Ja her skjer det ikke stort av skruing om dagen. Bilen blir kjørt jevnt å trutt om dagen både til jobb og treff så nå koser jeg meg bare med den
Blant annet har den vært ute en tur til VACN Mjøsa sitt treff på Furnes hvor den jaggu meg stakk av med en premie i classic klassen! Dette var jo utrolig gøy! Ellers fikk den en tur dagen etterpå til vårgrisen 2017 på Hamar, og en "langtur" til Aktiv Auto sitt treff på Hokksund helga etter. Går utrolig fint nå hvor det er 0 problem å kjøre både fort/motorvei og langt
Ser ut til at den skal en tur nedover til Danmark ila sommeren også, noe jeg gleder meg veldig til!
Da var sesongen skikkelig i gang og bilen begynner å bli klar, selv om er litt småting her å der som gjenstår
Ila siste dagene har jeg fått montert nye teppesettet Litt knot, men ble utrolig fint, helt noe annet en de gamle gummi mattene som satt i bilen.. Ellers jeg har lagt svarte strømper rundt rørene ned til varmepottene og litt småtteri her å der.
Ble en tur til vårmønstring på Rudshøgda i dag, litt kaldt i været med fint med mye forskjellige biler Ble et par bilder på turen hjem også.
Da begynner ting å falle litt på plass Mye jobb og lite posting siste dagene men får ta en liten update nå.
Har først å fremst fått lagt opp nytt ledningsnett i motorrommet, hvor jeg da har lagt inn nye kabler som er tredd opp i samme type strømpe som plugg kablene Ble langt ryddigere en hva et er originalt. Merket også endene som ligger skjult om man skulle måtte rote litt i det senere. Tenkte det var greit da alle kablene nå ser like ut..
Ellers har jeg fått begynt å støyisolere litt mer, ferdig bakover i bilen nå mens fronten gjenstår. Dørene tok jeg i fjor. Hjelper en god del på støyen Blir det å legge tepper over her etterhvert.
Ellers jeg fått inn igjen interiøret og småjustert litt foran slik at det ikke subber. Samt så har jeg byttet dempere foran da jeg synes de jeg hadde var litt slappe i fisken. Så har fått kjørt noen veldig korte turer.. og det ser ut til å fungere veldig bra! Veldig mye bedre drag hele veien, og langt kulere lyd Ser ut til å være ganske greit justert, får nok kanskje litt mye men regner med å måtte småjustere litt etterhvert.
Utrolig deilig å kjøre litt boble igjen ihvertfall Starter med engang og går veldig fint!
Så litt bilder ifra tirsdags treffet på Reinsvoll
Begynner å bli veldig fornøyd med bobla nå! liker veldig godt de nye felga, synes de sitter veldig fint på bilen. Ellers er det endel småtteri her å der som må ordner før sesongen virkelig starter, det skal lyd isoleres foran, tilpasse og montere teppe sett, bytte foringer på oversiden av forstilling, bytte calippere og bremsevæske, justere tilpasningen av bakluka (dritt jobb), få vasket og polert innside av bakluke ++++ Men nå er det stort sett ganske kos siden bilen går og ser ut til å fungere veldig bra
Fikk ordnet med ny gummi på bakhjulene i går 😊 ser ut til at 185 55 skal gå ganske greit 👍 finner jeg først ut når får kjørt bilen noen meter så understellet retter seg litt slik det skal 😊
Felger fikk et strøk med collnite og dekksider vasket godt og påført pearl.
Etter mye klundring med en bensinpumpe som tydeligvis ikke ville igang igjen etter vinterdvalen så ble det en tur til biri til kirkers for å hente ny. Da startet den rett opp gitt *Virker 100 ganger freskere nå en før ombygningen. Utrolig deilig og ha det inne i bilen igjen, nå er verste jobben ferdig, neste blir å legge opp ny gasswire samt legge opp nytt "eget" ledningsnett.*
Dessverre gikk det ikke helt som planlagt med nye hjulene, ihvertfall bak.
Det er ikke snakk om at det går med 195 60 15 bak med de nye felgene da det bygger for langt ut, er bare hårfint at det i heletatt er mulig å trille bilen nå. Så må nok på med noe mindre gummi, kom over 2 stykk 185 55 15 jeg tenkte jeg skulle prøve for å se om det går. Kunne jo også heiset opp bilen bak litt men problemet er jo at når bilen blir høyere så får jeg mindre camber. Så da er jeg like langt.. Det var noe dritt men håper jeg klarer å løse det med 185 55.. at det gir meg ørlitt mer strekk / mindre ballong samt er lavere så kanskje smetter under der..
Dette ble bare utrolig fett. De motoromsplatene ser drit tøffe ut. det gjør forøvrig Bobla også. Kan tipse om å invistere i en blaz cut å montere i motorrommet i tilfelle rottefelle
hadde motorbrann for en måned siden selv i Bobla
Takk for det, veldig fornøyd selv også Det blaze cut greiene ser jo utrolig bra ut helt klart vurderes.
Da ble det en veldig effektiv dag i dag! Begynte med å montere opp bensintilførsel til forgasserne slik at motoren ble klar for å settes inn.
Så fikk jeg god hjelp av min far og martin til å få inn igjen motoren. Dette ser jo veldig enkelt ut, men det ble mye knoting og jekking i alle mulige retninger for å få den inn. Ser at jeg helt klart skulle kostet på meg noe nytt verksted utstyr Men etter mye om og men fikk vi til slutt inn motoren!
Ble noe ¤%&/()=)(&) trangt rundt forgasserne, men etter mye knot fikk vi til slutt skrudd de på igjen og montert på igjen bensinslanger etc. Flatt batteri så ble ikke noe oppstart, men satser på at den går i morgen
Ellers er det jo igjen litt småjobber, blant annet å legge opp igjen alt av elnett i motorrommet på nytt, nye alu rør ifra viftehus og ned til varmepotter. Samt at gasswiren ser ut til å gå veldig tregt så må prøve og legge opp ny wire da jeg har ny liggende.. Men det går framover ihvertfall
Det nærmer seg våren og arbeidslysten bare stiger om dagen Så blir noen timer i garasjen nå.
Fikk nye clutch deler i dag, da lamellen var helt på det siste så da ble det rengjort trykkplate og bytte av utløse lager samtidig.
Ellers så har stoffet til motorommet blitt sydd ferdig, så da ble dette montert på plater som jeg har tilpasset så montert i bil.
Ble veldig fornøyd med disse Marine grad skai, sydd med 2lags underlag for litt "pute effekt" tråden matcher fargen på bilen veldig bra. Langt bedre en stygge og slitte asfalt plater ihvertfall Tok også for moroskyld å testet litt med varmepistol hvor mye dette tåler med tanke på varme. Jeg ga meg på 120C i overflaten på stoffet (Målt med laser) Da vil jeg tro at det ikke skulle være noe problem
Ellers har jeg fått lagt på dekk på nye felgene, så prøvemonterte disse. Blir litt "feil" på bildet da jeg regner med at jeg får mer camber etter å ha kjørt noen meter, ser også at den virker høyere bak en foran mens den egentlig skal være ganske rett. Så får prøve etter bilen er kjørbar og se hvordan ting setter seg da. Det er god klaring foran, mens bak så stikker dekk og felg litt utenfor, men er mulig dette går seg til når får inn igjen motoren (Mer vekt bak) Samt får "riktig" camber igjen.
Så da er det stort sett bare å legge opp bensin tilførsel til forgasserne så er motoren klar for å monteres i bilen igjen Så blir det å legge opp nytt ledningsnett i motorom etter det, så senere mot våren bytte teppesett, calipere foran, tettelister rundt vinduene foran ++
ser supert ut dette! men vil bare si at jeg brukte samme rør til varmepottene og har samme eksosanlegg, blir svidd hull på røret etterhvert.
Ja det tror jeg nok er en risiko med tanke på hvor tynnvegga de røra er. Har tatt av plasten utenpå røret så ikke det skal smelte med engang, så får jeg se litt på en løsning etterhvert. Helst ville jeg hatt svarte rør også så får se litt hva som er å få skaffet.
Vil tro at om man legger noe imellom eksos og rør som leder varmen bort så burde det være mulig å få til en enkel fiks
Takk for hyggelig tilbakemelding Fått hjelp av Morten Kjelsås til å sette opp forgassere etc, så begynner det å nærmere seg ferdig! Mest små plukk igjen nå.
Da ble det tid til å dokumentere litt Hentet de store blikk delene på pulverlakkering hos Torbjørn som driver Moelv Lakk og Vedlikeholdservice. Super service der som vanlig, kjempe bra arbeid og gode priser! Anbefales på det varmeste
Venter egentlig på en boks med M6x10 umbraco skruer i blankt fra Tess, men pga noe krøll med leverandøren så får jeg ikke disse før mandag (Forhåpentligvis) Men jeg har noen svarte skruer jeg har brukt en så lenge som jeg bytter ut med blanke i etterkant, slik at jeg får montert litt. Har da fått på alt blekket, generatoren, varmepotter, eksos osv. Så begynner det å nærmere seg at jeg kan ta med meg motoren ned til Morten Kjelsås som har gått over weberne jeg kjøpte. Han setter da på disse og test kjører motoren og justerer det hele
Sopp filter, tennplugg kabler osv blir ikke festet før dette er på plass. Da jeg ikke vil komme i konflikt med stagene til gasser osv. Mulig jeg lager meg et svart rør som jeg trer det meste av kabler i slik at minst mulig blir synlig. Får se hvordan det blir etterhvert
Skjedd litt lite med tråden her, men skjer litt ellers Blant annet reparasjon av varmepotte
Samt mer rengjøring av motor...
Ellers har jeg fått tilbake alle delene ifra pulverlakk på Molev. Bruker Torbjørn hos Moelv lakk og vedlikehold der, super service og resultat til en fornuftig pris! Så pr nå så ser ting slik ut:
Går litt tregt om dagen, både jobb og juletider osv osv. Men har da fått gjort litt, blir litt venting på sveis og lakk av viftehus osv så tok å avfetta blokka mm og fikk spylt av det verste. Så har jeg gått over blokka og testa litt farge (Bare 1 strøk her, blir nok 3-4 tenker jeg til slutt)
Tror jeg går for en litt mørkere farge som denne, nesten gunmetal men med veldig mye sølv flaks i så tror det kan bli kult sammen med chrome og tre detaljene Begynner å bli noe renere ihvertfall, men er igjen en god del timer enda med gnukking før det blir helt 100.. men må jo starte et sted Hadde jo vært nesten lettere å dele hele motoren å syrevaska alt sammen. Men det får bli neste gang da kapital og tid ikke strekker til full innvendig overhaling akkurat nå da har litt prosjekter ellers også.
Får du plass til 7 tommer bak med orginale skjermer, jeg lurer på å kjøpe slike selv til min rat
Jeg tror det går Med tanke på camber osv så skal det ifra hva jeg har skjønt gå bra.. litt spørs på ET osv. Så fasiten kommer nok ikke før til våren når de får gummi
Et råtips. Ikke lakker anleggsflata der pakningen skal ligge an´. Da blir det mindre oljeflekker på bakken
Hadde for mange år siden slike fantastisk fine Chrome toppdeksler. Dem lakk som en sil helt til jeg dro over anleggsflata til pakningen med litt sandpapir , da tetta dem mye bedre.
Jepp, baksidene er urørt da de var tette å fine før demontering 👍
Skjer ikke så mye her om dagen da er mye annet som skjer. Men har fått preppa opp alt av deler som skal til pulverlakkering, mangler bare litt sveising på viftehuset som jeg satser på blir klart ila uka. Ellers tar jeg mye av smådelene og lakkerer opp selv.
Trengs litt prepp på gamle deler.
Er en god del andre små deler også, men får ta bilde av alt samlet senere
Jo takk for det Ble ganske fornøyd selv. Se der ja, har man ny bøyle! litt stiv pris kanskje.. Men skal se tilstanden på min gamle. Mulig jeg lakkerer den i svart for å ikke bryte ut med alt for mye chrome. Litt er pent, men kan fort bli for mye også
Ny dag nye muligheter Ble ikke så veldig mye jobb i dag, mest rydding av verktøy, deler etc. Men fikk tid til å "pimpe" dynamoen
Utgangspunktet, demontert framre del av reimhjulet samt vifta:
Først ble alt demontert og vasket, deretter tok jeg og monterte sammen bakre vifta med nytt chromedeksel. Hadde kjøpt et pyntedeksel som skal rundt dynamoen, dette er egentlig i chrome men denne ble lett pusset over før jeg folierte med noen rester jeg har til overs ifra utvendig på bilen. Planen er at små detaljer av treverket skal finnes i motorrommet også Til slutt ble resten av reimhjulet dratt av, og nytt i chrome montert sammen med pynte-mutter og avstandstykke. Ser litt bedre ut siden det egentlig bare sitter en rusten mutter der.
Stripset forøvrig bare dekslet litt løst på plass inntil videre. Blir festet med en skikkelig bøyle til dynamofoten senere når den er vasket/lakkert samtidig vil helst ha en ny stropp også.. Finnes de i chrome tro?
Da var motoren tom for olje og ute av bil. Fått av det meste av smådeler og deksler
Tok litt lenger tid en planlagt pga fastrustet oljepåfyllingsrør osv, men gikk til slutt Blir det å få vasket ned resterende og få sendt blekk til pulverlakkering etterhvert.
Stirlig bil dette , og masse goodis som skal monteres. Er de felgene orginal cromfelger.
Takk for det Felgene er i samme stil som originale 5x205 felger, dvs helt tette smoothies. Men senteret blir litt annerledes med helt annen type kapsel som går ned i felgen og ikke utenpå. (på bildet ovenfor ligger kapslene bare løst oppå) Disse ble bestilt med 5x15" og 7x15"
Fått det meste nå, mangler senke plater til bakstilling, er litt produksjons tid på dem. Heldigvis kom alle forsendelsene seg trygt over bukta uten skader (Bare fleksirøret til varmepottene som har fått seg en smell, men det er ingen big deal)
Ellers er forgasserne sendt direkte til han som skal sette de opp. Så da blir det litt skruing og fikling før jeg ila vinteren får i sammen motoren igjen og tar den med nedover for å justeres inn og prøve benkes *
All blekk rundt motor fungerer som kjøleblekk. Jeg har lest at for å opprettholde kjøling-funksjon på sin beste så skal dem ikke pulverlakkeres for da leder dem varme dårligere og motor går varmere. Sikkert ikke en stor sak for en original motor men vært å vurdere tror jeg. Stilig blir det uansett!
good luck!
Kjølingen som skjer gjennom varmeoverføring til kjøleblekk er ikke nevnverdig, om det er akryl maling, bengalakk eller pulverlakk har veldig lite å si, er delene i direkte kontakt med oljen som ventildeksler så har det litt å si om de er forkrommet eller svarte osv.
Lakk de i akkurat den fargen du vil! (så lenge den er svart)
Hehe har nok helt minimalt å si hvordan man behandler kjøleblekket ja. Har nok langt mer å si material valg og tykkelse (Derfor jeg vil bruke opp igjen originalt) Har nok så lite å si at man har mye mer å hente på bedre oljekjøler, utvide olje mengden osv. Nå blir det, ihvertfall i førsteomgang å beholde 1600cc. Men oppgradere eksos, dobbel 2x40mm weber + en hel del shinings så angående kjøling så burde jeg ikke få noe særlig til utfordring
Og svart blir det, mest trolig blank svart med litt chrome her å der i form av smådeler. Tenkte også og la treverket gå igjen litt i motorommet
Blir spennende når røsker ut resten og får begynt å inspisert og vasket, ikke minst får hentet alle nye delene + felgene Gleder meg
Da ser det ut som at meste parten av varene mine har ankommet Norge, så da er det vel snart så jeg kan dra ned mot Oslo å hente dem Så da fikk jeg litt arbeidslyst igjen så tok en liten økt for å gjøre klart litt med tanke på og ha ut motor, samt teppesettet inne i bilen.
Begynte med å rive ut seter og batteri da dette ikke skal lagres i garasjen mens jeg driver på.
Neste steg ble å demontere motorluke, la denne til siden da innsiden her skal få litt pleie etterhvert.
Så var det å begynne å fjerne litt diverse som skal byttes ut: Forgasser, coil, luftfilter ++ Samt demontere det enorme ledningsnettet.. (6ledninger), samt gasswire og bensinslanger.
Blekket skal i første omgang få seg en skikkelig vask, så blir det vel sendt bort til pulverlakkering etterhvert.
Neste steg blir å tappe olja for å så få ut motoren.
Tok med meg tennkablene inn da disse skal få litt sleeving
Da har jeg veldig smått begynt veldig forsiktig på en lang liste av planer som jeg håper å få gjennomført i løpet av vinteren. Første steg var rust problem på støtfangere.. Allerede etter 2år så har det så vidt begynt å komme fram litt rust på innsiden av støtfangerne.. Brazil deler er så som så.. Hjelper ikke at de kun er grunnet eller noe sånt på innsiden, har vokset å holdt det rent men alikevel så begynner belegget å flasse litt.
Men da ble det å demontere, pusse ned og lakkere.
Har bare lagt base så langt, så blir det klarlakk over dette igjen, da er planen å få en glatt å fin overflate som behandles med voks, f.eks fusso. Så får vi se om det hjelper noe eller om jeg må kjøpe langt dyrere tyske deler