Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 5
|
1
|
Forum / Problemløseren / Problemer med gammel dynamo. Skal bytte til vekselstrøm...hvordan.
|
på: august 24, 2014, 18:14:16 pm
|
Hei!
Den gamle dynamoen spiser børster til frokost og kveldsmat. Kommutatoren er helt gåen, og jeg gidder ikke styre mere med den. Den spiste nye børster på litt over fire uker....
Jeg har en 1,6l industrimotor, med en 12v dynamo som har børster lik den til 6v, altså de små.
Jeg tenkte å bytte til vekselstrøm med innebygd generator, men jeg trenger ny fot og da? Hvilken skal man benytte?
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Bensinvarmer-prosjekt (Eberspacher BN2)
|
på: oktober 09, 2013, 11:06:31 am
|
Hei!
Nå har jeg jobbet med bensinvarmeren min en stund. Den er lite brukt, desverre så lite at regulatoren var tørket ut, og dermed ikke lar seg bruke. Regulatorer er IKKE å få tak i, så jeg tenkte å erstatte den med en annen type. Jeg har den eberen som har en hardipumpe og en dobbelmembran regulator på toppen.
Jeg kjøpte en Holley 15-804 på ebay, som regulerer 1-4 psi. Det laveste jeg finner. Denne var forholdsvis billig, og jeg har testet den ut. Desverre kommer det for mye trykk ut av dysa. Mengden blir feil. Det skal være 10-13ml iløpet av to minutt. Jeg har nesten dobbel mengde.
Det er altså en regulator som regulerer svært lave trykk som gjelder. Kanskje mellom 0-0,5 psi?
Disse som sitter i luftsystemer tror jeg ikke vil fungere... så hva gjør man?
Noen som har et forslag? Hvordan skal man klare å regulere riktig mengde?
|
|
|
6
|
Bruktbørsen / Deler selges / Ubrukt byttemotor type 4 (2000cc) vurderes solgt.
|
på: september 13, 2013, 11:00:34 am
|
Ubrukt byttemotor, komplett med kjøling for type 4/2. Dette er en 2000cc
Motoren har vært lagret lenge, men det er ingen rust noen sted. Den har mest sansynlig aldri vært startet, uten at jeg kan bekrefte det. Noe ukomplett innsug da det står to ulike solex gassere på den. Det er montert clutchhus, men mangler clutch. Ingen merker i svinghjul, så den har ikke vært brukt på veien. Sylindre er helt rene og nye, ventiler ser ikke ut til å ha vært i nærheten av varme.
Kom med bud. skal se om bilder kan legges ut etterhvert.
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Virker som den ikke får bensin?
|
på: september 08, 2013, 23:32:02 pm
|
På min boble er det et rør igjennom motorveggen som bensinen kommer igjennom. Kobling mellom dette og det lange røret som går langs hele bilen er en slange, dette er ca over girkassa. På min bil kan røret i motorrommet bevege seg frem og tilbake fordi det ikke er skikkelig festet. Det resulterte i at det en gang var skyvd forover og slangen ved girkassa fikk en lei kank. Bilen stoppa..
Skjedde et par ganger før jeg fant ut av det.
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Sv: vanvittige tenningsprobleme!
|
på: september 07, 2013, 14:57:50 pm
|
Alle pluggledninger er nye, og jeg var forsiktig med å feste dem ja  Pluggene er rene... de har fådd for lite bensin antakelig... MEN: jeg skrudde ut begge dysene på forgasseren for å sjekke... den lille (som man egentlig ikke skal røre) var skrudd ganske langt ut... jeg har nok vært litt på bærtur der ja... sjekket for renslighet og skrudde dem inn, og satte alt i grunninnstilling... fikk ikke motor til å gå i det hele tatt, uansett hvilken vei jeg skrudde. Så tenkte jeg at... jaja, falsklufta rundt akslingen får kanskje være syndern allikevel.. men det var da rart uansett. Så sjekket jeg bilder (skjematisk) av forgasseren (34 pict3) og den dysa som kalles "pilot jet" som altså står på motsatt side av de som er justerbare, bestemmer jo en hel del av mengden som forgasser skal få via denne tomgangkretsen, som faktisk varer ganske høyt opp i turtall. Denne pilot jet skrudde jeg ut, og den var det satt seg en lite krommelure, som jeg blåste vekk. Spylte igjennom kanalene og vet dere hva? Nå går den så rent og nesten bedre enn en klokke!!!  Hvor lenge varer dette mon tro? 
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: vanvittige tenningsprobleme!
|
på: september 07, 2013, 12:22:48 pm
|
og gleden min var kortvarig... problemene er der fremdeles.... Alle endringer varer i ca to dager, så kommer det tilbake igjen. Nå skal coilen byttes til en helt ny en... men den forklarer vel ikke hvorfor jeg har banking ved pådrag nå? Etterfulgt av smell i potta når jeg slipper gassen. Tenninga skal sjekkes atter en gang, mulig fordelern henger seg litt opp. Hvis ikke: så er det vel noe gæli med ventilene kan tenkes! 
|
|
|
10
|
Forum / Problemløseren / Sv: vanvittige tenningsprobleme!
|
på: september 05, 2013, 20:16:54 pm
|
Jada det kan være litt morro også;) hehe
Skiftet pluggledninger idag, og da jeg skulle sette inn nye, stod den ene koblingen Igjen i fordelerlokket! Den var løsnet. ledningen hørte til cyl nr 2.
Nå går den som en klokke igjen;) hehe
|
|
|
12
|
Forum / Problemløseren / Sv: vanvittige tenningsprobleme!
|
på: september 03, 2013, 20:34:04 pm
|
Nå har jeg lignende problemer igjen... Tre dager etter at alt var i orden.
Det er ikke falskluft Pluggene er nye Pluggledninger er fire år+(alle målt til normale verdier) Har målt coil, den virker. Forgasser er riktig justert, tomgangsdysa er testet ok Ny stift, korrekt kanvinkel og jeg har prøvd flere kondensatorer.
Jeg er fri for forslag... Iu Det eneste jeg merket var at etter at bilen var parkert fem minutter var alt i orden, og den funker fint nå. Jeg bare venter på neste symptom.
Jeg banket hardt rundt omkring i motorrommet og plutselig gikk den litt dårlig, men finner ingenting Med dårlig kontakt... Hjelp!
|
|
|
13
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Mekonomen deler, kvalitet?
|
på: september 02, 2013, 12:45:03 pm
|
Hei!
Sitter her og ser at mekonomen levere ganske mye til bobla, deriblant eksos, komplett. I tillegg selger de varmevekslere til over 3000kr. Hvilken kvalitet er det på disse delene? Er feks eksosanlegget lik det standard billige man får kjøpt på feks unneberg?
Jeg regner med dette er tredjeparts repro deler....
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: vanvittige tenningsprobleme!
|
på: september 01, 2013, 19:31:03 pm
|
Og da var bilen i orden  Etter å ha sjekket alt: coil, kondensator, fordeler, tenningsinnstillinger og hele ruklet, så må man ikke glemme de stakkars fire tjenerne som sitter til slutt i tenningsprosessen, nemlig pluggene. De så helt greie ut, sjokoladebrun og fin, men nei, de fjusker etter å ha vært varme en stund. Nye plugger kurerte greia, og siden alt annet var tweeka til nesten perfeksjon, så maler den som en katt! 
|
|
|
16
|
Forum / Problemløseren / Sv: vanvittige tenningsprobleme!
|
på: august 28, 2013, 22:58:24 pm
|
Jeg har ørlite falskluft rundt spjeldakslingen, men det er så lite og har bestandig vært der. Problemet er kommet plutselig. Nå har jeg byttet til en coil av nyere dato. Foreløbig går det Strålende. Forvarming er iorden og alle dysene i gassern er sjekket. Choke er også justert Riktig.
Problemet mitt er at jeg synes det er vanskelig å vurdere styrken pp gnisten fra coil, den skal vel være Kraftig og blå?
|
|
|
18
|
Forum / Problemløseren / vanvittige tenningsprobleme!
|
på: august 28, 2013, 18:05:51 pm
|
Jeg får mye fjusking på bobla nå, en 1302, 1600cc. Har byttet coil, kondensator, stift... Fordeler, coil igjen... Kondensator igjen.. Problemene kommer etterhvert. Hver gang jeg bytter noe blir alt bra... Men så! Fjusking, smelling i potta når jeg slipper gassen Og ugjevn gange. Virker som det blir værre når alt blir varmere etter kjøring. Jeg prøver å teste kondensator, men synes det er vanskelig. Jeg ser at det gnister Litt på stiftene.. skal det gjøre det? Om jeg drar av pluggledningen til senter pp fordeler og legger den såvidt mot jord så Gnister det ujevnt når jeg vipper stiftene ifra.. Jeg har bare prøvd gamle coiler, så jeg vet ikke hundre prosent kvaliteten på dette, Men det får da være grenser? Jeg ser at gnisten varierer etter hvor jeg legger an, og lurer på om jeg kan Ha dårlig jordforbindelse På blokka.. kan det være noe? Forgasser er en 34pict3 og den virker, helt sikkert! Hjelp!
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km
|
på: juni 03, 2013, 22:58:38 pm
|
Jeg er enig I at du kanskje må forklare bedre.
Det er sikkert en bagatell som ikke koster så mye. Min bil fjusket nettopp som gal etter en lengre prikkfri tur. Startet og gikk, men ikke på tomgang. Det var coilen som var død, men samtidig feilsøket jeg til korrekt løsning og slapp å bytte unødvendige deler.
Hvis choken din fungerer har du muligens litt høyere turtall I starten, og når motoren roer seg får du problemer. Forgasseren (hvilken har du?) kan tulle mye, men er enkel å overhale. Blir som natt og dag om det er den som er årsaken.
Stopper bilen på tomgang bare, eller kan den stoppe under kjøring med høyere turtall??
Ting som må justeres kan være tenning/stift/forgasser/choke/ventiler osv men alt er relativt enkelt:-)
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Motor fjusker på tomgang, feil tenning, fungerer fint ved pådrag.
|
på: juni 02, 2013, 21:58:23 pm
|
Justerte tenninga på min 1302S nå fredag. Kjørte en fin tur til tromsø på lørdags formiddag, alt gikk fint. Når bilen skulle brukes i byen samme kveld, fjusket den. Vil ikke gå pent, og den hoppet litt frem og tilbake. Stopper ikke "helt" men nesten. Så lenge det er pådrag er det futt, men ikke når gassen slippes opp.
Virker som at tenninga ikke er riktig, men jeg har sjekket stiftene på nytt, og justert fordeleren også. Det eneste med stiftene er at JA de er litt brent, men det er så lite og mildt, den har vært sånn leeeenge uten problemer. Dette kom plutselig. Jeg skal bestille ny uansett.
Coilen er mistanke nr 1 nå. Det har vært skikkelig varmt ute nå, og bobla ble kjørt hardt lenge. Jeg sjekket ohmverdiene, og de virker korrekt, men det kan jo fortsatt være overslag. Burde vel hatt en megger for å måle med høyspenning.
Skal ta ut pluggene nå i kveld, kan være en som trøbbler.
Forgassern er det ikke, den har fungert supert etter overhaling, og alt virker korrekt med den.
Noen som har erfart coilproblemer? Hvordan oppleves det? Bilen fungerer greit ved pådrag, men ved rolig kjøring blir det bare hakking rykking.
|
|
|
23
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / hva er std strl på felg og dekk til 1302s
|
på: mai 08, 2013, 13:26:41 pm
|
Skal kjøpe nye sommerdekk foran og bak. Er det 4,5" felg som er standard?? Og 155/80/15.
Faktisk har et par av dekkene slanger... Kan jeg være så uheldig at felgene er av gamletypen og krever slange? Hvordan ser jeg det på felgen fra utsiden?
Haster haster:-)
|
|
|
24
|
Forum / Problemløseren / Sv: Slakk hjullager bak
|
på: mars 27, 2013, 01:15:38 am
|
skulle selvfølgelig stå 250 ft lbs  ja da vet jeg ikke hva som er galt... er det bare en tettering på irs pr side?? Berger man den om man demonterer for å smøre opp lagrene? Husker ikke fra sist gang
|
|
|
26
|
Forum / Problemløseren / Slakk hjullager bak
|
på: mars 26, 2013, 23:36:34 pm
|
Jeg har litt slakk i begge hjullager bak på min 1302S men IRS... i retning "opp og ned" (kl12 og 6)
Hvis jeg setter handa klokken 9 og 3 så kjenner jeg ingenting.
Hjullager på den ene siden er skiftet for ikke mange tusen km siden, og det er likt på begge sider. Kan det bare være sånn? Kanskje tightere når bilen er kjørt litt og lagrene varme?
|
|
|
27
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fueltrykk til eberspacher
|
på: februar 15, 2013, 21:54:31 pm
|
Jeg vet selvfølgelig hvordan systemet virker I detalj. Men regulatoren regulerer trykket over dysa, det kommer vi ikke unna. Uten dysa er det ikke trykk, da åpningen på slangen ville være utgjevnet med atmosfærisk trykk. Ved å plassere en dyse I enden oppnår vi et trykk I slangen, og regulatoren regulerer mengden Slik at dette holdes konstant. Pumpa alene ville bli for unøyaktig.
Om man vet flowen, diameteren og lengden på slangen(e) samt viskositeten på vesken (bensin) og strl på dyseåpningen så kan man beregne trykket. Så langt hadde jeg ikke kommet enda:-)
Jeg må da velge en regulator som opererer innenfor disse trykkverdiene for å få noen form For regulering I det hele tatt.
|
|
|
28
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Fueltrykk til eberspacher
|
på: februar 15, 2013, 09:56:13 am
|
Er det noen som vet sånn ca hvilke trykk vi snakker om som skal inn på dysa til en eber Bn2? Min regulator er helt uttørket og jeg vurderte å sette inn en mere moderne der, men hvilke trykk skal man velge?
|
|
|
29
|
Forum / Problemløseren / Regulator i Bensinvarmer er kaputt
|
på: august 31, 2011, 11:29:36 am
|
Har inspisert bensinvarmeren min, en BN2, som har fungert men ryker svært mye ved oppstart, deretter stopper den da sikkerhets funksjonen trår inn da den blir for varm, hovedsikringen ryker. Det er regulatoren som avgir for mye, etter å ha åpnet den viser det seg at den ene membranen er tørket helt ut. Den blir umulig å justere.
Noen som vet om andre typer bensinregulatorer som kan brukes, evt om noen har slike liggende som er i orden?
|
|
|
30
|
Forum / Problemløseren / Sv: Styringa kniper, hva kan være galt?
|
på: august 03, 2010, 11:45:15 am
|
jeg må vel løfte ut tanken for å komme til disse universalledda til rattstammen, men det skal jo være en grei jobb det. Det kniper liksom hver halve tørn, og som jeg nevnte tidligere, så ble det litt bedre etterhvert, men alt jeg gjorde var å turne fra side til side.... skal ta ut tanken imorgen, så får jeg se. Kommer nok til å smøre disse først, og evt bytte senere.
|
|
|
|