mai 07, 2025, 07:44:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: Driftproblemer med Transporter T2.5 på: oktober 18, 2010, 20:21:31 pm
Hehe, har hatt nok problemer selv med å definere navnet på modellen selv, men har omsider endt opp på T2.5, men er ikke helt sikker hvorfor. Det er uansett en annen diskusjon Blunker

Nå fikk jeg svar fra Unneberg i dag, og de mente at det det er denne delen som skal til. Jeg stoler jo selvsagt på gutta, og siden den allerede er foreslått av noen her går jeg for det! Så får tiden vise da, det går en to ukers tid før jeg har den i Bergen.

Jeg vil ihvertfall takke for hjelpen så langt, får håpe at dette er alt som skal til for å få skjønnheter på veien igjen Glad
2  Forum / Problemløseren / Sv: Driftproblemer med Transporter T2.5 på: oktober 17, 2010, 21:34:43 pm
Tusen takk for mange gode svar gutta! Jeg skal få hørt med Unneberg i morgen, det er slettes ikke umulig at det er noen av linkene dere har postet! Jeg skal ta og få bestilt en passende del når jeg har snakket med Unneberg, også skal jeg ta og rapportere inn her om det fikset problemet fullt og helt!

Tusen takk for hjelpen, da kan jeg kanskje sette på vinterdekkene likevel Glad
3  Forum / Problemløseren / Sv: Driftproblemer med Transporter T2.5 på: oktober 16, 2010, 23:54:31 pm
Det vil ikke være sånn at den får for mye luft per definisjon, dette blir det som kalles falskluft.
Motoren skal jo puste inn gjennom forgasseren, og da puster den inn en blanding av luft og bensin.
Manifolden kan du si er et slags rør som går ned til motorens inntaksporter, fra forgasseren.
Denne slangen du snakker om, er da festet på et uttak midt på dette røret, for å forklare det enklest mulig.
Slangen føres derfra til bremsekraftforsterkeren, og har der en enveisventil på veien dit.
Hensikten med dette er at det skapes et sug fra motoren, som driver bremsekraftforsterkeren din, slik at du kan han bedre og mer effektive bremser.
Når slangen hopper av, så kan antagelig motoren suge inn luft gjennom dette hullet som er midt på dette røret da, slik tenker hvertfall jeg at det er mulig..
Dersom motoren suger inn luft her, og ikke en blanding av luft og bensin fra forgasseren, så blir resultatet i praksis at de to sylinderne på den siden av motoren, ikke får drivstoff i riktig blanding slik de skulle.
Da driver motoren kanskje bare ordentlig på to sylindre på den andre siden, der motoren får riktig blanding. Du vil da få merkbart dårligere effekt av motoren, antar jeg..

Løsningen må jo da være at du tilstreber å bytte ut den defekte slangen (som jeg ser har teip og diverse tull på seg, er sikkert hull i den) og få festet den nye med en slangeklemme eller noe, slik at den ikke hopper av. Da vil du jo løse to problemer, ene med bremsinga og andre med motoren.

Det kan jo likevel hende at motoren har et annet problem i tillegg som gjør at den går dårlig.
Du er slettes ikke dum du! Det stemmer at det er en sprekk på den ja, såvidt jeg husker. Det fører vel sikkert til at det vil bli en ufullstendig forbrenning i de to sylindrene som får for mye luft, og derav putringen i potten? Tusen takk for at du forklarer og legger ut slik at jeg forstår det! Jeg har søkt rundt på nettet i noen timer nå, i håp om å finne delnummer eller et spesifikt navn på delen, men har ingen konkrete treff... Som raaen sier er det en 90 graders vinkel på endestykket der, jeg har etterlyst deler hos nbfbildeler.no og sendt mail til unneberg i håp om å få svar på det!

Inne på NBFbildeler er det en del som heter bremserør/slange, jeg antar at det må være denne? Delen burde vel per definisjon gå under "bremsesystem"?

di slangene der pleier å sprekke, det er vel en 90 grader bøy på dem.hør med Unneberg om dem har nye inne. eller du må leite på The samba.
Det stemmer utmerket, du vet tilfeldigvis ikke hva den slangen der heter, eller hva jeg burde søke etter?
di slangene der pleier å sprekke, det er vel en 90 grader bøy på dem.hør med Unneberg om dem har nye inne. eller du må leite på The samba.

Igjen takk, dette hjelper meg ufattelig mye!
4  Forum / Problemløseren / Sv: Driftproblemer med Transporter T2.5 på: oktober 16, 2010, 20:25:15 pm
Sitat fra: Varj
Nydelig buss er nydelig.
Takker for det Varj, om den bare hadde gått like bra som den ser ut Blunker

Nå er jo ikke jeg noen superekspert og bildet var ikke all verden å juble over, ei heller er jeg veldig god på å forklare slikt.
Men.. det ser ut som den slangen sitter på manifold.
Hvis det er sånn så er vel den slangen en slange som gir vakuum til f ex bremsekraftforsterker.
Dersom slangen ikke er tett, så vil det jo være mulig å suge inn falskluft på manifold ikke sant.
Forgassere er jo til for å gi en blanding av bensin og luft, og den blandingen skal jo være innenfor et visst område.
Når du da får en masse luft til inn gjennom et hull, så blir det jo krøll, ikke sant?
Så da vil jo motoren kunne gå veldig dårlig.

Jeg har ganske lite peiling på motor selv, annet enn å ha skrudd en del på scooter, men har utrolig lyst å lære om det, da jeg elsker å fikse ting selv! Har tenkt på noe det samme som det du nevner, at motoren får inn for mye luft og at det er derfor den kveles når jeg gir full gass. Nå er bilen lagret vekk før vinterføret skulle komme til byen, men det er ikke umulig at jeg tar meg en tur ut for å se om det er noe jeg kan gjøre med dette. Håper at det er noen her inne som har skrudd litt på slike motorer før, og kanskje klarer å skjønne hvilken del denne slangen er tilkoblet, og finne ut om det kan være ene og alene den som skaper problemet! Vil det at den får for mye luft gjøre at den går dårlig hele tiden? Forøvring kan det også nevnes at det putrer en del i potten min, når bilen ruller i nedoverbakke spesielt.

Legger ved enda et bilde hvor jeg har prøvd å illustrere ved beste evne å vise hvor problemet ligger. Slangen ligger altså baki der.


(trykk på bildet for høy oppløsning)
5  Forum / Problemløseren / Driftproblemer med Transporter T2.5 på: oktober 16, 2010, 15:57:17 pm
Hei!

Jeg har en fin VW Transporter fra 1982, den litt mer sjeldne typen som er luftavkjølt! Den er ikke gått mer enn 69000 og har mange mil i vente. For et års tiden fikk jeg problemer med clutchsylindrene mine, og byttet både master og slave siden begge var lekk. Nå kjørte jeg den til Sverige i sommer på roadtrip, en tur som startet med at batteriet røyk, og det ble byttet og turen fullført. Underveis fikk jeg litt problemer som jeg enda ikke har klart å få helt orden på, og håper at noen smarte hoder her inne kan hjelpe meg eller har en liten indikasjon på hvor problemet kan ligge.

Det er en slage (vakumslange?) i motorrommet som løsner støtt og stadig, og da vil ikke bilen gå på tomgang. Den kubber også mellom girskift om jeg ikke er rask. Med en gang jeg kobler denne slange på sin respektive plass går den på tomgang og alt er fint. Motoren gir også en annen lyd, med mer smell i, når denne slangen løsner. Jeg mistenker at den løsner ved høyt trykk, altså når den går på høyt turtall og må jobbe hardest.

Et annet symptom er at motoren går veldig dårlig, spesielt i oppoverbakke. En bakke med 4-5% helling kan gjøre at jeg må ned i andre gir og ligger i 20-30 km/t, noe som ikke er kjekt for meg eller andre trafikanter. Nedover går den som den skal, så lenge jeg ikke trykker pedalen helt inn. Da høres det ut som motoren drukner, den mister turtall og all kraft. Det skjer uansett, om bilen står på flat mark eller i bakke.

Jeg har lagt ved et bilde av røret som løsner i motoren (er biten med teip på), og selvfølgelig, et bilde av skjønneheten selv Blunker






Tusen takk med alle som bidrar til at jeg kan få fikset dette problemet, og få bilen på veien igjen!
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!