Heisan, VW-venner! Er det en dårlig idè å sette på spacere på en svingaksel? Blir fort behov for 10 mm på hver side. Sliter dette veldig på hjullager? Andre ting? Blir vel samme prinsipp dersom man setter på felger som bygger mer i bredden? Men oppveies vel noe dersom dekkene er bredere, sammen med endret innpress? Skal forøvrig kjøre bilen Moss-Drammen i ettermiddag/kveld. Har fått seg nytt eksosanlegg. Siste skrik før rett i garasjen for denne sesongen.
Er jo dette hobbyen består av! Dersom man hele tia ønsker å forbedre det man har, så setter det spor. :-) Smått vakkert at det fikses opp når det er anledning, vi har jo en forkjærlighet for disse bilene! Moro å følge med. God steam videre! :-)
Jeg kjører turbokam og AMC standard topplokk og ventilfjører på min WBX, turtallssperre 6500. Har gått veldig fint. Men, så er det sikkert stor forskjell på løft og duration, mm ift til ditt oppsett... Så er det jo en abefaling(på HotShop sine sider) om å benytte stivere/doble fjører ved bruk av FK8, ser jeg.
Heisan! Må høre med folket; Har en 1200 girkasse på min Sparkafer, og dette blir bråkete i 90 km/t på motorvei. Hva vil være mest fornuftig å gjøre mtp kvalitet og kostnad for å få ned turtall i motorveihastighet??? Girkassa er i god stand, men håndterer nå en 2,2l og 140 hk(og det kan fort bli mer) og godt med dreiemoment(WBX). Med unntak av enkelte full gass akselerasjoner i et gir, er det ikke utført rivstart og harde girskift. Er denne kassa i seg sjøl god nok, dersom man legger inn annen utveksling og forsterker? Eller fins det gode 5 trinnskasser?
Skal vel stoppe når trykket er høyt nok? Kan det være feil på trykkregulator eller enda verre; en lekkasje? Så kan det jo være feil på elanlegget også.
Jeg brukte også Jørn Tangen for noen år siden. Snakka nylig med ham og han har kjøpt inn mer maskiner til verkstedet,så han får helt sikkert hjulpet deg.
Jeg har senkespindler og 185-dekk. Subba når jeg hadde 2 i bilen... Har glassfiberskjermer(som er litt bredere enn standard). Kutta vekk noe av innerkanten på disse, og subber ikke nå. Er usikker på ET på felgene, da, Chromespoke felger[attachment=1]
Herlig tråd senior/Jr. Grelland. Nå er vi spente på hvordan dagen med prøveskilt har gått
Kort fortalt: Veldig bra. Skal legge inn litt mer info etterhvert, men vi begynte med å fylle litt bensin og sette inn seter, og en kort "shake-down" til bensinstasjonen viste ingen store problemer.
En litt lengre tur gjorde at vi ble veldig kalde, siden han utsatte å montere varmerøra
Et par-tre timer senere var de på plass, og vi fikk en lang og godt tur.
Eneste vi har konkludert med at vi må ordne før EU er subbing foran (antakelig en kombinasjon av offset på hjul, 175/65 dekk og droppa spindler, og en oljelekkasje. Lokaslisert til støtstangrør
Ellers er junior VEDIG fornøyd med at så mye funker som det skal etter å ha hatt hele bilen i molekyler, og her er en liten videosnutt av en drive-by som viser at det er hyggelig lyd og kraft i motoren. Ikke værst av en 16-17-åring (Det er jeg som kjører siden det ikke er lov å øvelseskjøre med prøveskilt)
Jeg har ca tilsvarende løsning i front, da montert på bunnplate, høyre side. Uten de snasne hurtigkoblingene da! Her har du jo superlett tilgang til pumpe og filter/trykkregulator! Har ikke plass i reservehjulsbrønn jeg, da. Der sitter radiator og IC... Lykke til videre i bygginga.
[attachment=1]Hei! Har bygd om kjøling til front på bilen. Bak sitter en 2,2 liter DJ usa-versjon(lavkomp). Har i tillegg turbo. Tuna til forsiktige 140 HK. Radiator som er anvendt er en GOLF/SEAT radiator 60x30 cm bruttoformat. Har koblet dette slik: uttak ifra toppene i front av blokka via varmeapparatregister til ekspansjonstank. Varmeapparatet gir godt med varme. Videre kobla meg inn på uttak i bakkant på den ene toppen for å få litt kjølevann til turbo, som går videre gjennom oljekjøler, så til ekspansjonstank. Til og fra radiator er kobla til inn og ut ifra vannpumpe/termostat. Standard termostat(82 grader)Er det en logisk brist i dette opplegget, for dette gir ikke god nok kjøling, ref avlesning av tempmåler for vann. Har forholdt meg til vedl skisse for hvordan koble til radiator, men har lest i dette forumet at frontuttak på toppene skal gå til radiator? 1. Å kjøre kjølevann til oljekjøler gjennom turbo gir for liten gjennomstrømming? 2. Blir det noen sirkulasjon i ekspansjonstanken med et slikt opplegg, slik at hele toppene får grei kjøling? Eller bør disse kobles mot radiator? Hvortil skal retur gå? 3. Er original vannpumpe i stand til å sirkulere tilfredstillende gjennom radiator i front(skulle tru den var designet for dette ref bruken i originalbiler). Pumpe ifra gammel type WBX er benyttet, med innebygget termostat. 4. For liten radiator? Dumme(?) spørsmål ifra en fersk selvbygger. Har lagt inn samme innlegg på VWBUS-forumet. Tusen takk for gode råd. :shock: Image
Tenkte jeg enten skal ha ceramisk coating på eksosen eller eksosbandasje/strømpe. Men sikker på at jeg har sett en strømpe en gang men finner deg ikke igjen nå når jeg leter.
Jeg kjøpte strømpe av Dalland for få år siden, funker fint.
Denne tråden peker seg ut. Uredd tilnærming for å få alle riktige detaljer på plass. 8)Veldig moro å følge med på, du er heldig som har en solid porsjon tid og tålmodighet, for det trengs her.
Jeg har enkelt spejldhus ifm turbo. Hadde et problem at med dagens gasswire fra pedal fikk jeg ikke fullt spjeldutslag på spjeldhuset, så viktig å sjekke det, så man får gitt FULL gass. Spjeldbevegelse kalireres og det er da kjedelig om man har såkalt full gass på 3/4 spjeldåpning. Dette problemet blir jo borte dersom man benytter DBW(elektrisk styring av spjeld), og "stiller inn(?)" dette riktig. Si ifra om jeg er fullstendig på jordet her!
Dersom man ikke tviholder på å bygge originalt(som for det meste er relatert til gassere), blir dette fort å betrakte som MEGET nødvendig basiskunnskap. Så supert å få høre litt om emnet! :-) (TMBryhn har forsøkt dytte inn kunnskap om dette i pappen min ifm prosjekt jeg har, og det er ganske fascinerende. )
Kan bekrefte at disse stolene er superfine, kjører rundt i prikk like sjøl. Også er det billig! Dette er kvalitetsstoler som passer fint i ei boble. LØP og KJØP!