mai 06, 2025, 00:17:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: Blir ikke kvitt sviddlukt. på: mai 12, 2010, 11:09:15 am
Er 99% sikker på at det ikke er eksos, for lukten kommer ikke før motoren er blitt varm. Hadde det vært eksos ville det vel ha luktet fra første sekund. Dessuten lukter det ikke som eksos heller, mer som svidd maling.  Men hvis det er maling/lakk må det nå snart gi seg, kjørte jo hele sommeren i fjor også.

Det mangler noen deler/wirer under der, så her er det strips og vinter/sommerstille som gjelder..
Kjørte først med lukkede spjeld, da luktet det ingenting. Men det er jo så kaldt for tiden, så jeg måtte åpne de. Det er god varme som kommer, blir god og varm på anklene hvertfall... Gliser

Nå er jeg ikke sikker på hvordan slangene fra motor til kanaler skal være orginalt, men det fulgte med bilen en lang pappaktig slange i riktig diameter, som jeg kappet i to og monterte. Den er svart og litt gummiaktig på utsiden, og alu-farget inni. Kanskje det er den som lager lukt når den blir varm?

Dette kan vel bare være to feil, enten er det lufta som blir dratt inn i vifta som stinker, eller så er det noe fra vifta og framover (innvendig i systemet) som lager lukt.
2  Forum / Problemløseren / Blir ikke kvitt sviddlukt. på: mai 11, 2010, 23:25:34 pm
Hei, har tatt frem Bodil etter vinterdvalen, og hun har fått ny clutch, og nye hjul.



Men jeg blir ikke kvitt sviddlukten fra varmeapparatet. Slet med det ifjor høst, og regnet med at det kom av at motoren var nymontert når jeg kjøpte bilen ifjor, og alle deksler o.l var nylakkerte. Men det gikk ikke over, og nå som motoren var ute tok jeg en skikkelig rens av varmepottene, som er hele og fine, og montere eksosanlegget på nytt med nye pakninger. Tok også en skikkelig motorvask, selv om det ikke var nødvendig. Alle slanger er nye, og det er tett og fint i motorrommet. Men lukten etterpå var dessverre nøyaktig den samme...

Det kommer altså en rar lukt inn i bilen, ikke eksoslukt eller brent olje, bare intens varm motor-lukt. Er såpass ille at jeg blir litt uvel etter et kvarters kjøring.. Lukter mye verre i kupeen enn det gjør i motorrommet. Motoren er ikke spesielt varm heller, så det er ikke det som er problemet.

Er det noe jeg kan sjekke her, som kan lage denne ekle lukten? Motoren er som sagt tett og fin, og alt er rent og pent så vidt jeg kan se. Har ikke sjekket inni viftehuset, kan det være noe der?
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skifting av clutch, men..... på: mai 01, 2010, 16:28:51 pm
Da var motoren ute, gikk jo som en drøm å få ned den.

Men det var jo ikke clutchen som var problemet....men løst svinghjul.... Trist

Har heldigvis ikke kjørt mange meter med dette, men nok til at det var blitt litt ovale huller her og der..

Nokså sikker på jeg berger veiva, der står pinnene godt fast så lenge de står helt i bunn. Blir vel en god dose av et eller annet Locktiteprodukt her tenker jeg.

Litt verre med svinghjulet, men jeg skal høre med en rallycrosskar om ikke han har et som er bedre.

Men det var veldig mye olje rundt om kring baki der, selv om simmerringen ser helt ny ut. Er det normalt at det lekker når svinghjulet kommer for langt ut, eller er det andre ting jeg skal se etter? Har jo tenkt å bytte simmerringen uansett, men siden den ser helt finfin ut stusser jeg litt over hvor olja kommer fra.
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skifting av clutch, men..... på: mai 01, 2010, 12:33:29 pm
Ah, det forklarer det meste. Stusset skikkelig over hvordan jeg skulle komme til bak viftehuset...

Har tatt av eksosanlegget, vet ikke om det er nødvendig, men det tok jo bare 5 minutter å demontere. Det ble hvertfall litt mer oversiktlig uten, og varmepottene trenger en rengjøring uansett.
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Skifting av clutch, men..... på: april 30, 2010, 23:23:44 pm
Er i gang med å ta ut motoren i bobla for å skifte clutch, -69 1300 med 1600 motor. Dette er første gangen jeg skal ha ut motor i en boble, men det har gått greitt til nå.

Spørsmålet er; hva er trikset med den øverste bolten (av de 4 mellom motor /gear) på førersiden?

Den andre var grei og komme til, men denne er helt skjult bak en firkantet kanal som kommer ut av viftehuset, og går nedover. Kan såvidt skimte den fra andre siden, men er jo umulig å komme til..?

Dessuten er jeg litt usikker, for den bolten jeg har fått ut var det mutter på motorsiden, og låsehode på bolten på gearsiden.
Denne som sitter igjen har sekskanthode på gearkassesiden, men jeg greier ikke å se hva som er på motorsiden. Ser ikke ut til å være vanlig mutter, og jeg ser heller ikke noe av bolten stikke ut gjennom mutteren. Har skrudd noen tørn på bolten, men aner ikke om det går irundt på andre siden. 

Noen som har noen gode råd...?
6  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Nye vinduspakninger på: mars 29, 2010, 13:50:17 pm
Passer de på en -69 1300?
7  Forum / Problemløseren / Ulyd og vibrasjoner.. på: august 27, 2009, 23:51:47 pm
Hei,

Har kjørt mye med bobla i sommer, og den har stort sett gått som en klokke.  Litt dilldall har det jo vært, men det må man jo regne med med ny gammel bil.

Men idag fikk jeg en litt guffen følelse. Da jeg skulle starte den, ble det noe tull med chocken, slik at den startet og gikk veldig lavt på tomgang. Det gjorde for så vidt ingen ting, men det var da hjertet mitt holdt på å stoppe; På lav tomgang kom det slike bankelyder,eller mer som kakkelyder, at det hørtes ut som et lager var helt kaputt. Jeg stoppet med en gang, og tok en kjapp sjekkrunde, alt ok. Tok mot til meg og startet igjen, og da gikk den normalt på tomgang. Ruset litt forsiktig opp, og ulyden var borte, hvertfall mye svakere. Kun på lav tomgang kunne det høres noe kakking idet fjerne. Ikke noe muffens på litt turtall. Prøvde å lokalisere lyden mens motoren gikk på tomgang, men etter en liten stund, og litt rusing, var den borte. Tok meg en liten prøvetur, og det var ingenting unormalt.
Sjekket olje igjen, akkurat på max. Oljetrykket virker ok, lampa slukker etter et par tørn, og tenner ikke igjen før 1-2 sek etter motoren stopper. Ny orginal giver satt inn i mai. Bruker 20w-50 mineralsk.

Fant ingen feil, så jeg tenkte at vi får se hva som skjer hvis vi kjører et stykke. Hadde noen ærender i by`n, så vi la ivei 3 mil. Lyttet vel mer på motoren enn jeg fulgte med på trafikken, men hørte ingenting "nytt". Kjørte litt i byen, og dro hjem igjen. Ble vel 7 mil tilsammen, ikke antydning til kakkelyd. Men; jeg legger merke til en viss vibrasjon i clutchen. Ikke mye, men mer enn det har vært tidligere tror jeg. Det høres ut som det "rakler" litt et sted når jeg slurer på clutchen i startøyeblikket. Merker ikke noe ved gearskift.

Forsket litt mer på saken isted, og det vibrerer ganske mye hvis jeg ruser litt, med clutchen inne.Tror ikke det har vært sånn før. Det er også noen ulyder fra utløserlageret, men det har det vært i hele sommer, og de er likedan nå. Med ulyder mener jeg litt uling i ny og ne, bør vel byttes på sikt. Selve clutchen virker helt ok.

Hva er det første jeg bør sjekke? Nesten så jeg gruer meg til å starte imorgen, likte ikke denne kakkingen.
Håper, og tror det er noe svinghjul/clutch-relatert. Tror ikke det er noe lager-relatert, da det ble bedre etterhvert. Lager blir vel gjerne verre med temperaturen?

Vi snakker altså om en -69 1300, med 1600AD. Motoren er "lettere overhalt" av forrige eier, med bla. nye støtstenger/rør. Hva som er gjort inni vet jeg ikke, men han hadde hvertfall gått over den.Tror han kan sine saker, hadde vel en 7-8 bobler til, og låven full av deler.  Den er hvertfall tett og fin, bruker ikke olje, og går ellers godt.
 
8  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Forgasser solex 34 PICT med innsug på: april 21, 2009, 10:25:28 am
Dü har PM Glad
9  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 69 vw type 1 på: mars 30, 2009, 21:22:12 pm
Du har PM. Glad
10  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Boble ønskes kjøpt. på: mars 30, 2009, 21:12:36 pm
Hei.

Min samboer har fått lyst til å kjøpe seg en boble som sommerbil.

Vi er derfor på utkikk etter en passende boble, er åpne for det meste av forslag.
Er mest interessert i 60-tallsboble, 1302 eller 1303 er ikke så fristende. Synes litt av sjarmen forsvinner etter hvert som plastdetaljene kommer til.
Er ikke så redd for å jobbe litt med den, jeg greier det meste selv, har sveiseapparat hjemme og lakkboks på jobb. Men det bør helst være et kjørbart objekt, føler ikke at jeg orker en helrenovering før vi kan bruke den litt. Vi var og kikket på en 67 modell her i nærheten, et flott objekt, men den hadde stått delvis nedplukket i 10 år, og trenger en total gjennomgang. Frister å kjøpe noe som er litt mer ferdig.
Er ikke ute etter noen orginal klassiker, jeg regner med at dette blir en skikkelig rånebil før fruen har fått den som hun ønsker...
Budsjettet er egentlig ganske romslig, det er viktigere å finne en god bil enn å spare et par tusen.

Så her er det bare å komme med forslag, bruk helst  PM da jeg ikke har tilgang på mail for tiden.

Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!