Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 6
|
1
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motor
|
på: januar 09, 2022, 20:35:27 pm
|
I praksis skal vognkortet ditt stemme overens med bilen. Har du en 2.0L motor så skal det være i vognkort, på samme måte som om du har en 1.6L så skal det også stå i vognkort. Dette gjelder også ved tilbakeføring til normal/orginal stand. Med andre ord skal du i utgangspunktet forevise bilen for godkjenning med 1600 motoren din etter bytte. Burde jo ikke være noe problem å godkjenne dette så lenge effekten ikke økes.
|
|
|
2
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan lettest og lovlig senke min 65mod boble?
|
på: desember 29, 2017, 13:55:01 pm
|
Skal du gjøre det lovlig så må du ha puma forstilling med papirer. Bak senker du tilsvarende som foran ved å endre vinkelen på fjærplatene.
Dropspindel er ikke lovlig. Hjula vil gå i skjermen ved for mye senking. Du endrer geomentrien i forstillinga ved mye senking så du kan møte diverse problemer. Skal du ha det i lovlig kjørehøyde trenger du ikke bekymre deg.
|
|
|
3
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Cold Balls 2017
|
på: februar 19, 2017, 14:03:31 pm
|
Liker tanken, og det på filmen så ut til å være et seriøst opplegg. Største problemet i Norge er vel at det i utgangspunktet er ulovlig med motorisert ferdsel i utmark, så skal vel slite med å få gjennom en søknad som godkjenner noe slikt på et vann. Man måtte i så fall finne andre steder.
Det er mange isbaner i drift i Norge, så det går ann å leie en for en dag eller lignende. Da er det jo ferdig brøyta og klart. Ofte også tauebil tilgjenglig
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt Oval 57
|
på: oktober 27, 2016, 18:27:19 pm
|
Montert karoseri skilt, blei veldig bra synest jeg , litt synn at det nederste var mont skjevt fra begynelsen av
Vel, litt sjarm er det jo  Ellers burde du gjort noe med det før lakkering..
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1957 Polarsilver Oval Ragtop - Rullende prosjekt
|
på: april 15, 2016, 19:14:55 pm
|
Nå må jeg krype til korset og be om tips. Jeg klarer ikke få få fjærplata løsnet fra torsonstaven. Det er er mulig og lirke den litt frem og tilbake, men ikke inn eller ut på torsonstaven. Jeg har dynka det ett par ganger i WD40 og brukt varme ved 3 kvelder uten at jeg får noe særlig mer bevegelse i det. Skulle gjerne fått av fjærplata uten å plukke av bakskjermen for å få ut torsonstaven så hvis noen har tips som funker så blir jeg veldig takknemlig! Har brukt slegge og banka nok på fjærplata nå føler jeg.... 
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1957 Polarsilver Oval Ragtop - Rullende prosjekt
|
på: april 10, 2016, 20:04:17 pm
|
Det ser riktig ut til ovalen  Ja, det er desverre ikke de som sitter på min. Lurer på om jeg skal bestille nye fjærplater, eller kjøpe foringer til de jeg har og frese ut hullet litt... Innsiden er jo runde foringer da, den er grei. Men, er det indre diameter på foringa som kommer opp i målene?  
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1957 Polarsilver Oval Ragtop - Rullende prosjekt
|
på: april 09, 2016, 13:21:42 pm
|
Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få
Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.
Takk for tips angående monteringen!  Jeg har derimot bestemt meg for å gå for urethane foringer for å stive opp litt. Blir det for ille så bytter jeg til gummi i etterkant. Sliter litt med å finne riktige foringer vel å merke. Snakket med Jens-Ole på Unneberg og han mener jeg skal ha fire sånne: https://www.vwheritage.com/shop/AC510004/urethane-grommet-1-3-4-smooth-pair/Fjærplatene har jeg målt, og de er 51mm / 2" ytterdiameter på røret som torsjonstaget går i. Er det da 2" foringene jeg skal ha: https://www.vwheritage.com/shop/AC510003/urethane-grommet-knobby-2-pair/ ? Går ut ifra at målene som oppgis er innvendige mål på foringene? Ser på hjemmesiden til Atomwerk at de anbefaler 1,75" foringer http://atomwerk.org/Swing_Axle_Introductory_Plates.html , men får ikke det til å stemme med målene jeg har tatt? Hør på Jens-Ole du, så blir det riktig. Er ihvertfall de jeg har på ovalen (dog i gummi). De nederste er fra ca 61 og nyere. Ja han har nok rett. Jeg stusser litt over at det sitter andre foringer på ytre del på min fra før. Er det forskjell på endelokkene og hvilke foringer som passer? Jeg må også ha nye endelokk med 52mm /2" hull hvis noen vet hvor jeg kan finne det til salgs? Fikk forøvrig svar fra Atomwerk på epost at det er 1 3/4" foringer som skal brukes. Er det ikke indre diameter disse målene er?
|
|
|
24
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Nye regler for eu kontroll
|
på: mars 31, 2016, 16:56:59 pm
|
Slik jeg tolker det så fortsetter reglene for biler eldre enn 50 år at de må inn til kontroll fortsatt, men at biler registrert før 1960 slipper alikevel som tidligere.
|
|
|
25
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Nye regler for eu kontroll
|
på: mars 31, 2016, 15:51:03 pm
|
Litt mer omfattende beskrivelser fra dette intervjuet: Nye PKK-krav Noen kjøretøyer faller ut, mens andre kommer inn. I tillegg kommer det nye krav til de som skal utføre kontrollene.
Fra og med oktober i år skal biler mellom 30 og 50 år kun kalles inn til PKK hvert femte år.
For biler eldre enn 50 år bortfaller PKK.
Kravet er at kjøretøyene er godkjent som bevaringsverdige med bruks-begrensing. Vegdirektoratet antar at det vil gjelde flesteparten av bilene eldre enn 30 år.
Da PKK ble innført på siste halvdel av 1990-tallet var det kun biler førstegangsregistrert før 1960 som ble unntatt PKK.
Ferske tall fra OFV viser at i øyeblikket er bestanden av personbiler registret fra 1960 til 1986 på omkring 90.000 enheter.
Traktor inn Fra 2018 skal traktorer i kategori T5, det vil si traktorer med konstruktiv hastighet over 40 kilometer i timen og brukes på offentlig vei, gjennom PKK.
Traktorene får samme kontrollhyppighet som personbiler, altså hvert annet år med første kontroll etter fire år.
- Jeg vil anslå at tidsbruken for en PKK av traktor vil ligge noe midt i mellom en personbil og en lastebil. Snittet for personbiler er i dag rundt 50 minutter, mens en lastebilkontroll tar rundt to og en halv time, sier Jan Haagensen.
Jan Haagensen er en av landets fremste PKK-eksperter og driver selskapet Haagensen Holding AS og Kontrollorgan Service.
- Det blir interessant å se hvem som skal utføre PKK på traktorene. Blir det tungbilverkstedene eller landbruksverkstedene? Vanlige bilverksteder blir det neppe da de ikke har bremsetestere som er store nok, sier Haagensen.
Nye kompetansekrav Vegdirektoratet inviterte i går bilbransjen til et møte hvor de foreløpige planene for det nye direktivet 2014/45/EU ble diskutert.
Direktivet trer i kraft den 20. mai 2018 og det vil fra den dato bli omfattende kompetansekrav til hver enkelt mekaniker som skal utføre PKK.
Hva kravene vil bestå av er foreløpig ikke klart, men var noe av det Vegdirektoratet ønsket innspill på fra bilbransjen i går.
- Vi må gjennom både en forskriftsendring og en lovendring, sier jurist Trond Robert Larsen i Vegdirektoratet (bildet under).
- Dette gjelder blant annet i forhold til personlige kompetansekrav og habilitet. Vi skal ha ut en høring rundt dette som kommer til sommeren, sier han.
Habilitetskrav Larsen sier at det blir skjerpede habilitetskrav når den nye PKK-kontrollen innføres.
- I dag har vi ikke spesielle habilitetsregler knyttet til utførelse av PKK. Vi vurderer å skaffe nødvendige hjemler for å regulere dette.
- En kontrollør kan ikke kontrollere egne kjøretøy eller nærstående slekt. Det vil vi stenge for i den nye forskriften. I dag er ikke dette veldig utbredt, men det foregår.
Stenger for "egenkontroll" - Skal vi i fortsettelsen også gi flåteeiere anledning til kontrollere egne kjøretøyer. Det tror vi ikke, men har ikke konkludert, sier Larsen.
Juristen sier at i Danmark er det slik at kontrollene foregår hos flåteeier, men ikke av en kontrollør som er ansatt der.
- Vi ser på om det skal bli forbudt for bilforhandlere å kontrollere egne kjøretøyer, eksempelvis bruktbiler som skal fremstilles for salg.
- Sagt på en annen måte. Forbud mot kontroll av biler som bilbransjen selv har økonomiske interesser i, sier Trond Robert Larsen.
ABL positiv Daglig leder Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL) deltok også på gårsdagens møte.
- Dette tyder på at vi nå får klare krav til kompetanse til de som skal utføre kontrollen, sier han.
- Jeg vil også berømme Vegdirektoratet for å invitere bilbransjen til dialog på et så tidlig stadium i prosessen.
|
|
|
29
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Bredda stålfelger 8x15"
|
på: februar 10, 2016, 08:31:17 am
|
Hei. Kan de sendes? Evt leveres til din nærmeste VW-forhandler?
Mvwh Torkild
Hei Torkild! Sender helst ikke, men kan levere de på Skien Bil for deg hvis det hjelper. Da må du på forhånd ordne med kontaktperson som kan møte meg for å ta i mot og felgene må selvfølgelig forskuddsbetales. Mvh
|
|
|
|