Vis innlegg
|
Sider: [1]
|
1
|
Forum / Problemløseren / T1 1969 m/1600 UlydMotor - Trenger Tips
|
på: februar 07, 2013, 14:02:35 pm
|
Hei ... Har en T1 1969mod,med 1600 bytte motor (1970-71mod) Fikk før vinterlagring, en ulyd (skramleorkester) i motoren, lokalisert til viftehuset. Har avmontert forgasser, og er snart igang med å avmontere dynamoen for å komme til vifta.. Noen som har noen ideer på løsning av problemet... er jeg helt på villspor ifht fremgangsmåten for å løse oppgaven Takker for svar Morten/Arendal
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Sv: Batterispenning.. noe høyt...??
|
på: september 06, 2011, 22:18:03 pm
|
Men den regulatoren du har bilde av er til likestrømsdynamo. Få tak i en regulator til vekselstrømsdynamo, og håp at ikke dynamoen har tatt skade av å testes med feil type  Ser av en tidligere artikkel at det er benyttet regulator fra Biltema (Vnr: 63602 /LADERELE, Ford Taunus) i Boble... Noe kjennskap til om det er mulig... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33545.msg333453.html#msg333453M:- Har du vekselstrømsdynamo kan du bruke den fra biltema.Den må også ha god jording i det ene festehullet.Kan være børstene dine som er def/utslitt.Ta ut den kvite delen som ledningene til laderegulatoren er festet til,der vil du finne to børster som skal være litt lengde på er dei veldig korte såvidt stikker ut av holderen så er dem utslitt. Fikk tak i en vekselstrøms regulator, (håper ihvertfall at det er det.. har varenr: Bosch 0 190 601 006 AD 1 14V) tester det i løpet av kvelden... om ikke dette fungerer, er det til med sjekking av børstene.. M:-) ENDELIG..... byttet til riktig laderegulator, og vips så lader den som den skal... stor takk til en oppmerksom arb.kollega som tipset om 2 bobler som var klar til høgging hos det lokale mottaket.... fikk t.o.m regulatoren mot å demontere selv.. Har vært på en behagelig langtur i kveld... blinking, tuting og bruk av fjern/nærlys...t.o.m varsellys... alt virker.. deilig.. Takker for alle bidrag ifbm. mekkinga... det aller viktigste er tolmodighet, ellers er det lett å bli forbanne å dermed gjøre forbanna ting.. M:-)
|
|
|
4
|
Forum / Problemløseren / Sv: Batterispenning.. noe høyt...??
|
på: september 06, 2011, 14:15:34 pm
|
Men den regulatoren du har bilde av er til likestrømsdynamo. Få tak i en regulator til vekselstrømsdynamo, og håp at ikke dynamoen har tatt skade av å testes med feil type  Ser av en tidligere artikkel at det er benyttet regulator fra Biltema (Vnr: 63602 /LADERELE, Ford Taunus) i Boble... Noe kjennskap til om det er mulig... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33545.msg333453.html#msg333453M:- Har du vekselstrømsdynamo kan du bruke den fra biltema.Den må også ha god jording i det ene festehullet.Kan være børstene dine som er def/utslitt.Ta ut den kvite delen som ledningene til laderegulatoren er festet til,der vil du finne to børster som skal være litt lengde på er dei veldig korte såvidt stikker ut av holderen så er dem utslitt. Fikk tak i en vekselstrøms regulator, (håper ihvertfall at det er det.. har varenr: Bosch 0 190 601 006 AD 1 14V) tester det i løpet av kvelden... om ikke dette fungerer, er det til med sjekking av børstene.. M:-)
|
|
|
6
|
Forum / Problemløseren / Sv: Batterispenning.. noe høyt...??
|
på: september 04, 2011, 22:41:58 pm
|
Må nok bytte batteri også. De liker seg ikke over 15V.
Oppdatering: Har da byttet batteri til dette: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/Volkswagen/Typ-1/802543-SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V-54AH/og satt inn ny laderegulator, denne: http://p-deler.no/images/01191187601a.gifProblem: Fortsatt ikke lading, heller ikke lys i ladelampa. Har sjekket volt på Dynamoen - Voltmeter mellom B+ skruen og huset på dynamoen - måler 12,4V og ingen endring ved økt tomgang. Dobbelt sjekka at riktige ledninger går fra Dynamoen til laderegulatoren, samt ledning fra B+ rett til batteriet. Testet ladelampa ved å sette den blå ledningen fra laderegulatoren rett på jord med tenning på... lyser klart og fint.. Har sjekket alle ledninger mellom Dynamo og Laderegulator for brudd... samt sprayet og renset kontaktpunkter... Kan nevne at bilen er startet et par ganger uten å ledningen mellom B+ og batteriet... hvistnok ikke helt bra for dynamoen.... Type dynamo: Vekselstrømsdynamo for ekstern regulator.Tre tilkoblinger til regulatoren og en til batteriet. :-) Noen som kan komme med noen fete innspill.... Mvh Morten/Arendal.
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med ny blinklysbryter...
|
på: august 22, 2011, 11:53:19 am
|
Sjekka att skrua til releet sitt godt? = go jording
Jepp, er godt skrudd til.. men ingen ting kan sjekkes mange nok ganger..så vi prøver det i kveldinga... Skulle det ikke hjelpe, regner jeg med et deff. rele.. Takker M:-)
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Batterispenning.. noe høyt...??
|
på: august 21, 2011, 20:42:17 pm
|
Gamle biler er interessante, det dukker opp nye problemer hele tiden.. (men klager ikke, ny garrasje med godt lys) :-) Er nesten i land med blinklysproblemene, og dermed så slår batteriet seg vrang... ikke liv i det hele tatt.... har startet opp bilen med startkabler.. måler batteriet og det viser ca: 17,5V ved tomgang uten belastning (Lys) ... når bilen er kjørt litt og motoren stoppes, viser batteriet 13,3V.. men over natten er det helt tomt igjen..
Noen ideer?
M:-)
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med ny blinklysbryter...
|
på: august 21, 2011, 20:13:07 pm
|
Vil tro bryteren har den funksjonen som US biler (og bobla en liten periode) ofte hadde før, med at bremselyset blir blinklys. For i koble ut bremselyset når man blinker må bryteren ha en vekselfunksjon. Når den står i midtposisjon er det kontakt mellom "common" og en av de du ikke skal bruke.
Siden det er to ledninger som faktisk har riktig farge i forhold til det gamle vil jeg tro de skal slik: Black/Green til koblingstykket for høyre blinklys Black/White til koblingstykket for venstre blinklys og så tar du både sort og grå (common) til blinkreleet der sort/grønn/hvit var før.
Da ser det ut til at det ihvertfall er riktig koblet...( takker for info) Hendelen opp og blinklys virker mot høyre, ned og venstre side virker.. men nå blinker det ikke.. og varselblinken har også kuttet ut..(det lyser heller ikke i bryteren) Snakker vi deffekt relee... M:-)
|
|
|
10
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med ny blinklysbryter...
|
på: august 19, 2011, 12:02:52 pm
|
Har du hugsa å skifte blinklysolje? viktig at den er ny og endå viktigere e da å lufta blinklysa. du må skru ut kvar pera og blinka minst 10blink og so skru inn pero igjen. då skal du sjå den livnar til.
alternativt: skaff ein rett hendel. godt mulig eg har på lur.
Godt mulig at jeg må høre med deg om en rett type hendel.... men prøver i kveld å koble som anvist på tidligere innlegg... eller eventuelt lufting :-) Morten/Arendal.
|
|
|
11
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med ny blinklysbryter...
|
på: august 16, 2011, 11:39:38 am
|
Her hadde jeg funnet frem multimeteret og målt litt motstand. Vil tippe det er de to brune til høyre som er til nær/fjernlys. Sett så hendelen til den ene siden og se om det blir kontakt mellom noen av de andre. Jeg vil tippe det muligens blir kontakt mellom blue/bl og gr/bl viss hendelen taes nedover, og viss den taes oppover muligens kontakt mellom bl/wh og r/bl?
Fant denne på nettet, prøver koblingen i kveld.. så får vi se hvordan utfallet blir... http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC-311-953-513-B :-) Sliter... Finner ikke ut av hvor ting skal kobles.. ifht releet.. og er det meningen at man skal tvinne/koble sammen ledningene i.o.m at det ikke er nok koblinger på releet. ( Releet er svart, flatt og har 4 tilkoblinger er med nødblink) fant et bil depå nettet... Eks: Black/Green: Right Black/Red: Right Kan disse tvinnes sammen.. ?? Hva betyr egentlig: Grey: Common / Black: Common Wiring
Grey: Common Black: Common Black/Green: Right Black/Red: Right Black/White: Left Black/Blue: Left Brown: Horn Takker for svar... M:-)
|
|
|
13
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med ny blinklysbryter...
|
på: august 14, 2011, 19:52:47 pm
|
Og det fulgte ikke med noe papir med den nye bryteren? Viss ikke må du måle deg frem til hva som vil virke. Det normale er at det er en sort med grønn/hvite striper fra blinkrele, en sort med grønnstripe til den ene siden og en sort med hvit stripe til lyset på den andre siden. Et lite bilde av ledningene du har kan kanskje gi meg et hint?
Hei på deg, takker for tilbakemelding. Her ser du hvordan det ser ut på den nye bryteren.... [attachment=1]
|
|
|
|