Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
6
|
Bruktbørsen / Deler selges / SOLGT 2X40 IDF med innsug for T1 Selges
|
på: juni 04, 2012, 16:21:47 pm
|
Selger 2 brukte 40 IDF med innsug for T1. De har vært montert på en Porsche 912 motor, og fungerte fint, men de kan nok trenge en vask og en gjennomgang. Sitter 34 mm halsringer i. Pris 2.000,-    Ta kontakt på 91 63 61 67
|
|
|
11
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hk eller nm?
|
på: november 11, 2010, 23:53:35 pm
|
Min nye 2332 skal da ha 186hk/5300-222nm/4200 i følge selger.
Har desverre ikke fått noen papirrer utover dise tallene, skulle vært gøy å se kurvene. Men tallene virker bra. Og den kjentes bra ut det lille jeg har testa.
Her må det være noe rart. 186 hk@5300=246nm
|
|
|
13
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hk eller nm?
|
på: november 11, 2010, 23:41:12 pm
|
i en av bilene mine, har jeg en motor på 2410ccm den har en relativt jevn kurve på hk og nm, kurvene krysser på 4900rpm, da er det 170,1 hk og 224nm. motor bygger sier at jeg lett kan hente 10-13 hk mere med en annen kam og større gassere, men da vil jeg miste moment i bunn, og det blir en mindre kjørbar motorkarakteristikk, må legge til at jeg liker motoren veldig godt slik den er pr dd og kommer ikke til å jage etter de siste hk.. kjører ikke drag eller noe sånt, bare koser meg etter veien  Dette går ikke. Har du 224 nm på 4900 har du ca 156 hk ved det turtallet. Kurvene kan heller ikke krysse på 4900 o/m Enten krysses det ved 5252 eller ved 7023 Slik det fremgår fra formlene i posten til KnastenradUndKnotenblech
|
|
|
14
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge type 4 motor
|
på: mai 12, 2010, 13:27:07 pm
|
Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet. Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild TurboThomas holder til i England, så det argumentet holder dessverre ikke  Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget. Greit nok det at det er fra England.. Men så er det den kvaliteten da..  Det med lengden på rør er vel forsåvidt STYRKEN til basanlegget. For dreiemonment er det greit å ha litt lengde på eksosanlegget. Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg. En annen ting er at B.A.S anlegget er ganske stillegående med to potter + en imponerende passform. Hvor får man tak i dette hefte til Kjell Aaen? Driver han fortsatt butikk
|
|
|
15
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VW motor i 912??
|
på: februar 19, 2010, 23:57:25 pm
|
Noen som har erfaring med å putte en 1600 Type 1 i en Porsche 912? Hva må gjøres mot girkasse/klutsj, motorfester bak (Type 2 eller Type 3 blokk som også har gjenger for dette?)?
Istedet for å få tak i en Porsche brannpumpe motor for å konvertere så regner jeg med at det blir enklere og billigere å kjøre med en type 1 motor i Porscha. Den har jo allerede det bakre motorfestet som burde stemme sånn bortimot.
Søk litt på thesamba.com. Står endel der. Var selv inne på tanken om å gjøre dette med min 912, men gikk i stedet for å overhale/trimme original motoren. Noen vil si at du "ødelegger" porsche'n med en vw motor. Selv synes jeg ikke det er så ille. Sikkert gøy med en stor t1 motor, men jeg ville uansett tatt vare på den originale porsche motoren (om du har den da?) Fysisk størrelsesmessig er vel motorene relativt like, men du må nok modde litt for å få tettet rundt motoren. Og så må du ordne noe for varme apparatet og staget fra gasspedalen.
|
|
|
17
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dimensjon svinghjulsbolt?
|
på: februar 07, 2010, 18:34:00 pm
|
Har en 1303 -73 der jeg har plukket av svinghjulsbolten, der så det ut til å ha vært krig  Bolten manglet gjenger, men det ser ut til å gå bra med å sette inn en ny (forhåpentligvis). Jeg lurer da på dimensjonen på bolten, både lengde og evt. størrelsen på gjengene? Det du mener er at bolten har knekt av? Sjedde dette mens du kjørte bilen? Du bør uansett sjekke tilstand på dowel pins før du setter i en ny bolt, er disse løse hjelper det ikke med en ny bolt.
|
|
|
18
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dreie "dome" på Mahle 90.5mm stempel
|
på: november 24, 2009, 23:29:16 pm
|
Poenget er at jeg må ha et stempel med dome for å det hele tatt å få nok komp. Tanken var å ikke svekke stempeltoppen i midten kun på sidene. Men sannsynligvis kommer jeg til å droppe hele prosjektet. Det blir for mye maskinering både av stempler og sylindre (kostnader) I tillegg er kompresjons høyden noe høy i forhold til de stempler som sitter originalt i motoren (porsche 912), så selv om de skulle gå vil motoren bli 12-16 mm bredere. Hadde jeg hatt tilgang på en skikkelig dreibenk så hadde det vært lettere. Edit: Så ikke at du svarte mdyrseth sitt inlegg 
|
|
|
20
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 90.5 T1 stempel ønskes
|
på: november 20, 2009, 22:12:03 pm
|
Ønsker å kjøpe 1 eller flere 90.5 mm stempel til t1. Må være helt over første komp ring, men ellers trenger det knapt nok være rundt...  Om noen har 90.5 mm sylinder trenger jeg det også. PS. Jeg ønsker ikke nytt, eller brukt i god stand. Trenger dem for testing bare.
|
|
|
24
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: topper til 1915 motor!?
|
på: oktober 17, 2009, 23:34:19 pm
|
JHU så du mener att det er mulig med så mye hk med over disken topper!! hvilken type topper/deler ville du ha brukt på en sånn motor?
turbo mating er jo en enklere måte og få hester på, og med turbo så er ikke toppene du bruker så kritiske som på en suge motor! du har vel rett i det att det er vel en del tradisjon som gjør att folk velger og bygge suge motor i bilene sine! og det att mange mener det er juks og bygge turbo en vanlig sugemotor! men ser att i andre land så er det mange flere en her som bygger turbo t1 motorer og att folk begynner og få opp øynene for potensialet det har. se bare på the samba der var det en som brukte en 1600 singelport motor kosta på den 900 dollars i turbo,holly forgasser, tenning osv og som bremsa 140,9 hk ved 5237 rpm med 158 nm ved 4555rpm så kan en tenke seg hva ett slikt bygge ville koste som sugemotor!
dem motora og setta som jake raby har er veldig fine og som du sparer deg masse hodebry og telefoner med! har jo sjøl mest erfaring med t4 motorer og jeg må si att jeg liker dem veldig godt!
De tallene der kan umulig stemme. 140.9 hk@5237=191.6nm.
|
|
|
26
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: verdi porsche 912
|
på: april 01, 2009, 21:50:41 pm
|
Nå har jeg hvertfall kjøpt bilen.. Vi får vel se etterhvert om det lønte seg eller ikke.
Det blir en del sveising på bilen ja.....
|
|
|
30
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: verdi t1 65 mod?
|
på: oktober 06, 2008, 22:13:32 pm
|
Er ikke jeg som har pussa rusta, men vet godt hvor vanskelig den er å bli kvitt. Bilen har blitt brukt året rundt så litt salt får ta noe av skylda 
|
|
|
|