Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 17
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02
|
på: april 23, 2025, 21:43:16 pm
|
Klossene legger seg helt fint på skiva. Utnytter hele klossen flate. Har en liten kant på både over og under klossen. Ser ingen grunn å ha masse skive som ikke klossen bremser på.
Fint. Så de bruker en liten kloss i stor caliper. Du kunne jo brukt brembo fra 993 som er for skive diameteren.
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02
|
på: april 22, 2025, 00:10:45 am
|
Spennende valg av calipere👍 men mangler ikke du 51mm diameter på skivene? Porsche er vel 304mm og Fellalli er vel 355mm? Hvordan treffer klossene på skiven? Og så ville jeg lagt inn noen feite radier på adapteren din i bakkant av klossen til bolt til caliper. Går ut fra du skal cnc frese disse 😀. Mvh c
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 08, 2020, 14:30:16 pm
|
Bra det ordner seg! Vær litt ekstra påpasselig med fuelrail innfestning, skikkelig dimensjonerte bolter og braketter, slanger som ikke drar i fuelrail ved pådrag, god klaring mm. er viktig. Er flere biler som har hatt brann pga for dårlig innfestning. Lykke til med tuning  Mvh Carsten
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sliten 1600 ccm ..
|
på: august 12, 2020, 15:09:03 pm
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Trenger du det? Kjører mekanisk progressivt stag på min, doble 55mm IDA spjell på min 2,1. Fungerer supert. Erich: fint prosjekt du har. Enig med ditt valg av Maxxecu, lokal support og folk som kan sprutet og kan dragrace er veldig viktig i et slikt prosjekt. Mvh Carsten Har du prøvd kjørbarheten med dbw? Jeg sier ikke nei takk Han har mest trolig kjørt bruksbiler nyere enn 90-tallet så han har nok prøvd dbw ja.  Har du prøvd kjørbarheten på en 400hk 1600 motor? Jeg sier ikke nei takk  Alt til sitt bruk.  TPS loggen på en 1600cc utmaningen motor i sitt rette element ser ca slik ut: ____________________ ________________I Dette er jo en mer eller mindre et rent Race prosjekt, man kan ønske å komplisere det med bruk av DBW, men til dette bruket er det nok ikke nødvendig. KISS. Stort sett alle sprut kan kjøre DBW i dag, så om det står høyt på ønskeliste, så er det bare å montere og programmere. mvh C
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sliten 1600 ccm ..
|
på: juli 26, 2020, 14:55:22 pm
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Trenger du det? Kjører mekanisk progressivt stag på min, doble 55mm IDA spjell på min 2,1. Fungerer supert. Erich: fint prosjekt du har. Enig med ditt valg av Maxxecu, lokal support og folk som kan sprutet og kan dragrace er veldig viktig i et slikt prosjekt. Mvh Carsten
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: juli 09, 2020, 11:57:40 am
|
Hei, Tror du bare kan sette inn en bolt i "hullet" med en gang. hall sensorene leser vel best på ca 1mm gap. Boret ditt gir ingen kant og blir sikkert 4-5mm unna. Jeg ville som jeg sa på FB, satt inn bolter med rett kant, gjerne med en ekstra mutter under hodet.
Mvh
Carsten
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 19, 2020, 22:39:44 pm
|
 slutte med det där tullet .. Kompressor !, var noe ettreblivna amrikanerne holt på med på 60-tallet .. Få på en T-04 turbo , så finner du fjæresteinen fort , 220-50 HK .... Å drive den dingsen din tar jo mer HK en du får ut ....  Mvh/E T04 er vel også rester fra 60 tallet Eric 
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: mai 19, 2020, 16:54:34 pm
|
intercooler.
Fra innlegg #3768: "Jeg ser vel 3 mulige tiltak: -Kople på en liten bryter på dashbordet så jeg kan gi den en "dram" når tempen krabber oppover - Begynne å se på muligheten for å legge opp en intercooler. Det er litt mer jobb enn jeg hadde tenkt å legge i dette prosjektet, men man vet jo hvordan ting er... Det ene tar det andre osv. -Legge inn en dyse som spruter inn bensin før kompressoren. Enten 2-stage i parallell med de jeg har, slik at jeg kan flytte over til den før kompressoren når temperaturen går over en viss grense, eller enkelt og greit all fuel inn før kompressoren. Har forstått at de som kjører med forgasser har mindre problem med varme, så det er absolutt verdt et forsøk. " Så ja; inetrcooler er på lista  Er klar over at den var på lista, men mitt svar var vel heller tenkt som den beste løsningen på temp utfordringen du har.
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: mai 05, 2020, 15:23:58 pm
|
Hei, Skepsisen var at det er 4 lag med komponenter før felgen. hvor mye offset må skiven ha? Du har sikkert sjekket ut alle 278mm skivene, men f.eks Mercedes har vel en del som er 280mm med en del offset. Bare en tanke.
Mvh Carsten
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: mai 04, 2020, 19:05:26 pm
|
I tilfelle noen skulle ønske mer detaljer av bremseombyggingen;
Oppsettet er svært enkelt egentlig, skiver fra focus mk2 (den med størst motor) har blitt maskinerte ut senterhullet og, hull for hode til hjulboltene og frihull for m12 skruer. Avstandstykket har styring på hub og styring til skiven, hjulbolter er presset i denne og den er gjenget for m12. Skiven er skrudd fast i avstandstykket med 5xM12 12.9 bolter, dette blir så presset til hubben når hjulmutrene strammes.
[attachment=1]
Skulle gjerne kommet med oppdatering på caliprene, men her måtte jeg bestille nye. Satser på ferdigstillelse om noen uker.
Hei, finnes det ikke en skive som har nok offset slik at du kan tre den over navet? Litt mange lag med deler på denne løsningen syntes jeg. Hvilken caliper skal du bruke? Mvh Carsten
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 21, 2020, 00:05:30 am
|
Ville sveist alu røret fra utsiden også. Gir mye bedre støtte. Du har jo slipt vekk mesteparten av sveisen. Trykktest alt. De små pinnhullene på stålrørene du ser i sveisen lekker ofte når du setter trykk på det.
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 18, 2020, 16:05:57 pm
|
Dagens økt ga meg et par svar: Det er fortsatt noe lekkasjer Timingen var spot-on Så da må jeg finne noen silikonslanger og clamper som er mer egnet til dette. Så da tenker jeg at jeg begynner med å demontere alle løse deler igjen, og fokuserer på å få dette 100% tett Ingen vits å tune om ikke det mekaniske er på plass. Finn vakuum lekkasjene.  Kan være vanskelig å få wbx spjellet tett mot flat flens, sjekk at det er plant. Happy hunting👍
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 16, 2020, 14:47:59 pm
|
Hei, ville startet med å fikse det mekaniske først. Er bypassskruen på wbx sprellet skrudd inn? Finn vakuum lekkasjene dine. Nullstill så TPS på lukket spjell. Veldig bratt overgang på tenningsmappet ditt. Mvh c
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back in beige...
|
på: februar 02, 2020, 01:23:37 am
|
Dags for oppdatering kanskje....  2,1literen har fått en liten velfortjent overhaling. Har oppgradert til nye topper med litt større ventiler og litt turbo porting. Gamle toppene var 43,5 mm ventiler, nå 46mm inn. Blitt mange timer med portefilen! Nye, litt sterkere sylindere er også installert. Oppgradert nytt svinghjul med 2-skivet clutch. Svinghjulet var et std Kina 200mm wbx svinghjul. Dette var skeivt i nesten alle retninger  etter diverse runder i fres og dreiebenk hos Tor Øyvind er det nå nesten klart for installering. Må kun rette av anleggsflaten mot svinghjulet og justere trust dybden....
|
|
|
24
|
Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2020!
|
på: august 19, 2019, 15:07:26 pm
|
At treffer blir like bra som i år og at det kanskje kan settes opp noen flere høyttalere slik at man får med seg mer som blir sagt fra speaker Våren av Grieg;)
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 15, 2019, 15:44:15 pm
|
Takker for innspill  I kveld fikk vi litt ånden over oss, og junior laget en 3d-modell av ny clutch-pedal. Det oppsettet jeg har nå med hydraulisk master er alt for hard-trampet, så vi må lage noe som er litt mer justerbart, så jeg kan få den rette feelingen. Sånn ser modellen ut akkurat nå: [attachment=1] [attachment=2] Tror jeg ville sett på en litt mer stabil plattform. se hvordan Tilton har laget sine. de binder sammen master og pedalstell. Gulvet er ganske tynt i en VW...
|
|
|
26
|
Forum / Problemløseren / Sv: Overhaling av turbo,
|
på: februar 15, 2019, 15:42:10 pm
|
Enig med Erlend. Om det er til husbruk, så er det ok å fikse selv. Overhalte noen KKK turboer i sommer, de funker fint. Merk impellerenes plassering og mutter. Ideelt så skal de balanseres.
|
|
|
|