juni 10, 2024, 06:50:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spylevæskeslange på: mai 07, 2011, 17:26:27 pm
Trur jeg prøver med på å skru den løs først i og med at det er høl i slangen Glad takk skal dere ha!
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Spylevæskeslange på: mai 06, 2011, 23:03:55 pm
Jeg har fått en sprekk i slangen som går fra spylevæske tanken på min 69mod boble. Jeg lurte på å bytte slangen, men lurer på hvordan den er festet ved knappen som slipper frem spylevæsken til dysene. Er det noen skruer der, slangeklemmer eller er det bare å dra den ut? på forhånd takk

Vegard
3  Forum / Problemløseren / Sv: Langtur med boble på: mars 02, 2010, 05:00:53 am
Hehe. Ting gikk rett åt helvete. Men "heldigvis" i Norge. 4 timer før båten skulle gå fra oslo til kiel tok jeg meg en tur til felleskjøpet for å handle et par ekstra reimer til takgrinden. Jeg kjente det begynte å lukte svidd på den 1km turen over. Jeg trudde først at det var en av bremsene som hadde hengt seg opp så jeg gikk rundt bilen og banket litt på felgene, til jeg kom til høyre-framhjul. Felgen satt godt festet til trommelen, men den igjen var veldig løs. Etter at jeg jekket opp bilen føltes det omtrent som når man vrikker på felg etter at man såvidt har skrudd inn en bolt (da foruten at alle fire her satt godt fast) Så, uten tid, uten tilgang på verksted, uten deler og uten at jeg enda ikke har mye erfaring med å skru på vw, så var det ganske kjørt. Så etter en kjapp samtale med kameraten min som jeg skulle reise nedover med bestemte vi oss får å ta Volvo'n hans istedenfor. Ikke like morsomt, men bedre enn ingenting.

Det mest sure var at ukene før jeg dro byttet man lykter, fikk ordnet spylevæsketanken og slanger, stab-stag, byttet bremser bak, byttet dynamo, omtrent alle bensinslanger, alt til fordeler, med stift og rotor ol. olje, ordnet med piggfrie vinterdekk for europa og en masse annet småprik.

Mulig man tar en tur gjennom Tyskland, Tsjekkia og liknende til sommeren istedenfor.
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Speedometer og girolje på: januar 15, 2010, 20:29:03 pm
Jeg har fått et problem med speedometeret mitt. Når jeg kommer over 40 km/t hender det at speedometeret begynner å få en forferdelig "skrikende" lyd i tilegg til at nåla hopper 30 km/t frem og tilbake feks vaier mellom 50-80 km/t ganske kjapt. Som regel holder den på sånn i et minutt eller to og så løsner det og alt funker som normalt. Har noen vært borti dette før og holder det med å smøre noe, eller er det noe mer som skal til for å fikse dette?

Og så lurer jeg på noe om girolje. Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte bobla så jeg har ikke byttet girolje før. Jeg har forstått at giroljen skal fylles omtrent til kanten når bilen står rett. Jeg leste nope sted at det normalt går 2.5 liter girolje på dem, stemmer dette? Og er det noe spesiel girolje jeg bør kjøpe (eller ungå).

bilen det gjelder er en t1 69mod 1300 med 1302 motor.

Vegard
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Montering av motorvarmer på: januar 08, 2010, 03:02:43 am
Bare så dere ikke sier feil, dette er ikke motorvarmere, kan kalles bensinvarmere, eber osv... motorvarmer varmer opp oljen slik at motoren skal være varmere ved start, disse varmer opp kupeen.. Glad
En liten glipp fra min side Glad

Takk for rådene!
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Montering av bensinvarmer på: januar 05, 2010, 00:26:08 am
Jeg har kjøpt en motorvarmer og har planer om å montere den i en 69 boble. Det har ikke sittet motorvarmer i den tidligere så det er noen ting jeg lurer på.

Det første er at jeg gjerne skulle ha testet den før jeg monterer den. Jeg har ikke noe ekstra batteri, men jeg har en batterilader. Vil det det fungere å skru denne på 12v og koble den til motorvarmen for å teste den?

Jeg har en brun ledning fra pumpen og en svart fra omtrent der varmluften kommer ut (ser dem på bildet) Det er da brun som skal på pluss og svart på jord. Og når jeg kobler den til bilen, bør jeg da bruke en eksisterende strømkrets, eller bør jeg trekke en helt ny ledning fra batteriet og slenge på en ny sikring? Og i så fall hvor stor sikring?

Og så må jeg da borre hull inn i kupeen og til eksosen. Så er det noen som har noen gode tips om hvordan man gjør dette enklest mulig?



mvh. Vegard
7  Forum / Problemløseren / Sv: Langtur med boble på: desember 30, 2009, 05:51:00 am
Håper jeg slipper å bytte noe særlig av deler. Har kjørt bilen en stund uten større problemer, men jeg tenker at de fleste av de delene tar ikke så stor plass så det gjør ikke store skaden å ta det med. Det er litt kjedelig å ryke en viftereim på en lørdagskveld på landeveien og ikke ha med reserve  Glad
8  Forum / Problemløseren / Sv: Langtur med boble på: desember 26, 2009, 09:51:27 am
Takk for alle innspillene.

Så for å lage en liste med de viktigste tingene

Viftereim
Plugger
Pluggkabler
fordelerlokk
børster
stift
rotor
Bensinslanger og filtere
Gass og clutchwire
Olje, spylevæske og andre væsker som trengs.
NAF medlemskap
GPS
Garasjejekk
Stort verktøysett
kabelsko
Pærer
Sikkringer
Ekstra bensinkanne
Slepetau

Og så en henger for å ha alt i Glad


Jeg trur jeg kommer til å droppe ekstra, bensinpumpe, forgasser, dynamo og starter. Litt på grunn av plass, men hovedsakelig pga. begrenset budsjett.


Vegard
9  Forum / Problemløseren / Sv: Langtur med boble på: desember 20, 2009, 22:47:32 pm
Tusen takk for alle rådene, tar gjerne i mot fler også om noen skulle komme på det.

Lasse: Jeg skal studere i en by som heter Huelva helt sør-vest i Spania fra 1. februar og ut juni. Drar fra Norge ca 20. januar (jukser litt med å ta Kiel-ferga på første etappen). Huelva ligger ca 70 mil fra Alicante, men det kan godt hende jeg tar meg en tur til det treffet. Jeg begynner sikkert å få behov for noen nye reservedeler på det tidspunktet så et vw treff er nok ikke helt feil sted å se etter det på. Hvis du skulle finne på å ta deg turen ned i April så send meg en melding her eller på axelssonv@hotmail.com.

Vegard
10  Forum / Problemløseren / Langtur med boble på: desember 20, 2009, 19:11:59 pm
Jeg skal studere et halvt år i Spania og har fått det for meg at jeg vil kjøre bobla mi ned.

Det jeg da lurer på er hvilke relativt billige deler jeg bør bytte for å minske muligheten for at jeg får problemer underveis.

Jeg har allerede byttet dynamo og bremser. Jeg har nye tennplugger, tennkabler, fordelerlokk, stift, rotor, bensinfilter og bensinslanger. Og skal selvfølgelig bytte olje. Drar også med meg en større verktøysett, ekstra tennplugger, viftereim og sikringer.

Så spørsmålet da er hva har jeg glemt?
Regner med at bobla får 1000-1500 mil bak seg før jeg er tilbake i Norge.

Og stiftåpningen skal være på 0,4 mm?

Vegard
11  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bensinvarmer på: desember 17, 2009, 10:13:16 am
Jeg har et par spørsmål om bensinvarmer til boble. Om det gjør noe forskjell så er det snakk om en 69mod, 1300 med 12v.

Er det vanskelig å innstalere og hvordan gjør man det?
Hvor mye bensin bruker den?
Hvor godt varmer den?


Vegard
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!