Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3
|
2
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Gearkasse ønskes
|
på: oktober 12, 2014, 20:48:06 pm
|
Har liggende et ekstra girkasse hus (tomt) + div. til Mod 82 på fjernlagret mitt - har litt av innmaten også, men i varierende kvalitet. Mail meg evt. på jon.brembo at loqal.no
Mvh fra Trondheim Jon Chr.
|
|
|
4
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Stempel og stempelfjærer til 25 HK motor
|
på: februar 23, 2014, 22:34:56 pm
|
Til mitt 25 hk motorprosjekt er mine gamle sylindre på 75 mm utslitt og må bores opp. Derfor er jeg nå på jakt etter overdim stempel (helst et sett, men gjerne også enkeltstempel) - enten 75.4x (75,5) mm eller 75.9y (76) mm. Er også på jakt etter tilsvarende stempelringsett (spesielt 76 mm). Har en del andre deler til 25 hk motorer ekstra for evt. bytte!? Jon Chr. Mob: 97654477
|
|
|
5
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: KDF-merking: Aldri sett før!
|
på: juni 01, 2013, 01:02:41 am
|
Akkurat denne selgeren har jeg flere ganger ofte sett selge utstyr /verktøy med akurat dette stemplet! Utstyr som aldri skulle hatt et slikt stempel. Gikk på den selv og kjøpte et nyere ventildekselmed dette stemplet på innsiden! Bare juks og fanteri!
Jon Chr.
|
|
|
11
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Tenningslås Kübel
|
på: desember 10, 2011, 02:08:57 am
|
Den tenningslåsen som nevnes på EBAY er ikke til Kübel, men til en Split-boble (P-type - fra ca. 1951). Kan imidlertid brukes også til en kübel med bakelitt dash-plate fra ca 1943 /1944 (ikke den eldste med enhetsnøkkel fra 1941/1942). Bruker du en nyere dashplate fra split er det selvfælgelig heller ikke noe problem å få tenninga til å virke!
For å reparere en slik tenningslås trenger du foruten tenningslåsen/nøkkelen også bakelittdelen/kontakthus bak låsen (er med på låsen som selges på EBAY) + en spesiell messingkontakt + fjær og en spesiell bakelittsylinder som sitter inne i låsen. Delene inne i kontakthuset er å få kjøpt som repro, blant annet fra USA - kontakthuset kan være litt værre å finne om du mangler det.
Ellers er jeg enig med Sven Ole - det gamle dashbordet med bakelittplate er det jeg liker best! Jeg selv ville ikke byttet det ut med schwimm-dashbordet hvis jeg allerede hadde et av gammel type! Er den bakelittplata du har fra kübel eller splitboble?
Send meg gjerne noen bilder / en nærmere forklaring hva du har / ikke har, så kan jeg sikkert gi deg noen nærmere tips om hva du evt. kan/må gjøre!
Jon Chr.
|
|
|
12
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Tenningslås Kübel
|
på: desember 06, 2011, 23:53:04 pm
|
Hei Espen
Schwimmen og de sene küblene (uten bakelitt speedoplate) har en helt annen tenningslås og nøkkel (også en enhetsnøkkel - fra Bosch eller andre) enn küblene med bakelitt speedoplate. Speedometeret er også et helt annet.
Jon Chr.
|
|
|
14
|
Forum / Krigsmodeller / Kübeldeler til salgs fra Tyskland
|
på: oktober 12, 2011, 11:29:45 am
|
Hei Har fått tilbud fra en god kjenning i Tyskland på noen originale kübeldeler: - Tilnærmet komplett framaksling med fjæring, spindler og styrestag - ukjent tilstand for meg så langt, men er lovt bilder og tilstandsrapport - 4 stk innmat til dørlåser - 2 er i god stand, mens to må restaureres - Tanklokk av tidlig type (som klemmes på) i god stand Prisene er høye, men greie - Hvis interessant, kan jeg formidle kontakt! Jon Chr.
|
|
|
18
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Horn på Kübel
|
på: september 19, 2011, 22:37:37 pm
|
Fløyta er tilkoblet to ledninger:
- én ledning direkte fra plussen på dashbordet til fløyta og - én ledning koblet fra fløyta til jord via fløyteknappen!
Det spesielle på kübelen er at jord-koblingen fra fløyteknappen til fløyta går gjennom hele rattstammen og ut gjennom et hull i rattstammen like ved det koblingsleddet som sitter nede på rattstammen! Siden rattstammen dreier seg rundt er det en fordel å benytte en myk ledning i dette området med tilstrekkelig slakke slik at ledningen ikke brekker (for ofte)!
Kübelhilsen fra Jon Chr.
|
|
|
19
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Motornumre
|
på: september 13, 2011, 02:02:42 am
|
Her finner du en indikasjon over motornumre pr. år blant annet for KDF-bobler (har 1-xxx, mens kübler har 2-yyy): http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.phpSkal også finnes en mer nøyaktig liste på nettet over motornumre pr mnd for Kübler, men finner den ikke i farten - finner du imidlertid en motor du ønsker å kontollere nærmere, så bare kontakt meg, så kan jeg sjekke den opp mot en oversikt jeg har på papir! Har muligens skaffe deg en brukbar motorblokk for kübel for perioden rundt 1945! Når var din kübel levert? Jon Chr.
|
|
|
21
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Blinklys bryter til Kübel
|
på: september 08, 2011, 12:38:15 pm
|
Hei Originalt hadde de fleste kübelene retningsvisere (noen ble levert uten!), og ikke blinklys! Retningsviserne ble da styrt av retningsviserbryteren på dashbordet! Hvis blinklyset nå er koblet til denne bryteren (eller en bryter på rattstammen?) er det enten feil i selve bryteren - eller i et uoriginalt blinklysrele som må være ettermontert (6 eller 12 volt?) - eller dårlig kontakt i en ledning? Er du sikker på at feilen ligger i selve bryteren, så si fra, så kan jeg sjekke litt nærmere om jeg kan finne noe!? Send meg da gjerne en mail! Kübelhilsen fra Trondheim Jon Chr.
|
|
|
22
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Jekk til kübel eller schwim??
|
på: august 28, 2011, 22:40:48 pm
|
En nesten maken jekksveiv til den du har selges nå på Ebay - ikke uvanlig at de originale schwimm/kübel-sveivene selges til priser langt over 200 Euro: http://www.ebay.com/itm/120765590384?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649Sveiva finnes i midlertid i flere utgaver. Den originale sveiva til schwimm og kübelwagen fra sent 1942, er laget i rent støpjern og har har to hull tilpasset 19mm mutter. Det finnes også en utgave for tidlig mercedes - de jeg har sett av disse har to hull og trehåndtak! I vår på Ekeberg fant jeg dessuten en mye nyere (1970 -tallet??) Bilsteinjekk (spesialjekk for å stramme fjærbein ved skifte av støtdemper!) hvor både jekk og veiv ligner til forveksling de gamle originale fra 2 verdenskrig - denne sveiva hadde imidlertid bare ett hull på 19mm og treskaft! Ser derfor ut til at både jekkene og sveivene finnes i flere utgaver og for en lengre tidsperiode. Har faktisk en maken jekk til din (firekantet løftestang), noe jeg har lurt på var til sene etterkrigs KDF-bobler? Jon Chr.
|
|
|
24
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Tenningslås Kübel
|
på: august 23, 2011, 20:15:01 pm
|
Alle tenningslåsene vi snakker om passer inn dash-bakelittplatene til kübel, tidlig boble og tidlig buss - er imidlertid litt usikker på hvordan det er med de tidligste kübelplatene med enhetsnøkkel - disse platene har en bakelittring inne i hullet som holder nøkkelen på plass - denne ringen kan muligens være til hinder for nyere lås? Ringen kan muligens fjernes (bør imidlertid ikke fjernes da det vil forringe en slik originalplate)? Andre som vet mer om dette?
Jon Chr.
|
|
|
25
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Tenningslås Kübel
|
på: august 22, 2011, 22:51:15 pm
|
Etter hva jeg er fortalt, var det på de eldste küblene mest vanlig med enhetsnøkkelen - som var lik for alle tenningslås (svært enkle) - senere ble det benyttet lås og nøkler med V-profil og forskjellige koder for hver bil.
Schwimmen har også enhetsnøkler og lås, som var like for alle schwimmene, men av en helt annen type enn for kübelen.
Jon Chr.
|
|
|
26
|
Forum / Krigsmodeller / Sv: Tenningslås Kübel
|
på: august 22, 2011, 13:26:40 pm
|
Hei Espen Vet at kaefer-nostalgi har repro tenninssylindre og nøkler fra perioden 1946 - 1952, som er det noe av det nærmeste du kommer en original sylinder og nøkkel for kübel! Denne låsen skal være laget av den samme fabrikken (i et begrenset antall) etter de samme mål som den originale låsen. Omtrent det eneste du vil savne på nøkklen du får tilsendt er tannkransen rundt VW-merket - på den nøkkel du evt kan ekstrabestilles (Standarsnøkklene som leveres med låsen har vanlig BKS-merking)! http://www.kaefer-nostalgie.com/content/ignition-cylinder-reproduction-1946-52Kan sende deg et lite notat jeg har laget angående ulike tenningsnøklene (med bilder av ulike nøkler jeg selv har) for Kübel og Splitboble som finnes i perioden 1940 - 1953 med V, A og P-profil Jon Chr.
|
|
|
28
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Orginale spindler til forstilling Kubelwagen.
|
på: juli 08, 2011, 01:23:46 am
|
Hei Har samlet sammen og har liggende scan av både koblingsskjema og delelister for kübel + schwimm + splitbobler og andre bobler frem til ca. 1970 på harddisken + rephåndbøker på Norsk, Svensk og Tysk, for det meste av tidlige bobler +++. Kan kopiere samlingen ut på en CD og sende hvis ønskelig!? Kan evt. sende et kopi bare av av koblingsskjemaet via mail!
Har også liggende en ekstra originalspindel til kübel (bør være restaurerbar), men kun for høyre side foran, som jeg kan vurdere å avhende - evt. bytte i noe annet kübelrelatert?
Kübelhilsen fra Trondheim Jon Chr. Tlf. 97654477
|
|
|
|