Hestekrefter en en kraft, rettere sagt en kraft på 75 kilo. Om en bil har 100 hk har den altså en dra/dytte kraft på 7500 kg.
Skal en regne ut akselerasjonen må vi bruke newtons 2. lov. kraft gange masse er lik akselerasjon.eller omgjort: akselerasjon = kraft/masse (kraft delt på masse).
Om en bil veier 1000 kg og har 100 hk = 7500kg drakraft, vil da akselerasjonen bli:
7500kilo * timer / (1000kilo x 9,81/kilo) = 0,75 kilotimer (rundet av)
(9,81/kilo er tyngdekraften pr kilo på jorda, ting veier ikke like mye på månen eks, og detter ikke like fort, vi kommer tilbake til dette med timer)
Da vil bilen vår etter 100 meter kjøre i: 0,75kilotimer * 100meter = 75 kilometer i timen.
Dette er teoretisk, og i beste tilfelle, luftmotstand påvirker også så derfor vil vi ikke kjøre i 750 etter 1000 meter

Det hadde vert kjekt uten luften, men da ville ikke motoren fungere siden den trenger luft, og bilen ville flydd siden ting blir vektløst i vakum! :S
Når det kommer til moment er det litt vanskeligere å forklare, det er nemlig akselerasjonens akselerasjon, eller rykk som det heter på fagspråket. Litt enklere forklart er det fra det momentet du trykker på gasspedalen, til hestekreftene kommer. Det er derfor alle som kjører billøp ruser motorene i starten, for å få opp hestekreftene på motoren.
Det er her "timen" kommer inn, en time er 3600 sekunder, skal en da regne tiden det tar før alle hestekreftene er på "plass" blir det 3600/moment.
La oss si vår bil har et moment på 100. Da tar det 3600sekunder/100 = 36 sekunder til alle hestekreftene er på plass. Har en derimot 1000 nm vil det bare ta 3,6 sekunder

Det er derfor alle lastebiler og busser har moment på lavt turtall, for å slippe å stresse med å komme opp i turtall. Grunnen til at de har så høyt moment er fordi de trenger det til å ha alle hk på plass fort fordi de ikke skal stoppe opp i bakker for å måtte vente på hk.
For å regne ut Hk helt nøyaktig bruker vi da formel, som vil gi gjennomsnitts hk som en da kan bruke til å regne akselerasjonen.
HK= Moment x RPM / 5252 -dette er den amerikanske versjonen med Lbft på momentet, på den europeeiske deler vi på 7162, ikke 7123,5.