Jeg tror ut i fra svarene her at det er viktig å skille mellom begrepene "varmekanal" og "kanal", da det virker som dette kan missforstås.
Jeg referer til "røret" inni kanalen, som frakter varme fra motoren og fremover, når jeg skriver "varmekanal".
Selve kanalen på bilen, som består av dørterskel og tilhørende underliggende plate etc., kaller jeg bare for "kanal", da det er det det heter på alle andre biler.
Jeg holder på på å restaurere bunnplate og kanaler, og må her bytte både dørstokker, stigbrettfester, underliggende kanalplate osv.
Alt dette blir reparert med nytt stål etter beste evne, og jeg har selvsagt ikke tenkt å fjerne noe av de nevnte tingene, da jeg skjønner at de er bærende.
Når det kommer til varmekanalen, altså KUN røret inni kanalen, så var denne såpass dårlig at jeg ikke hadde mulighet til å se hvordan den var festet.
For meg såg det ut som at dette bare er et rør som ligger inni kanalen, og som var festet med punktsveiser i spjeldåpningene.
Jeg har søkt litt på nettet, samt lest tråden du linker til, men finner ikke noe som tilsier at karroseriet blir svekket om varmekanalen/røret fjernes.
På tråden det linkes til byttes hele pakken ut, dvs. både kanal og varmekanal, så det er ikke helt sammenlignbart, men jeg skjønner hva dere mener.
Jeg ser for meg å la kanalen være tom, å bare fylle den med hulromsbeskyttelse, og la den være slik.
Både kanalene og varmekanalene på begge sider var omtrent rustet bort da jeg kjøpte bilen, vil påstå at de hadde bæreevne på max 5% av det de skulle.
Etter prøvekjøring og å omsider ha satt den på bukker, var det ingenting som tilsa at den hadde noen form for skjevhet.
Begge dørene gikk fint og hadde jevne åpninger hele veien rundt, så jeg betviler veldig at de varmekanalene har så mye bærende effekt.
Om det var tilfelle burde bilen kolapset under prøvekjøring før den kom inn på verkstedet, og det gjorde den ikke.
