juni 10, 2024, 05:07:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: Ingen lading på: august 28, 2023, 20:58:34 pm
Fant ut av det.
Var dårlig jording av laderele.

2  Forum / Problemløseren / Ingen lading på: august 28, 2023, 11:29:08 am
Hei.

Jeg får ikke lading av batteri.
Har sjekket dynamoen og den leverer godt over 60 volt frakoblet og med BF jordet. Har nytt laderele.
Måler jeg volt på batteri får jeg 12,2 volt. Startes boble lyser ladelampa og det er ingen endring på volten over batterier ved rusing av motor.

Noen som har en ide om hva som kan være galt?
3  Forum / Problemløseren / Sv: Gearoljelekkasje på: august 20, 2022, 12:30:08 pm
Nei. Jeg har ikke gjort noe med gearkassen. Men jeg har forstått det sånn at bobler med svingaksel skal ha gearoljevhelt ut til hjullagrene for å smøre de. Kan dårlig simmring og O-ring påvirke tegningene i hjulnavet?

4  Forum / Problemløseren / Gearoljelekkasje på: august 19, 2022, 13:28:24 pm
Hei.

Jeg er i en svært frustrerende situasjon og vet ikke hvordan jeg skal angripe den.
Kjøpte med en 62 modell boble før påske fra et dødsbo. Boblen var under oppussing og det meste virker ferdig. Litt igjen innvendig, og motor virket som det ikke var gjort noe med. Men karosseri, bremse, hjuloppheng og transaksel virket i veldig bra stand med mye nye deler.

Jeg har holdt på med boblen i vår og sommer hag hatt en del utfordringer, men det er en del av gamet og veldig lærerikt. Etter at det meste var på plass og jeg anså at tiden for å få skilter på bilen nærmet seg og så veldig fram til det. Sjekket gearoljenivå og fant ut ta det var tomt, så jeg fylte opp. Fikk da olje ut av begge bremsetromlene. Bestilte nye tetninger og fikk montert de. Det manglet en skive i tetningen som var installert, så det kunne forklare lekkasjen. Fylte opp igjen med olje. Hadde en liten testtur i nabolaget og tetningene var ok, men nå var det lekkasje fra dreneringspluggen. Det ble fikset og olje fylt på igjen. Så begynte det å lekke fra mansjetten på den ene siden. Bestilte ny og fikk den montert.  Så da slutten på lekkasjeproblemene og fikk bestilt prøveskilt for testkjøring og time hos biltilsynet uken etter. Var en tur i garasjen noen timer etter at bilen var jekket ned og skuffelsen var meget stor da det på ny var store dammer med gearolje rundt hvert bakhjul.

Jeg har googlet mye etter gearolje lekkasje og filler veldig lite om dette, så inntrykket mitt er at dette ikke er noe stort tema. Min erfaring med mekaniske tetninger fra oljeindustrien er at dette er enkel og robust teknologi. Så jeg blir veldig rådvill når tetningene først fungerer og så å begynne å lekke uten at det er gjort noe med de. Har bare hatt en liten prøvetur og jekket bilen opp noen ganger for å utbedre de andre lekkasjene.

Er dette er kjent problem, og hva er galt og skulle vært gjort annerledes?

Prøveskiltene gikk i bosset og visningstimen hos biltilsynet er kansellert. Bilen står i garasjen og drypper olje fortsatt. Har ikke hatt motivasjon til å rydde opp og heller ingen ide om hva som kan gjøres med den.

Tips til hva som kan gjøres og hvordan motivasjonen kan gjenvinnes mottas med stor takk.


5  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Startmotor for 109 tanns svinghjul ønskes kjøpt på: juni 09, 2022, 07:24:52 am
Har kjøpt med et bobleprosjekt hvor bilen er ombygt til 12 volt, men ikke motor. Trenger derfor en startmotor for 109 tanns svinghjul.
Har forstått det sånn at starter til 67 modell 1500 er 12V og passer 109 tanns svinghjul. Alternativt går jo 6V startere ok på 12V så alt av interesse.
Jeg bor i Bergensområdet så kan hente i det distriktet. Alternativt betaler jeg gladelig for postgang.

Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!