Ja, var i tvil når jeg kjøpte ny snekke, men tenkte at da har jeg i hvertfall gjort det jeg kan for å få en god styring... Styredemper er bytta, så den bør være grei, den også. Må sjekke Pitman-armen. Er veldig nysgjerrig på resultatet av overhalinga du er i gang med! Kan jo være et godt alternativ til å kjøpe ny som ikke funker en gang til(koster jo tross alt 6-7 tusen).
Heisan, kjøpte ny snekke for ca 5 år siden. Men denne har jeg ikke klart å justere, har fortsatt slakk på 5-8 cm på rattet. Har fulgt slavisk alt Haynes belyser i denne sammenhengen. Alt i forstillinga blei bytta til nytt for 10 år siden, og kjørt max 5000 km etter det. Må jeg heller kjøpe tannstang, ellerno annet? Hva fins? Hva mer kan gjøres? Ubehagelig å kjøre på motorvei...
Har ei forstilling der det er montert 5 cm senkespindler. Ved kjøring i fartsdumper skal det veldig lite til før stabilisatorstaget subber nedi. Er dette normalt? Noe som har erfaringer? Ikke så kjørbart som jeg forestilte meg. Blir fjørpakka slækk etterhvert? Hva kan gjøres? [attachment=1][attachment=2]
Lurer på om det fins grei vei til å senke turtall på motorvei betraktelig. T1 1200, nå med wbx med 160 HK og 250-300nm(turbo). Generell holdbarhet er også viktig. Ønsker ikke digre ombygginger i karosseri, men må vel påregne noe reint mekanisk. Hvilke løsninger fins? Skal brukes først og fremst til cruising.
Heisan, VW-venner! Er det en dårlig idè å sette på spacere på en svingaksel? Blir fort behov for 10 mm på hver side. Sliter dette veldig på hjullager? Andre ting? Blir vel samme prinsipp dersom man setter på felger som bygger mer i bredden? Men oppveies vel noe dersom dekkene er bredere, sammen med endret innpress? Skal forøvrig kjøre bilen Moss-Drammen i ettermiddag/kveld. Har fått seg nytt eksosanlegg. Siste skrik før rett i garasjen for denne sesongen.
Er jo dette hobbyen består av! Dersom man hele tia ønsker å forbedre det man har, så setter det spor. :-) Smått vakkert at det fikses opp når det er anledning, vi har jo en forkjærlighet for disse bilene! Moro å følge med. God steam videre! :-)
Jeg kjører turbokam og AMC standard topplokk og ventilfjører på min WBX, turtallssperre 6500. Har gått veldig fint. Men, så er det sikkert stor forskjell på løft og duration, mm ift til ditt oppsett... Så er det jo en abefaling(på HotShop sine sider) om å benytte stivere/doble fjører ved bruk av FK8, ser jeg.
Heisan! Må høre med folket; Har en 1200 girkasse på min Sparkafer, og dette blir bråkete i 90 km/t på motorvei. Hva vil være mest fornuftig å gjøre mtp kvalitet og kostnad for å få ned turtall i motorveihastighet??? Girkassa er i god stand, men håndterer nå en 2,2l og 140 hk(og det kan fort bli mer) og godt med dreiemoment(WBX). Med unntak av enkelte full gass akselerasjoner i et gir, er det ikke utført rivstart og harde girskift. Er denne kassa i seg sjøl god nok, dersom man legger inn annen utveksling og forsterker? Eller fins det gode 5 trinnskasser?
Skal vel stoppe når trykket er høyt nok? Kan det være feil på trykkregulator eller enda verre; en lekkasje? Så kan det jo være feil på elanlegget også.
Jeg brukte også Jørn Tangen for noen år siden. Snakka nylig med ham og han har kjøpt inn mer maskiner til verkstedet,så han får helt sikkert hjulpet deg.
Jeg har senkespindler og 185-dekk. Subba når jeg hadde 2 i bilen... Har glassfiberskjermer(som er litt bredere enn standard). Kutta vekk noe av innerkanten på disse, og subber ikke nå. Er usikker på ET på felgene, da, Chromespoke felger[attachment=1]
Herlig tråd senior/Jr. Grelland. Nå er vi spente på hvordan dagen med prøveskilt har gått
Kort fortalt: Veldig bra. Skal legge inn litt mer info etterhvert, men vi begynte med å fylle litt bensin og sette inn seter, og en kort "shake-down" til bensinstasjonen viste ingen store problemer.
En litt lengre tur gjorde at vi ble veldig kalde, siden han utsatte å montere varmerøra
Et par-tre timer senere var de på plass, og vi fikk en lang og godt tur.
Eneste vi har konkludert med at vi må ordne før EU er subbing foran (antakelig en kombinasjon av offset på hjul, 175/65 dekk og droppa spindler, og en oljelekkasje. Lokaslisert til støtstangrør
Ellers er junior VEDIG fornøyd med at så mye funker som det skal etter å ha hatt hele bilen i molekyler, og her er en liten videosnutt av en drive-by som viser at det er hyggelig lyd og kraft i motoren. Ikke værst av en 16-17-åring (Det er jeg som kjører siden det ikke er lov å øvelseskjøre med prøveskilt)
Jeg har ca tilsvarende løsning i front, da montert på bunnplate, høyre side. Uten de snasne hurtigkoblingene da! Her har du jo superlett tilgang til pumpe og filter/trykkregulator! Har ikke plass i reservehjulsbrønn jeg, da. Der sitter radiator og IC... Lykke til videre i bygginga.