Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 83
|
3
|
Forum / Snikk-snakk / Obs obs. SCAT H-BEAM feilproduksjon.
|
på: november 17, 2016, 18:29:36 pm
|
Scat har lenge vært leverandør av de beste billig H-BEAM rådene etter min mening. Da de leveres med tykkere rådebolter på 3/8" kontra konkurrentenes 5/16". Men nå var det slutt på det....
Overflaten på de nye fra Scat er mye grovere I forhold til tidligere men ennå værre. De er feilmaskinert. Storeenden er rund og fin ut fra esken. Men om rådeboltene trekkes til oppgitt moment blir de ovale. Vær obs. Dette koster deg fort hele motoren. Rådene har rett og slett blitt maskiner med for lite tiltrekking. Rådene kan fint brukes etter normalisering. Men dette medfører ekstra kostnader.
|
|
|
6
|
Min klubb / LP / Sv: Hvaler cruising
|
på: august 30, 2016, 17:06:40 pm
|
Er på hytta allerede da gitt. Og må kjøre Golf denne helgen... Er på nordenden av kirkeøy. Om noen trenger bistand 😁
|
|
|
10
|
Forum / Drag-race / Sv: Gjennomgang av en race motor, hva bør byttes?
|
på: august 30, 2016, 10:22:07 am
|
Bytt kun det som er slitt eller skadet. Poler opp veiv og ho bort eventuelle riper I sylinderne (ripene til berger kan dessverre ikke Hones bort). Lager dras lett over med matt fille fra 3m. Da synes også eventuelle skader lettere. Og bytte oljepumpe bare for å bytte er ett fenomen med ukjent opphav. Sikkert basert på det at pumpene blir fort slitt I en Std bruksbil. Da dekkhøyden varierer mye på nye pumper er det lurt og bruke det en vet funker. En pumpe sjekkes lett ved å tre drevet på aksel på.. inn fra baksiden av huset. Uten olje. Det skal være like lite slark I alle retninger. Type 4 pumper og gamle lagrede bugpack er så og si uslitelige I racing sammenheng. Ventiler poleres opp I leting etter sprekker. Og sete slipes lett inn for hånd. Om det ikke blir godt anlegg må setene slipes. Men for all del.. en bytter ikke ut deler som har gjort en god jobb. Det er ikke sikkert det nyinnkjøpte er av samme kvalitet...
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC på grunn av metalldeler i oljen
|
på: august 15, 2016, 15:23:25 pm
|
Hvordan ser de andre lagerne ut? Har opplevd det samme mange ganger. Og somregel alltid på omsveisede 1500 veiver eller eldre Scat veiver med kun ett smørehull pr rådejournal. Oljen må da slepes rundt hele journalen. Og det funker dårlig på høy belastning. Andre årsaker kan Være radien I hver ende av journalen I forhold til bredden på lageret. Eller bredden på selve rådene. Oljen skal inn. Men like viktig... også ut.
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC på grunn av metalldeler i oljen
|
på: august 12, 2016, 16:26:57 pm
|
Synd. Selv måtte jeg bygge "ny" motor I år (topper og blokk har overlevd). Fant ut dette forrige helg. Er godt I gang med ny veiv osv. Og regner med å rekke scc. Bilen står med defekt girkasse. Og planen er å ta dette etter ny motor er bremset... på fredag. Grunnen til at jeg nevner dette... du må ikke gi oppført du har begynt. 
|
|
|
15
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC2016??
|
på: august 08, 2016, 11:59:12 am
|
Rundt I norge sitter nå pessimistene og tråler yr og storm for å poste det mest negative scc været. Hvem vil bli årets grøt hue med første post om dårlig Vær... stakkars smålige jævler. Løsninger på problemet er.. bytt kjerring som nekter deg å reise.. Kjøp egen bil. Ellers rett og slett lær deg å leve med at vi andre kommer til å ha en kongehelg uansett. Lykke til!!!
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva har skjedd her?
|
på: juni 09, 2016, 00:08:06 am
|
Aluminium mot stål mener du. Jo, på type 4 er det orginalt med kobberpakninger. Og på type 1 ettermonterer vi de  Ut ifra bildene dine ser det ut som det har vært ett fremmedelement nedi der. Ser ikke ut som du har tetting mellom ventiler/seter. Hvorfor kobberpakninger har blåst skal jeg ikke spekulere I. Da det ikke akkurat ser ut til å ha hatt detonasjon.
|
|
|
20
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fullstendig låste hjul. IRS kasse
|
på: juni 07, 2016, 00:08:26 am
|
Du kommer også til den ene shiftegaffelen gjennom oljepåfyllings hullet. Inn med flatrekker og vipp frem/tilbake.
Men om kassen er orginal skal det ikke gå å få den I to gir samtidig (sitter noen ovale kuler mellom Skiftegaffel akslene.) Eneste mulighet er revers og 3/4 gir.
Men om hockeysticken har hoppet ut av posisjon kan det meste skje. Nesekon må isåfall av for å få denne på plass igjen.
|
|
|
21
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor let svinghjul har DU kørt med?
|
på: juni 03, 2016, 10:41:43 am
|
Er såklart med på teorien. Og treghets moment. Missforstå meg rett. Prøver ikke overbevise om annet. Men når det kommer til motor og toppeffekt ligger vi sjeldent med WOT på jevnt turtall. Når full effekt blir brukt er det alltid snakk om turtallsendring. Og skalerer man visse teorier skal det jaggu mange forutsetninger til for å få de til å stemme.
|
|
|
22
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor let svinghjul har DU kørt med?
|
på: juni 03, 2016, 09:25:50 am
|
He he. Det tenkte jeg også. Men trengs det egentlig samme effekt for å opprettholde jevnt turtall på ett jernbane hjul og ett skateboardhjul (se bort fra friksjon). Høres mest ut som en "teori". Og lite gjennomførbart I virkeligheten. Men håper jeg tar feil. Høy Roterende masse stjeler vel egentlig ikke effekt erik. Selv om benken sier noe annet. Og jo raskere svep jo verre blir det.
|
|
|
23
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor let svinghjul har DU kørt med?
|
på: juni 02, 2016, 22:34:38 pm
|
Jeg har aldri veid mine dessverre. Dreier til jeg er fornøyd. Men erfaringen er at svinghjulet stjeler relativt mye effekt. 8 hester på en 200hk na motor. Orginalt kontra "kjøpelettet" kineser. Men alikevel gikk 60 fot tidene ned. Dvs mer startrask med det tunge svinghjulet. Men det avhenger såklart at det er godt feste.
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
|
på: mai 31, 2016, 12:06:28 pm
|
Motoren står her den. Så og si ferdigstillt. Men rekker dessverre ikke drive noe med egne biler for tiden. Pensjonerte jo gamlebilen i fjor. Så nå må det bygges ny bil i tillegg. Rekker sikkert ikke teste noe som helst før det er forbudt å kjøre dragrace i Norge..  Pussig. Men begynte på denne da e85 ble tilgjengelig. Og rakk ikke engang starte den opp før e85 var borte fra pumpene  En dag....
|
|
|
28
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 17" BRM 5x205 Ønskes kjøpt
|
på: april 12, 2016, 17:57:43 pm
|
Jeg har. Som skal selges. Men bilen står fortsatt på vinterlagring. Og vil nok gjøre det til uti Mai måned. Husker ikke dekkdim. Men meget lav profil. Og mangler to senterkopper. Ellers strøkne. Senterkoppene mangler da de ikke gikk på bak. Og fulgte derfor ikke med når jeg kjøpte bilen.
Så om du ikke får tak i ett sett nå. Kommer det for salg senere.
|
|
|
29
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Gasserstag
|
på: april 06, 2016, 10:09:27 am
|
Berg Stagene er som nevnt festet til viftehuset. Noe som kan bevege seg over tid. Så hyppig kontroll er nødvendig. Det positive er at du har justering både på utveksling og fysisk justerbar stagstopp ved full gass. At de har vinklende lenkarmer ned på gasserne er også ett problem. Finjustering skjer med vridning/bøying av armen som lenkarmene er festet til
CSP sitt krever mindre etterkontroll. Men også her kan forskjellene mellom varm og kald motor spille inn. Har også vært ett problem at kulene som Stagene er festet på er slarkete. Løses lett med en sveis. Positivt med returfjæren på sentervrideren. Noe de ikke leverer på ida utgaven av ukjent årsak.
Hexbar I plast er No go. Ellers har jeg ikke hatt problemer med disse. Men de krever litt forståelse for å få bra. Men endrer seg ikke ved temperaturforskjeller. Liker ikke utgaven som sammen med rette innsug skal gi ett parallelt stag med viftehuset. Spaceren som da må monteres for å få parallelle lenkearmer gir stor slitasje på venstre forgasser.
Wire opplegget har jeg ikke prøvd ennå.
Anbefaler derfor: Csp.. for dummies med dårlig tid. Hex... for den som vil legge litt jobb I det. Berg... for den som interesserer seg for mekanikk og justering. Fremfor selve kjøringen. Fineschmekkeren...
|
|
|
|