Vis innlegg
|
Sider: [1]
|
21
|
Forum / Problemløseren / Sv: Kompresjonsproblemer 1303S
|
på: november 19, 2013, 19:39:08 pm
|
Supert. Då tar jeg turen til biltema og kjøper meg slipepasta samt ventilslipepinner:-)
Takk for tipset. Får skifte stempelringe også da når jeg først er i gang. Må vell hone sylinderen da når jeg skal skifte disse? Hva med oljeringen? Bør den byttes?
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Kompresjonsproblemer 1303S
|
på: november 19, 2013, 09:42:47 am
|
Hei,
har en 1303s (1974 modell). Fikk demontert motoren fra bilen pga sprukket topp over sylinder 3 og 4. Fikk så tak i en delemotor der jeg byttet over toppen. Jeg kompresjonstestet bilen ved hjelp av en elektrisk drill. Jeg fikk da litt over 10 bar på sylinder 1 og 2, 5,5bar på sylinder 3 og 7,5bar på sylinder 4. Jeg byttet så over til den andre toppen fra delemotoren. Jeg fikk da ingen kompresjon over sylinder 3 og 6 bar over sylinder 4.
Jeg byttet så tilbake til den toppen jeg prøvde først samt byttet ut sylinder 3 og stempel med en tilfeldig sylinder fra delemotoren. Etter nye målinger hadde jeg rundt 7,5bar på sylinder 3 og 4 og 10bar på 1 og 2.
Siden kompresjonsavviket mellom hver av sidene på motoren er over 1 bar, går jeg ut i fra at noe må forbedres. Spørsmålet mitt er da. Bør en få plant litt av toppen for å unngå eventuelle lekkasjer der. Bytte stempelringer? Noen som har erfaring fra dette?
mvh Børge
|
|
|
|