Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 138
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: januar 20, 2024, 08:56:03 am
|
Og så monterte han standoffs på motorluka, men han likte ikke utseendet, så de ble tatt av igjen, så da må vi finne en annen måte å få mer luft inn i motorrommet på.
Har sett noen lager hull(er) bak skiltet, og bygger ut skiltet 2-3cm, eller tennisball på låsen. Det rr vel alternativene hvis an ikke vil det skal syns så mye.
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: desember 05, 2023, 18:12:11 pm
|
Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" : [attachment=1] Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer.... Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert: [attachment=2] Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid. Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin  Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle. Gratulerer!  Men ser at motorlokket ikke er for doghouse-motorer, er vel det han har?
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: november 27, 2023, 15:27:01 pm
|
Du kan få låne en 010/VJ4 BR25 av meg, for å sjekke hvor mye bedre den er på motoren din, enn 009. Noen merker stor forskjell, andre lite. Det er effekten på lavere turtall som skal være bedre for en bil. Har vel også 019/VJ4 BR8 liggende.
|
|
|
5
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1960 mod boble med nyere girkasse
|
på: februar 04, 2023, 23:12:47 pm
|
Hei
Har en 1960 mod som jeg skal ha inn girkasse fra en 1966, men 1960 modelen har jo sitt unike feste i front, hvordan løser folk det?
Ei 1200/1300 kasse fra 1966 modell gir motoren høyere turtall enn med den originale splitkassa.
|
|
|
7
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral?
|
på: mars 28, 2022, 20:15:55 pm
|
VW sluttet å anbefale 20w50, de anbefalte 15w40 for varme strøk som Mexico i de siste manualene. Jeg har stort sett brukt 10w40 i over 30 år, de siste 10‐12 åra delsyntetisk Mobil Super 2000, som er lagd for litt eldre motorer. En fordel med deklsyntetisk og syntetisk olje, er at de tåler høyere temperaturer før oljemolekylene blir forkullet, og legger seg som brent belegg rundt i motoren. En annen ting er at oljekjøleren blir forbikoblet når oljetrykket er over 3 bar /45psi, noe som fører til at tjukkere olje gir varmere motor.
|
|
|
8
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oljekjøler
|
på: februar 23, 2022, 18:18:12 pm
|
Når du har stor oljepumpe, bør du kjøre med tynnere olje som f.eks 10w30, da oljekjøleren blir "bypassed" når oljetrykket er over 3 bar /45 psi. Ellers vil motoren gå varmere og kjøle dårligere. Dessuten er tynnere oljer generelt sterkere enn tjukkere oljer.
|
|
|
11
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler spørsmål 1303 73
|
på: april 30, 2021, 20:18:31 pm
|
Satt de riktig? Sett bakfra inn i motorrommet er #1 foran til høyre, #2 bakerst til høyre, #3 foran til venstre og #4 bakerst (nærmest) til venstre. Følg plugg ledningene fra fordeleren. Bytt til nye plugger, de gamle som er druknet, kan være defekte. Anbefaler å bruke NGK BP5HS.
|
|
|
13
|
Forum / Problemløseren / Sv: Justere Solex Forgasser
|
på: februar 21, 2021, 19:12:48 pm
|
Her mangler det vel en ledning?  Vær klar over at oljetrykksbryteren i den giveren ikke er riktig for en VW-Motor. De er ofte på 0.7- 0.9 bar, mens original VW bare trenger 0,25bar bryter. Det gjør at oljelampa har veldig lett for å blinke/ lyse på varm motor & tomgang/lavt turtall.
|
|
|
14
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dekk med hvit side
|
på: februar 21, 2021, 18:21:44 pm
|
Rimeligste er med smal hvit stripe ( 60-70'talls), ca 900 , mens breie hvitstripe (50-talls) ca 1800 hos Vintage Wheels i Sandefjord.
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: Justere Solex Forgasser
|
på: februar 21, 2021, 16:52:35 pm
|
De forgasserne liker ikke mekaniske fordeler, spesielt ikke en 009. 009 er kjent for å kunne gi "flat spots" på lave turtall. Prøv å få tak i en velfungerende original fordeler, da VW matchet fordeler mot forgasser fra fabrikk. Ellers ligger det jo en god forklaring på hvordan pict-3-forgasseren virker og justeres her på forumet, men da med riktig fordeler. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 31, 2021, 23:59:37 pm
|
Er så flott å følge med !👍 Gene Berg fant også ut at ved å fjerne oljekjøleren i viftehuset, økte temperaturen og blei mer ujavn, spesielt på sylinder #3... Var snak om 50° forskjell, sikkert F.
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 30, 2021, 23:10:49 pm
|
Og for å gjøre forvirringen komplett. De første 34Hk hadde vel også samme viftehus frem til og med 62modellen?
Ja, fram til desember 62, faktisk. Kalt stale air, mens fra 63 og opp fresh air. Litt usikker på kjølevifta, jeg bruker kjølevifta fra en 34hk på min 30hk, den har 22 blader, mens originalt på 30hk er det 16 blader, husker jeg rett. Forskjellen er at 30hk gir 350L/minuttet på 3000rpms mens 34hk gir 400L/min. Ett viftehus med doghouse krever ca 50% mer luft, en 1600dp vifte gir 700L/min @ 3000rpms. Altså større effekttap.
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 30, 2021, 22:51:02 pm
|
Kjenner ikke detaljene på så gamle motorer. Det som på folkemunne kalles 36 hk I USA kalles en 30hk for 36hp. Altså samme motor, men målt hhv med netto hk DIN (Deutsche Industri Norm) , eller brutto hk SAE, uten kjølevifta & dynamo.
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: januar 29, 2021, 23:44:45 pm
|
Tror ikke disse hullene er originale. Jeg tror kanskje det enslige hullet har vært et støttestag til en radio, men hva med de to andre? Kom med forslag, viss ikke sveises alle igjen Feste for bambushylle, kanskje? Står ihvertfall omtrent der.
|
|
|
20
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oval-spørsmål
|
på: januar 27, 2021, 16:39:24 pm
|
1. Sort 2. Kan være vanskelig, begynn med trykkluft og rust løser. 3. Nei 4. Blandet litt da jeg monterte... 5. Kommer an på hvilket speil som blei montert, speil var ikke standard fra fabrikk, blei montert hos forhandler 6. Skal være tepper i 54, gummimatter kom på 56-modellen
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 11, 2020, 21:18:53 pm
|
Er enig med det å beholde gode lagre, hvorfor bytte ut lagre som er perfekt innkjørt og i sin beste alder, mot nye som vil bli like "perfekte" om endel år. Når jeg jobbet med MC, så jeg flere som absolutt skulle bytte gode lagre mot nye, siden de hadde motoren oppe, det var flere som angret. Dessuten, man vil jo ha en motor som har lite indre motstand når man trimmer, da ønsker man ikke minimumsmål /trange lagre.
|
|
|
24
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: motorblokker
|
på: oktober 10, 2020, 20:15:04 pm
|
D-motor fikk kambæringer, og i forhold til F er det forskjell på hullet i blokka opp til 1970. Fra 1970 er det samme størrelse på hullene på alle blokkene (dual relief) inkludert D.
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original
|
på: juli 15, 2020, 10:53:02 am
|
Du har nå gjennomført den mest frustrerende jobben et menneske kan gjøre på en boble og med gode resultater! Stor klapp på skulder utdeles!  Heldigvis er den jobben enklere å få pent med mange deler og tøy, enn one piece plastikk 🙂 Ser bra ut!
|
|
|
|