september 04, 2025, 16:33:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Forum / Problemløseren / Sv: Accelerator Pump arm på: august 04, 2025, 20:43:50 pm
Kjempebra - jeg sender deg mail  Glad
2  Forum / Problemløseren / Sv: Accelerator Pump arm på: august 04, 2025, 15:20:14 pm
Fint hadde vært helt perfekt om du har.
Når det gjelder startinga så kanskje den dusjen fra akspumpa ikke gir nok eller at den ikke spruter rett ned.
Det fyrer liksom littegrann et kort øyeblikk før den gir seg helt.

3  Forum / Problemløseren / Sv: Accelerator Pump arm på: august 03, 2025, 11:06:32 am
ok, ja det var sikkert 2k metall.
Har ikke en å bytte til så tenker å prøve den epoxy'n. Det skulle vel ikke ødelegge noe?

Jo forgasseren fungerer greit nå bilen først er startet men jeg har et case med at jeg må gi den en slurk direkte i innsuget for å få start hvis den har stått parkert over flere dager. Tror ikke det skal være relatert til akselerasjon-pumpa. Jeg skal ta av forgasseren og rengjøre den snart.

Hvis noen har den slitte delen i bedre tilstand så er jeg interessert - er en solex 28 pict-1.
4  Forum / Problemløseren / Accelerator Pump arm på: august 02, 2025, 20:10:02 pm
Hei, ser jeg har en del slark i delen som skal presse på pumpearmen.
Er det noen som har vært borti tilsvarende og har tips på hvordan det kan fikses?
Mener jeg har hørt om noe pasta-greier som kan brukes men vet ikke.

/Harald

[attachment=1]
5  Forum / Problemløseren / Sv: Starter vil ikke slå inn på: mai 04, 2025, 20:35:12 pm
Problem løst. Sjekket koblinger og testa solenoid og starter. Alt funka ok. Mulig en av dem hadde hengt seg opp. Glad jeg slapp unna mere arbeid. Usikkerheten er når det oppstår igjen da. Kunne kanskje bare vært løst med å rigge litt på bilen.
6  Forum / Problemløseren / Starter vil ikke slå inn på: mai 03, 2025, 13:38:09 pm
Skulle starte bobla (1960 6V) her om dagen og fikk bare en høy lyd fra starteren. Den ville ikke slå inn og dra motor rundt.
Tenkte at det kanskje var dårlig batteri/spenning så har ladet men fortsatt samme feil.
Vet ikke hva som er feil men det er vel sannsynlig noe med starteren da sikkert. Bobla starta fint uka tidligere.
Hva gjør man videre nå - hva er anbefalt prosedyre?

/Harald
7  Forum / Problemløseren / Sv: Oval som stopper når den blir varm på: august 15, 2024, 09:07:51 am
her en mulig årsak

8  Forum / Problemløseren / Sv: Fuel Check Valve på: august 07, 2024, 15:48:23 pm
Ok takk for info. Jeg testet med å koble ut den øverste delen slik at bensinen går direkte fra bensinpumpe til forgasser. Ser ut til å fungere greit så langt. Dessverre hjalp ikke det på lekkasjen. Jeg håpet at den nedre delen, som mottar bensinen og leverer til bensinpumpa, bare var et rør som den øverste delen satt fast til men er nok ikke slik da. Er nok noe logikk der - jfr. stoppe bensintilførsel som du skriver.

Da er vel løsningen å koble vekk hele "Fuel Check Valve" dingsen.

Legger ved et bilde jeg fant på samba, antar det er slik den ser ut når jeg skrur den vekk fra bensinpumpa.
Jeg trenger da å sette inn noe annet istedenfor så jeg får skjøvet innpå bensinslangen, 6mm.
Hvordan fikser jeg dette? Jeg vet den må ha gjenger - det er det nivået jeg er på foreløpig ;-)

Takker for tilbakemeldingene.

/Harald
9  Forum / Problemløseren / Sv: Fuel Check Valve på: august 05, 2024, 10:55:42 am
Hvis jeg fjerner tilbakeslagsventilen så antar jeg den blir vanskeligere å starte, den var sikkert plassert der av en grunn.
Hvis bensinen renner tilbake så er jeg kanskje avhengig av at den fyrer opp på første forsøk basert på bensin som ligger i forgasser.
Om det vil fungere hvis bilen har stått ubrukt flere uker er spørsmålet.

Jeg lurer på om jeg skal sette inn denne - https://www.okonomi-deler.no/tilbakeslagsventil-6-mm

Synspunkter mottas med takk. Ellers så hadde det vært fint med en tilbakemelding fra en som har vært borti tilsvarende - nekter å tro jeg er førstemann ;-)

/Harald
10  Forum / Problemløseren / Fuel Check Valve på: juli 28, 2024, 12:26:21 pm
Jeg tror den "fuel check valve'n" min har begynt å lekke bensin..  Trist
Noen som har en oppskrift på hvordan den kan fikses eller hvert borti tilsvarende?

Vet ikke om det er problemfritt å koble den ut - men jeg ønsker å beholde det originalt så vil gjerne beholde den?
Synspunkter mottas med takk.

/Harald
11  Forum / Problemløseren / Luftfilter på: august 03, 2020, 21:23:00 pm
Hei, det gjelder det spjelet ved luftinntaket. Kan noen forklare meg hva som er poenget her?
Hos meg så står det spjelet åpent men jeg kan også stenge det med å skyve den kroken til oversiden av metallkanten.
12  Forum / Problemløseren / Sv: Noen andre som har denne bryteren? på: juli 10, 2020, 14:38:39 pm
Aah den har ryggelys som ekstrautstyr som det står på kvitteringen fra 1960. Ryggelyset er der fortsatt så da er den sikkert til den. Det er vel ikke noe i rundt girkassa som styrer det ryggelyset?
13  Forum / Problemløseren / Noen andre som har denne bryteren? på: juli 09, 2020, 21:12:54 pm
Jeg har arvet en boble 1960. Det er en bryter under ved rattstammen som jeg ikke finner ut hva er til. Den har 3 posisjoner. Finner ikke noe info om den i brukerhåndboken heller. Er det andre som har denne?
14  Forum / Problemløseren / Gummiremse bensintank på: mai 30, 2020, 14:38:43 pm
Min 1960 boble som er helt original har ikke den gummiremsa mellom tank og karosseri. Jeg blir usikker på om jeg skal sette på en slik. Det er vel ikke noe problem å fortsette med slik den ble levert i 1960?
15  Forum / Problemløseren / Sv: Lufte bremser på: august 05, 2019, 19:00:22 pm
jo jeg tenkte det samme så har prøvd litt forskjellig men skal jeg få væske i slangen så kommer det også ut rundt gjengetappen. Er det en ide å prøve å smøre fett på gjengetappen og at det kan bli tett på den måten. Noen som har prøvd?
16  Forum / Problemløseren / Lufte bremser på: august 05, 2019, 18:31:42 pm
Hei
Jeg har byttet hele bremsesystemet (master, slanger, sylindere og klosser) og nå gjenstår den luftinga av bremsene. Jeg har ikke gjort dette selv tidligere men har lest meg opp på temaet så mener jeg kan teorien. Jeg tenkte å bruke colaflaske-trikset med væske i men har nå endt opp med å kjøpe en bremselufter fra biltema med tilbakeslagsventil. Jeg testa litt nå i ettermiddag og det som overrasket meg er at når jeg løser opp lufteskruen så kommer det væske både fra slangen som er koblet til lufteskruen (slik jeg forventer) men også fra selve lufteskruen rundt gjengene. Skal det være sånn? Det blir jo vanskelig å unngå å slippe inn luft når den suger inn luft gjennom gjengetappen. Er det noen som kan forklare dette og gi meg råd?
17  Forum / Problemløseren / Rust på: juli 03, 2019, 21:24:16 pm
Hei
Oppdaget at gulvområdet rundt gasspedal har antydning til rust. Er det noen som kan anbefale et bra produkt å smøre på for å ta den lille rusten som er der og å forebygge. 
18  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje i master cylinder på: juni 20, 2019, 15:31:01 pm
Har nå ordnet meg med orkesterplassen. Neste jeg lurer på er:
1. Ledningene til bremsebryteren som sitter på master - Hvordan er disse festet, er det noe knep for å løsne dem?
2. Klipsen som holder staget fra pedalen - Finner ikke noe klips, kan du beskrive nærmere?
3. To bolter som holder pumpa - Hvis du ser på bildet, finnes disse to boltene bak den grå matta der staget går?
4. Tilførselen fra bremsebeholder ned i pumpa - Er det bare å trekke den ut eller må jeg dra opp den gummiproppen som sitter på master?

Takker for veiledning.
19  Forum / Problemløseren / Lekkasje i master cylinder på: juni 18, 2019, 14:01:09 pm
Hei
Oppdaget helt tilfeldig i dag at det var fuktig rundt gasspedalen. Eneste mulighet må være lekkasje fra master cylinder. Jeg har lyst til å prøve å fikse den gamle cylinder istedenfor å kjøpe ny. Det finnes vel et rep-sett å få kjøpt så jeg kan få byttet pakninger etc. Først må jeg få løs denne cylinderen og få den opp på arbeidsbenken. Er takknemlig hvis noen har gjort dette før meg og kan gi meg noen tips om 1. hvordan få løs master cylinder og 2. hvordan fikse den. Dette er en VW T1 1960 singel master cylinder. 
20  Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast på: oktober 14, 2018, 10:19:16 am
Jeg har nå fått løs framhjulene også - HERLIG! Utløsende faktor var jernstolpen som jeg skrudde fast til trommelen. Slo forsiktig på stolpen med slegge og vips så fikk jeg vridd trommelen slik at jeg fikk tilgang på justeringsskruene. Takk til alle som har bidratt med info! 
21  Forum / Problemløseren / Sv: 3 hjul som sitter fast på: oktober 07, 2018, 12:04:01 pm
Takk for svar. I går fikk jeg løs bakhjulet: Først sprutet jeg inn litt bremserens og så slo forsiktig med slegga. Når jeg så prøvde meg på akselmutteren så jammen fikk jeg vridd trommelen slik at det store hullet på framsiden av bremsetrommelen kom over justeringskruene og da fikk jeg skrudd bremseskoen vekk fra trommelen. Det løste seg veldig greit egentlig.

Framhjulene derimot sitter fast som bare det. Det hjalp ikke å rygge litt - da ble bare dekkene dratt bortover. Noen av dere skriver at det skal finnes hull på baksiden for å komme til bremseskoene og justering. Det finnes ikke på min 1960 modell. Det er ingen hull og det gjelder alle fire hjulene. Jeg har prøvd å vri framhjultrommelene  (etter bremserens og slegge) men pga at jeg ikke har en "akselmutter" å vri på så får jeg ikke til samme kraften som når jeg fikk løs bakhjulet. Jeg vet ikke helt hvordan jeg nå skal gå fram. Vet det finnes avdrager å få kjøpt på Biltema - også en som er tilpasset vw sine 5 boltehull - men jeg er usikker om det vil hjelpe. Det beste hadde vært et verktøy som skrus fast i trommelen - og med en lang stang kan få store nok krefter til å dra trommelen rundt så jeg kommer til justreringsskruene.

Takknemlig hvis noen har info og forslag på hva jeg nå bør gjøre.
22  Forum / Problemløseren / 3 hjul som sitter fast på: september 30, 2018, 10:30:48 am
Hei
Jeg har arvet en boble som har stått rolig i garasjen i 20-30 år.
Nå har jeg endelig klart å få start på den etter å ha rengjort forgasser og bensinrøret.
Så kommer neste utfordring - begge framhjulene sitter fast og venstre bakhjul sitter fast - altså de snurrer ikke rundt.
Jeg har prøvd å slippe clutchen i både 1.gir og revers i håp om at det skulle løsne men det hjalp ikke.Jeg vil anta at det ene bakhjulet som er ok får hele kraften og prøver men de 3 andre holder igjen. Jeg vet at jeg sikkert må starte på den tunge jobben med å ta av alle bremsetromlene men først vil gjerne høre om noen her på forumet vet om en annen mulighet jeg kan prøve først.

Det er heller ikke bare å starte på jobben med å ta av bremsetromlene. Bilen må nemlig ut av den garasjen ganske fort så jeg har liten tid til å begynne å skru med mindre jeg klarer det på noen dager. Jeg antar at en bergingsbil vil klare å dra den ut av garasjen så den delen burde gå greit. Verre blir det når bobla skal ned igjen fra bergingsbilen og så helst inn i en ny garasje. Noen som vet hvordan en bergingsbil laster av en bil hvor hjulene ikke går rundt?

Takknemlig hvis noen har info og forslag på hva jeg bør gjøre.
23  Forum / Problemløseren / Sv: Midlertidig bensintank - Forslag? på: september 24, 2018, 21:17:05 pm
Takk for svar. Jo jeg har tenkt på ketsjupen jeg også men tenkte tuten var litt liten. Søkte etter en billig bremsevæskebeholder men har ikke funnet noe. Jeg prøver så får vi se 😊
24  Forum / Problemløseren / Midlertidig bensintank - Forslag? på: september 24, 2018, 13:37:16 pm
Hei
Jeg har tatt ut bensintanken pga noe arbeid med bremsene - men så har jeg behov for å starte/flytte bilen og da må jeg isteden montere en liten midlertidig bensintank.
Noen som vet om en billig plastbeholder med tut en kan kjøpe som enkelt kan monteres og kobles til bensinslangen?
25  Forum / Problemløseren / Sperreventil bensintilførsel på: september 12, 2018, 15:03:03 pm
Har ei 1960 boble med sperreventil på bensintilførselen, se bilde. (a fra tank, b til pumpe, c fra pumpe, d til forgasser)
Jeg lurer på om denne egentlig må være der eller om den kan fjernes.
Noen som vet hvordan den ser ut innvendig og om det er greit å prøve å rense den med luft og forgasser-rens.
Jeg har en mistanke om at den ødelegger for bensintilførselen.
26  Forum / Problemløseren / Sv: Speed accelerator pump på: august 22, 2018, 20:52:23 pm
Takk for svar. Fint dere med erfaring kommer med input. Ser ut til at jeg kan kjøpe den delen på eBay.
27  Forum / Problemløseren / Sv: Speed accelerator pump på: august 20, 2018, 08:54:05 am
Ja jeg er klar over de kulene. Jeg hører dem når jeg snur på forgasseren så trodde at dem kanskje var greie. Jeg får nok ta en skikkelig rens av hele forgasseren. Den slarken i veiva har kanskje ikke noe å si foreløpig men jeg bør vel gjøre noe her på sikt. Den er iferd med å slite seg i stykker ser det ut til. Noen som har mening om det?
28  Forum / Problemløseren / Speed accelerator pump på: august 19, 2018, 19:04:47 pm
Får ikke start på bobla. Har avdekket at det ikke kommer noe bensinsprut ut av den bøyde pinnen når jeg gir gass. Har sett på speed accelerator pump og finner ikke noe feil der heller men det er litt slark i det hullet som pinnen sitter i (se bilde). Kan dette gjøre at pumpa ikke funker bra nok - hvor mye skal den egentlig gå ut og inn den pumpaveiva? Noen som vet om man kan kjøpt akkurat den delen som er slitt? Det er en 28 pict-1 forgasser og bobla har ikke vært startet på 30 år..
[attachment=1]
29  Forum / Problemløseren / Sv: solex 28 pict-1 på: august 15, 2018, 20:04:59 pm
Det var nyttig. Tusen takk!
30  Forum / Problemløseren / Sv: solex 28 pict-1 på: august 15, 2018, 19:34:38 pm
Takk - Har du noen ide om hvordan sjekke at elektrisk choke fungerer?
Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!