Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 11
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: april 30, 2025, 21:22:16 pm
|
Jeg har også byttet ut oljesillokket med et med tappeplugg. Hvorfor har ikke alle motorer dette?
Fordi det er meningen at du skal ta ut og rense silen hver gang du skifter olje! Med tappeplugg blir det lett å være lat og hoppe over den jobben. Jeg bytter lokk med tappeplugg til lokk uten 
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: mars 26, 2025, 08:24:55 am
|
CSP, Hot Shop og flere utenlandske nettbutikker har pakningssett til disse forgasserne. Brukte slike forgassere med hell i bobla mi noen år før jeg gikk over til webere.
Pulverblåsing (sodablasting) eller våtglassblåsing (vannpolering) gjør forgasserne nesten som nye. Fjerner korrosjon som ikke ultralydbad klarer.
|
|
|
4
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bytte varmerør Type 2 Transporter 1962?
|
på: november 23, 2024, 19:15:14 pm
|
Har gjort det på min -69, men med en vri. Antar at dette røret er ganske likt på T1 og T2.
Nedre del av det lange røret var helt borte, så kuttet bort alt sammen. Reparerte stussene i tverrbjelkene foran og bak. Istedenfor å lage et nytt rør kjøpte jeg et rustfritt 3" eksosrør på Biltema som jeg kappet slik at det var akkurat mulig å tre det innpå de originale stussene. Innvendig diameter på dette røret var imidlertid litt for stor, og det var forskjell på diameter på stuss foran og bak. Dreide derfor noen tynne ringer i POM som utforinger mellom originale stusser og nytt, rustfritt rør. Sørget for litt trange pasninger slik at det nye røret sitter fast. Disse sørger også for å isolere stål i stussene fra rustfritt m.h.t. korrosjon.
Istedenfor det originale asbest-trekket la jeg på 10mm Glava Kaiflex isolasjon og fikk laget et nytt trekk av tykk presenning med glidelås i plast for å holde isolasjonen på plass.
Nå er det god varme i bilen!
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 Sika
|
på: november 05, 2024, 23:22:42 pm
|
Fikk noen flashbacks til da jeg restaurerte min -69 SiKa. Men dette ser ikke så ille ut, synes jeg.
B-stolpen er kanskje mest jobb, viktig å få alt på plass i riktig rekkefølge der. Noen smakebiter:
Ikke mye igjen av de nederste 25cm av B-stolpen, eller resten av bilen: [attachment=1]
Nesten halvveis: [attachment=2]
|
|
|
11
|
Forum / Snikk-snakk / Roadster med lang motorluke?
|
på: mars 02, 2024, 13:39:12 pm
|
Mener å huske at det på slutten av roadster-hypen, dvs. slutten av 90-tallet, var et firma som introduserte et kit med lang motorluke. Hengslet så langt frem at man fikk tilgang til bagasjerommet foran motoren og selvsagt bedre tilgang til motoren.
Har lett i gamle VW-magasiner, dette var før internett ble vanlig, men finner ikke igjen noen annonser. Finner heller ikke noe på nettet.
Noen som husker noe?
|
|
|
14
|
Bruktbørsen / Deler selges / Mystisk viftehus - solgt
|
på: august 07, 2023, 22:09:25 pm
|
Tar med et viftehus til SCC som har en ekstra ring i luftinntaket. Har merke '540', men jeg finner ingen fornuftige M-koder som har noe med viftehuset å gjøre.
Forøvrig er det et helt ordinært 'dog house' viftehus.
[attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
15
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: 1966; 1300 - Komplett motor/eksosanlegg/dynamo etc pris.
|
på: juli 03, 2023, 17:53:33 pm
|
Det var en lang, detaljert og uvanlig ærlig annonse!
Hva er nummeret på motoren som sitter i nå? F…..?
Å bytte motor er ikke allverdens jobb, å bygge om til 12V er litt mer. Alt det går strøm i, bortsett fra ledningene, må byttes; batteri, startmotor, dynamo, regulator, vindusvisker, horn og lyspærer. Alt må gjøres samtidig, kan ikke kjøre delvis 6 og 12. De fleste delene er enkle og rimelige å skaffe brukt, men det blir noen timers jobb som koster litt om du ikke kan gjøre det selv.
|
|
|
16
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC 2023!
|
på: juni 30, 2023, 21:42:17 pm
|
Jeg har hørt at Karsten Warholm kommer med egen boble og vil utfordre treffets eldste originalbil til 402m duell. Ikke med egen bil, men på egne bein!
Vinner Karsten må fører av originalbil kjøpe nye løpesko til Karsten siden det ikke er lov med trackbite på Bislett. Vinner originalbilen får føreren skoa til Karsten.
Karsten kjører høye 44'ere med en personlig beste på 44.87, usikker på 60fot tiden. Vil trackbite være en fordel eller ulempe? Klarer en fintunet Schwimm- eller Kübel å slå denne tiden?
|
|
|
17
|
Bruktbørsen / Deler selges / Fremre støtdempere T2 t2 71-
|
på: mai 26, 2022, 20:45:50 pm
|
Feilkjøp/feilleveranse fra CSP; det er forskjell på fremre støtdempere for 68-70 modell (trommelbrems) og 71-79 modell (skivebrems). Forskjellen er lengden på nedre pinnebolt: [attachment=1]
Har dempere for biler med skivebrems/lang pinnebolt: [attachment=2]
Bredde på festeøye er 42mm.
Helt nye og ubrukte siden de ikke passer på -69 modell. Selges for 500,- + evnt. frakt.
|
|
|
20
|
Bruktbørsen / Deler selges / SOLGT B-blokk og veiv
|
på: november 25, 2021, 00:20:17 am
|
Blokk fra singelport 1600, kode B (Type 2) med tilhørende veiv.
Blokka er utvendig i grei stand, men må linjebores. Er rom i lagerboringene og hadde betydelig endeslakk. Er en fabrikkoverhalt motor, men ser ikke ut til å ha vært linjeboret tidligere.
Veiva er standard 69mm med lagerbaner slipt til 1. undermål (0.25mm). Har ikke sjekket om lagerbaner til råder er slipt, men vil anta det.
Pakkepris ved henting 300,-. [attachment=2] [attachment=1]
|
|
|
29
|
Forum / Problemløseren / Sv: viftereim
|
på: november 07, 2021, 23:35:54 pm
|
Ikke vanlig å shimse hverken på veiv eller dynamo.
Kan det være at du har motor, dynamofot og/eller reimhjul på dynamo fra T2? Transportere har dynamo med høyere effekt som er litt lengre enn til T1. Kan stemme med 8mm avvik.
|
|
|
|