Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: april 18, 2021, 23:18:57 pm
|
Fikk faktisk gjort en del denne uka. Begynte med å sveise inn støtfangerfestene, ble litt lite bilder, men er det ble veldig likt på begge sider   Etter sliping måtte jeg ta å prøvemontere bakplate  Prøvemonterte så innerskjermen så jeg kunne lage til en bit forran høyre a-pillar    Så var det på tide å gjøre litt på dashboardet, tror dette har vært en av de vanskeligste stedene og sveise/få det pent, men det ble helt greit.    Så ble det sveist inn en bit til i den øvre delen av fremre brannveggen, glemte å ta bilder under veis  Sist ble det sveist inn en bit i høyre innerskjerm, bak en forsterkning siden det hadde rustet hull  Glemte også å ta bilde av ferdig det ferdig innsveiset, men her er i alle fall prøvemonteringen av ny forsterkning  Planen videre er å ta opp igjen platen som ble sveiset inn ved bakruta og lage en ny patch der. Så slipe ned alle pluggsveiser/helsveiste deler. Når det er ferdig blir det å skrape av all understellmasse og sende den inn til sandblåsing. Kommer til å vente med å sveise resten av delene til etter bilen har fått seg noen lag med 2k epoxy, så kommer hele deler til å bli festet med pluggsveising/karosserilim
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: april 11, 2021, 23:26:50 pm
|
Ikke veldig mye fremgang denne uka, men har fått fjernet repro bakplata og støtfangerfestene som var byttet ut før og prøvemontert nye paneler  Måtte også prøve med en bakskjerm for å sjekke passformen  Er veldig fornøyd med kvaliteten på delene fra wolfparts så langt. Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: april 06, 2021, 18:34:30 pm
|
Jeg bygde meg en ny 3d-printer i høst for å kunne printe litt større deler, så her er aller første prøve, printet i dårlig kvalitet for å sjekke litt klaringer etc: [attachment=2]
Det ble ikke helt bra, så etter et lite lynkurs fra eldstemann på CAD-verktøyet kom jeg opp med en litt mer elegant løsning: [attachment=1]
Så da satt vi i gang printeren igjen for å se om det ble bedre.
Kult! Hvordan gjør du det med overhangs? Printer du supports innvendig som du fjerner etterpå eller klarer den det uten?
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: mars 15, 2021, 00:56:45 am
|
Utrolig bra arbeid, og av en som 17 januar sier "har ikke mye erfaring med sveis"  Tusen takk! Det har nok gått fremover med sveiseerfaringen siden jeg begynte på prosjektet, men brenner fortsatt gjennom en del med tig-apparatet. Elektroden er fortsatt ganske glad i å ta seg en svømmetur i det flytende metallet  Må si det hjalp en del å få tak i et mig apparat som mater ordentlig og bytte fra biltema slipepapir til 3m cubitron Gått igjennom hele tråden igjen og må jo også si jeg kjenner meg igjen - og for egen del gått veldig treigt etter at verden stengte mars 2020 Stå på, og hele veien  Tror det har vært en stor fordel å ha dette prosjektet under koronaen, ellers hadde det nok blitt veldig ensformig med kun jobb og spilling på fritid  Det blir nok en bil av det til slutt!
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: mars 15, 2021, 00:34:05 am
|
Fikk gjort litt, men gått relativt tregt denne uka. Fikk sveist inn biten på fremre del av indre fremskjerm:  Etter litt sliping:  Gjorde en liten reperasjon på en del av hjulbrønnen som ble ødelagt av meisling:   Liten reperasjon av hullet til bensintanken:   Så helsveiste jeg alle skjøtene som jeg har utsatt:    Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: mars 08, 2021, 01:07:28 am
|
Fikk ikke gjort så mye denne uken, ser ut som det blir lite tid uken som kommer også Fikk sveiset inn biten ved bakre cross-member:  Etter litt sliping:   Fikk også sett litt på fremdelen av fremre innerskjermen. Siden fremplaten har vært helsveiset og det var ganske ujevnt kuttet jeg i midten av falsen når jeg tok den av, det var en del rust og tynt der:  Det var en del steder det ble veldig tynt etter jeg slipte ned metallet som var der:  Bestemte meg for å lage en ganske stor bit:    Bilder i original størrelse ligger i imgur posten herEllers sliter jeg litt med å få tak i seter til bilen. Er det noen som har seter som de er villige til å selge? Eventuelt er det noen som har mulighet til å skaffe gode bilder med skala så jeg kan tegne de i CAD? Jeg har også mulighet til å bytte med fremseter og nedre del av baksete til nyere oval med veldig bra originaltrekk.
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mars 03, 2021, 22:05:42 pm
|
Ble en feriedag i dag siden jeg fikk besøk av snekkeren. Så da ble det et par runder utom garasjen, og under prøvemontering av bakre kjøleblekk, mistet jeg selvfølgelig en skive ned i åpningen til generatortårnet... [attachment=1] Heldigvis har jeg en liten magnet som klarte å fiske den opp: [attachment=2] Så da kunne fortsette med å tilpasse blikket uten å måtte bekymre meg for å måtte ta opp motoren igjen  Aii, kunne blitt kjipt om man ikke oppdaget det  Har vært artig å følge med på tråden så langt, ser ut til å bli en solid motor!
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 28, 2021, 21:44:49 pm
|
Kommet meg et stykke videre denne uka, ser ut som det begynner å nærme seg slutten av sveisingen. Har forhåpentligvis bestilt siste sending med sveisedeler, men har noen småting jeg må sveise før de kommer fra Sverige. Siden jeg ikke tok bilde av høyre innerskjerm etter sliping:  Venstre innerskjerm fikk samme behandling, fikk heldigvis av forsterkningsplata uten store skader denne gangen:  b-pillaren manglet falsen mot varmekanalen, så laget til en ny bit:    Så sveiset jeg også ferdig fremre brannvegg:      Sveiset også ferdig dørstolpen på venstre side, men har glemt å ta bilde av det. Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 22, 2021, 00:48:40 am
|
Fikk gjort litt arbeid på venstre innerskjerm denne uka, vet ikke helt om jeg kommer til å sveise på plass karosserifeste og forsterkningen før etter jeg har sandblåst. Ønsket å fjerne forsterkningsplata siden det var noen steder hvor metallet var ganske tynt og det var noen hull på den innerste platen. Virker som om punktsveisingen for karosserifeste ikke har holdt:  Prøvde å dele innerskjermen og forsterkningen, endte med å meisle i stykker deler av metallet, så ble en litt større patchejobb enn jeg originalt hadde planlagt:   Fikk laget til en ny bit:  Ferdig tilpasset:  Sveiset inn:  Så ble det en liten bit for bakre del, klarte å kutte av for mye på den store biten jeg lagde først, så måtte lage ny  :  Ble ganske stort gap mellom platen, så ble mye sveising:  Slipte ned sveisen og prøvemonterte forsterkningsplata:  Fra innsiden:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 17, 2021, 00:20:23 am
|
Hvis du går for syrebad, still deg dette spørsmålet først. Hvordan får man nøytralisert syra som blir igjen mellom platelagene  nettopp, det skal meget godt gjøres, å i tillegg meeeeget godt gjøres å få god nok beskyttelse der etterpå, da må karosseriet i grunningsbad, eller galvaniseringsbad, med de problemer det gir etterpå.. Må vel bare regne med at de får bort det meste, men hvordan jeg skal få grunnet er det jeg mest redd for. jeg skal levere et ferdigsveist karosseri på full blåsing, inn og utvendig snart, en i sarpsborg som tar det, garantert uten at det bulkes, han grunner også hvis ønskelig
Vet du hvor mye han tar og hvilke blåsemedie han bruker?
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 15, 2021, 23:27:21 pm
|
Dette er imponerende arbeid. Jeg driver også med en 54-modell, og lærte meg også å sveise rust på den i sin tid. Ser at du har brukt fosforsyre til å fjerne rust med, og lurer på hvor du har fått tak i det? Jeg har vært på utkikk og hørt mange steder, men har så langt ikke lyktes. Tar gjerne mot tips. :-) Lykke til videre!
Kult! Du må få startet prosjekttråd!  Jeg har brukt ferro-bet sin rustfjerner, den inneholder 30-60% fosforsyre. Jeg kjøpte min på bilxtra, men man får også kjøpt det på thansen, coop ops bygg og felleskjøpet. Ellers selger også gasolin por-15 metal prep som også inneholder noen andre kjemikalier
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 15, 2021, 22:49:22 pm
|
Viss du syredypper eller StripAll dypper er jo problemet som du sier å få grunnet alle hulrom etterpå. Da bør den jo dyppes i grunning som er like tyntflytende som syra. Er en grunn til at jeg foretrekker sandblåsing på det som tåler det, og sliping på større flater som kan slå seg ved sandblåsing.
Det jeg tenker er at om jeg venter med å sveise på innerskjermen før jeg sender inn til syrebadet så har jeg ganske god tilgang til alle hullrom bortsett fra kanalene? Så om jeg klarer å finne en måte å grunne de innvendig så blir det bare skjøter som er problematiske. Planen om det blir dypping er å eventuelt bruke sprøyte med nål i skjøter og lakksprøyte for hullrom for å få malt innsiden av kanalen Jeg ville nok Grunnet mye av det du har gjort før jeg har sveiset sammen deler da og brukt Weld primer eks Volvo Grunning
Så langt har jeg brukt frost sin sveisegrunning mellom skjøter, men det virker som om mesteparten brenner bort ved sveising. Har fått kjøpt inn både 3m og volvo sveisegrunning for å se om det fungerer noe bedre. Har for det meste brukt fiberskiver, men de ser ikke ut til å fungere så bra om platen har hatt gravrust. Hvor fikk du kjøpt volvo sin sveisegrunning?  hos volvo? Jepp! Ringte den lokale biliaen, hun som svarte først var veldig forvirret når jeg spurte om sveisegrunning. Når jeg kom til deleavdelingen virket som det ikke lengre var i det vanlige sortimentet så de bestilte via Bilia Økern(?)
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 15, 2021, 16:34:08 pm
|
Viss du syredypper eller StripAll dypper er jo problemet som du sier å få grunnet alle hulrom etterpå. Da bør den jo dyppes i grunning som er like tyntflytende som syra. Er en grunn til at jeg foretrekker sandblåsing på det som tåler det, og sliping på større flater som kan slå seg ved sandblåsing.
Det jeg tenker er at om jeg venter med å sveise på innerskjermen før jeg sender inn til syrebadet så har jeg ganske god tilgang til alle hullrom bortsett fra kanalene? Så om jeg klarer å finne en måte å grunne de innvendig så blir det bare skjøter som er problematiske. Planen om det blir dypping er å eventuelt bruke sprøyte med nål i skjøter og lakksprøyte for hullrom for å få malt innsiden av kanalen Jeg ville nok Grunnet mye av det du har gjort før jeg har sveiset sammen deler da og brukt Weld primer eks Volvo Grunning
Så langt har jeg brukt frost sin sveisegrunning mellom skjøter, men det virker som om mesteparten brenner bort ved sveising. Har fått kjøpt inn både 3m og volvo sveisegrunning for å se om det fungerer noe bedre. Har for det meste brukt fiberskiver, men de ser ikke ut til å fungere så bra om platen har hatt gravrust.
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 14, 2021, 23:36:56 pm
|
Fikk kun jobbet i starten av uka, så ikke supermye fremgang. Falsen på høyre dørpillar var ganske tynn, rusten og hadde en del hull, så laget til en ny bit:  Sveiset på plass, mesteparten ble tatt med tig:  Etter litt sliping:  Fikk også sveist igjen alle punkter som ikke var sveist, så jeg fikk tatt ut forsterkningene:   Bilder i original størrelse ligger i imgur posten herEllers har jeg begynt å vurdere hva jeg skal gjøre med karosseriet etter jeg er ferdig med å sveise. Nå står det egentlig mellom å - sandblåse
- syrebad
- slipe og bruke fosforsyre
- noe annet?
Kjenner jeg heller litt mot å sende den inn for en svømmetur i syrebad, men logistikken kan bli vanskelig og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få grunnet bilen etter. Er det noen som har innspill?
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 12, 2021, 22:35:54 pm
|
Fantastisk. Nesten så man får lyst på et rustsveiseprosjekt igjen  Hehe, tror det blir en stund til mitt neste prosjekt  Jeg blir kjempeglad av denne tråden....bile, jobben, alderen din og alt - STÅ PÅ!
Vi gleder oss til å se deg på SCC .... allerede i 2021 kanskje?
Tusen takk!  Tviler sterkt på at jeg rekker SCC 2021, blir bare skuffet om jeg setter det som mål og ikke rekker det. Må også få tak i seter og litt andre deler som det ikke virker som er super tilgjengelig 
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: februar 07, 2021, 23:53:30 pm
|
Litt fremgang denne uken også Delen som ble laget til for innerskjermen ble sveiset inn:  Gjorde noen småreparasjoner av forsterkning/bensintanktank montering:    Under helsveising gikk jeg tom for argon, så blåste gjennom:  Fylte igjen resten med mig:  Nytt forsøk med tigen:    Sjekker passformen:  Etter litt sliping:  Ellers var det mange småhull/bølger i innerskjermen, så laget til en bit for å tette det:   Så sveist inn med tigen:  Laget en liten bit for å bytte ut skjør/tynn del i indre fremskjerm:  Etter litt blending av sveisen:  Tilpasset og tacket på plass:  Helsveist:   Etter litt sliping:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: januar 29, 2021, 20:29:06 pm
|
Begynte å jobbe litt på venstre side foran, det eskalerte fort...  Det er en del bølger og dårlig sveising, virker som om bilen har fått et trøkk i støtfangeren. Bestemte meg for å lage til en bit siden den nederste delen er veldig dårlig.  På innsiden hadde hele forsterkningen som holder sammen indre del av hjulbrønnen og bensintanken mer eller mindre falt av innerskjermen:  Ekstremt skarpt bilde av biten som skal kuttes ut:  Fabrikering av ny bit:   Ytre del av hjulbrønnen fjernet:  Indre del av hjulbrønnen fjernet:  Jeg tok også av den øverste delen, den satt fast i 2 av de originale punktene og 2 klumper på oversiden som holdte den fast. Forsterkningen/bensintank braketten har en gang blit delt i to og var ikke sveist på undersiden. Det er også en del dårlig metall, så det blir nok noen småreperasjoner på den:   Tilpassing av i delen til innerskjermen:   Så forhåpentligvis blir det å sveise ting på plass igjen neste uke. Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958
|
på: januar 29, 2021, 19:52:26 pm
|
Ser ut som veldig bra arbeid! Hva bruker du for å slipe ned og få sveisen til å gå i et?
Viktigste er jo å få det helt rett før man sveiser. Da bruker jeg magneter eller Intergrips, alt etter hva som passer best til størrelsen på delen. Når jeg sliper bruker jeg en del forskjellig. Flapdisk på vinkelsliper, elektrisk smal båndsliper, luftdrevet rettsliper med roterende fil eller slipeskive og litt luftdrevet liten vinkelsliper med 2" Roloc sandpapir på. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/filemaskiner/vinkelfilemaskin-071030/Takk! Har en vanlig vinkelsliper og båndsliper, men er litt vanskelig å gjøre finsliping med vinkelsliperen og det er lett å lage bølger med båndsliperen. Ser ut som denne bilen har fått riktig eier, blir morsomt å følge med på tråden!
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: januar 22, 2021, 13:14:28 pm
|
Utrulig bra jobb, og ikke minst pågangsmot. Håper at pågangsmotet varer hele prosjektet.  Stå på. Dette blir en flott bil. Hehe, håper det samme selv  . Det er ganske motiverende å kunne jobbe med den såpass ofte at man kan se fremgangen, men det varierer jo fra dag til dag
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: januar 22, 2021, 13:05:48 pm
|
Veldig bra. Hva slags plast brukte du for å 3d-printe det verktøyet?
Har ikke prøvd noen eksotiske material enda. Det er vanlig PLA, tror det var med 50% infill. Det fungerer overraskende bra til forming av metall, har også en plateknekker til tvinge.
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1954 boble - restaurering til original stand
|
på: januar 22, 2021, 01:21:37 am
|
Så da er det på tide med siste posten med ting gjort frem til i dag. Kuttet ut og tilpasser bakre cross member for venstre side:  Denne gangen tok jeg mål og sveiste inn varmerøret før jeg sveiste fast cross memberen i bilen, men glemte å ta bilde av det. Cross member sveiset fast:  Fremre brannvegg venstre side. Sveisen ser ikke så bra ut på bildet, men den er litt bedre i virkeligheten:  Kuttet ut og tester passformen til a-pillaren:   Ved et punkt sveiste jeg på plass varmekanalen, men tok ikke noen bilder av det. Fikk egentlig feil cross a-pillar fra klassicfab med 3 hull, men siden jeg ikke hadde lyst til å styre med bytte av del modifiserte jeg den jeg hadde og laget et hull til:  Borret ut selve hullet, så laget et lite verktøy i freecad for å lage v-profil til hullet, 3d printet og testet den på hullet som allerede var der:   Tok ikke bilde av prosessen, men her er delen med hull prøvemontert i bilen. Måtte hjelpe til litt med kulehammer i hullet siden jeg ikke hadde nok profil i 3d printen:  Så ble den sveist på plass:  Fikk så lyst til å se hvordan passformen på bakre quarter panel ble:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
|