Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 29
|
1
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dårlig selvoppretting og retningsstabilitet
|
på: februar 02, 2019, 22:48:41 pm
|
Er den senket foran? Når man senker 1302 i fronten så mister man fort litt castervinkel og det kan gå utover selvopprettinga. Hvis man ikke kompenserer med stabstag eller caster foringer (eller begge deler). Har også opplevd at koblingen mellom rattstammen og styresnekka har gått ut over dette hvis leddene i denne er stive. Har også hatt et skeivt fjærbein på 1302. Dette påvirket også selvopprettingen. Styresnekka som flere har nevnt kan også være en årsak. Det kan jo være at den er justert for stramt.
|
|
|
2
|
Forum / Forumexpressen / Frakt av bil Blaker - Lørenfallet
|
på: januar 16, 2019, 08:49:37 am
|
Hallo. Vi har en Type 2 fra 1973 som må flyttes fra Blaker til Lørenfallet (nøyaktig en mil). Ingen jeg kjenner har svær nok bil eller lov til å dra så tungt så da spør jeg her. Bilen som skal fraktes har ikke motor ellu bremser, men håndbrekket fungerer. Jeg betaler selvfølgelig for jobben.
Er det noen som har tid og mulighet?
|
|
|
4
|
Forum / Snikk-snakk / Polere veivaksel
|
på: desember 03, 2018, 11:57:25 am
|
Vi driver å bytter lagere på veiva i bussen vår, så da tenkte vi å få polert den i samme slengen. Dette tror jeg ikke at jeg bør begynne å tukle med selv. Er det noen som har et verksted å anbefale?
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fusker veldig ved gasspådrag, normalt på tomgang
|
på: oktober 31, 2018, 23:15:38 pm
|
Når du sier at den fusker når man gasser på så tenkte jeg først at det kunne være problemer med aksellerasjonspumpa på forgasseren. Men det pleier jo ikke å resultere i stikkflammer. Jeg hadde begynt med å ta en kikk på stiften og tenninga. Og sørge for at opptrekket på fordeleren fungerer som det skal. En kikk på plugger og pluggledninger er også lurt. Sistnevnte har gitt bilene mine diverse problemer det siste året.
Det skader sikkert ikke å ta en kikk på forgasser og ventiler også når man først er i gang.
|
|
|
7
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Hjelp til diagnose av topp
|
på: oktober 07, 2018, 16:42:46 pm
|
Jeg kjenner mine begrensninger som mekaniker, så derfor spør jeg dere med mer erfaring om litt hjelp. Jeg skal sette sammen motoren i bussen vår snart og driver derfor å ser over delene. I den ene toppen fant jeg dette lille merket mellom de to portene. Det ser ut som en sprekk, men den går bare en brøkdel av en millimeter ned i materialet. Jeg kan lett se bunnen av den. Er dette noe som lett kan fikses, eller fungerer toppen best som dørstopper nå?
På forhånd takk for svar.
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvilken fordeler er original til 1300 SP 66 modell?
|
på: oktober 03, 2018, 23:08:05 pm
|
Om skjemaet mitt ikke tar så altfor feil så kan du bruke 113 905 205 K, 113 905 205 L eller 111 905 205 T. De har et ganske lite og lavt aluminiumshus og kun vakum styring av fortenning. Alle skal justeres til 7,5° før TDC. Det finnes også en som heter 315 905 205 B som skal fungere.
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: bremser piper
|
på: september 19, 2018, 18:38:40 pm
|
Det skal også ligge noen tynne shims bak klossene hvis jeg ikke tar helt feil. Hvis disse mangler kan det pipe fælt.
|
|
|
11
|
Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2019
|
på: september 01, 2018, 19:19:21 pm
|
at man kanskje bør holde daily drivers og motorsykler unna camp og show and shine område? skjønner de som har en t5 de sover i eller med campingvogn osv. men blei mye rart stående rundt overalt i år syns jeg.
Har stått ved inngangen og dirigert biler på flere treff. Blir like overrasket hvert år over hvor mange det er som ikke skjønner hvorfor Toyotaen deres ikke får stå midt på Show and shine området.
|
|
|
12
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1600 AD
|
på: august 31, 2018, 14:38:11 pm
|
Har 4 stk. Mangels felger med gullfarget senter fra 70 tallet. De er blanke og i god stand. Er det noe som er interessant?
|
|
|
14
|
Bruktbørsen / Deler selges / Eksosanlegg til 30 hester selges.
|
på: august 27, 2018, 23:59:16 pm
|
Hallo hallo. Jeg har et gammelt og helt ubrukt eksosanlegg til 30 hesters motor som jeg ikke trenger. Det er i god stand og helt solid, men det har litt overflate rust her og der. Jeg aner ikke hvor gammelt det er. Det eneste jeg veite er at det er produsert i Sverige. Skal se om jeg får lastet opp noen bilder.
Selges for selvkost. 800,-
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: Speed accelerator pump
|
på: august 21, 2018, 09:48:18 am
|
Hvis det er mye slark der pumpearmen sitter festet i speldakslingen kan spruten fra aksellerasjons pumpa komme inn litt seint. Men jeg veit ikke om dette er noe man merker når man kjører. Jeg har alltid byttet det ut hvis det har slarket. Veit ikke om disse går an å få kjøpt nye. Hvis gummimembranen som sitter bak lokket på aksellerasjonspumpa er blitt gammel og stiv så kan man også få problemer. Ellers så skal motoren klare og få start selv om aksellerasjonspumpa ikke fungerer (noen av de virkelig gamle boblemodellene ble levert med forgasser uten aksellerasjonspumpe). Pumpa sin jobb er å gi en god sprut med bensin ned i motoren når man gasser på. Hvis denne streiker så får man fort en god dose med fusk, host og hark når man tråkker på pedalen. En god rens og sjekk av hele forgasseren kan gjøre underverker.
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Sv: solex 28 pict-1
|
på: august 14, 2018, 18:42:24 pm
|
28 Pict-1 har elektrisk choke ja. Så hvis den er koblet til (en ledning som går fra + på coilen og opp til choken) og fungerer som den skal så trenger du ikke å koble til vaieren.
|
|
|
23
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motor problem, help
|
på: juli 14, 2018, 12:23:30 pm
|
Har opplevd noe lignende to ganger i løpet av de siste årene. Den ene gangen var det kondensatoren som begynte å tulle når den ble varm. Den andre gangen var det tennkablene.
|
|
|
25
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Råd om hvilke måleinstrumenter en luftkjølt eier bør ha
|
på: juni 24, 2018, 22:09:33 pm
|
Har et multimeter og en tenningslampe fra Biltema. Dette holder lenge både til 6 og 12 volt biler. Har også en gammel Bosch Mini tester som jeg bruker når jeg justerer forgasser og stift. Dette er sikkert ikke nødvendig i det hele tatt, men det er veldig moro å bruke den.
|
|
|
26
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Verktøy på tur
|
på: juni 24, 2018, 02:22:02 am
|
På langturer er det som regel et lite skrallesett, hjulvinde, søkerblad, prøvelampe, vicegrip tang, et par skrutrekkere og et par leddnøkler. Pleier også å ha med stift, kondensator, viftereim, startkabler og litt olje. Mye av dette får lett plass i hanskerommet.
|
|
|
28
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Elektrisk tenning 1303S 1974 modell
|
på: juni 15, 2018, 00:42:28 am
|
Det er egentlig en veldig grei jobb som er mye enklere enn det høres ut. Man kommer langt med litt godvilje, bruksanvisning og google. Når man har montert fordeleren så stiller man inn tenningen statisk med prøvelampe først, og så tar man det derfra.
|
|
|
29
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Elektrisk tenning 1303S 1974 modell
|
på: juni 14, 2018, 22:29:30 pm
|
Har kjørt i 11 år med Pertronix tenningsmodul og standard coil. Har fungert feilfritt hele tiden. Den fra Hotshop fungerer sikkert like bra. Har hørt at man bør bruke strobelampe når man justerer, og at noen av disse systemene ikke bør stå for lenge med strømmen på uten at motoren går. Ofte når jeg har satt inn ny fordeler har det vært kronglete å få gummiforingen på fordeleren gjennom klemma som holder den fast i motorblokka. Jeg pleier å ta av foringen, tre klemma på fordeleren, sette på foringen igjen, og til slutt montere alt på motorblokka.
|
|
|
|