Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: mars 28, 2025, 20:03:42 pm
|
Nå har jeg ikke delt noe her på en stund, så her er en liten oppdatering. Planene har endret seg noe, så det blir ikke Porsche bremser, men Kerscher sitt kit.
Nå er ståa slik:
Fått satt inn IRS bakstilling. Sveiset inn nye motor fester til type4 motoren. Satt inn 924 Bærearmer og justerbare svingarmer. Montert Kerscher bremsene bak. Prøvemontert Fuchs 16 tommer.
[attachment=1]
[attachment=2]
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 30, 2024, 23:22:36 pm
|
Da skal jeg hente girkasse i morgen!  Så det neste jeg mangler bak for å få på hjul og koble til kassa er i utganspunktet bare lager, hub, støvdeksel, og stikkaksel til early porsche 944. (83-85) De brukes på stål armer, som jeg allerede har. Drivaksler må jeg også ha. lagt ut en annonse her. Hyl ut om du har det liggende!
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 29, 2024, 01:20:58 am
|
Jaja, så ble jeg ikke kvitt IRS bakstillingen, og jeg kom på nye tanker. Som Martin sier; en roligere approach  Har kjøpt inn en type4 motor, og planen er nå: - Bygge om til IRS. Har IRS bakstilling klar. Mangler IRS girkasse. Har du en liggende; -ta kontakt! - Konvertere til porsche cayman bremser. Mangler 944 hubs bak, samt noen adapter ting. Har caliperne liggende. - Ta en rebuild av type4 motoren og øke til 103mm sylindersatser. (2,4 liter-ish?) - Konvertere til 12V - Sikkert en masse jeg må finne ut av etterhvert.... Med luftkjølt slipper jeg i det minste vannsøl og girkasse adapter plate mm. 
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: september 06, 2022, 13:43:35 pm
|
Så var V6 nummer to plukket ned.  Denne var veldig rusten innvendig. Den nok stått utendørs i årevis. Ikke veldig mye å ta vare på med den, men noe var det jo. Det ser ut som jeg skal klare å redde veiva og innsuget. Det kan flyttes over på blokka fra 2,6 literen. (2,8 og 2,6 deler samme blokk) Rådene går om hverandre også, så da kan jeg bruke de fra 2,6 literen. Så må jeg få tak i nye stempler til 2,8 literen. (Pluss pakninger, lager, bolter o.l. selvfølgelig) Noen bilder fra kaoset i garasjen legges ved.  [attachment=1][attachment=2]
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: september 03, 2022, 00:02:50 am
|
Takk for det  Det er en stund siden site update, siden ting har gått alt for sakte.... Men omsider har jeg iallefall funnet ut at jeg må kaste 2,6 literen jeg kjøpte. (Taper 800 kroner gitt)  Stemplene var for mye slitt til at jeg ville bruke dem igjen. Og man kan ikke kjøpe nye lenger.  Derfor har jeg nå kjøpt en 2,8 liter V6 som deler veldig mye med 2,6 literen. Spennende å se hvor slitt den er. Men denne gangen skal det være mulig å kjøpe sye stempler i oversize om nødvendig.  I mellomtidfen har jeg skaffet meg en IRS subframe. Eller bakstilling / travers på norsk. Denne er behøring slipet ned og fått et nytt med ny "lakk".
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: juni 28, 2022, 09:22:11 am
|
Da har jeg fått skrudd litt på den nye motoren. Girkasse er kjøpt inn, en TY754 Subaru kasse (Impreza GT) som skal kortes og reverseres med et kit fra subarugears. Har også bestilt en adapter plate fra dem som er til Tdi motorer, men den har samme boltmønsteret som audi V6, 1,8T, og V8. Tok noen mål for å bekrefte dette med Subarugears. Motoren har hatt et hardt liv. Det ser ikke vakkert ut inni.  Men jeg plukker den helt ned, så ser jeg nøyaktig hva jeg har med å gjøre. Har troen på at jeg skal få den god som ny igjen. [attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: juni 12, 2022, 19:05:08 pm
|
[attachment=1]
Yes, da er planene klare. Bilen forblir ikke EU godkjent inntil jeg blir ferdig med hele ombyggingen. Fikset tenningslås og blinklys mm. Men det skal nå uansett endres. Planen blir nå å putte inn en audi v6 2.8 eller 2.6. Har i dag hentet en 2.6. Mulig jeg bare bruker toppene fra den. Girkasse blir nok en 915 kasse fra Porsche 911. Men har også lirt på en 996 96.01 kasse. Men den er litt lang.
Så får vi se hvor mye tid jeg får lagt ned i bilen frem til neste sommer.
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: mars 28, 2022, 16:02:32 pm
|
Så var plutselig våren her! Det har kommet litt brått på at jeg må EU godkjenne bilen snart, men deler er ankommet nå i siste liten, så jeg får prøve å først få den EU godkjent før jeg går i gang videre med prosjektet. Søknaden for ombygging er besvart, og jeg har fått grønt lys til å begynne.  Men som jeg var inne på, skal jeg først fikse et par ting. Det er blinklys relè, og start bryter som må ordnes. Håper jeg finner ut av nøkkelvrider problemet, men det kan nok tenkes at sylinderen / bryteren inni som er gåen. Til nå har jeg måttet bevege litt på ledningene ut av nøkkelbryteren for at den skal starte når den er vrang. Håper det kun er dårlig kontakt på kabelskoene.
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: november 19, 2021, 13:44:20 pm
|
Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål. Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Hei Det kan bli interessant. Men foreløpig har jeg søkt om EJ20. Det er jo en lettere motor... Må inrømme at jeg har lekt med tanken om å ha en 6'er (EZ30 eller 36) baki der for å få en roligere gange og slippe alt en turbo fører med seg. Jeg tar kontakt dersom det blir aktuellt. 
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: november 04, 2021, 14:28:15 pm
|
Fungerer greit..  Du må gjerne dele mer enn det  Hvordan var det å montere kassa? Blir ikke det litt trangt baki ei boble? Burde gå brukbart med 158 Hk... Hva ligger 0-100 på sånn ca? 
|
|
|
26
|
Forum / Problemløseren / Sv: Innsprut problem
|
på: november 02, 2021, 14:30:56 pm
|
Hei igjen. Det jeg ville gjort var å kjøre den litt med nye plugger, og så skru dem ut for å lese dem. Var sylinder 1 og 3 sotet? Det kan jo også peke på olje lekkasje inn i forbrenningskammeret via ventiltetningen. Dersom dette nå er byttet ut under overhalingen er nok det i orden igjen. 
|
|
|
27
|
Forum / Problemløseren / Sv: Innsprut problem
|
på: november 02, 2021, 11:53:10 am
|
Hei du. Det er ikke alltid en tenningslampe fanger opp signalet godt nok. Har sett det flere ganger selv, og da blir det vanskelig å diagnostisere med tenning/timing. Det at det ser ut som det er dårlig forbrenning i noen sylindre kan skyldes så mye annet enn tenning. (Dyser, falsk luft, justering av individuelle spjeld, mm) Så kanskje du jager et problem som ikke eksisterer, men at det er test lampa som lurer deg. 
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: november 01, 2021, 23:32:01 pm
|
He he! Det er vel ikke alle som er enige i det om at subaru ikke er no tess... Og har vel selv ikke vært superbegeistret over det dårlige ryktet dem har på topp pakninger som ryker osv. Men etter å ha lest meg opp litt på det, virker det som det er litt misforstått. Selv Porsche har ikke noe godt rykte med sine problemer med noen av de vannkjølte motorene side. -Med god grunn. Det finnes alltid svakheter ved en motor, men jeg er ikke så fryktelig bekymret for denne. Tenker å gå for en tidlig motor (EJ22T), med closed deck og underspyling av stempler. Det skal være noe av det mest driftsikre subaru har laget. Har heller ikke tenkt til å stresse den noe særlig, så det burde gå fint.
Jeg synes det hadde vært gøy å godt for Porsche luftkjølt, siden jeg kjenner de motorene og girkassene godt, men som du sier; prisene har blitt alt for stive til at det er verdt det. Var også litt derfor jeg solgte min.
|
|
|
30
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Porsche bremser på Type 3 (Notchback)
|
på: november 01, 2021, 21:54:30 pm
|
Da har jeg fått avklart litt med Vdub. Han sier han kan fikse adaptere for cayman/boxster bremser. Med et stål hub foran blir økt offset kun 6mm. Det skal kunne gå. Bak må jeg bruke smalnede banan armer for å annulere økt offset. Dette kitet bruket standard vw lager.
Så da får vi se hva SVV mener om dette.
|
|
|
|