Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
7
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Festing av gulvteppe, lim eller "spiker"
|
på: september 02, 2009, 23:20:53 pm
|
Bruk sånne borrelås-strimler under de teppene som skal på gulvet. Da slipper de å bli sparket rundt i bilen..  Limes på med 3M 90 lim. Sitter som skudd... Petter'n. Det var et godt tips, må nesten prøve det. Men du festet borelåsen til støydempemattene da? Har kjøpt formstøpt gulvteppe så bitene er veldig store, og såvidt jeg skjønner er det ikke no triks å dele de opp videre(?)
|
|
|
8
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Festing av gulvteppe, lim eller "spiker"
|
på: august 31, 2009, 23:46:36 pm
|
Hva annbefaler folk ift montering av nytt gulvteppe. Bør jeg lime dette til understell/de nye dempemattene, eller bruke slike teppespiker jeg ser man kan få tak på? (Ser disse sikkert skal spikres i hullene hvor det allerede sitter gamle spiker  )
|
|
|
10
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Løsne styrestangen
|
på: august 30, 2009, 22:46:41 pm
|
Jobber med restaurering av interiøret i min 61 boble, og har i den forbindelse lyst å lakkere styrestangen. Har prøvd bøkene, men finner ingen direkte svar, så spør her; Kan jeg løsne de to boltene som holder oppe den festeanordningen øverst ved rattet. Vil stangen være litt løs da så jeg kan komme til rundt hele, eller er dette ikke et smart trekk og kan ødlegge styremekanismen? 
|
|
|
14
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / 6V-12V (ift stereo)
|
på: februar 22, 2009, 22:06:36 pm
|
Hei, Da interiøretfornyelsen desverre har latt seg vente på grunnet bonusfunn av rust (woho  ) har jeg begynnt å tenke litt på en enkel stereoløsning til boblen. Da jeg er meget eldre enn 18 år frister det ikke lenger med no crome detaljert forsterker og 12" subwoofer som lyser opp hele gata, men helst så skjult som mulig. Det jeg tenker er en liten nett forsterker jeg plasserer i hatterommet bak, hvor jeg hever gulvet bak baksetet litt, men langt ifra så mye at det blir en ren hattehylle. Tenkte deretter plassere noen gode små høytalere i platene under baksetet (noe trøbbel med batterisiden av disse rommene kanskje?). For deretter å trekke en enkel ledning til haskerommet for å koble til iphone/ipod. Bilen er en 61 model med 6V spenning.. Noe som har erfaring med å sette på omformer på dette, ift om det genereres nok strøm til en slik stereo? Noen som evt. har gjort andre gode løsninger? På forhånd takk for svar!
|
|
|
15
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rust i bakre hjulhusbrønnene. Hvilke verksted??
|
på: februar 14, 2009, 23:34:43 pm
|
Et autorisert verksted bør jo ta jobben mere alvorig enn at samme feil er der om to år igjenn....Arbeier på et autorisert verksted og kjenner meg ikke igjenn........
Men finnes det så mange verksted som er autoriserte på gamle bobler(?) Et VW merkeverksted er vel neppe eksperter på en snart 50 år gammel bil  ?
|
|
|
16
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rust i bakre hjulhusbrønnene. Hvilke verksted??
|
på: februar 09, 2009, 00:54:47 am
|
Vil påstå du får gjort en bedre sveisejobb på "bygda" enn ved et autorisert verksted. Autoriserte verksteder utfører stort sett noe jeg kaller Eu-rep. Bilen går gjennom Eu-godkjenning denne gangen, men store muligheter for at jobben må gjøres på nytt om 2 år..
"Bygda" er Unneberg, Jee og Mags? 
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sv: Må gi mye gass for å starte
|
på: februar 07, 2009, 16:09:28 pm
|
Har du sjekka om choke spjellet i gasseren stenger-åpner? Ting tyder på at det står i "halvspenn" For lite lukket ved kald motor, og for lite åpent ved varm motor. Sjekk tregheter i overføringer/gjennomganger. CRC556 er en problemløser ved slike tilfeller  Er vel også en Bimetallfjær som regulerer dette som kan være i ulage hvis det er snakk om automatchoke? Uansett, ta av luftfilter både ved kald og varm motor for å sjekke spjeld Er det lov å innrømme at jeg ikke vet hvor "choke spjellet i gasseren" er?  Om du har et bilde eller slikt hadde det hjulpet masse, også skal jeg prøve med litt CRC  Beklager det trege svaret, men boblen er kun forbeholdt sommeren, så starter den bare nå og da for å holde ting i gang. Også jobber jeg på nytt interiør, så ting gikk litt i glemmeboken 
|
|
|
20
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Rust i bakre hjulhusbrønnene. Hvilke verksted??
|
på: februar 07, 2009, 15:59:35 pm
|
Bon jour, Fant da til min store fortvilelse godt med rust på det jeg skjønner er et vanlig sted, bakre hjulhusbrønn. (oppdaget når jeg fjernet de gamle støydempermatene, da jeg er på vei til å gi boblen helt nytt interiør fra topp til tå.) Mine erfaringer med sveising strekker seg like langt som erfaringene med mongolsk folkedans, så kom fort kommet frem til at dette må settes bort. Ikke har jeg stedet å gjøre dette heller, da bilen pusses opp i et felles garasjeannlegg, uten særlig hjelpemiddler  Tenkte derfor spørre om noen har tips til hvilke verktsted man bør oppsøke. Jeg tenker umiddelbart Unneberg selv, men de holder til i tønsberg og jeg i Oslo  , (og jeg har ikke vinterdekk) så det blir vel ganske kostbart å frakte den helt ditt. Noen som kjenner erfarne boble verksteder i Oslo som kunne gjort en god jobb? på forhånd takk for din tid 
|
|
|
21
|
Forum / Problemløseren / Sv: Montering av "one piece" interiør tak på '61 model
|
på: desember 31, 2008, 15:53:54 pm
|
Tusen takk Tistlo!  , boken er bestilt, så nå er det bare å håpe at jeg ikke river alt i stykker under montering  Unneberg, jeg brukte det kontakt skjema som ligger på nettsiden deres, men kanskje det skjedde en feil  Jeg kommer nok med nye forespørsler til dere med tid og stund
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Montering av "one piece" interiør tak på '61 model
|
på: desember 31, 2008, 04:17:07 am
|
Noen som kjenner til noen gode guides på nett, evt bøker eller lignende på hvordan man skal rive det gamle taket i bilen, samt sette inn et slik "one piece" tak? Har fått høre at det kan være en litt vanskelig jobb, og hadde egentlig tenkt å sette vekk akkurat dette. Sendte mail til Unneberg bil(?) i høst i håp om at de kunne hjelpe, men fikk aldri noe svar På forhånd takk!
|
|
|
24
|
Forum / Problemløseren / Må gi mye gass for å starte
|
på: august 17, 2008, 22:08:49 pm
|
Før startet boblen umiddelbart når den var kald, men trengte litt mer gass når den var varm. Mens det siste nå er blitt gjeldende i begge tilfeller. Jeg må stort sett trykke gassen i bunn for å starte greit. Noen som vet hva dette sannsynligvis skyldes? Den går fint på tomgang, så min umiddelbar tanke om at den ikke får nok bensin ved tomgang blir vel feil(?) Pumpingen på gassen el. fungerer ikke. På forhånd takk for svar 
|
|
|
25
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Skifte av gummilist og medfølgende cromelist rundt sidevinduet foran
|
på: august 01, 2008, 00:49:05 am
|
Har kjøpt meg nye gummilister til sidevinduene foran (utsiden), da disse er helt ødelagte. (de som sitter i nedre kant mot ruten) Når jeg kjøpte dem fra HotShop fulgte det da også med crome listen som sitter rundt hele vinduskanten. Og etter å ha leitet gjennom div bøker er det typisk det eneste jeg ikke finner instrukser på hvordan jeg bytter.
Noen som har erfaring med dette? Må jeg demontere hele døren, og ta ut glasset for å bytte dem, eller finnes det noen "triks"?
Det er fint å få byttet crome listene, da disse også bærer preg av tidens tann.
|
|
|
26
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: Nettsider med info/bilder av hva som er autentiskt
|
på: august 01, 2008, 00:37:58 am
|
Sorry for at jeg rapper tråden din med mine spørsmål  Bare hyggelig det  Men hva mener du med "oppgradert" til større baklys(?) At eierene gjorde dette selv? Mange 59, og de fleste 60 og 61 modeller har blinklys på forskjermene... Men har de blink i baklyktene?
" Nicolai (Lobo)", sier så lenger opp. At hele lykten blinker, slik jeg hadde håpet  Av hva jeg kan se på bildene Varj postet til å begynne med ser det ut som hele lykten er mindre inne ved festet mot skjermen også? Betyr jo at jeg må lakkere om området som blir eksponert rundt på skjermen også 
|
|
|
30
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: Nettsider med info/bilder av hva som er autentiskt
|
på: juli 21, 2008, 23:35:02 pm
|
Tusen takk for fin link! Etter litt surfing her tror jeg at jeg har funnet frem til at bilen er blitt produsert en gang mellom april og mai 1961. Og har dermed blitt etterjustert med andre baklykter. Finnes det noen form for blinklys i de orginale? (rødfargede?) Antar at det ikke byr på noen problemer å skifte disse tilbake til de orginale? Med tanke på biltilsynet? (Lever i troen om at om at en veteranbil i orginal stand er fult lovlig, hva gjelder setebelter og alt slikt?)
|
|
|
|