Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
1
|
Forum / Problemløseren / Sv: Plagsomt problem med varm motor og kveling inn mot kryss
|
på: mai 14, 2009, 13:27:53 pm
|
Nå trodde jeg at alt var ok, men den gang ei..
Det jeg har gjort siden sist er å åpne forgasser og sørge for at bensinspruten går rett ned i "trakten" uten å treffe noe på veien, har også justert choken enda en gang slik at jeg er sikker på at denne er helt åpen når motor er varm.
Jeg har også justert tenningen etter at jeg justerte choken..
|
|
|
2
|
Forum / Problemløseren / Sv: Plagsomt problem med varm motor og kveling inn mot kryss
|
på: mai 13, 2009, 21:02:09 pm
|
Nå trodde jeg at alt var ok, men den gang ei..
Det jeg har gjort siden sist er å åpne forgasser og sørge for at bensinspruten går rett ned i "trakten" uten å treffe noe på veien, har også justert choken enda en gang slik at jeg er sikker på at denne er helt åpen når motor er varm.
Det jeg merker er at når jeg slår på motoren, så er turtallet normalt, uten at jeg trykker på gassen eller er borti noe, så faller turtallet og bilen nesten kveles, så kan turtallet plutselig øke igjen kraftig (motor er helt varm, så det er ikke choken som slår inn)
Jeg merker også at dersom bilen går på tomgang noen minutter (veldig bra og jegvnt) og dersom jeg så gir gass, så faller turtallet når jeg slipper gassen og bilen kveles, til tross for at den gikk jegvnt på tomgang før jeg gasset.
Noen tips å komme med..?
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Sv: Plagsomt problem med varm motor og kveling inn mot kryss
|
på: mai 03, 2009, 21:14:34 pm
|
Hvis det bare er en skrue på siden justeres tomgangsturtallet med stillskruen på spjeldarmen, og blandingen med skruen på siden. Det er lurt å starte med litt "fet" blanding først, og så justere inn blandingen etter noen prøveturer. Tomgangsdysene er små og tettes lett. De gir også bensin til "overlappsystemet". Når spjeldet åpnes fra tomgang mot full gass kommer det bensin fra noen små hull i forgasserveggen til spjeldet er så åpent at det kommer bensin fra hovedsystemet. Hvis tomgangsdysa er tett vil motoren gå dårlig med liten spjeldåpning i tillegg til å stoppe på tomgang når choken har åpnet helt.
Min forgasser (Solex 30/pict2) har kun en skrue. har nå justert denne, choken og turtallet etter Haynes. Men ingen forbedring. Så imidlertid at jeg tror kanskje bensinnivået i flottørkammeret er litt lavt (se bildene). http://home.no/laminatkabinett/flottor%20002.jpghttp://home.no/laminatkabinett/flottor%20005.jpgEr ikke dette litt lite? PS! På det siste bilde ligger jo ikke den "flytende plastboksen nedi" slik at bensinnivået er ikke fult så lavt som det bilde viser. Ser det riktig ut, eller er det for lite?
|
|
|
4
|
Forum / Problemløseren / Sv: Plagsomt problem med varm motor og kveling inn mot kryss
|
på: mai 03, 2009, 07:58:11 am
|
Jeg rengjorde i går forgasser, og prøvde å justere choken etter det som står på VW-resource, men uten hell. Bilen stopper fortsatt inn mot kryss.
Men jeg er fortsatt litt usikker på om jeg justerer choken riktig.
Jeg tok først ut hele choken for å være sikker på at kroken på fjæren inni treffer tappen som styrer spjeldet inni forgasseren. Men det jeg lurer på er når jeg skal montere, skal jeg bare sette choken på plass (sikre at kroken treffer) og justere etter det, eller skal choken vris en (eller flere) runder for å stramme opp fjæren litt.
Det står liksom på VW-resource at jeg skal se spjeldet åpne/lukek seg når jeg vrir på choken, men dette ser ikke jeg. Jeg klarer å se at choken åpner seg fordi fjæren drar haken og dermed spjeldet opp i åpen posisjon, men vrir jeg choken tilbake, så "sklir" ikke spjeldet tilbake til lukket posisjon.
Det som imidlertid plager meg er at choken når jeg har kjørt bilen varm, står helt åpen, altså virker det vel ikke som choken er noe problem?
Hva annet kan problemet være. Motoren kveles jo når jeg trykker bremsen hardt inn. Dersom jeg justerer turtallet til unormalt høyt på tomgang (si 2000rpm) så skjer det ikke. Da stopper ikke bilen. Kan det være noe med bensintilførsel?
Og forgasseren er en Solex 30 Pict-2
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Plagsomt problem med varm motor og kveling inn mot kryss
|
på: april 30, 2009, 15:02:18 pm
|
Har du el. tomgangsyse ? Klikker denne når motor er av og du slår av/på tenningen ? Har du sjekket at automatchoke er justert riktig ? Har du gasser med separat tomgangsskrue, er denne justert riktig? Hvilken motor har du ? Hvilken forgasser ?
Svarer du på noen av disse spørsmålene så kanskje det er litt lettere å tipse deg i retning av hva som må sjekkes.
Ja, tomgangsdysen klikker når jeg skrur på tenningen Har en modell F-motor 1300 1970 modell Har bare en skrue jeg kan justere på gasseren, denne er skrudd helt inn, og 5 halvomdreininger tilbake Hvordan justeres automakchoken? Når den er varm så ser jeg at stoppeskruen på gasswaier hviler på nederste posisjon. Når motor er kald hviler den på øvre posisjon. Er den da justert riktig?
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Plagsomt problem med varm motor og kveling inn mot kryss
|
på: april 30, 2009, 12:56:47 pm
|
Hei,
Har et plagsomt problem (ikke verdens undergang), men bilen kveles når motor er varm og jeg sakker ned inn mot kryss. Dersom jeg f.eks kjører i 4. gir, og skal bremse ned inn mot kryss (trykke rinn clutchen) så kveles motoren. Dette skjer kun på varm motor.
Jeg har justert tenningen når motor er varm (og problemene oppstår) men uten hell. I tillegg er alt av tenningsdeler nytt, og ventiler/stiftåpning er også sjekket.
Jeg har en følelse av at tomgangsskruen ikke helt vil være med meg. Tomgangen er veldig bra når jeg justerer på varm motor, men etter jeg kjører litt til (fremdeles med helt varm motor) så skjer det noe med tomgangen. (akkurat som tomgangsskruen er skrudd seg selv inn litt)
Er det vanlig problem dette med at motor kveles inn mot kryss (varm motor)?
|
|
|
11
|
Forum / Problemløseren / Feste Norema takgrind uten orginale fester?
|
på: april 25, 2009, 09:59:09 am
|
Hei,
jeg har en Norema takgrind som jeg mangler to av de festearnorningene som skal strammes opp mot takrennen. (Jeg har alle fire føttene som skal i takgrinden dog)
Har prøvd å flere måneder å få tak i disse skruene, men uten hell.
Lurte derfor på om det er noen som har erfaring med å feste takgrind på en annen 100 % trygg måte. Går det an å skru gjennom takrennen med gjennomgående bolter på en eller annen måte? Går det an å bytte ut festeanordningen på Norema med en annen type etc?
Tar i mot alle tips til en 100 % trygg måte å feste den på.
|
|
|
13
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bilen sporer / drar til siden
|
på: april 08, 2009, 11:02:53 am
|
Ja, det gjorde en 4 hjulsmåling, og bak var helt ok...
Jeg er ikke sikker på vinkelen, men begge rørene er justert likt. Bilen er bare litt lavere nå enn orginalt.
Er det noen måte en kan justere/stramme styresnekken?
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Bilen sporer / drar til siden
|
på: april 08, 2009, 08:36:30 am
|
Hei,
Jeg har et litt ugunstig problem med bilen min. Har i det siste opplevd at bilen plutselig drar til siden, eller sporer veldig. Jeg må hele tiden holde fast på rattet. Om jeg hadde sluppet det, så drar bilen rett ut til en av sidene (litt avhengig av underlaget)
Har montert PUMA forstilling, og bilen er tatt litt ned foran, men ikke veldig mye. Jeg har også nettopp tatt en hjulstillingskontroll på Er-An som skal være blant landets dyktigste på dette. De sa at jeg har litt slark i et av endeleddene, men helt ubetydelig.Så det skal ikke være noe sånt som er problemet mitt. På EU sa de at alle forstillingsdelene så veldig bra ut. Hjulstillingen ble tatt etter at PUMA var justert.
Jeg synes også at dersom jeg svinger brått frem og tilbake i veien så tar den veldig rart.
Er det noen som har vært ute for de samme problemene,
|
|
|
16
|
Forum / Problemløseren / Skrue på stoppventilen på forgasser / cut-off valve
|
på: april 01, 2009, 22:38:30 pm
|
Hei,
Jeg hadde problemer med min stoppventil på forgasseren (kabelfeste knakk) og jeg måtte lodde på ny ledning. Jeg hører nå klikket når tenningen slås på, men det var en liten skrue på den ventilen likeved der jeg fester kabelen som jeg måtte skru ut for å lodde på.
Jeg er usikker på om jeg fikk den tilbake eksakt slik den stod. Har dette noe å si for tomgangen? Eller fungerer ventilen så lenge jeg hører klikket.Jeg synes nemlig at bilen går mye dårligere på tomgang etter a tjeg gjorde dette, men det kan selvfølgelig bare være en innbilning. Derfor hadde det vært greit å avklare om den lille skruen har noe å si...
|
|
|
20
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Clutchen rister, hvordan justere?
|
på: mars 19, 2009, 22:47:33 pm
|
Skal se på clutchen til helgen, men det jeg mener å huske vagt, var at de rillene på lamellen som skal inn på akslingen var litt slitt fordi tidligere eier hadde ikke fått clutchen helt inn i sporene på akslingen, og så vridde på han på svinghjulet med det resultatet at rillene måtte "sages" litt opp slik at man fikk clutchen inn på akslingen igjen...
Kan dette skape risting? Det var jo kun det yttereste på rillene på lamellen som var svakt, men sporene ble saget oppigjen..
|
|
|
21
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Clutchen rister, hvordan justere?
|
på: mars 19, 2009, 21:19:39 pm
|
Hadde bilen på bukk idag, og sammen med mekanikeren som justerte hjulstillingen ristet vi og prøvde med brekkjern for å se om det var noe slitasje i festene til girkassen. Det kunne ikke vi se.
Strømpen til wiren så også helt ok ut.. Da er det vel mest trolig oljelekkasje på lamellene. Skal se på dette til helgen..
Men er det ikke slik at hvis det er lekkasje så skal det slure, og ikke riste?
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Sv: Electronic ignition kit fra eBay?
|
på: mars 19, 2009, 16:10:36 pm
|
Ok, jeg forstod da at jeg slapp å justere tenningen. Men nå når jeg tenker meg om, så er jo ikke det logisk, i og med at det er fordeleren som går på tenningen, og denne er upåvirket av hvilken stift jeg har.
Men, jeg har en tenningslampe, men har ikke noe instrument for turtallet. Noen sier at jeg må justere på 3000rpm, hvordan skal jeg vite hvor det er?
Kan en ikke justere tenning ut i fra lampe uten bruk av turteller?
|
|
|
23
|
Forum / Problemløseren / Electronic ignition kit fra eBay?
|
på: mars 19, 2009, 14:22:23 pm
|
Hei,
går å tenker på å skaffe meg et såkalt electronic ignition kit fra USA. Dette for å slippe justering av tenning og slike ting jeg sliter litt med.
Er det noen sm har erfaring med dette? Hva er forskjellen på slike kit, og det å bytte hele tenningssystemet fra en nyere transporter?
|
|
|
28
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Clutchen rister, hvordan justere?
|
på: mars 19, 2009, 08:47:51 am
|
Har ikke gjort noe med strømpen, den har den bøyen som er beskrevet i Haynes. Bilen er blitt heis opp etter motor et par ganger, men bilen har fungert uten risting etter det også..
Tror ristingen kom da jeg prøvde å justere clutchen (måtte bytte pedalsett og da tenkte jeg å justere clutchen riktig etter Haynes). Har det noe å si at ristingen stort sett kommer når jeg prøver å løse bilen i sakte fart eller fra 1 til 2 gir. Jeg prøvde i dag å løse bilen i svak bakke ved at den får litt fart før jeg girer, og da var det minimal med risting.
Kan det være så enkelt at jeg har justert clutchen for stramt/svakt?
Hvis det er feil utløserlagerposisjon, skulle ikke da ristingen kommet uansett. Den komner som sagt ikke når jeg bytter gir og bilen har litt fart på seg.
|
|
|
29
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Clutchen rister, hvordan justere?
|
på: mars 18, 2009, 23:16:55 pm
|
Hei,
Har et problem med clutchen. Har prøvd å justere wiren frem og tilbake, men finner ikke helt ut av det. Nå er det riktig dødgang i pedalen etter det som står i Haynes-boken.
Problemet er at bilen rister veldig når jeg løser den, og egentlig når jeg girer til 2 gir. Det virker som bilen rister hvis motor har litt turtall ved girbytte. I 3 og 4 gir går det greit hvis jeg slipper pedalen veeeldig sakte ut (og bør da ha litt fart). Men når jeg girer ned fra 3 til 2 så kommer ristingen, selv om jeg slipper pedalen sakte ut.
Er det noen som kan hjelpe meg? Lamellen er jo nesten helt ny..
|
|
|
|