Vis innlegg
|
Sider: [1]
|
1
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: august 03, 2010, 23:00:20 pm
|
Takker for gode svar. Det er riktig at det er flere gliper ned mot både motorhus og eksosanlegg. Problemet mitt er at jeg ikke har hatt mulighet til å sammenligne situasjonen i motorrommet med andre biler, og derfor har det tydeligvis gått noe tid før jeg oppdaget det som sikkert burde vært en selfølgelighet  Noen som vet hvor jeg får tak i pakninger som passer?
|
|
|
2
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dynamo defekt - igjen
|
på: august 02, 2010, 19:26:01 pm
|
Såvidt jeg kan se virker børstene ok. Har ikke kunnskap til å vurdere hva annet på dynamoen som kan være galt, men den gir iallefall ikke riktig ladespenning. Kan defekt laderegulator ødelegge dynamoen? Ingen av de dynamoene jeg har montert har fungert mer enn totalt 10-20 mil, og det er jo ikke særlig langt. Jeg har nå sendt bilen med tog til Drammen, og planen er etterhvert å få den til Oslo der jeg bor (satser på at batteriet holder). Har ikke tilgang til verkstedsfasiliteter her, så om noen vil hjelpe med dynamobytte/feilsøking i området så vanker det belønning!
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dynamo defekt for tredje gang
|
på: august 02, 2010, 01:38:57 am
|
Jeg sjekket børster og de så ok ut. Har nå byttet dynamo for andre gang, og etter en uke har den også tatt kvelden. Jeg forstår ingenting. Ladespenninga fra dynamoen er rett og slett borte, børstene ser fine ut. Regulatoren har jeg ikke sjekket, for den er ekstern - men det er iallefall for lav spenning fra dynamoen. Hva er oddsen for at tre dynamoer ryker på en måned? Noe må vel utløse dette.
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: august 01, 2010, 16:03:37 pm
|
Da er jeg et steg nærmere løsningen på problemet. Motoren går fint om jeg kjører med motorlokket litt åpent. Det tyder på at noe i motorrommet blir for varmt (coil/forgasser?) eller rett og slett at det ikke er god nok kjøling. Kan det hende at motoren (1600) blir for varm i forhold til størrelsen på luftehullene over motorlokket?
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 30, 2010, 18:48:48 pm
|
Tistlo: Det sto 0.20 i instruksjonsboka, men nå slår det meg at motoren min kanskje er nyere. Problemet er at den fusker når den blir varm. Problemet starter etter 10-20 minutters kjøring, avhengig av utendørstemperaturen. Da blir fuskingen gradvis verre ved pådrag, helt til bilen nærmest ikke har drakraft. Lar jeg motoren kjøle seg ned en liten stund kommer jeg videre.
EDIT: Har også sprayet rundt i motoren med startgass for å se etter luftlekkasjer. Dette ga ikke utslag, og jeg konkluderte vel med at det som skal være tett er tett.
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 30, 2010, 18:27:18 pm
|
En liten update: Rengjorde i dag oljesil, byttet pakninger til oljesil, justerte ventilene til 0.20 og rengjorde/sjekket bensinpumpa/staget. Fremdeles ingen bedring. Har vel nå byttet det meste av slitedeler uten at det har blitt noe særlig bedre.
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 30, 2010, 11:04:06 am
|
Takk igjen for gode svar! Jeg har sett gjennom en del lignende tråder og prøvd de tipsene som har vært der, men har foreløpig ikke funnet ut av det. Squareback: Bilen står i Stavanger (hvor jeg er en del i sommer), men planen er å få den til Oslo (hvor jeg bor) etterhvert. Det fordrer dog at bilen sviver slik den skal, så om noen i området vil hjelpe er jeg ytterst takknemlig!
|
|
|
10
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 29, 2010, 20:20:49 pm
|
Jeg stoppet for å se om motoren fremdeles fusker når motorlokket er fullstendig åpent. Selv når bilen står stille fusker den med varm motor når jeg gir gass i nøytral. SveinT: Ser det ut som en 1600? Jeg er usikker på hva slags motor det egentlig er.
Jeg prøver å justere ventilene en gang til, hjelper ikke det blir det å bytte til elektrisk bensinpumpe. Føler jeg er i ferd med å slippe opp for alternativer.
Squareback: Kan det være en idé å ta ut forvarmingsrøret og blåse ut av det?
|
|
|
12
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 28, 2010, 01:41:40 am
|
Jeg har ikke byttet coilen enda, men kommer til å gjøre det om ny overgang av drivstoffsystemet i morgen ikke gir noe resultat. Squareback: Om du ser på bildet så antar jeg du meter de to store slangene fra viftehuset. De er festet ganske godt.
|
|
|
14
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 27, 2010, 17:32:23 pm
|
Takk for svar! Er det noen som har erfaring med slike avstandsstykker? Bilen er starter og sviver som et dyrt sveitsisk urverk både på tomgang og kald motor, men etter noen kilometer bak rattet kommer fuskingen som blir gradvis verre ved pådrag, helt til bilen nærmest ikke har fremdrift. Den starter nå fint selv på varm motor, men vil ikke gå skikkelig. Jeg begynner å bli litt i vilrede etter å ha byttet relevante deler og tilbragt mange timer i verkstedet med hodekløing og Haynes-boka. Dette har jeg gjort:
-Byttet og justert forgasser (PICT 34, så det viser seg at jeg har en nyere motor enn det jeg trodde) -Byttet stift/tennplugger/kondensator, justert riktig (0,4) -Nye pakninger mellom innsug/topper og forgasser/innsug -Pusset ned stag i bensinpumpe -Justert ventiler (jeg tror jeg må gjøre dette en gang til, var vanskeligere enn jeg trodde, så er usikker på om alt ble hundre prosent riktig)
Noen foreslo at coilen kan bli dårlig når den blir varm. Jeg har sjekket med strobe og det ser ut som om det kommer gnist selv når den er varm, men den er ikke veldig kraftig. Kan dette være utslagsgivende? Hvordan vurderer jeg om gnist er god nok?
Merker også at det er flere som har lignende problemer, og tar i mot tips om dere får løst det.
|
|
|
18
|
Forum / Problemløseren / Dynamo defekt - igjen
|
på: juli 17, 2010, 17:32:26 pm
|
Byttet 12V likestrømdynamo på 58mod T1 for et par uker siden. Den forrige dynamoen sa plutselig takk for seg - da jeg testet med voltmeter direkte på dynamoen fikk jeg kun 0.25 volt. Den nye fungerte fint helt til i dag, da ladelampen pluselig begynte å låse. Ny sjekk med voltmeter avslørte at ladespenningen på dynamoen hadde falt til 0.22 volt. Det skal nevnes at dette ikke er en helt ny dynamo, men allikevel: Når to ryker ved så kort mellomrom, kan det være noe som utløser det? Og må jeg innstille meg på å bytte dynamo på ny?
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Kromlister til vindu
|
på: juli 13, 2010, 21:03:27 pm
|
Trenger kromlister til frontrute og sideruter bak til min "58 T1. Ser ut om disse er fjernet når vinduer/lister er byttet ut. Noen som vet hvem som selger disse rimelig, og hvordan man lettest monterer dem?
|
|
|
22
|
Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Mekaniker søkes!
|
på: juli 05, 2010, 17:12:55 pm
|
Er på jakt etter en kompetent VW-entusiast i stavangerområdet som kan hjelpe meg med dette problemet: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25591.0.htmlHar prøvd å gjøre de justeringer som jeg med min kunnskap og mitt utstyr er kapabel til, men det har ikke vært tilstrekkelig. Det virker som om det må grundigere feilsøkning til. Så - er du interessert i å tjene noen slanter i sommervarmen, gi beskjed!
|
|
|
23
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 04, 2010, 22:32:27 pm
|
Da har jeg demontert bensinpumpa og pusset støtstanga, pusset stiften og justert åpningen til 0.40. Har også prøvd å justere forgasseren, men slik jeg oppfatter det er det kun tomgangsturtallet som påvirkes av å skru på den(...?)
Uansett er problemet ikke løst - motoren stopper fremdeles når den blir varm (vanligvis etter 10-20 kilometer) og vil ikke starte før den har kjølt seg ned.
Bilen går ganske bra med kald motor, så det er tydelig at problemet utløses av varmen.
EDIT: Jeg tar i mot tips om kyndige mekanikere i stavangerområdet som er interessert i å ta en titt/gi diagnose og eventuelt utbedre problemet.
|
|
|
24
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juni 28, 2010, 19:46:13 pm
|
Takker for svar! Jeg skal sjekke hva slags dynamofot motoren har. Er usikker på detaljene, fikk bilen i går. Skal få gått over de delene dere nevner i løpet av et par dager. I dag har jeg tatt ut platene i dørene for å få vindusheisene til å fungere. Har prøvd å olje drivverket, men foreløpig er de like vrange. Virker som det er noe som kiler seg fast, uten at jeg har klart å kjenne hva det er. Noen som har opplevd lignende? Har også startet en tråd om bilen i prosjektgarasjen: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25611.0.html
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Min første boble - nybegynnerprosjekt 58/59-modell
|
på: juni 28, 2010, 19:44:20 pm
|
Fant plutselig ut at jeg ville pusle med boble i et par uker i sommer, og kjøpte nesten like plutselig det som jeg tror er en 59-modell (iallefall da den først ble registrert). Jeg har lite mekkeerfaring fra før (har eid to japanske biler som gikk på luft og kjærlighet), men jeg satser på å lære litt fra forumet her, litt fra kompis som kan VW og litt fra prøving og feiling. Hentet bilen i går, kjørte den 150 kilometer hjem og oppdaget dette problemet: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25591.0.html. [attachment=1] Under arbeid i dag. Har tatt ut seter/batteri, pusset ned rust i frontrom og innvendig. [attachment=2] Etter å ha fjernet rust la jeg et lag Owatrol. Skal lakkere sort/orginallakk og legge teppe når lakken er tørr. [attachment=3] Motoren skal nylig være overhalt, men jeg er ikke helt sikker på hvilken det er. Noen? [attachment=4] Har åpnet dørene for å forsøke å få vindusheisene til å fungere skikkelig, men har ikke fått det til enda. Har prøvd å olje tannhjulene uten resultat. Jada, da er jeg igang. Dette er ikke et veldig oppfattende prosjekt, men jeg håper etterhvert å få satt inn et diskré stereoanlegg, få interiøret noenlunde fint (noen som har prøvd å skjære til tepper selv?) og få motoren til å svive skikkelig. Innspill, tips og hjelp mottas med stor takk!
|
|
|
26
|
Forum / Problemløseren / Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juni 28, 2010, 04:19:46 am
|
Har kjøpt meg en 58-modell-boble med det som skulle være en nyoverhalt motor. Det er dog to problemer:
-Bilen starter uten problemer med kald motor, men etter kjøring og med varm motor sliter jeg med å få start. Motoren må ofte kjøles ned en liten stund før den igjen starter som normalt.
-Ved varmt motor/lengre kjøring har motoren en tendens til å fuske ved gasspådrag, noe som tidvis fører til at motoren stanser opp. Har også observert gnister/røyk/ og hørt smell fra eksosanlegget. Ser at andre har hatt lignende problemer. Kan det være feiltenning/feil blandingsforhold? Sterk bensinlukt fra eksosanlegget.
Jeg er fersk på boble, men prøver å lære underveis. Tar også i mot tips til kompetente verksted i stavangerområdet. Er innstilt på å gjøre en del selv, men tror det er nødvendig med ekstern hjelp for å løse noen av disse problemene.
Takker for all hjelp!
|
|
|
|