Vis innlegg
|
|
Sider: [1] 2 3 ... 45
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/1980 t3 camper
|
på: november 19, 2025, 23:46:42 pm
|
Litt i gang igjen. Motor ut for vinteren. Utbedre litt kjøledeksler, en oljelekkasje, ventildeksler (får ikke jpm tette, så disse byttes ut, muligens til originale), ny clutch etter konverteringshylsa til utløserlager løsnet helt og tømte seg på clutchen
og superdupervifta da? Den hadde jeg glemt! Definitivt [attachment=1] Mange år siden den har hatt en gasser  takk for hjelpen igjen mann! Må ha vært før vi begynte å skru sammen.  Bare moro Det tror jeg faktisk! Vinteren 15-16 så bygde jeg den om til 1600sp utgave 1  10 års jubileum mao.  Ja faktisk! Så da passer det med nye oppgraderte styrestag med uniballs i stedet for gummiforinger! Så er man forhåpentlig kvitt all ristingen.
|
|
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: november 17, 2025, 10:57:54 am
|
Gasburner felgen går vel for å være den letteste original leverte Porsche felg? (fra gammel tid skal det presiseres)  Lettere enn 16 toms originale magnesium fuchs? Som på fremste bilen her [attachment=1] Fuchs ble nok aldri produsert i magnesium men smidd i en aluminiumslegering. Du hadde rett! Er smidd alu med noe magnesium i legeringen
|
|
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: november 16, 2025, 23:43:52 pm
|
Gasburner felgen går vel for å være den letteste original leverte Porsche felg? (fra gammel tid skal det presiseres)  Lettere enn 16 toms originale magnesium fuchs? Som på fremste bilen her [attachment=1] Fuchs ble nok aldri produsert i magnesium men smidd i en aluminiumslegering. Nå skal ikke jeg være skråsikker men de er latterlig lettere enn alufelg. Må nesten sende en sms og høre
|
|
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: november 14, 2025, 23:31:24 pm
|
Rettelse: det går helt fint : [attachment=1] Det går akkurat ikke på 67n min, og jeg trodde disse grenrøra var like, men det var de altså ikke  Ikke bøyde trillebår-håndtak? Ikke uvanlig at de er jekket opp mye på motor og har gitt noe etter. Har hvertfall vært borti dette noen ganger
|
|
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: november 14, 2025, 23:30:01 pm
|
Gasburner felgen går vel for å være den letteste original leverte Porsche felg? (fra gammel tid skal det presiseres)  Lettere enn 16 toms originale magnesium fuchs? Som på fremste bilen her [attachment=1]
|
|
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/1980 t3 camper
|
på: oktober 27, 2025, 23:55:41 pm
|
Litt i gang igjen. Motor ut for vinteren. Utbedre litt kjøledeksler, en oljelekkasje, ventildeksler (får ikke jpm tette, så disse byttes ut, muligens til originale), ny clutch etter konverteringshylsa til utløserlager løsnet helt og tømte seg på clutchen
og superdupervifta da? Den hadde jeg glemt! Definitivt [attachment=1] Mange år siden den har hatt en gasser  takk for hjelpen igjen mann! Må ha vært før vi begynte å skru sammen.  Bare moro Det tror jeg faktisk! Vinteren 15-16 så bygde jeg den om til 1600sp utgave 1 
|
|
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/1980 t3 camper
|
på: oktober 23, 2025, 19:23:14 pm
|
Litt i gang igjen. Motor ut for vinteren. Utbedre litt kjøledeksler, en oljelekkasje, ventildeksler (får ikke jpm tette, så disse byttes ut, muligens til originale), ny clutch etter konverteringshylsa til utløserlager løsnet helt og tømte seg på clutchen
og superdupervifta da? Den hadde jeg glemt! Definitivt [attachment=1] Mange år siden den har hatt en gasser  takk for hjelpen igjen mann!
|
|
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/1980 t3 camper
|
på: oktober 20, 2025, 21:28:17 pm
|
|
Litt i gang igjen. Motor ut for vinteren. Utbedre litt kjøledeksler, en oljelekkasje, ventildeksler (får ikke jpm tette, så disse byttes ut, muligens til originale), ny clutch etter konverteringshylsa til utløserlager løsnet helt og tømte seg på clutchen [attachment=1] Litt utfordrende å få presset inn ny mens disse limgreiene herder [attachment=2] Så blir det en lånt 1200 brukt som lagringsmotor
|
|
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: september 02, 2025, 21:36:12 pm
|
Mye skjedd siden sist! Ovalen røyk [attachment=1] Og etter en europatur med fruen i lånt buss (som faktisk ga henne mersmak) så ble ny bil kjøpt [attachment=2] En 1980 reimo 2.0 t3 Interiøret har forsvunnet en gang i tiden, men er bred og god seng. Så her blir det å pusse opp litt med ny benk, maling og egne løsninger 
|
|
|
|
|
14
|
Bruktbørsen / Deler selges / Camber foringer for link pin forstilling, ny pris
|
på: mars 20, 2025, 16:56:13 pm
|
|
Camber foringer til linkpin selges
Offset king pin foringer for link pin forstilling boble
Håndlagd i Canada av en sjappe som drev med formula vee
Disse endre camberen med 2 grader negativt. Fint for deg som vil ha bedre kjøreegenskaper eller bare ikke liker den voldsomme positive camberen som er originalt.
Selges for 1900kr1400kr[attachment=1][attachment=2]
|
|
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: januar 17, 2025, 15:49:58 pm
|
I løpet av vinteren og hendelser i livet ellers er prosjektene blitt revurdert. Det er lagt noen langsiktige planer og andre kansellert. Lilleblå vil bli vedlikeholdt og brukt. Noen få endringer vil bli gjort; - 944 NA bremser foran med fire-stemplede wilwood calipere - csp skivebremsesett bak - csp oppgradert master - Nye sway-a-way fjærer bak - Fjerne z-stag - Nye bilstein b6 dempere rundt baut Ellers skal en oljelekkasje fikses, mindre halsringer monteres og motor dyses. Så skal den brukes daglig om sommeren og så lenge det er saltfrie veier. Planer for ovalen sesongen 2025 er å bytte girkasse og få den kjørbar i 2025 slik den er (med original motor). Den er alt lånt ut til super scenic, så der blir vi to biler! Parallellt skal søknad til SVV sendes om ombygging til mendeola bak og forstilling. Har alt fått forhåndsgodkjent større motor (2723cc), bremser, ratt, tannstang og veltebur Ingenting blir gjort før søknaden får svar. Den skal bli brukt på noen turer i 2025 i sverige og lilleblå til Le Bug Show i 2025. Så fort søknaden er besvart er planen at restaureringen skal begynne. Var veldig fornøyd med patinaen før ulykken på bilen (når den var svart). Det at den er lilla og alle mulige farger plager meg mye mer enn jeg hadde trodd. Derfor vil bilen bli restaurert og hellakkert før den vil få realisert motorprosjektet. Dette håper jeg å få realisert ila. 2026-27 og den vil ikke forbli svart. Har alltid hatt lyst på oval fra jeg var liten av. Oval og stor motor. Så ovalen vil bli et langtids prosjekt av helsemessige årsaker og fordi jeg ønsker å bygge den helt gjenomført. Det eneste jeg vil si nå er at motoren ikke vil bli noen 2723cc 
|
|
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: januar 17, 2025, 15:31:37 pm
|
Atle åpnet motoren sin i går og det kan se ut som om kammen ikke har hatt det helt godt: [attachment=1] [attachment=2] Han la ut et spm på FB, og fikk en del gode svar, da han prøver å lære litt og se hva som kan ha forårsaket dette. Dette er en god gammel brukt Gjestland-kam som ble donert til prosjektet hans, sammen med et sett med løftere (hvis jeg ikke husker feil). Så de ble ikke innkjørt "som vanlig" da de skal ha vært gjort det fra før. Men vi visste ikke hvilke løftere som hørte til hvor. Så det er mange teorier på hva som har gått galt, og her er noen: -Ikke innkjørt riktig - antakelig delaktig -feil/for lite olje - han har hatt en lekkasje, og utette ventilstyringer så dette er helt klart et alternativ -for mye turtall - helt klart en mulighet  -for stive fjører - nei, er kjørt med std fjører og 1:1.1 vipper -for lav tomgang Som vanlig har vi ikke fasiten, men god (om enn litt dyr) læring for en som har bygget sin første motor. Så hvis noen har en w110 eller 120 kam med løftere liggende på hylla, er han sikkert interessert, da han fortsatt er skoleelev, og ikke akkurat flusst med penger  Det er ikke bare feil løfter i feil løftertønne da? Har hørt om dette problemet før
|
|
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:38:04 pm
|
Triangel stag i oppgradert utfave med to som går til fremkant av trillebårhåndtakene hjelper som faen. Det hjelper og en god del med bare de tre bakre. Jeg selv har gene berg midtre girkasse feste, gene berg HD fremre og bakre fester og triangelstag. Nå har jeg ganske bra trimmet motor og dette er ikke nok til å hindre motor fra å vri seg ved kraftig pådrag. En kompis har det samme + gene berg traction bar og der er alt helt stumt! Så jeg skal selv få modifisert og påmontert traction bar til neste sesong. Da vil alt sitte helt fast. Det mange glemmer av i kampen mot wheel hop er foringene til torsjonsfjærene bak. Er disse slitte vil det hoppe og vugge uansett hva man gjør. Jeg skal og skifte disse til våren
Takk for info! Ja er jo naturlig att jo mer pulver i hekken jo mer vrir ting seg når utgangspunktet er beregnet for 50hk maks  Satser på att trinangel stag og berg "traktion bar" holder for meg (hvertfall en stund) ... Det fungerte hvertfall godt med samme motor i den røde bobla jeg hadde. Hvilke dekk, hvor godt grep og bruk av clutch påvirker jo også en del på hvor mye som er nødvendig. For min del så er jeg somregel slemmere mot clutch, enn andre komponenter ( i alle fall ved iverig igang setting/riv start) Tenker som så att jeg heller bruker opp en clutch formye enn å bryte i filler drivaksler og annen morro  Altså da uten berg midtre kasse feste? Tror det skal funke temmelig bra også uten den om fremre og de bakre er i frisk tilstand. Hvor mange gamp ish snakker vi om? Ja man kan spare mye dyre deler ved å bruke litt clutch. Derfor jeg skal ha jpms anti chocker. En liten sylinder som demper slaget til clutchen ved brått pedalslipp så kassa blir spart
|
|
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:18:11 pm
|
|
Triangel stag i oppgradert utfave med to som går til fremkant av trillebårhåndtakene hjelper som faen. Det hjelper og en god del med bare de tre bakre. Jeg selv har gene berg midtre girkasse feste, gene berg HD fremre og bakre fester og triangelstag. Nå har jeg ganske bra trimmet motor og dette er ikke nok til å hindre motor fra å vri seg ved kraftig pådrag. En kompis har det samme + gene berg traction bar og der er alt helt stumt! Så jeg skal selv få modifisert og påmontert traction bar til neste sesong. Da vil alt sitte helt fast. Det mange glemmer av i kampen mot wheel hop er foringene til torsjonsfjærene bak. Er disse slitte vil det hoppe og vugge uansett hva man gjør. Jeg skal og skifte disse til våren
|
|
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: oktober 21, 2024, 15:51:19 pm
|
Hva et for dekk du kjører med nå? Det der er jo et kjent "hjerte i halsen" fenomen på lett fuktig asfalt for fler av oss  Tror det er achilles😂 billigdte drittdekkene bildeler.no hadde når de drev med dekk. 205/45/17 som jeg betalte 280kr per stk med ansatt rabatt😂 blir michelin pilot sport 5 til våren
|
|
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: oktober 17, 2024, 13:00:15 pm
|
Herligt at ovalen ikke er blitt helt glemt bort og skal på veien igjen snart  Hehe ja kan ikke glemme den helt! Skulle egt. ikke på veien neste år, men så hadde jeg plutselig lånt den bort  Kan skimtes i bakkant av bilder [attachment=1] Ellers endte sesongen på 11 700km for lilleblå:) [attachment=2]
|
|
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: oktober 14, 2024, 17:43:52 pm
|
Nå går det mot lagring på torsdag! Etter å ha funnet mer skade som skjedde da vippestellet løsnet, så er ting omsider helt på stell igjen og ingen harde lyder. Stod i kø og plutselig hørtes det ut som 1.9 tdi med rådebank. Dette var synderen [attachment=1] Lash capen falt ned i toppdekselet og heldigvis ble der. 1302 hadde et likt vippestell på en prosjektmotor og kannibaliserte den litt. Så da var bilen oppe og gikk igjen  [attachment=2] Så gjenstår det å se hvor mange km motoren endte på denne sesongen. Fasit vet vi torsdag  Har ikke orket ta ut motor og fikse giroljelekasje/småslurende clutch (skjedde under europaturen) eller tette smålekasjene. Men dette blir på lista når bilen hentes ut til våren. På lilleblå skal følgende gjøres - Motor ut og tette lekasjer - Bytte til 30mm oljepumpe - Fikse utløserlager konverteringen og tette girolhelekasje - Ny lamell - Mindre halsringer - Lambdamåler og findyse - Bytte indre foringer på tannstang til uniballs - Bytte fjærer og foringer bak Ovalen er lånt ut til en kompis for superscenic. Der skal følgende gjøres - Bytte girkasse til en nyoverhalt da 1500 kassa i er helt kaputt - Finjustere senkingen så den er identisk på begge sider bak - Muligens bygge om til 12v
|
|
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: oktober 02, 2024, 16:24:49 pm
|
Lite oppdatering her fra men motor ble samlet og montert i bilen. Jeg testet de 1,25 vipper jeg handlet for et par år siden fra en type i Danmark, og her mistenker det er noe feil med utvekslingen. å da ble det tilbake til standard vipper igjen. Toppene er montert med dobbelte fjærer og chromoly retainere, så jeg lurer litt på om den standard vippearmsakslingen er sterk nok til å tåle bruken jeg har tiltenkt motoren? Og for å få støtstengene til å holde har jeg målt, kappet og montert chromoly stål støtstenger. Alt dette har faktisk gjort det veldig gøy å dra motoren helt til toppen av turtallet uten å være livredd for at det skal implodere på nytt. Så nå hører man også litt bedre at motoren går utover eksoslyden  Har du dobbeltsjekket vippearmenes geometri med måleur? Ganske fort gjort om du vet løft på kam. Dog lettest utenfor bil
|
|
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: september 23, 2024, 02:19:14 am
|
Godt jobbet  . Blir det tur til Dyno Day Jpm? Ikke i år dessverre. 1302 er ikke på østlandet:P så vi får ha showdown på dynoday neste år. Jeg har en del optimalisering av forgasseroppsett igjen 
|
|
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: september 03, 2024, 16:40:22 pm
|
Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?
Finnes ferdig kit til link pin. Skal gjøre dette med min oval. Fy faen for en forskjell på andre bobla jeg har det på. Tror det var første std boble med tannstang i vognkort i norge. Alle sier den er så god å kjøre.
|
|
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: august 30, 2024, 09:23:27 am
|
|
Både jeg og trettennullto har kjørt med mye sideveis slark på 1 av 8 armer og ikke hatt noen ulyder. Strammet opp min nå og hørte ingen forskjell på lyd. Har heller ikke slik ulyd da, den maler egt som en symaskin. Kjører forøvrig med JPM/CSP rør med stor åpning
|
|
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 28, 2024, 19:30:56 pm
|
Kult å følge og meget god tid! Gratulerer🥳 kjipt med slike hendelser, bra det ikke var større skader! Så ses vi på stripa neste år 
|
|
|
|
|