Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
2
|
Forum / Problemløseren / hvitt skum i påfyllingslokket (olje)
|
på: juni 01, 2017, 21:38:43 pm
|
hei! har tatt bobla mi ut av vinterlagring, så tenkte jeg skulle til med et oljeskift nå i de nærmeste dager, åpnet bare lokket for å kjike idag og oppdaget hvit skum/krem på lokket og litt nedi den boksen før røret ned til motor. skjønner jeg har fått vann i motoren, men hvor kommer det fra? er jo ikke akkuratt som en nybil med dårlig toppakning, bilen går som den skal. nå som jeg skal skifte olje, hva skal jeg da gjøre for å få det bort? og for å forhindre det igjen? takker for svar 
|
|
|
4
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: juni 02, 2016, 16:23:37 pm
|
Mye tikking fra laderele tyder som regel på at den tråd-motstanden eller noe av de andre komponentene som er bakpå ladereleet er defekt. Da får du ikke den jevne reguleringen og voltmeteret vil hoppe mer enn normalt.
byttet til en kompis sitt relee, og vipps, ladding var tilbake og ingen tikking  så nytt relee bestillt! Takk for all hjelp hittil, kommer sikkert mer trøbbel :p
|
|
|
6
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 31, 2016, 20:33:28 pm
|
Kan høre ut som om ladereleet slår seg på og av hele tiden. Det skal bare slå seg av når batteriet er fullt for å unngå koking av dette. Kan vel trygt bytte dette eller få prøve ett som virker.
skal prøve en annens boble sitt laderelee imorgen  om det ikke er den som tuller så er jeg blank igjen... :p om dere har flere forslag, skriv de ned 
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 31, 2016, 20:18:24 pm
|
Stor mulighet for at det er til varmetrådene i bakruta. I så fall originalt... Slå av og på bryteren til varmetrådene og du bør høre klikket i dette releet.
Helt sant Men tilbake til ladeproblem. Får mange tikkelyder av laderelee.. normalt? Såg inni og begge sidene av releet hopper å tikker på kontaktpunktene, liten gnist mellom kontaktpunktene på vippearmen inni der. Måler dynamo får igrunn bare rabbel fra voltmeteret men den hopper fra 12v til 15v samme på inn-siden på releet og ut på andre siden. Men batteriet er bare 12.51 og påvei nedover. Har testet to batteri som jeg vet fungerer, ladder vertfall 14.2 i bruksbilen min. Hjeeelp :p
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 30, 2016, 21:21:28 pm
|
Har også et bosch 0332 019 103 relee koblet til en blå/hvit ledning, jording og to andre ledninger under baksetet, dette er vell ikke orginalt? Ikke vet jeg hva det går til heller 
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 30, 2016, 18:18:28 pm
|
motoren går meget pent nå.  elektronisk tenning nye plugger, ledninger, rotor og rotorlokk  men etter bytte til elektronisk tenning og ny coil, så lader ikke bilen, hva kan ha skjedd? eller, bilen lader men ligger kun på 11.65 volt og hopper opp og ned 0.05volt, ladereleet står å tikker veldig mye, det kan hende det har vært slik hele tiden, bare jeg som har vært for opptatt med alt det andre. skal gå over alle jordinger imårga osv, men hva mer bør jeg sjekke? skal på tur i helgen, så hadde vært kjekt å løst dette før fredag :p
|
|
|
11
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 22, 2016, 23:02:46 pm
|
statusupdat: rumler å går bilen nå! etter mye om å men, vet ikke helt hva som gjorde susen, men stilte alt inn rett, nytt bensinfilter, pussa plugger. så gikk den fint på tomgang. det jeg lurer på nå er som følger: bilen har et lite dødgangsområde på midtregisteret, føler ut som den skal dø ut for å så slå inn, hva gjør dette? 
|
|
|
13
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / vindusheiser 1973 boble. Ø.K
|
på: mai 18, 2016, 22:24:51 pm
|
heisann, vet ikke om det er mulig og bare kjøpe "tannhjulet" eller om jeg må kjøpe hele greia.
tannhjulet er vertfall utslitt begge sider på min 1973 103s, får ikke sveivet,
med det ønsker jeg å kjøpe vidusheiser begge sidere / tannhjul. eller om noen kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt det :-)
|
|
|
14
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 16, 2016, 23:31:46 pm
|
Bilen er oppe går! Takk for alt hittil Ventilene var ikke litt i riktig posisjon engang. Etter dette gikk den stabilt! Men jeg har problemer å få den til å gå lavt på tomgang, har prøvd å justert forgasser. Uten lykke. Går velsig bra med tomgang på rundt 1000rpm.
|
|
|
21
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 15, 2016, 18:38:14 pm
|
skal sjekke ut om noen har. kan også bestille... jeg har org fordeler, hvor kan jeg kjøpe elektronisk tenning? har lyst på det. må jeg da også bytte coil og kondensator?
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 15, 2016, 15:19:29 pm
|
Jeg er litt vanskelige og trenger litt fler opplysninger før jeg vil komme med fler svar  Er stiften fin, uten ujevne kontaktflater? Og hvilken åpning har du stilt den til? Klikker det i "cutoff ventilen" på forgasseren viss du tar av og på ledningen med tenning påslått? Hvor mange amper (A) er dynamoen på? Viss stiftåpningen er for liten kan du få trøbbel på tomgang og varmere coil. Klikker det ikke i ventilen får du tomgangstrøbbel. Er dynamoen på 38A er den lenger enn det en bobledynamo normalt er, og viss feil deksler er brukt vil du ha problemer med å få remskivene på linje. stiften ser brukt men grei ut, stillt inn på 0.4mm. cutoffventilen klikker. har ikke bilen i nærheten akkuratt nå, så vet ikke hvilken dynamo det er, løsnet klemmen på dyamo og prøvde å skubbe den lengre inn..
|
|
|
24
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 14, 2016, 01:12:31 am
|
Litt lite opplysninger når du skriver "starter ikke nå". Hva er gjort og hva er ikke gjort. Sjekk jording til stifter, Har du tenning noen ganger og ikke andre tyder jo ting på dårlig kontakt. Går starteren så fort som den skal? Er motor og kasse skikkelig jordet? Har du sjekket pluggkabler? er alle pluggene sjekket? Ser fort om noen er mer sotet enn andre. Tenningsrekkefølge? 7,5 grader på riktig side av ød? Coil? Bensin? Har du prøvd med startgass? Gi opplysninger om hva som er gjort og hva som er justert og sjekket så er det mye enklere å komme med tips. Sjekk om det er sideslark i fordeler akslingen. Er det rust i sporet til viftereima på reimhjulet kan det tygge reim. Puss reint i såfall. To ting bilen må ha for å gå. Bensin og gnist. Luft regner jeg med at den får.
hei. sorry for dårlige opplysninger! det jeg har gjort, er fått på nytt reimhjul og reim, justert stift(virket litt slitt?) og tenning, det merklige var att når prøvelampen lyste og det var riktig stillt inn, startet den for å så dø ut så fikk jeg ikke kontakt med prøvelampen igjen...men så plutselig har jeg nå tenning hele tiden. skrudde inn begge skruer på forgasser og stillte ut til den gikk greit, får den ikke under 1000rpm stabil på tomgang, og nå når jeg var ute og kjørte en tur ville den ikke gå på tomgang igjen, veldi ruskete. nedre og øverste reimhjul står ennå ikke skikkelig på linje, løsnet dynamo i forsøk om å skubbe den lengre inn, uten hell. hva gjør jeg der? 0.5cm - 1cm lengre ute øvste reimhjul. hva skal til for å få bilen til å gå skikkeli på tomgang? bil må ha full gass for å startes, er det normalt? har planer om ny fordeler/coil, er det like greit å kjøpe boch009/blå coil med en gang, siden jeg skal ha dobble forgassere etterhvert? hva gjør jeg med veivhusventilasjonen? hvor sitter bensinfilter orginalt?  det jeg skal gjøre: *skifte olje *justere ventiler 0.15mm klaring *sjekke og justere tennplugger hva mer bør jeg gjøre? takk for alle svar! 
|
|
|
25
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 13, 2016, 22:29:07 pm
|
Virker som den starter avogtil når jeg har prøvelampe og får den i rett posisjon på tenning og tdc 7.5grader. Men så har jeg plutselig ikke tenning igjen ved neste startforøk. Sliten fordeler og deler inni?? 
|
|
|
|