Vis innlegg
|
|
Sider: [1] 2 3 ... 32
|
|
1
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Bildetråd: Din type-3/ type-4
|
på: november 27, 2025, 09:55:04 am
|
Takk for tipset, jeg får høre med herr Rognlien  Bakeriet i Kleiva ligger et par hundre meter unna huset hans, ser det ut til... Rimelig sikker på at det var i Bergtunveien eller i en nærliggende gate, men ta en telefon til Arild Rognlien, 95 33 35 sju sju.
Du finner forresten Arild på FB og han er eier av en original Type 1 1966 (Jawagrønn) Boble
Arild var nabo med den gamle eieren. Han setter nok pris på en samtale - og du får historien rundt bilen m.m.
|
|
|
|
|
2
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Bildetråd: Din type-3/ type-4
|
på: november 26, 2025, 10:26:58 am
|
Morsomt at du plukker fram denne igjen, Halvard  Husker du hvor på Høybråten dere fant den? Jeg har sporet den opprinnelige eieren tilbake til en vei som heter Kleiva, der familien drev et bakeri... Anyways, oppdaterte bilder av vogna fra sommeren 2025  Fra juli 2002. Høybråten i Oslo. Bilen lever i beste velgående i dag i Trondheim og eies i dag av "Syncronaut" 
|
|
|
|
|
4
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Earlybay spindler eller forstilling ØK
|
på: september 02, 2024, 14:47:10 pm
|
Hei, jeg er fortsatt interessert i spindler  Kan du sende meg en mail (se profil) eller sms på 91178070, så tar vi det derfra? Har du fått tak i spindler? Har komplette framspindler fra en tidlig bay Doka jeg plukket av en bil for ca 15 år siden. De kan jeg selge om vi blir enige om pris
Pål m
|
|
|
|
|
5
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Bildetråd: Din type-3/ type-4
|
på: juli 08, 2024, 12:13:09 pm
|
Nå må vi snart få se noen andre Type 3ere her...
Det er et par TL'er på gang her i Trondheimsområdet, kanskje det blir litt flere som har noe å vise fram etterhvert 
|
|
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: februar 09, 2023, 15:17:27 pm
|
Nå har du jo fått dette til, så det er kanskje ikke så relevant for deg lengre... Jeg tok et fag i støperiteknikk en gang i tiden, og det var like mye fokus på matere i motsatt ende av det som skal støpes, som på tilførselskanalen. Materne etterfyller materiale etterhvert som støpen begynner å størkne, og gir bedre kontroll på fordeling av metall i hele støpeformen samtidig som du unngår lunkere (hulrom) i den ferdige delen. Det ser ikke ut som du hadde noe annet enn tilførsel i den første støpen din, så det kan være noe å tenke på neste gang  Hadde bare noen små 3mm hull for å slippe ut luft på første forsøk, og tvinnet sammen 3x3mm som tilførsel. I sand vil vel noe av luften klare å unnslippe gjennom sanden, men usikker på hvordan det er i gips. Gips leder kanskje bedre bort varmen også slik at det størkner for fort? I forlengelsen av de 3 mm luftehullene dine kunne du gjerne hatt et vertikalt sylindrisk hulrom over hver av støpedelene dine, som da hadde fungert som matere. Jeg tror ikke det slipper mye luft ut av støpesand, som jeg husker den er den rimelig kompakt når den er stampet i form. Gips leder jo varme godt, så det hjalp sikkert ikke på størkningshastigheten din. Men du fikk det jo til helt fint på andre forsøk 
|
|
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: januar 31, 2023, 12:54:27 pm
|
Nå har du jo fått dette til, så det er kanskje ikke så relevant for deg lengre... Jeg tok et fag i støperiteknikk en gang i tiden, og det var like mye fokus på matere i motsatt ende av det som skal støpes, som på tilførselskanalen. Materne etterfyller materiale etterhvert som støpen begynner å størkne, og gir bedre kontroll på fordeling av metall i hele støpeformen samtidig som du unngår lunkere (hulrom) i den ferdige delen. Det ser ikke ut som du hadde noe annet enn tilførsel i den første støpen din, så det kan være noe å tenke på neste gang  Varmet det opp til ca 1000gr og helte de i formen. Første forsøk ble ikke helt vellykket. Lurer på om kanalene som ledet inn til hulformen var for små, så da var det bare å begynne på nytt.
|
|
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: februar 13, 2020, 10:50:54 am
|
Ellers gikk bremse oppgraderinga på en liten smell igår når jeg klarte å sprekke en skive mens jeg skulle presse i studs. Heldigvis billige skiver, men ligger noen timer maskinering bak hver av de. Får redusere pressmonnet litt til neste gang...
Hva slags pressmonn har du på boltene? Jeg ser at det er litt ulike anbefalinger ute og går... Dorman anbefaler 0.43-0.69 mm diameterforskjell. Sway-A-Way 0.46 mm. Jeg mener jeg har sett noen som var en del mindre enn 0.4 også...
|
|
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: november 14, 2019, 17:32:53 pm
|
Nå er det jo slik at jeg har tatt litt lærdom fra ombygging og godkjenninga av bobla så før jeg begynte å kaste penger og tid i Subaru motoren så har jeg snakket endel med SFOOR for å finne frem til hvordan vi kan få godkjent en slik oppgradering. Jeg kommer tilbake med detaljer senere i tråden når jeg tar for meg bremseoppgraderingen. Men kort fortalt så er SFOOR positiv til motorbytte (2,5L 150hk), Ventilerte skiver fremme, senking og oppgraderte stabstag.
...
Supert at noen holder liv i forumet og deler prosjekttråder, veldig inspirerende :thumbs up: Kan du utdype litt omkring bremseoppgradering mtp SFOOR? Har du presentert noe konkret om ventilerte skiver framme for de, og i så fall, hva snakker vi om? Porsche-bremser?
|
|
|
|
|
19
|
Min klubb / Trondheim VW Klubb / TVWK til SCC 2019
|
på: august 14, 2019, 11:37:23 am
|
Hei alle, det er ikke så mye aktivitet her inne lenger, men for de som evt ikke frekventerer facebook er det sikkert interessant å vite at vi er en del som reiser til SCC i år også  Fredag morgen regner jeg med vi møtes på Cirkle K på Klett, med avreise kl 9.
|
|
|
|
|
20
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 2275 sett
|
på: februar 27, 2019, 14:37:28 pm
|
Hei, hvilken lengde er det på rådene? Er det Chevy eller VW diameter på rådene?
Lengden er 5.400" og det er VW diameter på rådene  Ok, takk. Var det mye tilpassing av kammen for å få nok klaring mot rådene i motoren du hadde dette i?
|
|
|
|
|
24
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Monteringstips fjærpakke/torsjon framme.
|
på: oktober 23, 2018, 11:52:30 am
|
|
Du kan også erstatte tape med strips, så får du til å stramme fjærstavene tettere sammen. Et annet triks kan også være å file av evt grader i enden du skal skyve inn, så glir pakken lettere inn i senterstykket.
|
|
|
|
|
25
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 1 stk felg 5x130 ØK
|
på: august 20, 2018, 13:56:04 pm
|
Seint svar, men svar
Har original Porsche stålfelg 5x15 ET55 med 165x15 spacesaver dekk har også alu 3,5x17 ET19 med 105/95X17 dekk
Hei og takk for det, men det ble dessverre litt for sent for meg. Jeg handlet meg et 3,5X17 nødhjul fra eBay for et par-tre uker siden, så jeg kunne kjøre bekymringsløst til SCC 
|
|
|
|
|
28
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 1 stk felg 5x130 ØK
|
på: juli 04, 2018, 23:38:09 pm
|
Har flere typer, stål, alu, standard/spacesaver 15"/17" hvilket ET passer til bilen ?
Det høres interessant ut  Det hadde vært mest praktisk for meg å få tak i en felg som passer med luft i dekket... Det er vel strengt tatt felg- og dekkbredden som blir problemet mtp reservehjulsbaljen. På type 3 er det innpress på ca 40 som gjelder, så ET bør være i området 30-50. Hvordan passer det med Porsches stålfelger? Jeg ser de nyere alu-reservehjulene fra Boxster ol er smale (3,5x17?)og kan være aktuelle, avhengig av hvordan dekkdimensjonen på disse er.
|
|
|
|
|
29
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 1 stk felg 5x130 ØK
|
på: juli 04, 2018, 11:52:08 am
|
|
Hei,
jeg er på utkikk etter en felg med boltsirkel 5x130 jeg kan bruke som reservehjul. Den skal passe nedi reservehjulsbrønnen på type 3, så smal er et viktig stikkord. Noen som har noe liggende?
BM rimelig!
|
|
|
|
|