Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
2
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fuel Check Valve
|
på: august 07, 2024, 15:48:23 pm
|
Ok takk for info. Jeg testet med å koble ut den øverste delen slik at bensinen går direkte fra bensinpumpe til forgasser. Ser ut til å fungere greit så langt. Dessverre hjalp ikke det på lekkasjen. Jeg håpet at den nedre delen, som mottar bensinen og leverer til bensinpumpa, bare var et rør som den øverste delen satt fast til men er nok ikke slik da. Er nok noe logikk der - jfr. stoppe bensintilførsel som du skriver.
Da er vel løsningen å koble vekk hele "Fuel Check Valve" dingsen.
Legger ved et bilde jeg fant på samba, antar det er slik den ser ut når jeg skrur den vekk fra bensinpumpa. Jeg trenger da å sette inn noe annet istedenfor så jeg får skjøvet innpå bensinslangen, 6mm. Hvordan fikser jeg dette? Jeg vet den må ha gjenger - det er det nivået jeg er på foreløpig ;-)
Takker for tilbakemeldingene.
/Harald
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fuel Check Valve
|
på: august 05, 2024, 10:55:42 am
|
Hvis jeg fjerner tilbakeslagsventilen så antar jeg den blir vanskeligere å starte, den var sikkert plassert der av en grunn. Hvis bensinen renner tilbake så er jeg kanskje avhengig av at den fyrer opp på første forsøk basert på bensin som ligger i forgasser. Om det vil fungere hvis bilen har stått ubrukt flere uker er spørsmålet. Jeg lurer på om jeg skal sette inn denne - https://www.okonomi-deler.no/tilbakeslagsventil-6-mmSynspunkter mottas med takk. Ellers så hadde det vært fint med en tilbakemelding fra en som har vært borti tilsvarende - nekter å tro jeg er førstemann ;-) /Harald
|
|
|
4
|
Forum / Problemløseren / Fuel Check Valve
|
på: juli 28, 2024, 12:26:21 pm
|
Jeg tror den "fuel check valve'n" min har begynt å lekke bensin..  Noen som har en oppskrift på hvordan den kan fikses eller hvert borti tilsvarende? Vet ikke om det er problemfritt å koble den ut - men jeg ønsker å beholde det originalt så vil gjerne beholde den? Synspunkter mottas med takk. /Harald
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Luftfilter
|
på: august 03, 2020, 21:23:00 pm
|
Hei, det gjelder det spjelet ved luftinntaket. Kan noen forklare meg hva som er poenget her? Hos meg så står det spjelet åpent men jeg kan også stenge det med å skyve den kroken til oversiden av metallkanten.
|
|
|
6
|
Forum / Problemløseren / Sv: Noen andre som har denne bryteren?
|
på: juli 10, 2020, 14:38:39 pm
|
Aah den har ryggelys som ekstrautstyr som det står på kvitteringen fra 1960. Ryggelyset er der fortsatt så da er den sikkert til den. Det er vel ikke noe i rundt girkassa som styrer det ryggelyset?
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Noen andre som har denne bryteren?
|
på: juli 09, 2020, 21:12:54 pm
|
Jeg har arvet en boble 1960. Det er en bryter under ved rattstammen som jeg ikke finner ut hva er til. Den har 3 posisjoner. Finner ikke noe info om den i brukerhåndboken heller. Er det andre som har denne?
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Gummiremse bensintank
|
på: mai 30, 2020, 14:38:43 pm
|
Min 1960 boble som er helt original har ikke den gummiremsa mellom tank og karosseri. Jeg blir usikker på om jeg skal sette på en slik. Det er vel ikke noe problem å fortsette med slik den ble levert i 1960?
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lufte bremser
|
på: august 05, 2019, 19:00:22 pm
|
jo jeg tenkte det samme så har prøvd litt forskjellig men skal jeg få væske i slangen så kommer det også ut rundt gjengetappen. Er det en ide å prøve å smøre fett på gjengetappen og at det kan bli tett på den måten. Noen som har prøvd?
|
|
|
10
|
Forum / Problemløseren / Lufte bremser
|
på: august 05, 2019, 18:31:42 pm
|
Hei Jeg har byttet hele bremsesystemet (master, slanger, sylindere og klosser) og nå gjenstår den luftinga av bremsene. Jeg har ikke gjort dette selv tidligere men har lest meg opp på temaet så mener jeg kan teorien. Jeg tenkte å bruke colaflaske-trikset med væske i men har nå endt opp med å kjøpe en bremselufter fra biltema med tilbakeslagsventil. Jeg testa litt nå i ettermiddag og det som overrasket meg er at når jeg løser opp lufteskruen så kommer det væske både fra slangen som er koblet til lufteskruen (slik jeg forventer) men også fra selve lufteskruen rundt gjengene. Skal det være sånn? Det blir jo vanskelig å unngå å slippe inn luft når den suger inn luft gjennom gjengetappen. Er det noen som kan forklare dette og gi meg råd?
|
|
|
11
|
Forum / Problemløseren / Rust
|
på: juli 03, 2019, 21:24:16 pm
|
Hei Oppdaget at gulvområdet rundt gasspedal har antydning til rust. Er det noen som kan anbefale et bra produkt å smøre på for å ta den lille rusten som er der og å forebygge.
|
|
|
12
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje i master cylinder
|
på: juni 20, 2019, 15:31:01 pm
|
Har nå ordnet meg med orkesterplassen. Neste jeg lurer på er: 1. Ledningene til bremsebryteren som sitter på master - Hvordan er disse festet, er det noe knep for å løsne dem? 2. Klipsen som holder staget fra pedalen - Finner ikke noe klips, kan du beskrive nærmere? 3. To bolter som holder pumpa - Hvis du ser på bildet, finnes disse to boltene bak den grå matta der staget går? 4. Tilførselen fra bremsebeholder ned i pumpa - Er det bare å trekke den ut eller må jeg dra opp den gummiproppen som sitter på master?
Takker for veiledning.
|
|
|
13
|
Forum / Problemløseren / Lekkasje i master cylinder
|
på: juni 18, 2019, 14:01:09 pm
|
Hei Oppdaget helt tilfeldig i dag at det var fuktig rundt gasspedalen. Eneste mulighet må være lekkasje fra master cylinder. Jeg har lyst til å prøve å fikse den gamle cylinder istedenfor å kjøpe ny. Det finnes vel et rep-sett å få kjøpt så jeg kan få byttet pakninger etc. Først må jeg få løs denne cylinderen og få den opp på arbeidsbenken. Er takknemlig hvis noen har gjort dette før meg og kan gi meg noen tips om 1. hvordan få løs master cylinder og 2. hvordan fikse den. Dette er en VW T1 1960 singel master cylinder.
|
|
|
14
|
Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast
|
på: oktober 14, 2018, 10:19:16 am
|
Jeg har nå fått løs framhjulene også - HERLIG! Utløsende faktor var jernstolpen som jeg skrudde fast til trommelen. Slo forsiktig på stolpen med slegge og vips så fikk jeg vridd trommelen slik at jeg fikk tilgang på justeringsskruene. Takk til alle som har bidratt med info!
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast
|
på: oktober 07, 2018, 12:04:01 pm
|
Takk for svar. I går fikk jeg løs bakhjulet: Først sprutet jeg inn litt bremserens og så slo forsiktig med slegga. Når jeg så prøvde meg på akselmutteren så jammen fikk jeg vridd trommelen slik at det store hullet på framsiden av bremsetrommelen kom over justeringskruene og da fikk jeg skrudd bremseskoen vekk fra trommelen. Det løste seg veldig greit egentlig.
Framhjulene derimot sitter fast som bare det. Det hjalp ikke å rygge litt - da ble bare dekkene dratt bortover. Noen av dere skriver at det skal finnes hull på baksiden for å komme til bremseskoene og justering. Det finnes ikke på min 1960 modell. Det er ingen hull og det gjelder alle fire hjulene. Jeg har prøvd å vri framhjultrommelene (etter bremserens og slegge) men pga at jeg ikke har en "akselmutter" å vri på så får jeg ikke til samme kraften som når jeg fikk løs bakhjulet. Jeg vet ikke helt hvordan jeg nå skal gå fram. Vet det finnes avdrager å få kjøpt på Biltema - også en som er tilpasset vw sine 5 boltehull - men jeg er usikker om det vil hjelpe. Det beste hadde vært et verktøy som skrus fast i trommelen - og med en lang stang kan få store nok krefter til å dra trommelen rundt så jeg kommer til justreringsskruene.
Takknemlig hvis noen har info og forslag på hva jeg nå bør gjøre.
|
|
|
16
|
Forum / Problemløseren / 3 hjul som sitter fast
|
på: september 30, 2018, 10:30:48 am
|
Hei Jeg har arvet en boble som har stått rolig i garasjen i 20-30 år. Nå har jeg endelig klart å få start på den etter å ha rengjort forgasser og bensinrøret. Så kommer neste utfordring - begge framhjulene sitter fast og venstre bakhjul sitter fast - altså de snurrer ikke rundt. Jeg har prøvd å slippe clutchen i både 1.gir og revers i håp om at det skulle løsne men det hjalp ikke.Jeg vil anta at det ene bakhjulet som er ok får hele kraften og prøver men de 3 andre holder igjen. Jeg vet at jeg sikkert må starte på den tunge jobben med å ta av alle bremsetromlene men først vil gjerne høre om noen her på forumet vet om en annen mulighet jeg kan prøve først.
Det er heller ikke bare å starte på jobben med å ta av bremsetromlene. Bilen må nemlig ut av den garasjen ganske fort så jeg har liten tid til å begynne å skru med mindre jeg klarer det på noen dager. Jeg antar at en bergingsbil vil klare å dra den ut av garasjen så den delen burde gå greit. Verre blir det når bobla skal ned igjen fra bergingsbilen og så helst inn i en ny garasje. Noen som vet hvordan en bergingsbil laster av en bil hvor hjulene ikke går rundt?
Takknemlig hvis noen har info og forslag på hva jeg bør gjøre.
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Sv: Midlertidig bensintank - Forslag?
|
på: september 24, 2018, 21:17:05 pm
|
Takk for svar. Jo jeg har tenkt på ketsjupen jeg også men tenkte tuten var litt liten. Søkte etter en billig bremsevæskebeholder men har ikke funnet noe. Jeg prøver så får vi se 😊
|
|
|
18
|
Forum / Problemløseren / Midlertidig bensintank - Forslag?
|
på: september 24, 2018, 13:37:16 pm
|
Hei Jeg har tatt ut bensintanken pga noe arbeid med bremsene - men så har jeg behov for å starte/flytte bilen og da må jeg isteden montere en liten midlertidig bensintank. Noen som vet om en billig plastbeholder med tut en kan kjøpe som enkelt kan monteres og kobles til bensinslangen?
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sperreventil bensintilførsel
|
på: september 12, 2018, 15:03:03 pm
|
Har ei 1960 boble med sperreventil på bensintilførselen, se bilde. (a fra tank, b til pumpe, c fra pumpe, d til forgasser) Jeg lurer på om denne egentlig må være der eller om den kan fjernes. Noen som vet hvordan den ser ut innvendig og om det er greit å prøve å rense den med luft og forgasser-rens. Jeg har en mistanke om at den ødelegger for bensintilførselen.
|
|
|
21
|
Forum / Problemløseren / Sv: Speed accelerator pump
|
på: august 20, 2018, 08:54:05 am
|
Ja jeg er klar over de kulene. Jeg hører dem når jeg snur på forgasseren så trodde at dem kanskje var greie. Jeg får nok ta en skikkelig rens av hele forgasseren. Den slarken i veiva har kanskje ikke noe å si foreløpig men jeg bør vel gjøre noe her på sikt. Den er iferd med å slite seg i stykker ser det ut til. Noen som har mening om det?
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Speed accelerator pump
|
på: august 19, 2018, 19:04:47 pm
|
Får ikke start på bobla. Har avdekket at det ikke kommer noe bensinsprut ut av den bøyde pinnen når jeg gir gass. Har sett på speed accelerator pump og finner ikke noe feil der heller men det er litt slark i det hullet som pinnen sitter i (se bilde). Kan dette gjøre at pumpa ikke funker bra nok - hvor mye skal den egentlig gå ut og inn den pumpaveiva? Noen som vet om man kan kjøpt akkurat den delen som er slitt? Det er en 28 pict-1 forgasser og bobla har ikke vært startet på 30 år.. [attachment=1]
|
|
|
25
|
Forum / Problemløseren / solex 28 pict-1
|
på: august 13, 2018, 16:16:30 pm
|
Har arvet en 1200 fra 1960 med manuell choke som jeg prøver å få start på. Oppdaget tilfeldig at den chokevaieren bare ender opp løst liggende under motoren. Finner ikke ut hvor den egentlig skulle vært festet og ikke finner jeg noe hull til den i motorrommet heller. Det er en solex 28 pict-1 forgasser i motoren og etter hva jeg har lest meg opp på så bruker ikke den manuell choke. Har jeg da forstått det riktig at den vaieren ikke skal festes til forgasseren?
|
|
|
26
|
Forum / Problemløseren / Hjelp til å hente gammel boble
|
på: juli 23, 2018, 13:14:52 pm
|
Hei Jeg har arvet ei gammel boble (1960) opp i gudbrandsdalen, ca. 1 times kjøring nord for Lillehammer. Jeg har ikke fått start på den ennå og siden den har stått i 30 år må jeg ha en full gjennomgang av den før den kommer på veien igjen. Jeg bor selv på Lillehammer og må få hjelp til å frakte den nedover. Jeg tar meg den frihet å spørre her på forumet om det er noen som kan hjelpe meg med dette mot betaling? Det hadde vært veldig hyggelig om noen med boble-erfaring og bilhenger kunne bli med meg oppover. Ta kontakt hvis du kan hjelpe meg :-)
|
|
|
27
|
Forum / Problemløseren / Hvordan ta ut bensintank m/fuel tap
|
på: juli 05, 2018, 20:37:50 pm
|
Hei Jeg har en tank som ikke leverer bensin til motor så jeg må sjekke hele linja fram til pumpa. Prøvde å løfte ut tanken men så lett var det ikke - her var det motstand etter 4 cm opp. Dette er en 1200 med den bensinkrana inne ved gasspedalen. Noen som vet hvordan det kransystemet er koblet til tanken og hvordan man skal gå fram for å ta ut tanken?
|
|
|
28
|
Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger?
|
på: juni 30, 2018, 22:26:30 pm
|
Jeg vil bare få avklart en ting. Kanna med bensin som jeg brukte sto på golvet. Kan det ligge noe her at den kanna må være plassert høyere opp enn bensinpumpa og slik at tyngdekraften sørger for å mate pumpa med bensin. Alternativt så må bensinpumpa klare å suge opp bensinen fra kanna på golvet og så pumpe bensinen videre til forgasser. Hva tror dere?
|
|
|
29
|
Forum / Problemløseren / Sv: Innom bensinfilter 2 ganger?
|
på: juni 29, 2018, 20:05:53 pm
|
Hei igjen Jeg har nå gjort som du foreslo og resultatet er at det ikke kom noe bensin i flaska. Jeg har renset bensinfilteret og det hjalp ikke - det så rent ut fra før også. Jeg lurer på om problemet sitter i den sperreventilen. Det er vel greit å begynne med den før jeg skrur opp bensinpumpa. Er den sperreventilen mulig å skru opp og rengjøre? Det er ikke sikkert den sperreventilen er nødvendig å ha men det er vel en grunn til at den ble montert også. Jeg ønsker å ha bobla mest mulig original så vil gjerne beholde den. Jeg vil gjerne ha råd om hvordan jeg bør gå fram nå.
|
|
|
|