Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 87
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens prosjekter (far og sønn)
|
på: februar 24, 2025, 11:13:41 am
|
Jeg har disse i hovedlyktene:-) https://www.classiccarleds.co.uk/products/ba20d-led-headlight-upgrade-1047-1048-1052-392-393-394-6v-12v-and-24v-negative-or-positive-earth-great-beam-strength-and-pattern?_pos=1&_sid=82d0f51db&_ss=rAldeles superfornøyd, men krevde litt mindre endring av lyktene. "krysset" som står originalt foran pærene (festet til reflektoren) som skal tvinge lyset mot reflektoren måtte plukkes bort både pga. plassmangel, men også for at pærene skal kunne virke slik de er konstruert. Det står i spesifikasjonene til pærene at de lager sitt eget lysbilde og at de ikke er avhengige av reflektorer. Lyset er utrolig mye bedre enn med de originale stearinlysene og det blender heller ikke møtende trafikk. Jeg kjøpte varmhvite pærer og synes lysbildet er pent. Den ene lykten flimrer litt på lavt turtall, men tror det har noe med slitent ledningsnett/dårlig kontakt å gjøre. Grunnet stuk på bilen og disse pærene sysler jeg litt med tanken på å lage lengere justeringsskruer til lyktene enn det som er der originalt. Ved justering er ikke de originale skruene lange nok til å få lyset opp der det skal være, men jøsses, det er bare snakk om finjustering... Lyktene funker utmerket slik de er nå også.
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens prosjekter (far og sønn)
|
på: februar 17, 2025, 14:15:22 pm
|
Et lite tips til folket der ute! Mange vet det sikkert men det finnes MYE fint i LED pærer i 6 Volt!
Jeg har snart skiftet ALLE pærene på denne bilen til LED. Hovedlys, parklys, baklyspærer, kupelys, instrumentlys, skiltlys og blinkende pærer i pilene. Kjøpt alt fra classiccarleds.com. Kjempefornøyd og super kvalitet. Kjøpte først hvite pærer til baklyktene. Det resulterte i litt oransje aktig lys når man så på lyktene i mørket. Leste litt på nettsiden deres og der står det faktisk at om man skal ha pærer til baklykter kan det være lurt å kjøpe pærer som lyser rødt. Skiftet til røde pærer og problem løst. Fordelen med LED er noe kraftigere lys og mye mer synlig bremselys. Alle andre åærer jeg har satt i bilen er av typen varmhvit. Synes de gir et pent lys ikke skriker LED på noen måte. Om du stikker en tur i butikken og glemmer å slå av lysene er det heller ingen krise, for bilen min sto 4-5 timer utenfor jobben og "strålte" etter at jeg glemte å skru av lysene. Likevel startet den på første forsøk. Pilene er også mye kjappere nå som ikke så mye strøm går med til å gi lys... Virker som at spolene får nytt liv med LED pærer:-)
Kan anbefales!!
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens prosjekter (far og sønn)
|
på: februar 17, 2025, 14:13:02 pm
|
Gammel NOS del som ble sendt til Centrum fornikling for å få seg en runde med krom! Ekte norsk håndtverk! Ble utrolig flott. Personlig digger jeg kontrasten krom og slitt overflate så dette var en god investering synes nå jeg..
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: februar 04, 2025, 12:52:30 pm
|
Når jeg først er i garasjen er det Ghian som har første-pri, men etter en liten diskusjon på FB ang viftehus, bestemte jeg meg for å prøve å åpne et doghouse hus, og se om jeg kan kombinere det med et 36-hk. Så da begynte jeg med så slipe av kanten rundt: [attachment=1] [attachment=2] Jeg trodde jeg hadde et originalt 36-hk viftehus liggende, men det hadde jeg ikke, så da får jeg vurdere om jeg skal la dette ligge og få tak i et ettermarkeds-hus med doghouse og uttak til varme, eller om jeg skal modde det jeg har som jeg har brukt på oxyboeren, men det har ikke doghouse. Men det viste seg at det var ikke så enkelt å spiltte viftehuset siden alle de interne finnene var punktsveiset i både for- og baksiden, så jeg tenker jeg legger dette prosjektet litt på is forsløpig, så ser jeg om det dukker opp et ettermarkeds-viftehus i stedet  Tror jeg har et viftehus fra 30 hester brannpumpe om det er av interesse.
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens prosjekter (far og sønn)
|
på: februar 04, 2025, 11:53:20 am
|
De frie hullene i rattet var faktisk boret med 6,8mm bor. Disse gjenget jeg til M8 og boret 8,5mm huller i navet der det opprinnelig var M6 gjenger. Etter at både ratt og nav var ferdig "frisert" i naboens dreibenk passet navet perfekt inni rattes senter fra forsiden... Så brukte jeg M8 umbrako skruer som jeg kortet inn for å kunne skru fast sentermutteren med det andre tre skruene på. Dette var kun mulig med en Hazet pipe fant jeg ut. Det var den eneste pipa jeg hadde som var så slank utvendig:-)
Årsaken til at jeg måtte dreie ut litt på baksiden av rattet er faktisk fordi jeg MÅTTE... Skulle jeg gjort dette uten å dreie i rattet måtte det sylindriske partiet på bosset dreies så langt inn at det som skulle blitt festekraven hadde løsnet.
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens prosjekter (far og sønn)
|
på: februar 04, 2025, 11:34:55 am
|
Den blanke alu biten er det opprinnelige festebosset. Den bygger 30 mm. hele det koniske partiet er nå borte og kombinert med innsenkingen i rattet kommer hele pakka nå totalt 35 mm lengere inn mot frontruta. Det er Dønn nøyaktig på samme sted som det originale rattet står 🙂.
Teorien er enkel... Sett bosset inni rattet istedenfor bak. Med på kjøpet får man et ratt som blir en mer autentisk kopi av originalen fra 50 tallet.... Fortsatt bare Repro, men jeg vil bare vil ha looken og da spiller det ingen rolle for meg.
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens prosjekter (far og sønn)
|
på: februar 04, 2025, 10:55:27 am
|
Første innlegg i denne tråden siden 2014.... Bilen har jeg fortsatt, men den er litt visuelt endret siden det siste bildet. Ikke mye, men hjulene og litt garnityr er endret.
Jeg fikk Banjo ratt fra Empi i julegave fra kona i år.. Skuffelsen ble STOR da jeg monterte ratt med tilhørende boss "rett fra eske"og oppdaget at rattet kom ca 35mm nærmere sjåføren enn med det originale rattet. Det både kjentes feil ut fra førerplass men så også super teit ut:-) Før fikk jeg tak i spaken til retningspilene bare ved å strekke ut en finger. Det gikk ikke slik disse delene var kontsruert. De så også helt rart ut rent visuelt fordi rattet kom både for langt fra ruta men av naturlige årsaker også litt høyere opp.
Alternativet om jeg ikke hadde fått tilpasset dette ville vært å selge det for sånt finner man seg ikke i hjemme hos meg;-) De små grå jobbet noen minutter på høygir før jeg fant en løsning. Snill nabo som lånte bort dreibenken sin ble løsningen.
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Empiboys cal-look "oval" (konebilen)....
|
på: september 30, 2024, 09:14:47 am
|
Litt bilder fra Veterandag (i regi av Grenland Veteranvognklubb) i skien sentrum i slutten av April. Trivelig arrangement. Føler jeg MÅ stille opp med bruksbobla der slik at folk skal få noe å klage på/ snakke om...
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Empiboys cal-look "oval" (konebilen)....
|
på: september 30, 2024, 09:08:05 am
|
Morsom detalj nummer 98.... Siden bakdelen av bilen er hentet fra en 58 modell har vi endt opp med å beholde hullene for dreneringsslangene gjennom "gulvet" i motorrommet. Vannrenna som er unik for 58 modellen blir også med over til denne bilen:-) Men vi skrur den fast ok den blir lakkert som en løs del...
Hvorfor? Usikker, men hvorfor ikke:-)
|
|
|
|