble ganske tøft. Og enkelt
Som vanlig står det heeeeelt stille her når innesesongen for radiostyrt setter i gang. Bilen ble satt på lager uten girkasse og ikke ofret en tanke.
Så kom påske, da gjaldt det å få hentet bilen. Girkassene fra Hotshop ble åpnet av fagfolk i løpet av vinteren, og byggekvaliteten der var dessverre såpass dårlig at Hotshop nå ikke lenger har girkasser i sitt sortiment. Det var en trist ende på det, da jeg håpet på å kunne gå sesongen i møte med fire gir uten lyd klar til montering.
Så begynte jakten. Jeg ville helst få tak i komplett brukt kasse, slik at jeg kunne sende alt mitt til overhaling fra senter og helt ut til akselmutterne. Bruktmarkedet hadde lite å by på, men på jobb søkte jeg rundt for å finne ut om noe kunne finnes hos høggere etc. Og joda, Hedmark Bilsenter kunne sende meg en komplett kasse. De hadde flere liggende på nettportalen, så valget falt på en sein '66 kasse, altså trolig '67 med lange aksler.
Hva fikk jeg? Ikke det i hvert fall. Utenfor jobben ble det dumpet en pall med en seinere 1200 kasse. Jaja, skitt au. Jeg tenkte det fikk gå. Etter mange timer med sleggefett og varme, fikk jeg banka ihjel og av trommelbremser som hadde rustet ute siden 2004, og demontert alt. Kassa virket frisk, men et akselrør var så bøyd at akselen hadde subbemerker, og det andre hadde fått klemt i stykker mansjettkransen, eller hva vi skal kalle det. F**k it. Mer og mer ble delene fra overhalingsprosjektet av originalkasse og rør hjemme flyttet over og til slutt var det klart for montering.
Brukte god tid og var ekstremt grundig, og til slutt var alt på plass. Teststartet motor, og begynte å koble til girspaken.... Vel, nå har jeg lært at det er det første jeg gjør. Kassa var låst i gir. Ja. Etter en peptalk med Supern bestemte jeg meg for å prøve å skyve kasse og motor langt nok tilbake til at jeg kunne ta av lokket. Det blei etterhvert klart at det ikke var så greit, så jeg rev alt fra hverandre igjen, like sirlig og nøye som jeg satte det sammen..... Gah. En dags arbeid kastet rett ut vindauget.
Heldigvis var Superns diagnose rett. Den ene av gafla til hockeysticken hadde fløtta seg under bytte av pakning. Satte kassa på høykant, fikset og slang inn kassa før natta.
Dette var lørdag, og på søndag gikk alt sammen igjen og bilen ble kjørbar. Bilder tok jeg nesten ikke, så da ble det en liten video:
Etter litt sliping med 80-papir, så tror jeg fasongen er på plass, men det blir nok et tynt lag til med sparkel før det blir epoxy og slipegrunnig over: [attachment=1]
Så dro jeg i gang med en skikkelig drittjobb: [attachment=2]
Jeg har brukt noe rustbeskyttelse/lyddempingmasse jeg fikk av Pål for sånn 20 år siden, og det ser ut til å ha funket veldig bra for det er ikke noe rust under men jeg telte opp 59 hull i torpedoen og 18 i hyllene rundt motoren, så for å sveise igjen alle de, tenkte jeg det var lurt å fjerne all grunning/lakk og understellsmasse, men det blir ufattelig mye støv.... Og så kan jeg glede meg til samme jobben på innsiden... Jaja det blir bra til slutt da
Jeg har fortsatt ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha på brannveggen; nå står det mellom å lakke i bilens farge, eller muligens bedliner. Lakk krever mye grunnarbeid, men det blir jo finere da. Bedliner kan også bli cleant og fint, men jeg er fortsatt usikker.
Puh. Etter en pause på noen måneder herfra ble det mye lesing Roy, du er sannelig effektiv!
Her kan jeg endelig komme med noen meninger jeg og, siden jeg allerede har gjort denne jobben. Du skal IKKE bruke bedliner. Altfor grov struktur som samler alt av støv og møkk(Spør meg gjerne hvordan jeg vet). 2-komp polyuretan med struktur er det jeg endte med, og den lokale lakksjappa var superbehjelpelig med å få riktig utstyr og hjelpe meg med hvordan. Det ble i mitt tilfelle sort som sjelen, men jeg kan fint lakke bilens farge over, om jeg skulle ønske det.
Skikkelig gøy og inspirerende å følge med, men i motsetning til alle som får lyst til å gjøre selv, får jeg lyst til å spare nok penger til å få noen som er skikkelig flinke til å gjøre det :-P Satser på at min halvveise garasjeresto holder noen år og kilometer til :-P
Er det ikke sånn et garasje gulv skal se ut når det faktisk blir bygget bil i der?
Jo du har et poeng Nå skal først ghian får en gjennomgang og så er det 67'n sin tur, så kanskje ikke noe vits å koste på fancy-dandy garasjegulv så lenge det skal sveises, slipes og lakkes der i noen år til
Jeg gleder meg veldig til prosjektoppdateringer av en Ghia i fillebiter:P Jeg har begynt å planlegge noe lignende med min, mye småtteri man har blitt bedre på siden første "restaurering" :-P
Ja, men jeg tipper min sveising ikke får dette resultatet... :-P Men har bestemt meg for å lage en jigg først og prøve å perfeksjonere det, slik at jeg kan lage flere.
Tanken er ihvertfall å prototype i stål selv, og så får vi se. Kan få laserskjært flens i alle materialer, så det er jo opptil sveiseapparat og skills etterhvert. Har dog en kompis som tigsveiser i alu for FFI, så det er muligheter der også hvis jeg ikke strekker til på egen hånd. Men planen er å gjøre det hele selv, inspirert av de lekre innsugene til The Dub shop.
Du kender en som har bygget motor med 74 veiv godt nok med 90,5 boring da.. Min lillebror bygget opp fra en 1641 til 1760 da jeg fikk overtalt ham til at handle 74 slags veiv samtidig med mig. MEN! en vigtig notis her er at hvis du handler bare veiv og monterer med original råder må du mest sansynlig slipe ut plass i blokken til rådeboltene/mutterne. Og at der må måles og potensielt handles shims til mellem cylindrene og blokken. Jeg måtte ikke det på min, men har 1,25 kobber shims i toppen i stedet.
Ja, selvfølgelig har du gjort dette :-P Men, med fare for å fremstå som den idioten jeg er i blant. Jeg har originale topper, som kan freses ned ganske mye for mer komp etter hva jeg har forstått, men med 74mm veiv må det shimses ut?
Men i år har jeg sannelig ikke gjort en dritt før akkurat rett før SCC, da en lyd i girkasse satte i gang alskens alarmbjeller og mekkeiver.
Det resulterte i et par nye girkasser med verre lyd enn det jeg hadde, men sånt skjer, og leverandør er rask til å ordne opp. Dog, etter to girkasseskift på ei uke blei jeg ganske sår i alt, og nå skal jeg straks på'n igjen:-P Godt det snart er vinteren!
Før SCC fikk jeg dog gjort et par mods, jeg fikk montert flopstops fra Bug-world.de som begrenser utfjæringa bak, og montert stabstag fra Empi som hjalp stort på oppførselen til bilen. I lav fart er den litt for understyrt med den dekkomboen jeg har, 165/65 foran og 185/65 bak, men i høy hastighet på vei føltes den veldig trygg og forutsigbar. Merket i autoslalomen på SCC at det er jobb å gjøre for å få den mer effektiv i vendingene, så vi får se hva jeg kan få til:)
Jeg må si jeg er mildt sagt skuffet over kjip patent for stabstaget, med en innfesting mot demper som vrir seg alle veier. Hvis noen har en bedre løsning på stående fot er jeg lutter øre!!
Så, sesongen er såpass nære slutt at jeg kutter tidlig for en gangs skyld i år, og legger store planer for et heftig 2025. Motor må ut fordi girkasse må ut, og da har jeg bestemt meg for at motor deles mens girkasse er til rep. Har et par girkasser jeg vil kaste meg over selv også, men først må jeg vite hvor det ender med den jeg har kjøpt.
Uansett, først skal jeg sveise meg et nytt innsug, som passer litt bedre med eITB'en, også får vi se om kanskje motor skal deles litt mer. Liker jo å være annerledes, så funderer på 74mm veiv etter at Eiko begynte å snakke om det på SCC. Noen som har bygget en motor i den gata? Jeg har jo også heeeelt standard topper, så jeg tipper det er mye man kunne hentet med å jobbe litt med de. Min motor er jo en så og si standard 1600, men med TP løftere og Web110 cam. Den har ikke mye krutt, men den fikk bøllete tomgang... :-P
Også kjøpte jeg disse i vinter, disse felgene skal på før neste sesong. Nydelig patinerte vinterfelger fra 911. Må dreie ut senteret litt for å passe på skivene foran, derfor er de ikke på allerede. Veldig spent på stuket med disse
Til sist, et par videoer fra Autoslalom på SCC. Hadde den raskeste tiden på 22,5, men grunnet god presisjon og et kamera jeg ikke tok med i beregningen, rev jeg en kjegle og fikk straffetillegg, så det ble ikke noen plassering å snakke om.