Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 45
|
1
|
Bruktbørsen / Deler selges / Camber foringer for link pin forstilling, ny pris
|
på: mars 20, 2025, 16:56:13 pm
|
Camber foringer til linkpin selges
Offset king pin foringer for link pin forstilling boble
Håndlagd i Canada av en sjappe som drev med formula vee
Disse endre camberen med 2 grader negativt. Fint for deg som vil ha bedre kjøreegenskaper eller bare ikke liker den voldsomme positive camberen som er originalt.
Selges for 1900kr1400kr[attachment=1][attachment=2]
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: januar 17, 2025, 15:49:58 pm
|
I løpet av vinteren og hendelser i livet ellers er prosjektene blitt revurdert. Det er lagt noen langsiktige planer og andre kansellert. Lilleblå vil bli vedlikeholdt og brukt. Noen få endringer vil bli gjort; - 944 NA bremser foran med fire-stemplede wilwood calipere - csp skivebremsesett bak - csp oppgradert master - Nye sway-a-way fjærer bak - Fjerne z-stag - Nye bilstein b6 dempere rundt baut Ellers skal en oljelekkasje fikses, mindre halsringer monteres og motor dyses. Så skal den brukes daglig om sommeren og så lenge det er saltfrie veier. Planer for ovalen sesongen 2025 er å bytte girkasse og få den kjørbar i 2025 slik den er (med original motor). Den er alt lånt ut til super scenic, så der blir vi to biler! Parallellt skal søknad til SVV sendes om ombygging til mendeola bak og forstilling. Har alt fått forhåndsgodkjent større motor (2723cc), bremser, ratt, tannstang og veltebur Ingenting blir gjort før søknaden får svar. Den skal bli brukt på noen turer i 2025 i sverige og lilleblå til Le Bug Show i 2025. Så fort søknaden er besvart er planen at restaureringen skal begynne. Var veldig fornøyd med patinaen før ulykken på bilen (når den var svart). Det at den er lilla og alle mulige farger plager meg mye mer enn jeg hadde trodd. Derfor vil bilen bli restaurert og hellakkert før den vil få realisert motorprosjektet. Dette håper jeg å få realisert ila. 2026-27 og den vil ikke forbli svart. Har alltid hatt lyst på oval fra jeg var liten av. Oval og stor motor. Så ovalen vil bli et langtids prosjekt av helsemessige årsaker og fordi jeg ønsker å bygge den helt gjenomført. Det eneste jeg vil si nå er at motoren ikke vil bli noen 2723cc 
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: januar 17, 2025, 15:31:37 pm
|
Atle åpnet motoren sin i går og det kan se ut som om kammen ikke har hatt det helt godt: [attachment=1] [attachment=2] Han la ut et spm på FB, og fikk en del gode svar, da han prøver å lære litt og se hva som kan ha forårsaket dette. Dette er en god gammel brukt Gjestland-kam som ble donert til prosjektet hans, sammen med et sett med løftere (hvis jeg ikke husker feil). Så de ble ikke innkjørt "som vanlig" da de skal ha vært gjort det fra før. Men vi visste ikke hvilke løftere som hørte til hvor. Så det er mange teorier på hva som har gått galt, og her er noen: -Ikke innkjørt riktig - antakelig delaktig -feil/for lite olje - han har hatt en lekkasje, og utette ventilstyringer så dette er helt klart et alternativ -for mye turtall - helt klart en mulighet  -for stive fjører - nei, er kjørt med std fjører og 1:1.1 vipper -for lav tomgang Som vanlig har vi ikke fasiten, men god (om enn litt dyr) læring for en som har bygget sin første motor. Så hvis noen har en w110 eller 120 kam med løftere liggende på hylla, er han sikkert interessert, da han fortsatt er skoleelev, og ikke akkurat flusst med penger  Det er ikke bare feil løfter i feil løftertønne da? Har hørt om dette problemet før
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:38:04 pm
|
Triangel stag i oppgradert utfave med to som går til fremkant av trillebårhåndtakene hjelper som faen. Det hjelper og en god del med bare de tre bakre. Jeg selv har gene berg midtre girkasse feste, gene berg HD fremre og bakre fester og triangelstag. Nå har jeg ganske bra trimmet motor og dette er ikke nok til å hindre motor fra å vri seg ved kraftig pådrag. En kompis har det samme + gene berg traction bar og der er alt helt stumt! Så jeg skal selv få modifisert og påmontert traction bar til neste sesong. Da vil alt sitte helt fast. Det mange glemmer av i kampen mot wheel hop er foringene til torsjonsfjærene bak. Er disse slitte vil det hoppe og vugge uansett hva man gjør. Jeg skal og skifte disse til våren
Takk for info! Ja er jo naturlig att jo mer pulver i hekken jo mer vrir ting seg når utgangspunktet er beregnet for 50hk maks  Satser på att trinangel stag og berg "traktion bar" holder for meg (hvertfall en stund) ... Det fungerte hvertfall godt med samme motor i den røde bobla jeg hadde. Hvilke dekk, hvor godt grep og bruk av clutch påvirker jo også en del på hvor mye som er nødvendig. For min del så er jeg somregel slemmere mot clutch, enn andre komponenter ( i alle fall ved iverig igang setting/riv start) Tenker som så att jeg heller bruker opp en clutch formye enn å bryte i filler drivaksler og annen morro  Altså da uten berg midtre kasse feste? Tror det skal funke temmelig bra også uten den om fremre og de bakre er i frisk tilstand. Hvor mange gamp ish snakker vi om? Ja man kan spare mye dyre deler ved å bruke litt clutch. Derfor jeg skal ha jpms anti chocker. En liten sylinder som demper slaget til clutchen ved brått pedalslipp så kassa blir spart
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter
|
på: oktober 21, 2024, 21:18:11 pm
|
Triangel stag i oppgradert utfave med to som går til fremkant av trillebårhåndtakene hjelper som faen. Det hjelper og en god del med bare de tre bakre. Jeg selv har gene berg midtre girkasse feste, gene berg HD fremre og bakre fester og triangelstag. Nå har jeg ganske bra trimmet motor og dette er ikke nok til å hindre motor fra å vri seg ved kraftig pådrag. En kompis har det samme + gene berg traction bar og der er alt helt stumt! Så jeg skal selv få modifisert og påmontert traction bar til neste sesong. Da vil alt sitte helt fast. Det mange glemmer av i kampen mot wheel hop er foringene til torsjonsfjærene bak. Er disse slitte vil det hoppe og vugge uansett hva man gjør. Jeg skal og skifte disse til våren
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: oktober 21, 2024, 15:51:19 pm
|
Hva et for dekk du kjører med nå? Det der er jo et kjent "hjerte i halsen" fenomen på lett fuktig asfalt for fler av oss  Tror det er achilles😂 billigdte drittdekkene bildeler.no hadde når de drev med dekk. 205/45/17 som jeg betalte 280kr per stk med ansatt rabatt😂 blir michelin pilot sport 5 til våren
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: oktober 17, 2024, 13:00:15 pm
|
Herligt at ovalen ikke er blitt helt glemt bort og skal på veien igjen snart  Hehe ja kan ikke glemme den helt! Skulle egt. ikke på veien neste år, men så hadde jeg plutselig lånt den bort  Kan skimtes i bakkant av bilder [attachment=1] Ellers endte sesongen på 11 700km for lilleblå:) [attachment=2]
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: oktober 14, 2024, 17:43:52 pm
|
Nå går det mot lagring på torsdag! Etter å ha funnet mer skade som skjedde da vippestellet løsnet, så er ting omsider helt på stell igjen og ingen harde lyder. Stod i kø og plutselig hørtes det ut som 1.9 tdi med rådebank. Dette var synderen [attachment=1] Lash capen falt ned i toppdekselet og heldigvis ble der. 1302 hadde et likt vippestell på en prosjektmotor og kannibaliserte den litt. Så da var bilen oppe og gikk igjen  [attachment=2] Så gjenstår det å se hvor mange km motoren endte på denne sesongen. Fasit vet vi torsdag  Har ikke orket ta ut motor og fikse giroljelekasje/småslurende clutch (skjedde under europaturen) eller tette smålekasjene. Men dette blir på lista når bilen hentes ut til våren. På lilleblå skal følgende gjøres - Motor ut og tette lekasjer - Bytte til 30mm oljepumpe - Fikse utløserlager konverteringen og tette girolhelekasje - Ny lamell - Mindre halsringer - Lambdamåler og findyse - Bytte indre foringer på tannstang til uniballs - Bytte fjærer og foringer bak Ovalen er lånt ut til en kompis for superscenic. Der skal følgende gjøres - Bytte girkasse til en nyoverhalt da 1500 kassa i er helt kaputt - Finjustere senkingen så den er identisk på begge sider bak - Muligens bygge om til 12v
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: oktober 02, 2024, 16:24:49 pm
|
Lite oppdatering her fra men motor ble samlet og montert i bilen. Jeg testet de 1,25 vipper jeg handlet for et par år siden fra en type i Danmark, og her mistenker det er noe feil med utvekslingen. å da ble det tilbake til standard vipper igjen. Toppene er montert med dobbelte fjærer og chromoly retainere, så jeg lurer litt på om den standard vippearmsakslingen er sterk nok til å tåle bruken jeg har tiltenkt motoren? Og for å få støtstengene til å holde har jeg målt, kappet og montert chromoly stål støtstenger. Alt dette har faktisk gjort det veldig gøy å dra motoren helt til toppen av turtallet uten å være livredd for at det skal implodere på nytt. Så nå hører man også litt bedre at motoren går utover eksoslyden  Har du dobbeltsjekket vippearmenes geometri med måleur? Ganske fort gjort om du vet løft på kam. Dog lettest utenfor bil
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: september 23, 2024, 02:19:14 am
|
Godt jobbet  . Blir det tur til Dyno Day Jpm? Ikke i år dessverre. 1302 er ikke på østlandet:P så vi får ha showdown på dynoday neste år. Jeg har en del optimalisering av forgasseroppsett igjen 
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: september 03, 2024, 16:40:22 pm
|
Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?
Finnes ferdig kit til link pin. Skal gjøre dette med min oval. Fy faen for en forskjell på andre bobla jeg har det på. Tror det var første std boble med tannstang i vognkort i norge. Alle sier den er så god å kjøre.
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: august 30, 2024, 09:23:27 am
|
Både jeg og trettennullto har kjørt med mye sideveis slark på 1 av 8 armer og ikke hatt noen ulyder. Strammet opp min nå og hørte ingen forskjell på lyd. Har heller ikke slik ulyd da, den maler egt som en symaskin. Kjører forøvrig med JPM/CSP rør med stor åpning
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 28, 2024, 19:30:56 pm
|
Kult å følge og meget god tid! Gratulerer🥳 kjipt med slike hendelser, bra det ikke var større skader! Så ses vi på stripa neste år 
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: august 14, 2024, 20:37:01 pm
|
Ble ingen drag i år på scc grunnet girlekkasje men veldig bra helg likevel! Fikk lånt ut bilen til tre førere og tent iveren etter større motor  rakk akkurat hjem før dette skjedde i siste sving [attachment=1][attachment=2] Ved nærmere inspeksjon har mutter løsnet og akselen gitt etter, dette ser man på bruddet og måten det har banket litt i toppens anleggsflate på. Selv når jeg fortalte denne infoen til Gene Berg, valgte de å sende ny aksel og shims kostnadsfritt. Det må sies å være god kundeservice 
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: august 02, 2024, 15:17:34 pm
|
Et lite tips her fra.. Hvis du demonterer de to bøylene som motorluke hengslene er montert på får du viftehuset litt opp, litt mot høyre og så resten av veien opp uten problemer. Bare løsne båndet rundt dynamoen og demonter de to små blekk fra doghouse kjøleren Har ingen doghouse kjøler  men takk for tips! Det kan helt klart bli en løsning til å skrape av plast. Men har mekkesperre om dagen. Ganske så lei og har en polo som ber om ny clutch og regreim 
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: august 01, 2024, 22:29:59 pm
|
Da var ny vifte montert. Fikk langt i fra ut alt av den gamle og erfaringen ble som trettennullto sin. Varmere motor. Antakelig masse plast over kjøleribber. Så da blir det kun scc på bilen i år før lagring [attachment=1][attachment=2]
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: juli 27, 2024, 20:49:02 pm
|
Veldig interessant:P tror det er bullshit. Han mener kundenes har rullet mange mil - og det kan nok stemme, kollektivt sett. Min holdt jo bare 7400km og trettennulltos litt mindre enn det igjen. I tillegg ville han ikke gi meg den nye gratis da jeg hadde betalt for den før den jeg hadde sprang
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: juli 27, 2024, 00:25:20 am
|
Ikke mye som skjer om dagen, annet enn at kjøleviften sprang  jeg og mister trettennullto valgte å oppgradere kjølesystemet med en AAT evolution 2 kjølevifte. Denne suger inn luft på begge sider. Vi ble lovet gull og grønne skoger men trettennullto sin vifte sprang i tyskland ved autobahn i sommer. Heldigvis bare en time unna csp, så han demonterte, jeg dro og kjøpte deler og så kom vi oss videre. Jeg ble da bekymret for min, men AAT mente det var et særtilfelle. Min holdt turen men sprang for to dager siden. Han mente dette var unntaksvis men jeg vet ikke enda. Siden vi kjøpte har det blitt gjort noen endringer i filamentet så AAT påstår at den reviderte utgaven er 92% sterkere grunnet en eller annen teknikalitet med filamentet. Så da får vi prøve en gang til. De kjøler temmelig mye bedre så hadde vært kjipt om det viser seg å ikke være holdbart [attachment=1][attachment=2]
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: juli 21, 2024, 19:24:28 pm
|
Utrolig tøft det der! jeg heier på biler som blir brukt Ja er noe eget med det! Er vell oppi 8-9000km med nye motoren nå  Er slik det skal være. 🙂Ting som brukes holder. Hjelper jo at du er fokusert og velger de beste produktene også Takk for at du holder oss oppdatert!👍 Jo er ikke mange oppdateringene men😂 ja målet var noe som holdt og som hadde ytelse. Så langt er jeg fornøyd. Til våren blir motoren tatt ut og demontert. Skal inspisere om den har tatt noe skade av hakket for lite oljepumpe på høyt turtall og tette giroljelekkasje. Toppene skal og sendes til en kar for porting. Ikke helt fornøyd med resultatet, så får vi se om vi får skvist ut noe mer før alle ressurser og energi legges i 2723cc oxyen
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: juli 16, 2024, 23:12:11 pm
|
Brukes litt her og der. Motor for fort fin oljetemp og selv om konverteringen til nytt utløselager løsna så har clutchen tørket såppass opp at den ikke slurer lenger. Så blir litt å fikse til våren:) nå er det bare litt kjøring. Thermo switch på 90c skal kjøpes inn så oljen når 90c selv ved putlekjøring i stedet for 82 som nå. Er fan av optimal oljetemp både for sterkest film og for å få kokt ut vann og svoveldannelse. Det blir nok å bytte ut høyre panel for speedometeret med et panel med to instrumenter og montere lambdainstrument til neste sesong og få finjustert afr
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: juli 09, 2024, 20:08:03 pm
|
Ghian er endelig tilbake som daily driver og 1600n går fint. Har fått tunet inn en del, men fortsatt noen små justeringer som må til. MEEEEN jeg savner allerede trøkket i oxyen, så jeg får ta en titt på den en dag og se om det er mulig å få den tilbake der den hører hjemme. (i rompa på ghian  ) 1600n har kanskje 60-70 hk eller deromkring, og med w100-kammen har den brukbar respons på lave turtall, men merker fort at det mangler en del på toppen  . Merkelig hvordan hele bilen endrer karakter med en annen motor. Fett og ser den! Hva estimerer du oxyen ha? Evt på pm:) ble selv gira i belgia på mer trøkk når jeg så drag battle, mulig det blir nye topper ila vinteren
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval
|
på: juli 06, 2024, 00:29:15 am
|
Alt i alt en bra tur. 6000km kjørt. 130-140 i marsjfart og en sinna tysker som prøvde riste oss av men ikke fikk det til. Heldigvis tok han av når vi nådde turtallssperra på 6800 i fjerde gir [attachment=1][attachment=2]
|
|
|
|