Vis innlegg
|
Sider: [1] 2
|
2
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tips til justering av forgasser
|
på: september 08, 2012, 19:29:30 pm
|
Hei. Ja, jeg har lest den. Motoren er nybygget av Per Henning Kihlen, en annerkjent motorbygger. Den ble satt inn i mai, så jeg har gått ut i fra at alle deler er tipp topp. Det er en blanding av gode original deler og nye deler. Jeg har derfor gått ut i fra at forgasseren ikke trenger overhaling. Det er justeringen jeg tror jeg sliter med. Skal nå forsøke med blandingsskruen lenger ut og lenger inn enn standard 2 1/2 omdreininger ut. En luftkjølt VW motor, slik jeg har forstått det, er gammel teknologi som det egentlig ikke finnes helt fasit på den optimale innstillingen.
|
|
|
4
|
Forum / Problemløseren / Tips til justering av forgasser
|
på: september 07, 2012, 22:31:27 pm
|
Jeg har en 1974 VW 1303 med en helt nybygd 1600 motor. Motoren er bygd av en proff og fungerte bra i starten. Et en stund ble motoren tung å starte når den var varm. Jeg har hatt diverse runder med justering av tenning, stift og forgasser. Tenningen er justert etter boka med tenningslampe og skal være bra. Mitt problem er nå at motoren stopper i kryss etter et par minutters gange, noe som blir bedre når den er varm. Den småfusker ved gasspådrag, spesielt når den er kald. Den er tung å starte når den er varm og den kan også stoppe selv når den er varm. Min mistanke er at den får for fet blanding, men er usikker. Har som sagt forsøkt å gjøre alt etter boka flere ganger uten å lykkes. Noen som har noe tips til justeringer?
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Hattehylle
|
på: juni 07, 2012, 16:15:07 pm
|
Hei. Har kjøpt en TMI hattehylle til min 1303 cab. Fulgte med monteringskit som er 2 vinkeljern og noen skruer. I tillegg til hattehyllen så er det også med en trelist. Noen som har peiling på hvordan dette skal monteres? Legg gjerne ved et bilde så jeg kan se hvordan dette gjøres.
|
|
|
6
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1915 motor selges, nå med bilde
|
på: desember 13, 2011, 15:14:30 pm
|
Legger inn bud på kr. 18.000 på denne motoren
Nå nærmer vi oss den magiske grensen  Vil påpeke at eventuell kjøper selv må stå for frakt. Da har jeg kjøpt motor og trekker meg fra dette budet. Lykke til videre med salget.
|
|
|
8
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Lett trimmet 1600 motor
|
på: november 03, 2011, 00:02:39 am
|
Legger inn et bud på kr. 9000 for denne motoren. Ønsker transport til østlandet, men dette er ikke noe hast, da min bil er satt på vinterlagring.
Fint om du legger ut høyeste bud i denne tråden. Vanskelig å få til en budrunde hvis folk sender dette som pm.
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinlekkasje - noen tips?
|
på: oktober 01, 2011, 18:13:26 pm
|
Da er bensinslangen byttet. Dette var jo bare en liten stubb på 20 cm. Den gamle slangen var ikke morken. Feilen var at tidligere eier hadde satt på et bensinfilter akkurat der, uten å ha på slangeklemmer. Da ble det lekkasje. Jeg tok vekk hele bensinfilteret og satte på helt ny armert slange med klemmer. Jeg får etter hvert sjekke om jeg har et bensinfilter et annet sted, uansett et dumt sted å ha et filter.
|
|
|
16
|
Min klubb / Totenbugs / Sv: Søker mekaniker på Toten eller Hadeland
|
på: oktober 01, 2011, 12:35:15 pm
|
Ja kanskje jeg skal ta på meg litt tilleggsarbeid ved siden av Varianten? Må tenke litt på det.
En hyggelig kar fra Jaren har tatt kontakt. Han skulle se på jobben og kommer sannsynligvis til å ta den. Jeg håper dette nå ordner seg. Hvis ikke, så tar jeg kontakt med deg og sjekker muligheten for hjelp.
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dokumentasjon typegodkjenning for VW 1303
|
på: september 30, 2011, 14:04:50 pm
|
Statens Vegvesen sier at dette skal være mulig, ved bruk av ECE dokumentasjon, TÜV dokumentasjon og dokumentasjon på forstillingskontroll. Fjærer og dempere skiftes før bilen settes bort for vinteren, mens visning hos BT gjennomføres når bilen vekkes av vinterdvalen. Jeg håper å slippe dette uten omregistrering til "vanlig" veteranbil, men er forberedt også på å måtte omregistrere.
Takk for alle tips!
|
|
|
18
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinlekkasje - noen tips?
|
på: september 30, 2011, 14:00:08 pm
|
Da er 3 meter! med 5 mm armert bensinslange og klemmer kjøpt hos Mekonomen. Da skal alle slanger skiftes i helgen + at jeg har litt i reserve.
Takk for alle tips.
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinlekkasje - noen tips?
|
på: september 29, 2011, 13:18:37 pm
|
Skift slangen som står på røret opp fra bæregaffelen til gearkasse og motor, slangen går til stålrøret som går igjennom kjøleblekket. Det er nok der det lekker.
Tusen takk for tipset! Er det standard bensinslange som går her? Vet du hvilken diameter?
|
|
|
20
|
Forum / Problemløseren / Bensinlekkasje - noen tips?
|
på: september 29, 2011, 12:36:25 pm
|
Hei.
Jeg har en liten bensinlekkasje på min 1303. Det drypper litt bensin rett innenfor venstre bakhjul. Jeg har kikket der, men kan ikke se kilden. Før jeg undersøker dette nærmere, så lurer jeg på om noen har tips til kilden for lekkasjen.
Jeg skiftet styrestag for en stund siden. Da hadde jeg løs alle koblinger inn til tanken, men ikke bensinslangen ut fra tanken. Er det mulig at det lekker ved utgangen til tanken og at dette følger slangen og drypper ved bakhjulet?
|
|
|
21
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dokumentasjon typegodkjenning for VW 1303
|
på: september 28, 2011, 14:39:29 pm
|
Siste nytt i saken:
Typegodkjenning hos Møller har kommet tilbake til meg i dag. De sender meg nå såkalt ECE dokument i oppkrav til kr. 2000. Da er jeg et skritt nærmere en løsning.
Jeg har nå lært at AmCar miljøet har egen advokat på lønningslisten, som har kranglet ferdig med Statens Vegvesen. Der er det nå tydelig hvilke krav som gjelder. M.a.o. så er det enkelt å bygge om en AmCar i Norge i dag. Kanskje en ide å etablere en forening som betaler en advokat for å sette presedens for øvrige veteranmiljøer også? Slik Statens Vegvesen holder på i dag, er det totalt tåkeligging, fraskrivelse av ansvar og opp til den enkelte saksbehandler å avgjøre hvorvidt ombyggingen er lovlig eller ikke. Synd at ikke Veteran VW Foreningen tar tak i dette.
|
|
|
25
|
Forum / Problemløseren / Dokumentasjon typegodkjenning for VW 1303
|
på: september 27, 2011, 18:13:13 pm
|
Jeg har en 1974 VW 1303 cabriolet, registrert som verneverdig veterandbil. Jeg har kjøpt en TÜV godkjent senkesett til denne bilen. Boblene har en tendens til å "steile" noe og det ønsker jeg å gjøre noe med. Til dette trenger jeg de opprinnelige godkjennelsespapirene for 1974 1303, cabriolet eller vanlig. Har noen en kopi å dele med meg.
Vegvesenet sier jeg trenger disse papirene. Når jeg har kontaktet typegodkjenning hos Møller, fikk jeg følgende svar:
Hei. Det er svært begrenset hva fabrikken har gitt ut av dokumentasjon for biler i denne aldersklassen. Vi har sett i våre arkiver uten å finne dokumenter som kan hjelpe deg i denne saken. Vi har dessverre derfor ingen dokumentasjon som kan hjelpe deg i denne saken. Mvh. Lars Øiungen. Typegodkjenning. Harald A. Møller AS. mailto:typegodkjenning@moller.no
Vegvesenet sier nå til meg at jeg ikke kan endre min bil uten disse papirene. Nå blir jeg helt forvirret. Hva skal de egentlig med disse papirene når senkesettet er TÜV godkjent? Er det mitt problem at Møller ikke lenger gir ut slike papirer.
|
|
|
27
|
Min klubb / Totenbugs / Søker mekaniker på Toten eller Hadeland
|
på: september 27, 2011, 14:44:54 pm
|
Jeg søker en mekaniker på Toten eller Hadeland, som har tid og lyst til å skru på min 1974 VW 1303 LS:
Bytte motor. Har kjøpt "ny" turn-key 1600 motor fra VW Veterandeler. Bytte girkasse. Fra 1300 kasse til 1600 kasse. Har brukt kasse. Bytte fra tromler til skiver foran, bolt-on sett fra HotShop. Bytte dempere og fjærer foran. Har nytt sett fra HotShop. Bytte div. deler i forstillingen. Har nye deler fra VW Veterandeler.
Bilen skal vinterlagres, så den må gjerne stå på et verksted en stund. Jeg betaler selvsagt markedspris for arbeidet.
|
|
|
28
|
Forum / Problemløseren / Søker mekaniker på Hadeland og omegn
|
på: september 27, 2011, 14:42:57 pm
|
Jeg søker en mekaniker på Hadeland eller omegn, som har tid og lyst til å skru på min 1974 VW 1303 LS:
Bytte motor. Har kjøpt "ny" turn-key 1600 motor fra VW Veterandeler. Bytte girkasse. Fra 1300 kasse til 1600 kasse. Har brukt kasse. Bytte fra tromler til skiver foran, bolt-on sett fra HotShop. Bytte dempere og fjærer foran. Har nytt sett fra HotShop. Bytte div. deler i forstillingen. Har nye deler fra VW Veterandeler.
Bilen skal vinterlagres, så den må gjerne stå på et verksted en stund. Jeg betaler selvsagt markedspris for arbeidet.
|
|
|
29
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Tenningslås og dørlåser med nøkkel til 1303
|
på: september 27, 2011, 14:40:07 pm
|
Ønsker å kjøpe tenningslås og dørlåser med nøkkel til 1974 VW 1303. Samme nøkkel må fungere i både tenningslås og dørlås. Har du motorroms lås som fungerer på samme nøkkel tar jeg gjerne det også. Tenningslåsen må være komplett av typen som du ser på vedlagte bilde, ikke bare låsesylinderen.[attachment=1]
|
|
|
30
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Mekaniker på Hadeland og omegn søkes
|
på: september 21, 2011, 15:56:51 pm
|
Jeg søker en mekaniker på Hadeland eller omegn, som har tid og lyst til å skru på min 1974 VW 1303 LS:
Bytte motor. Har kjøpt "ny" turn-key 1600 motor fra VW Veterandeler. Bytte girkasse. Fra 1300 kasse til 1600 kasse. Har brukt kasse. Bytte fra tromler til skiver foran, bolt-on sett fra HotShop. Bytte dempere og fjærer foran. Har nytt sett fra HotShop. Bytte div. deler i forstillingen. Har nye deler fra VW Veterandeler.
Bilen skal vinterlagres, så den må gjerne stå på et verksted en stund. Jeg betaler selvsagt markedspris for arbeidet.
|
|
|
|