Vis innlegg
|
Sider: [1]
|
4
|
Forum / Problemløseren / Sv: Buggy 1600 t1, får ikke gnist! og clutchen tar ikke.
|
på: april 15, 2011, 13:28:03 pm
|
Takk for raskt svar! Ja, vet du... Denne hadde jeg litt problemer med å feste. Kabelskoen var litt annerledes enn på 6v-en, og det begynte å bli kaldt ute når jeg holdt på. Ledningene var stive som fy. MEN... Hvis denne hadde gått i jord, da ville vel ikke minus på coilen slått seg av og på i takt med stiften vel?
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Buggy 1600 t1, får ikke gnist! og clutchen tar ikke.
|
på: april 15, 2011, 10:30:35 am
|
Hei! Når jeg parkerte buggyen for vinteren, så hadde jeg brukt den siste uka på å sette inn en 1600 12v-motor. Problemet som oppsto var at jeg ikke fikk gnist ut fra coilen. Etter å ha byttet alt av tenningsdeler etter coilen(fordelerlokk, rotor, kondens, stift) så prøvde jeg å bytte til en coil som jeg hadde prøve-gnista på en annen bil et par måneder tidligere = null gnist. Har konstant + på coilen, og - bryter med stiften, akkurat som det skal virke. men kan det være at jeg har et lite brudd eller gamle/dårlige ledninger som gjør at coilen ikke får nok strøm av noe slag? Kan jeg ha kobla feil og kortslutta coilen? Frustrerende feil, og siden snøen kom like etterpå fikk jeg ikke spesielt god tid til å feilsøke videre. Tenkte å hente buggyen til helga, og da må jeg virkelig sette fart for å få det gående! Været har jo vært kanon den uka her  Også til den andre feilen... Jeg bytta fra en 1300 6v-maskin, med 180mm svinghjul(...?) over til 200mm-svinghjul som satt på 12v-motoren. Slipte ut girkassa, og leste et eller annet sted at man ikke skal sette over det runde glidelageret som sitter orginalt på 6v-trykkplata. Mistenker at uten den er det for stor glippe mellom utløseren og trykkplata. Har noen gjort dette tidligere, og kan forklare hvordan de løste det? er det bare å stramme til clutch-wiren, eller har jeg ikke nok å gå på der? Håper jeg har fått med all info som trengs. Hvis ikke er det bare å si ifra  Takker for all hjelp!
|
|
|
8
|
Forum / Buggy / Sv: Vis oss din Buggy!
|
på: august 04, 2010, 00:12:08 am
|
2punktsseler. Bolt fast på hver side av stolene med 10mm-bolter og plater/store skiver for å utvide belastningsområdet. Det var det jeg fikk beskjed om når jeg godkjente en T3 om til 7seter(fra 4)  Jeg har tenkt litt på 4punkt til min buggy, bolter på hver side, og funnet et festepunkt på bakre del av karosseriet, men... Vet ikke hva BT sier om det(dersom du har planer om å godkjenne/endre vognkortet av noe slag...?)
|
|
|
10
|
Forum / Buggy / Sv: Dempere
|
på: juli 10, 2010, 20:54:35 pm
|
Antar at du har funnet ett tilfredsstillende krav allerede, men at orginal demperene er stive er jo halve morroa! Sitter jo faktisk ganske bra til å være orginalt, hehe 
|
|
|
11
|
Forum / Buggy / Sv: Vis oss din Buggy!
|
på: juli 10, 2010, 20:53:38 pm
|
Kjenner til frustrasjonen. Jeg prøvde å ha dialog med BT og tollen lenge før jeg dro, men stort sett det eneste de sa når jeg spurte om hva som må være i orden ved godkjenningen i Norge fikk jeg A L T I D som svar at "Det kommer ann på kontrolløren". Det eneste jeg fikk beskjed om å passe på var belter og at den ikke hadde kufanger. Den tilfredsstilte ikke ett av de to kravene, men fikk ikke det som mangel. Hurra for Norge :p
|
|
|
13
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / K: felger 4*130
|
på: juli 09, 2010, 18:35:35 pm
|
Ønsker å kjøpe 4stk felger, helst med dekk. 4*130, helst bredde som tar 210-235 dekk.
Mulighet til å hente i Oslo omegn.
Stian Ingebrigtsen 92629444
|
|
|
16
|
Forum / Buggy / Sv: erfaring med godkjenning av buggy ....
|
på: juli 08, 2010, 22:00:09 pm
|
Jeg tok min på Risløkka. De kara var greie, men mente at siden dimensjonen ikke var riktig på dekka, og eksosen ikke var varmeavskjærmet, så kunne de ikke la det gå igjennom. Viste seg at det sto 235/60-15 både foran og bak i det svenske vognkortet. Men, men... er jo bare bagateller! Enkelt å fikse  Da synes jeg du kan spørre dem hvordan de skjermer eksosen på motorsykkler!!!!? Det er krav om varmeskjold på motorsykler også? De fleste kommer jo med det orginalt.
|
|
|
17
|
Forum / Buggy / Sv: Vis oss din Buggy!
|
på: juli 08, 2010, 21:57:37 pm
|
De hadde gått inn hos vegverket og sjekket. Og dekk dimen som den var godkjent med i Sverige var 235/60-15 235/60-15. I tillegg fikk jeg beskjed om at selvom dimmen hadde stått i det svenske vognkortet, så "holder det ikke mål" for det norske regelverket, som tilsier at det skal være maks 5% differanse mellom for- og bakhjul. De sa at de hadde en tommelfingerrel om at maks en tomme i høyde/bredde differanse er hva de vanligvis går etter. Jeg målte mine, og bare høydeforskjellen på for- og bakhjul er 10cm, og bredden er 5cm, heh. Bakfelgene er ganske rustne uansett. Inntrykk av at det er kina-felger. Så, benytter anledningen til å skaffe meg ordentlig hjul  Hvis jeg bare kunne funnet noe!
|
|
|
18
|
Forum / Buggy / Sv: erfaring med godkjenning av buggy ....
|
på: juli 06, 2010, 15:46:57 pm
|
Jeg viste min i dag, og fikk feil på -Mangler reflekser bak -For mange parklys foran(hadde 2 separate og 2 i hovedlykt) -Ulik hjuldimensjon(tror maks avvik i Norge er på 5% eller noe sånt) -Må varmeavskjerme eksosanlegg. Den siste er jo kun hvis eksosanlegget stikker utenfor karosseriet. Hvilket den som regel gjør på en buggy. Lykke til alle andre. Jeg krysser fingrene for at jeg kommer igjennom 20. Juli 
|
|
|
19
|
Forum / Buggy / Sv: Vis oss din Buggy!
|
på: juli 06, 2010, 15:44:33 pm
|
Hadde førstegangsvisning i dag... Og den ble ikke godkjent. 9.Bremser: Lav pedal (luft i systemet?) 21: Refleksanordninger: mangler reflekser bak iht. motorvognforskrifter av 1942 39. Lykter for parkeringslys: For mange parklys foran. 46. Dekk: Ulik hjuldimensjon foran/bak. (185/60R14-235/60R15) Annet krav: Må varmeavskjerme eksosanlegg. Heldigvis bare småsmaker. Eneste som irriterer meg er dekk/felger. Det kan jo faktisk koste litt, heh. Ingen som har felger med dekk å låne meg den 20.Juli?  Evt. til salgs.
|
|
|
20
|
Forum / Buggy / Sv: Vis oss din Buggy!
|
på: juli 02, 2010, 17:27:59 pm
|
Hei! Ny på forumet her, så tenkte jeg kunne presentere buggyen   Hentet den i Sverige sist lørdag, og etter et bittert møte med Statens Vegvesen på Tirsdag, fikk jeg førstegangsvisningstime førstkommende tirsdag. Foresten... Er det noen av dere som har fått buggyen igjennom førstegangsvisning/EU-godkjenning med ku-fanger? Den er godkjent i Sverige med den, så tenkte å ha den på, men... Vet jo egentlig at de ikke er så glad i det. Så klarer ikke helt bestemme meg for hvordan jeg skal gjøre det, heh.
|
|
|
|