juni 10, 2024, 06:16:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Brakett pedaler -68 på: april 08, 2015, 21:53:54 pm
Trenger alu-braketten som holder alle pedalene da den dessverre filk seg en tur i syrebadet, og ble sterkt preget av det.....  Glad Kan gjerne være komplett om prisen er ok.
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Radio i -68, hva slags og hvor? på: mars 28, 2015, 08:27:41 am
Ønsker å sette inn en tidsriktig radio i min -68 og lurer på hva som er "rett" løsning. Har søkt på nett og får opp både Kurer-radio, radio i- og under dashbord samt i hanskerom. Hva mener dere er den greieste og mest tidsriktige løsningen? Og hvor bør jeg plassere høyttalere evt?
3  Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan stemple av døråpning uten å sveise/skade lakk? på: mars 25, 2015, 00:02:30 am
Takker for svar, har tenkt på dette jeg og, og lurer på om dette blir en sterk nok løsning om jeg lager den rett? Ser for meg et stag fra hvert hengselfeste på skrå til låsfeste og et eller to skråstag mellom for stabilitet. Skal skjære gammel dørstokk rett av, tilpasse ny og sveise inn. Ser for meg dette er noe som tar 1-2 timer maks, og jeg kommer til å støtte opp bilen skikkelig ellers også.
4  Forum / Problemløseren / Hvordan stemple av døråpning uten å sveise/skade lakk? på: mars 24, 2015, 16:26:28 pm
Som tittelen sier, noen som har gode metoder for dette i forbindelse med bytting av kanaler?
5  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 20, 2015, 23:49:55 pm
Når du snakker om å fjerne røret inne i varmekanalen. Mener du å fjerne varmerøret inne i kanalen?
Er dette en løs del dersom du kjøper ny kanal?  Eller har du tenkt til å dele opp den nye kanalen for å ta ut røret til varmluften? For å spare vekt da eller?


Fjerner det gamle ødelagte røret, reparerer det som er dårlig på kanalen, langt fra hele.
6  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 19, 2015, 22:45:45 pm
Både kanalene og varmekanalene på begge sider var omtrent rustet bort da jeg kjøpte bilen, vil påstå at de hadde bæreevne på max 5% av det de skulle.
Etter prøvekjøring og å omsider ha satt den på bukker, var det ingenting som tilsa at den hadde noen form for skjevhet.
Begge dørene gikk fint og hadde jevne åpninger hele veien rundt, så jeg betviler veldig at de varmekanalene har så mye bærende effekt.
Om det var tilfelle burde bilen kolapset under prøvekjøring før den kom inn på verkstedet, og det gjorde den ikke. Glad



Jeg regner med at karosseriet fortsatt satt på bunnplata? Løfter du av karosseriet, fjerner/åpner dørene og skjærer vekk kanalene uten å stive av døråpningene, risikerer du raskt å få særs merkbare skjevheter i karosseriet. Kanalene er i høyeste grad bærende, men det er nok litt som å kappe av taket uten å stive av bunnen på bilen. Det tar litt tid, men så begynner ting å sige. Taket er vel dog et enda viktigere bærende element.

Kanaler/varmekanaler er forresten for synonymer å regne når man snakker om Bobla. Derav den innledende forvirringen.

Ja, det satt på, så det var sikkert sterkt nok til sammen. Jeg har løftet opp karroseriet i front for å komme til bunnplata, men har enda ikke gjort noe med kanalene på karroseriet. Jeg skjønner nå at jeg må stive av før jeg gjør dette, og fikk mye gode råd på den tråden med bytting av kanaler. Jeg skjønner, skal være mer spesifikk heretter. Men jeg har fortsatt ikke fått noen svar på om det er ok å ta bort røret inni varmekanalen, rent styrkemessig?
7  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 19, 2015, 00:35:48 am
Jeg tror ut i fra svarene her at det er viktig å skille mellom begrepene "varmekanal" og "kanal", da det virker som dette kan missforstås.
Jeg referer til "røret" inni kanalen, som frakter varme fra motoren og fremover, når jeg skriver "varmekanal".

Ja, bra jeg tok feil. Var sikker på at du hadde misforstått når du linket til en komplett kanal fra Unneberg:-)

JAB

Om det jeg linket til er en komplett enhet med både kanal og varmekanal, ja da må jeg bare beklage. Trodde dette kun var røret inni, så da skjønner jeg hvorfor dere begynte å lure.  Osteaktig
8  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 18, 2015, 16:11:00 pm
Jeg tror ut i fra svarene her at det er viktig å skille mellom begrepene "varmekanal" og "kanal", da det virker som dette kan missforstås.
Jeg referer til "røret" inni kanalen, som frakter varme fra motoren og fremover, når jeg skriver "varmekanal".
Selve kanalen på bilen, som består av dørterskel og tilhørende underliggende plate etc., kaller jeg bare for "kanal", da det er det det heter på alle andre biler.

Jeg holder på på å restaurere bunnplate og kanaler, og må her bytte både dørstokker, stigbrettfester, underliggende kanalplate osv.
Alt dette blir reparert med nytt stål etter beste evne, og jeg har selvsagt ikke tenkt å fjerne noe av de nevnte tingene, da jeg skjønner at de er bærende.

Når det kommer til varmekanalen, altså KUN røret inni kanalen, så var denne såpass dårlig at jeg ikke hadde mulighet til å se hvordan den var festet.
For meg såg det ut som at dette bare er et rør som ligger inni kanalen, og som var festet med punktsveiser i spjeldåpningene.

Jeg har søkt litt på nettet, samt lest tråden du linker til, men finner ikke noe som tilsier at karroseriet blir svekket om varmekanalen/røret fjernes.
På tråden det linkes til byttes hele pakken ut, dvs. både kanal og varmekanal, så det er ikke helt sammenlignbart, men jeg skjønner hva dere mener.
Jeg ser for meg å la kanalen være tom, å bare fylle den med hulromsbeskyttelse, og la den være slik.

Både kanalene og varmekanalene på begge sider var omtrent rustet bort da jeg kjøpte bilen, vil påstå at de hadde bæreevne på max 5% av det de skulle.
Etter prøvekjøring og å omsider ha satt den på bukker, var det ingenting som tilsa at den hadde noen form for skjevhet.
Begge dørene gikk fint og hadde jevne åpninger hele veien rundt, så jeg betviler veldig at de varmekanalene har så mye bærende effekt.
Om det var tilfelle burde bilen kolapset under prøvekjøring før den kom inn på verkstedet, og det gjorde den ikke. Glad
9  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 17, 2015, 21:32:45 pm
Glemte å nevne et meget viktig moment, og det er at de "gamle" var rustet og gått helt i oppløsning og  er allerede fjernet i sin helhet. Frister ikke å koste på 3-4000,- for å sette i nye om de ikke har noen annrn misjon enn å varme.  Glad
10  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 17, 2015, 20:36:42 pm
Varmekanalene som går inni kanalene langs bilen, f.eks denne:

http://hotshop.as/index.php/component/hikashop/produkt/10161-varmekanal-hoyre-1968?Itemid=-
11  Forum / Problemløseren / Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 17, 2015, 13:18:15 pm
Hei, har en -68 1300 som jeg driver og rustsveiser og er snart ferdig med både dørk og kanaler. Dette er en bil som kun skal brukes på sommer, og med dårlig erfaring i familien fra tidliere biler, der eksosen ruster i stykker og eksos kommer i kupeen, så har jeg tenkt å fjerne varmekanalene i sin helhet og blende hullene. Om det en gang i fremtiden skulle bli behov for varme tenker jeg å montere en bensinvarmer. Søkte litt om dette på nett, med var ikke mye jeg fant, da de fleste bytter ut de gamle med nye, ser det ut som. Det som er viktigst for meg er om konstruksjonen blir svekket eller ikke som et resultat av fjeringen. Alle tips mottas med takk her.
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!