Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 29
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: september 10, 2018, 23:42:51 pm
|
Spjeldhus og kam hjelper jo ikke på omdreiningene..
Litt usikker på hvor store de toppene er?
Det har du nok rett i; var i utgangspunktet tanken å ha bra gasshastighet for å få bra moment ved lavt turtall. Komp er forresten ca 10.5:1 Hvilken eksos?
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: september 10, 2018, 13:10:56 pm
|
Hvis du legger ut motorspecen din så kan det hende at noen med trenede øyne kan se om du har en "propp" noe sted. Jeg synes du bør være fornøyd... 150 motorhester er gromt.
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: september 09, 2018, 18:10:49 pm
|
Hei, Motoren din har effekten der 95% av alle andre trimmete boblemotorer har den. Man må gjøre beviste valg for å flytte kurven og effekten videre oppover og da ofte på bekostning av kjøreglede. Kjør, nyt og smil! Ta turen til Øvrevoll Galopp i morgen 10.09 kl 19.00. Magnus Walker arrangerer Outlaw treff der og vi er en liten gjeng som tar turen. Er jeg heldig får jeg en selfie med skjeggapen  -BB- Samme skrev du en gang i min tråd også, men hva er disse beviste valgene som må til? Savner litt mer konkrete tilltak for at det skal være til hjelp.  Lettere roterende deler, mer kam, mer komp, større porter i toppene, større ventiler, større spjeldhus, større eksos....... vil flytte toppeffekten oppover. Men alt må spelle på lag ellers blir motoren ukjørbar og lat samtidig.....
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: august 28, 2018, 12:06:34 pm
|
Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding? Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.
Mvh -BB-
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Sv: Brisk tennplugger
|
på: juli 02, 2018, 12:33:45 pm
|
Tipper det var han som gav moderat til mye tenning sin skyld  Var ikke mye tenning, bare feil fuel  Han som OKet tenningsmapet glemte å smake på fuelet først tenker jeg 
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Brisk tennplugger
|
på: juni 29, 2018, 11:09:30 am
|
Jeg har Brisk i bruksbobla og har ikke hatt noen problemer. Biltema olje også. Biltema releer. Biltema ledninger. Bruker stort sett Biltema verktøy. Biltema jekk. Biltema støttebukker. Funker fint 
|
|
|
8
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Hoveddyser IDF i Oslo-området
|
på: april 26, 2018, 11:44:01 am
|
Hei er det noen som har noen hoveddyser til IDF i størrelser mindre enn 145 som kan låne meg for testing? I Oslo-området? Noen som har et sånt revestreker Kit liggende for eksempel?
Mvh
Jens Kristian
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW
|
på: november 09, 2017, 11:37:26 am
|
Slik jeg ser det er det fire mulige grunner til at man ødelegger kammen.
Den første muligheten er at kam og/eller løftere har dårlig kvalitet så de ikke tåler belastningen. Dette kan avhjelpes ved å kjøpe produkter av velprøvd kvalitet. Men også dyre kammer kan gå seg ned (det vet vi alt om). Den andre muligheten er at man har for mye dødgang/klaring så løftere, stenger, vipper og ventiler står og slår mot hverandre. Dette kan avhjelpes med alu stenger og lite (null) klaring på kald motor. Den tredje muligheten er at oljefilmen ikke holder for trykket mellom løfter og kam. Moderne oljer til vanlige motorer har pga moderne miljøkrav nesten ikke sink i seg. Racingoljer har mer. Man kan kjøpe relativt billige tilsetninger og få god beskyttelse. Så enten må man kjøpe dyr olje eller oljetilsetning. Vanlig Biltema olje ville jeg ikke brukt uten tilsetning. Den fjerde muligheten er at man ikke har nok fjærtrykk. Da får man ventilflyt. Bedre med litt for mye fjærtrykk enn litt for lite.
Jens K
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW
|
på: november 07, 2017, 10:47:07 am
|
Bruk sinktilsetning neste gang. De har det på Thorshov. Det står ikke sinktilsetning på flaska men etter litt forskning så vet jeg hvilken flaske jeg skal se etter. Og du skal i alle fall ikke ha mindre fjærtrykk!!!!
Jeg ville heller ha portet toppene skikkelig (mye mer tverrsnitt på portene) enn å kaste bort penger på titanventiler og lettere råder. Ville gått ut fra de nye CB 044 toppene og kjørt de ned til Tor Øyvind Skinne for porting. Det er realistisk med 80-100 hjulhester (!!!!!!) til med skikkelige topper. Også ville jeg gått for FK91 på innsug og FK 89 på eksos. Engle lager en sånn kam på bestilling. Komp 14. E85 hvis nødvendig. Hvis du skal flotte deg ordentlig så bestiller du lette og fine stempler etter mål for å spare vekt.
Men det er bare meg....
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: scarbug - 1303s '74
|
på: oktober 12, 2017, 11:06:25 am
|
De lærde sier man kan kjøre lambda 1,1 - 1,2 på cruise. Men da må tenningen opp i 40-45-50 grader samtidig. For å få til dette bør du nok kjøre sprut og programmerbar tenning, da så mye tenning ikke er forenlig med full gass-området av mappet. Jeg driver og mapper daily driveren min med sprut. Da er det dette jeg er ute etter. Man bør enten kjøre lambda 0,8 eller 0,9 eller være over 1,1. Akkurat rundt lambda 1 går motoren varmest og det vil man helst unngå på en luftavkjølt motor.
|
|
|
|