Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 6
|
2
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler
|
på: april 24, 2021, 18:49:53 pm
|
Har ikke bensinfilter, og slangene/rørene er ikke mange år gamle. Jeg hadde oppe bensinpumpa i fjor og den virket grei da. Har sannsyneligvis fått tak i en brukt fordeler som hører til motoren, så da prøver jeg med det først... Så kan jeg bytte bensinpumpa i tilfelle, koster ikke skjorta så jeg😉 men det er ingen problem på tomgang med bilen, da kan jeg gasse så mye jeg vil og den henger med, det er bare under kjøring....
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler
|
på: april 24, 2021, 13:45:02 pm
|
👍 røret/dysen var tett.. membran er hel ser det ut som.. Fungerte greit når jeg fikk åpnet den, men tror den
Hvordan skal røret stå når det er riktig?
Jeg hadde en pict 30 som jeg kjøpte for et par år siden, renset og monterte den, så den virker bra. Men samme symptom med bilen, så nå bytter jeg plugger og kjøper en ny/brukt riktig fordeler som hører til den motoren og forgasset... ser ut som det kommer svetter ut bensin av aks pumpen, mulig den suger falsk luft der,, men nå har jeg som sagt byttet til en annen, så da er det ikke forgasserproblem som gjør rykkinga..
|
|
|
6
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler
|
på: april 23, 2021, 23:14:39 pm
|
Nå har jeg åpna forgasser og der var det mye bensin i kammeret, tror ikke det var for mye..Alt så bra ut for det jeg kunne se...Noe tettningsmasse mellom innsug og forgasser som jeg brukte ved montering den gangen... ingen tette dyser som jeg kunne se, noe dritt i flotørkammeret men det var ikke stort.... skrudde av alt jeg kunne for å sjekke.. og har montert sammen igjen.
Nå starter den, men får ikke gitt gass da bare stopper den, gir jeg gass veldig sakte så får jeg motoren opp i litt turtall før den begynner å gi seg.
Blåste reint med trykkluft forsiktig... [attachment=1][attachment=2] Kommer ikke bensin ut av det røret som du ser på bildet... noen logisk grunn til det?
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler
|
på: april 22, 2021, 22:06:58 pm
|
Når motor går på tomgang napper du en og en pluggledning av. så finner du ut om den går på alle og i så fall hvem den ikke går på. plugga var stygge ja. Hvordan er resten av motoren? komp etc. Deler du forgasser ( tar av toppen mens den står i bilen) ser du mengden bensin i kammeret. Er det fullt der virker bensinpumpen. Er det for mye er det rusk i ventilen som skal stenge for bensinen når forgasser er full. Sjekk flotør høyde også. Mye av de samme symptomene om det er tenningsproblemer eller bensinproblemer. Rusk i diverse dyser kan også være ett problem. Falsk luft. Her blitt vel litt prøving og feiling før den plutselig kommer.
Kompen skal være bra, har ikke målt nå, men hadde motoren oppe og byttet alt av lagre, ventiler og div i 2018. Får se på forgasseren og sjekke om alle sylindre er med, så får jeg ta det derifra.
|
|
|
10
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler
|
på: april 22, 2021, 19:22:16 pm
|
Ja jeg skjønner, den er riktig den, selv om jeg ikke finner noe merke på fordeleren, den er ikke orginal. Pluggledning til sylinder 1 står på rotor når TDC er på topp, og derifra, med klokka, 1432
Sjekket ventiler i dag: 0,006 / 0,15mm Justert tenning til 10 grader BTDC, prøvde 7,5 også uten forbedring. Sjekket plugger, de så ikke fine ut. [attachment=1][attachment=2] Rengjorde og pusset de, satt åpning til 0,7mm, var på 0,5mm.
Hvilespenning på batteri 6,5V (6 volts anlegg) Ladespenning ca 7 volt. Ohm på coil. 1,4 Stift fordeler 0,4mm Prøvde grunnstilling forgasser 2,5omdr ut fra bunn
Orker veldig lite, må gire ned tidligere enn vanlig, kan det være at den ikke går på alle sylindre? Sjekket ikke gnist på pluggene.. Bilen rykker også veldig når jeg feks girer fra 1 til andre gir og skal gi på.... fikk plutselig ettertenning på en slette i dag når jeg kjørte, aldri skjedd før.
Målt pluggledninger ohm på ca 9 på de lengste, og 5 ca på de to kortere.. Ingen særlig forandring når jeg beveget på de, mtp brudd.
Da er det bensinpumpe,fordeler og forgasser igjen🤔
|
|
|
12
|
Forum / Problemløseren / Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler
|
på: april 20, 2021, 22:53:26 pm
|
[attachment=1][attachment=2]
Har tenningsrekkefølge i dag: Med klokka fra der fordeler peker (sylinder 1)
1-3-4-2
Stemmer dette med den type fordeler? Regner med jeg hadde merka det godt hvis det ikke stemmer, kanskje?
|
|
|
13
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/turtall 1300
|
på: april 19, 2021, 21:55:55 pm
|
Ser ut som du mangler fjæra som trekker ned tenningen.
Ja jeg og synes det ser sånn ut. Det rare er at tenningstidspunktet forandrer seg med turtallet slik det skal, mulig den fungerer på en anne måte🤔 Men så ut som det er gjenger i hullet det.
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/turtall 1300
|
på: april 18, 2021, 16:20:56 pm
|
De er tettet med kjemisk metall, så de skal være helt tette👍 Har tenningslampe ja, og tenningsunkt endrer seg med turtall. Rundt 3000rpm ligger den på ca 28-30 grader. Takke for raske gode råd og tips👍
|
|
|
16
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/turtall 1300
|
på: april 18, 2021, 11:56:39 am
|
[attachment=1][attachment=2]
Den ser slik ut, med vakum ihvertfall. Prøvde å kople denne ut i går ved å tette slangen fra forgasseren og tetta inngangen på vakumklokka, men synes ikke det var noe særlig forskjell. Vet ikke hvordan jeg sjekker om fordeleren fungerer slik den skal egentlig? Hadde et dårlig bilde av forgasseren, du ser bensinstrålen går ihvertfall rett ned, regner med det skal være slik? Mulig forgasseren er slitt og bør overhales å.
Som du ser på bildet av motoren så mangler flappsen på luftfilteret,jeg pulverlakkerte den, og så tenkte jeg ikke på innfestinga som var av plast når jeg satt den i varmeskapet, smeltet jo selvfølgelig.
Fikk den til å gå helt greit i går, får se i dag når den er blitt kald😊
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/turtall 1300
|
på: april 17, 2021, 14:03:09 pm
|
Da har jeg gjort det riktig mtp ventilene skjønner jeg😉
Kjøpte nytt batteri i går for det gamle var ikke bra, ser ut som det kan ha vært litt av problemet med rykkingen tidligere kansje. Har justert tomgang til ca 850 nå, tenning justerte jeg med lampe med 10 grader fortenning, med motor avskrudd. Prøvd å justere forgasser og det har blitt bedre. Men den henger litt igjen på gassen noen ganger ved kjøring, prøvd å justere både ut og inn på forgasser, vet ikke om den får for lite eller for mye??
Eller kan det være tenningen som må finstilles mere mtp at den ikke er helt med på gassen innimellom? Føler at det er mer forgasseren kanskje.
|
|
|
18
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/turtall 1300
|
på: april 17, 2021, 07:42:26 am
|
Okei👍 Takker😊 Skal tenning justeres uten vakumslange på? Har ikke original fordeler, så har vel 10-12 grader fortenning nå tror jeg, jeg skal sjekke. Skal justere tenning og forgasser på nytt. Har 0,006 på ventilene. Motoren ble overhalt for et par år siden, kan det være bedre å bruke 0,004mm? Det er noe ventilklakking av og til, ikke mye.
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Sv: Byttet mastercylinder og får ikke hard bremsepedal
|
på: juni 23, 2020, 19:40:32 pm
|
Har prøvd det å, men takk for tips👍 Problemet er at jeg tråkker pedalen i bånn for hvert tråkk, så jeg får ikke noe trykk.. Har montert alt der det sto på den gamle mastercylinderen, ikke så lett å kople feil heller med stive rør... og røret fra tanken med gummiproppen på virker til å sitte sol den skal.... Kan det være noe med sylinderene på hjulene? Det er ihvertfall ingen lekkasje å se.
Problemet begynte med at alle 4 bremsene hang seg på, så da trodde jeg det var mastercylinderen🙃
|
|
|
23
|
Forum / Problemløseren / Byttet mastercylinder og får ikke hard bremsepedal
|
på: juni 22, 2020, 22:29:18 pm
|
Da har jeg byttet mastercylinderen, men sliter med å få trykk på bremsepedalen. Bestilte original cylinder, dvs. vanlig 1 krets, og bruker samme pinne mellom pedal og cylinder.
Fylte bremsevæske i beholder etter at alle koplinger var montert å tilskrudd. Luftet på cylinder, alle koplinger inkl. bremselysvarsler. Justerte alle bremsebånd så de subber imot tromler. Luftet så HB, VB, HF, VF.
Pumper og pumper og pumper men får ikke opp pedaltrykket, det vises også på trykket når jeg løsner på lufteskruene, ikke så rare trykket der.
Har sjekket etter lekasjer, alt av slanger er byttet for ca 5-8 år siden kanskje, (ble byttet før jeg kjøpte bilen i 2016 ihvertfall).
Virker som enten det er luft i mastercylinderen, eller at stangen ikke fungerer ordentlig. Jeg har prøvd å justere den langt inn og langt ut, nå står den som den gjorde med den gamle cylinderen og den har jo fungert i flere år...
Noen som har noen gode råd?
|
|
|
28
|
Forum / Problemløseren / Hvilken fordeler er original til 1300 SP 66 modell?
|
på: oktober 01, 2018, 00:25:45 am
|
Har overhalt motoren nå og har lyst til å få tak i original fordeler og forgasser. Bilen lugger av og til, verst når den er kald. (Har ikke sjekket 6v sjoken) Fordeleren har stått i motoren siden jeg kjøpte bilen, men denne er av nyere dato og kanskje ikke den riktige har jeg fått opplyst om🙄 Finner ingen nr. på fordeleren!!
Har også tenkt å bytte til forgasser 30 pict 1 elller 2, da dette vistnok skal være originalt.
Er ute etter å ha riktig fordeler til riktig forgasser, om det må være med vakumtrekk eller ikke er jeg usikker på, men har fått råd om å kutte ut vakum til fordeleren! (Ihvertfall med 28pict som står i motorenen.[attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
|