mai 02, 2025, 18:55:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Bruktbørsen / Deler selges / solgt på: april 04, 2025, 11:47:43 am
Solgt, kan slettes
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: mars 28, 2025, 20:03:42 pm
Nå har jeg ikke delt noe her på en stund, så her er en liten oppdatering.
Planene har endret seg noe, så det blir ikke Porsche bremser, men Kerscher sitt kit.

Nå er ståa slik:

Fått satt inn IRS bakstilling.
Sveiset inn nye motor fester til type4 motoren.
Satt inn 924 Bærearmer og justerbare svingarmer.
Montert Kerscher bremsene bak.
Prøvemontert Fuchs 16 tommer.

[attachment=1]

[attachment=2]
3  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: IRS girkasse ønskes kjøpt på: november 17, 2024, 16:04:29 pm
Ser ingen slike valg jeg?
4  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: IRS girkasse ønskes kjøpt på: november 06, 2024, 14:01:36 pm
Girkasse anskaffet. Kan slette tråden
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: oktober 30, 2024, 23:22:36 pm
Da skal jeg hente girkasse i morgen!  Glad

Så det neste jeg mangler bak for å få på hjul og koble til kassa er i utganspunktet bare lager, hub, støvdeksel, og stikkaksel til early porsche 944. (83-85) De brukes på stål armer, som jeg allerede har. Drivaksler må jeg også ha.
lagt ut en annonse her. Hyl ut om du har det liggende!
6  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Early 944 bakre bærearmer med hub ønskes. -Kan slettes på: oktober 30, 2024, 23:20:24 pm
Jeg trenger i utganspunktet bare lager, hub, støvdeksel, og stikkaksel til early porsche 944. (83-85) De brukes på stål armer, som jeg allerede har. Men om du vil selge hele kitet, kan jeg ta det med armene.
7  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: IRS girkasse ønskes kjøpt på: oktober 30, 2024, 23:15:01 pm
Hei, jeg skal hente en i morgen i tønsberg, så det ordner seg antakelig. Om ikke kontakter jeg deg!  Blunker
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 29, 2024, 13:02:55 pm
Stå på! Deilig å bli kvitt krokan.. Blunker
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: oktober 29, 2024, 13:00:38 pm
Høres ut som en meget god plan Glad
Kontakt Olav Høisveen i Tønsberg ang IRS-girkasse.
Har sendt han en SMS, takk for tips!  Glad
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: oktober 29, 2024, 01:20:58 am
Jaja, så ble jeg ikke kvitt IRS bakstillingen, og jeg kom på nye tanker. Som Martin sier; en roligere approach  Blunker

Har kjøpt inn en type4 motor, og planen er nå:

- Bygge om til IRS. Har IRS bakstilling klar. Mangler IRS girkasse. Har du en liggende; -ta kontakt!
- Konvertere til porsche cayman bremser. Mangler 944 hubs bak, samt noen adapter ting. Har caliperne liggende.
- Ta en rebuild av type4 motoren og øke til 103mm sylindersatser. (2,4 liter-ish?)
- Konvertere til 12V
- Sikkert en masse jeg må finne ut av etterhvert....

Med luftkjølt slipper jeg i det minste vannsøl og girkasse adapter plate mm.  Blunker
11  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / IRS girkasse ønskes kjøpt -Kjøpt, kan slettes på: oktober 29, 2024, 01:11:08 am
Jeg skal til å bygge om en type3 til IRS, og trenger noe som kan brukes. (Skal brukes med en type 4 motor)
Jeg er forberedt på om jeg må overhale kassa, regner med å bytte utveksling  Blunker

Send gjerne sms på 90502769
12  Bruktbørsen / Deler selges / IRS travers type 3 på: august 11, 2023, 15:14:22 pm
Selger oppfreshet travers for type 3 med IRS.
Annonse på finn:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314700622
13  Bruktbørsen / Deler selges / Subarugears kit for gamle vw med WRX girkasse på: august 11, 2023, 15:13:23 pm
Hei jeg selger WRX girkasse med kit fra subarugears.
Annonse på finn:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314698675
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: august 11, 2023, 15:10:26 pm
Hei igjen, lenge siden nå.
Life happens gitt!!
Planene endres kraftig nå. Innser at det kanskje blir litt respektløst å tvinge inn en stor motor i en såpass sjelden og fin bil.

Jeg har freshet opp mye av inventaret på bilen pluss noe småtteri av vindu pakninger o.l. Etter å ha holdt på med bilen litt, så sitter jeg igjen med et ønske om å beholde bilen som den er, bare at alt er i orden. Men det er fortsatt ting å fikse. (F.eks styreboksen, lekk girkasse, mm)

Så da selger jeg et par ting som ble kjøpt inn for å bygge om. Det gjelder WRX kassa med ombyggingskit fra subarugears og IRS travers.
Annonser finnes her:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314698675
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314700622
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: september 06, 2022, 13:45:16 pm
[attachment=2]
[attachment=1]
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: september 06, 2022, 13:43:35 pm
Så var V6 nummer to plukket ned.  Glad

Denne var veldig rusten innvendig. Den nok stått utendørs i årevis. Ikke veldig mye å ta vare på med den, men noe var det jo.

Det ser ut som jeg skal klare å redde veiva og innsuget. Det kan flyttes over på blokka fra 2,6 literen. (2,8 og 2,6 deler samme blokk) Rådene går om hverandre også, så da kan jeg bruke de fra 2,6 literen.
Så må jeg få tak i nye stempler til 2,8 literen. (Pluss pakninger, lager, bolter o.l. selvfølgelig)

Noen bilder fra kaoset i garasjen legges ved.   Gliser[attachment=1][attachment=2]
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: september 03, 2022, 00:02:50 am
Takk for det  Glad

Det er en stund siden site update, siden ting har gått alt for sakte....
Men omsider har jeg iallefall funnet ut at jeg må kaste 2,6 literen jeg kjøpte. (Taper 800 kroner gitt)    Blunker
Stemplene var for mye slitt til at jeg ville bruke dem igjen. Og man kan ikke kjøpe nye lenger.  Trist

Derfor har jeg nå kjøpt en 2,8 liter V6 som deler veldig mye med 2,6 literen. Spennende å se hvor slitt den er. Men denne gangen skal det være mulig å kjøpe sye stempler i oversize om nødvendig.  Glad

I mellomtidfen har jeg skaffet meg en IRS subframe. Eller bakstilling / travers på norsk. Denne er behøring slipet ned og fått et nytt med ny "lakk".
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: juni 28, 2022, 09:26:06 am
Litt oppfinnsom baksing for å få motoren på bukken.  Glad
[attachment=1]
[attachment=2]

Hvorfor blir bildene lagt sidelengs?
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: juni 28, 2022, 09:22:11 am
Da har jeg fått skrudd litt på den nye motoren.
Girkasse er kjøpt inn, en TY754 Subaru kasse (Impreza GT) som skal kortes og reverseres med et kit fra subarugears. Har også bestilt en adapter plate fra dem som er til Tdi motorer, men den har samme boltmønsteret som audi V6, 1,8T, og V8. Tok noen mål for å bekrefte dette med Subarugears.

Motoren har hatt et hardt liv. Det ser ikke vakkert ut inni.  Blunker Men jeg plukker den helt ned, så ser jeg nøyaktig hva jeg har med å gjøre. Har troen på at jeg skal få den god som ny igjen.

[attachment=1]
[attachment=2]
20  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Type 3 Travers / torsjonsrør IRS ønskes kjøpt på: juni 21, 2022, 11:03:06 am
Hei, jeg trenger dette til prosjektet mitt. Ta kontakt, så blir vi vel enige om pris.
90502769.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262900903
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: juni 12, 2022, 19:05:08 pm
[attachment=1]

Yes, da er planene klare. Bilen forblir ikke EU godkjent inntil jeg blir ferdig med hele ombyggingen. Fikset tenningslås og blinklys mm. Men det skal nå uansett endres.
Planen blir nå å putte inn en audi v6 2.8 eller 2.6. Har i dag hentet en 2.6. Mulig jeg bare bruker toppene fra den. Girkasse blir nok en 915 kasse fra Porsche 911. Men har også lirt på en 996 96.01 kasse. Men den er litt lang.

Så får vi se hvor mye tid jeg får lagt ned i bilen frem til neste sommer.
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: mars 28, 2022, 16:02:32 pm
Så var plutselig våren her!
Det har kommet litt brått på at jeg må EU godkjenne bilen snart, men deler er ankommet nå i siste liten, så jeg får prøve å først få den EU godkjent før jeg går i gang videre med prosjektet.
Søknaden for ombygging er besvart, og jeg har fått grønt lys til å begynne.   Glad

Men som jeg var inne på, skal jeg først fikse et par ting. Det er blinklys relè, og start bryter som må ordnes. Håper jeg finner ut av nøkkelvrider problemet, men det kan nok tenkes at sylinderen / bryteren inni som er gåen. Til nå har jeg måttet bevege litt på ledningene ut av nøkkelbryteren for at den skal starte når den er vrang. Håper det kun er dårlig kontakt på kabelskoene.
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: november 19, 2021, 13:44:20 pm
Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål.
Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Hei
Det kan bli interessant. Men foreløpig har jeg søkt om EJ20. Det er jo en lettere motor...
Må inrømme at jeg har lekt med tanken om å ha en 6'er (EZ30 eller 36) baki der for å få en roligere gange og slippe alt en turbo fører med seg.
Jeg tar kontakt dersom det blir aktuellt.  Glad
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Porsche bremser på Type 3 (Notchback) på: november 05, 2021, 00:20:23 am
Har ingen jigg. Tenker at proffene kan ta den jobben.  https://www.coolrydescustoms.com/narrowed-type-1-irs-arms.html
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: november 04, 2021, 14:28:15 pm
Fungerer greit..  Glad Du må gjerne dele mer enn det Glad  Hvordan var det å montere kassa? Blir ikke det litt trangt baki ei boble? Burde gå brukbart med 158 Hk...  Hva ligger 0-100 på sånn ca?  Blunker
26  Forum / Problemløseren / Sv: Innsprut problem på: november 02, 2021, 14:30:56 pm
Hei igjen.
Det jeg ville gjort var å kjøre den litt med nye plugger, og så skru dem ut for å lese dem.

Var sylinder 1 og 3 sotet?

Det kan jo også peke på olje lekkasje inn i forbrenningskammeret via ventiltetningen. Dersom dette nå er byttet ut under overhalingen er nok det i orden igjen. Glad
27  Forum / Problemløseren / Sv: Innsprut problem på: november 02, 2021, 11:53:10 am
Hei du. Det er ikke alltid en tenningslampe fanger opp signalet godt nok. Har sett det flere ganger selv, og da blir det vanskelig å diagnostisere med tenning/timing. Det at det ser ut som det er dårlig forbrenning i noen sylindre kan skyldes så mye annet enn tenning. (Dyser, falsk luft, justering av individuelle spjeld, mm)
Så kanskje du jager et problem som ikke eksisterer, men at det er test lampa som lurer deg.  Glad
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: november 02, 2021, 01:18:25 am
Nei, jeg har ikke sett på det. Men takk for tips.
Jeg må nok sette meg inn i noen detaljer på motoren når jeg kommer så langt. Glad
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard på: november 01, 2021, 23:32:01 pm
He he! Det er vel ikke alle som er enige i det om at subaru ikke er no tess... Og har vel selv ikke vært superbegeistret over det dårlige ryktet dem har på topp pakninger som ryker osv. Men etter å ha lest meg opp litt på det, virker det som det er litt misforstått. Selv Porsche har ikke noe godt rykte med sine problemer med noen av de vannkjølte motorene side. -Med god grunn.
Det finnes alltid svakheter ved en motor, men jeg er ikke så fryktelig bekymret for denne. Tenker å gå for en tidlig motor (EJ22T), med closed deck og underspyling av stempler. Det skal være noe av det mest driftsikre subaru har laget. Har heller ikke tenkt til å stresse den noe særlig, så det burde gå fint.

Jeg synes det hadde vært gøy å godt for Porsche luftkjølt, siden jeg kjenner de motorene og girkassene godt, men som du sier; prisene har blitt alt for stive til at det er verdt det. Var også litt derfor jeg solgte min.
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Porsche bremser på Type 3 (Notchback) på: november 01, 2021, 21:54:30 pm
Da har jeg fått avklart litt med Vdub. Han sier han kan fikse adaptere for cayman/boxster bremser. Med et stål hub foran blir økt offset kun 6mm. Det skal kunne gå. Bak må jeg bruke smalnede banan armer for å annulere økt offset. Dette kitet bruket standard vw lager.

Så da får vi se hva SVV mener om dette.
Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!