mai 07, 2025, 10:09:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: VW 1958 - motor stopper på: juli 15, 2011, 13:57:18 pm
Fikk akkurat telefon fra verkstedet. Ingen kompresjonsfeil, men derimot er coilen defekt. Bilen går helt fint med en "lånecoil". Merkelig siden jeg byttet coil i fjor, men jeg kan jo ha vært uheldig og fått en defekt fra Hot Shop den gangen. Bensinpumpa synger vistnok på siste verset, og verkstedet har bestilt en ny - som jeg skifter selv. Ellers må jeg si meg fornøyd med Møller Jessheim tross alt. De har brukt mye tid på bilen, men har vært meget "snille" med timeføringen og regningen blir mye lavere enn jeg hadde forespeilet meg. Mistenker at de har hatt lite å sysle med i fellesferien..

... eg hadde nøyaktig samme problem for ikkje so lenge sidan. skulle på eu kontroll med ein bil eg ikkje hadde kjøyrd meir enn 10min og hadde ikkje tid til meir testkjøyring før timen blabla bla og etter ca 15min so begynte den å hosta å harka som ein stokken gris og kobba tilslutt. da vart mykje kø og og mas på hovedvegen der ja.. kinna igang og den starta, gjekk 30meter og begynte å kødda, trødde klutchen inn og den sveiv som ei klokka. klarte å lura meg inn på eukontroll hostande, skifta filter og fekk lagt det meir vannrett(problem med å fylla opp filteret så det vart ikkje bensin til gassaren. fekk den gjennom eu, skulle på tilsynet, kobba nok ein gong, 1km før tilsynet so eg måtte ta papir og skilt og springa inn 3min før stengetid(men da er ein an historie) bytta bensinpumpa, flytta filteret til sugesida(mellom ramma og motor) og alt i orden.

For øvrig akkurat samme feil som med min bil. Som om jeg skulle beskrevet problemet selv..
2  Forum / Problemløseren / Sv: VW 1958 - motor stopper på: juli 14, 2011, 12:09:01 pm
En annen ting som det kan være er dårlig coil. Hvis en coil er dårlig kan den virke dårlig når kald og når temperaturen øker forandrer isolasjonen inni coilen seg og gjør at den ikke leverer nok spenning til gnist. Når motoren får belastning blir det tettere luft i forbrenningskammeret dette fungerer som isolasjon og hvis effekten til coilen blir ytterligere redusert når den blir varm klarer den til slutt ikke å slå gnist inni forbrenningskammeret.

Men det kan være mye annet og Blunker

Coilen ble skiftet i fjor. Den ble veldig varm og vi trodde først at dette var problemet. Imidlertid blir også den nye coilen ganske varm.
3  Forum / Problemløseren / Sv: VW 1958 - motor stopper på: juli 14, 2011, 10:43:57 am
Takk for alle gode tips så langt, nå skal mye prøves ut. Jeg er ingen erfaren mekaniker, men jeg er ikke redd for å få møkk under negla.

Jeg er spent på konklusjonen fra Møller Jessheim. Alle jeg har forhørt meg med hittil er ikke enige at dette er en kompresjonsfeil siden motoren går fint i 20 minutter før den "mister draget". Den stopper ikke dersom jeg clutcher og ruser motoren.

Foreløpig tilbakemelding fra verkstedet er at motoren antakelig må byttes. Jeg har en mistanke om at unge (og uerfarne) mekaniker drar noen forhastede konklusjoner her..

4  Forum / Problemløseren / VW 1958 - motor stopper på: juli 13, 2011, 11:41:55 am
Jeg har en 1958 VW, 6V og opprinnelig 1200-motor. Etter restaurering for noen år siden (tidligere eier) ble den originale motoren skiftet ut med en 1969 1300-motor. Den nye motoren er tilpasset el-anlegget på 6V.

Problemet er at motoren "mister draget" etter ca 20 min. Hvis jeg clutcher kan jeg ruse bilen, men den "drar ikke". Slipper jeg clutchen stopper motoren og jeg må vente et par timer før den starter. Har skiftet coil, plugger og kondensator, samt økt utluftingen fra bensintanken, uten at problemet er borte.

Et Møller-verksted har sett på bilen og påstår at det må være en kompresjonsfeil, og at motoren antakelig må byttes. Jeg har ikke fått resultatet av kompresjonstesten enda, men jeg har forhørt meg litt rundt, og mange mener at Møller må ta feil. Motoren går jo helt fint i 20 min før den "mister draget". Problemet må være termisk (noe går varmt)?

Har fått tips om å sjekke at autochoken slår seg av, og at forvarmer ikke står på. Er veldig takknemlig for alle tips nå som jeg skal mekke litt sjøl.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Bilen går ikke på tomgang på: juni 27, 2011, 22:32:39 pm
Takk for gode svar og beklager sein oppdatering. Da har jeg justert stiftåpningen og motoren går som en klokke! Fantastisk morro å kjøre rundt noen timer i kveldssol og åkerlandskap i kveld! Glad
6  Forum / Problemløseren / Bilen går ikke på tomgang på: juni 01, 2011, 16:13:56 pm
Hei!

Som tittelen sier så har jeg problemer med at min 1968 1300 Boble ikke går på tomgang. Det vil si, den går på tomgang helt til den blir varm, og da stopper den. Dette gjør den da også selvfølgelig når jeg er ute og kjører, hver gang jeg kommer inn i et kryss eller en rundkjøring og blir nødt til å slippe gassen i mer enn to sekunder for å bremse, så stopper motoren. Jeg har forsøkt å justere "tomgangsskruen" men uten hell.

Er det noen her som har hatt samme problem, eller som tror de vet årsaken til probelemet så er jeg veldig takknemmelig for alle innspill! Glad
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!