Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
3
|
Forum / Problemløseren / EU-kontroll/ Visning hos Biltilsynet. Konkrete fakta? (pre 60-modeller)
|
på: juni 13, 2011, 01:09:29 am
|
Har søkt på det vidstrakte nett uten og egentlig ha kommet frem til noe konkret.
Noen her inne som sitter på konkrete fakta om regelverket for fritakelse av EU-kontroll og hvordan det stiller seg til evt visning hos Biltilsynet ved modifikasjoner som f.eks senk/motor?
Kanskje noen andre som også hadde hatt nytte av denne informasjonen:)
Takker for innspill på forhånd!
|
|
|
7
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: VW Baybuss 1971 - Early bay
|
på: oktober 02, 2010, 10:08:41 am
|
Rimelig mye forespørsler, men lite konkret som skjer. Vurderer og legge den ut på Blocket.se til neste uke om det ikke skjer noe mer i forhold til forespørslene hittils mottatt 
|
|
|
11
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: VW Baybuss 1971 - Early bay
|
på: september 27, 2010, 21:49:47 pm
|
åssen dim står på bilen? trenger nye dekk og sliter med de dekkene jeg har på nå pga størrelsen. må ha mindre hjul så jeg får sluppet den ned mere.
Husker faktisk ikke det på sparket, MEN det er forskjellig DIM forran kontra bak:)
|
|
|
12
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: VW Baybuss 1971 - Early bay
|
på: september 27, 2010, 21:48:37 pm
|
Trekk salget og vent til neste år, så jeg får bli ferdig med prosjektet mitt først!  Hvorfor vente?  ja hvorfår vente??? fin høyde er det på den å. kan jo komme litt til ned å Leif.... fet bil foresten. Takker! Denne er jo HØY  Skulle sett 74` Passat`n min du 
|
|
|
15
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Earlybay buss - Mulig og få registrert som 9 seter?
|
på: september 27, 2010, 14:51:21 pm
|
Ingen problem.
Enklest er det om du bruker originale seterekker med orginale festeanordninger. Eller tilsvarende. Regner med at du på en 71 modell må ha sikkerhetsseler, kommer an på om bilen ble registrert før 01.01.1971.
Er den registrert FØR dette er det "enklere".
Da er det bare en visning på tilsynet som må gjøres.
Er dette noe du selv har gjort eller har info om noen som har har gjort og fått registrert?  Er forøvrig registrert etter 010171 dessverre:/
|
|
|
18
|
Bruktbørsen / Biler selges / VW Baybuss 1971 - Early bay - SOLGT!
|
på: september 26, 2010, 21:14:28 pm
|
Selger da en earlybay som jeg hentet fra Sverige(tollavgifter/moms betalt) for rundt 1 måned siden, grunnet endring av planer:) Har hatt bilen inne hos biltilsynet for kontroll og fått oversikt over endringer som må gjøres før den kan registreres på norske skilter: - Rustsveise høyre rammevang og "tverrbjelke" i nevntes kontaktområde. - Heve bilen til krav om markfrigang på 11cm Ellers er bilen en såkalt "pen langt i fra, langt i fra pen"  (Lagt ut det meste i billedform) Mye av gulvrust og lignende "vanlige" rustproblemer er tatt av tidligere eiere de siste årene. Vinduslister/pakninger er i generell dårlig stand. Svenskene som har hatt denne tidligere har muligens gjort en del endringer med god intensjon, men resultatene for en som liker det originalt faller nok ikke helt i smak! [url]Denne bay`n levde sine første år(71-83) som militærkjøretøy før den ble omregistrert til personbil(7-pers). Mye historikk/dokumentasjon medfølger. Selv har jeg ingen utdypende kunnskap om eldre vag, men tanken var og lære seg med tiden og fikse denne tilbake til sine barndoms glansdager som militærkjøretøy registrert for 7 personer. Starter og går, men er noe tregstartet. Grunnet nevnte planendringer har jeg ikke gått over hva som kan være årsak. Sikkert mye mer man kan fortelle, men bildene forteller mye. Link til forrige eiers prosjekttråd kan sendes på mail. Skulle du fortsatt ha spørsmål er det bare og ta kontakt for en hyggelig bilprat og obligatorisk juging;) 99578020 35.000,-/HBO 
|
|
|
21
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenning av veteran - Tekniske dokumenter osv
|
på: august 31, 2010, 12:41:28 pm
|
nå ble ikke ECE dokumentene satt i bruk offisielt før i 1983/4... så å kreve ece på en bil før den dato er egentlig dødfødt, , men produsenten, eller importør, eller en tuv-stasjon , eller DEKRA, kan skrive en bekreftelse på at bremser, beltefester, lys ,og styrin tilfredstiller krav som var det året bilen ble produsert. registrerer du bilen som bevaringsverdig, slipper du maset, og får en "enkeltgodkjenning" du kan senere endre bruksvilkårene til "vanlig" veteran...  Biltilsynet = Dødfødt?  Var det jeg tenkte...at det er vel bare og få tak i de papirene ved en senere anledning og endre vilkårene? Så lenge ikke det er en evig mølle det også da...men hører fra flere at de ikke hadde med seg noe annet en det utenlandske vognkortet på sin veteran og fikk den godkjent som vanlig veteran 
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenning av veteran - Tekniske dokumenter osv
|
på: august 31, 2010, 09:37:10 am
|
hva er vitsen med å ta den inn under bevaringsverdig? Blir bare vanskligere å gjøre noe som hels på bilen i etterkant, alt MÅvære orginal deler.
Fullt klar over det, men kmmer helt ann på hva man har av planer det...så du skal ikke sitte og stresse deg ihjel over det  Prøver og få tak i ECE-dok fra Tyskland da det er mye rimeligere enn og skaffe det gjennom Møller her hjemme. Satser på at jeg får det før Torsdag eller så utsetter jeg godkjenningen inntill jeg har de nødvendige papirene.
|
|
|
23
|
Forum / Problemløseren / Sv: Godkjenning av veteran - Tekniske dokumenter osv
|
på: august 30, 2010, 18:11:32 pm
|
Hvorfor i alle dager skal det være en privatpersons oppgave å oppdrive slike tekniske dokumenter? Har bilene vært typegodtkjent i Norge da de ble laget nye, burde myndighetene være fint i stand til å finne dette selv. Offentlig tjeneste? Jommen sa jeg smør.
Spurte om nettopp det samme...hva skal liksom være forskjellen på en original bil man får godkjent so bevaringsverdig kontra en original bil som skal ha vanlig godkjenning! Men godt vi har noe og klage på i dette landet 
|
|
|
24
|
Forum / Problemløseren / Sv: Blei stoppa av UP i dag!!
|
på: august 30, 2010, 16:11:51 pm
|
Klossen skal TEORETISK ikke være noe problem på eldre biler. Denne klossen er vel et ganske nytt "prosjekt" fra denne kanten. Er feks. bilen fra 1973 eller eldre skal den vurderes etter en annen veitrafikklov enn nye biler. Og nye regler har så vidt jeg vet ikke noen tilbakevirkende kraft på eldre biler. Men om tilsynet liker at bilen er feks så lav at denne klossen ikke passer under er jo en ganske annen sak.
Snakket med biltilsynet seneste idag, og det er 70modeller og tidligere som har "enklere" regler. Fra 71+ blir det plutselig mer papirer, tekniske dokumenter osv og forholde seg til:) Sitter midt oppi den smørja der nå...
|
|
|
25
|
Forum / Problemløseren / Godkjenning av veteran - Tekniske dokumenter osv
|
på: august 30, 2010, 12:29:45 pm
|
Hallois. Har nylig endret bilretning og har 3 gamle travere på "tunet" og er mye jeg ikke kan om gammelt metall  2 av disse er hentet fra Sverige og skal enkeltgodkjennes denne måneden. Og her kommer vanskelighetene...tekniske dokumenter( TD)  Om bilen skal godkjennes som "bevaringsverdig" slipper man og vise TD, men da må bilen være original og det blir visse begrensninger i vognkortet og i forhold til eventuelle fremtidige modifikasjoner/oppgraderinger. Skal den godkjennes på "vanlig" grunnlag kreves det TD, og disse koster tydeligvis litt penger og oppdrive slik jeg forstår? Bay`n min skal inn på Torsdag og den er så godt som original, så den viser jeg som "bevaringsverdig", men om noen har tips til hvor/hvem steder jeg kan få TD uten at det koster skjorta(Møller) så hadde det vært knall  Er da også på utkikk etter TD til Passat b1 LS Automatic 74modell...  Erfaringer og innspill tas imot med stor takk 
|
|
|
26
|
Forum / Problemløseren / Sv: Nykommer! - Anbefaling til amerikanske nettbutikker med delesalg?
|
på: august 27, 2010, 19:23:02 pm
|
Jeg har kjøpt varer av både Norske og utenlandske, men har ikke erfaring som mange av storkjøperene her inne.
Det jeg har opplevd er at jeg har fått tilnærmet samme pris hjemme etter prisforespørsel...
F. eks... Jeg skal ha .... og ..... og ..... og ..... og Hos Cip1 koster dette kr. ....... Kan dere gi meg et tilbud på samme varer?
Om du da kalkulerer med frakt, fortolling og moms, så er ofte ikke prisen så ille. I tillegg har du mindre problemer ved evt. reklamasjoner....
Takk for innspill 
|
|
|
28
|
Forum / Problemløseren / Nykommer! - Anbefaling til amerikanske nettbutikker med delesalg?
|
på: august 27, 2010, 17:10:43 pm
|
Heisann. Er ny innen luftkjølt og har nylig kjøpt en baybuss 71mod. En såkalt pen langt ifra, men langt ifra pen... Vil trenge en del deler og har lite erfaring med forhandlere over dammen og tenkte kanskje noen her inne ville dele sine tips?  Har en bekjent der borte, så frakt er ikke noe problem ettersom jeg vet at noen forhandlere ikke sender utenlands. Forslags/tips mottas med åpne armer. 
|
|
|
|