september 19, 2025, 00:19:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 255
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: september 11, 2025, 07:17:31 am
Som nevnt går den ikke helt rent om dagen, så jeg tenkte jeg skulle bytte pluggene, og den ene pluggen var helt sotet igjen:
[attachment=1]

Mens de andre så mer normale ut:
[attachment=2]

Den sota satt i det hullet som hadde fått besøk av en skive, så jeg mistenkte at kanskje ventil eller sete er skadet så den sylinderen får feil blanding, men jeg tenker at hvis ventil eller sete er skadet så skal den vel få for mye luft, sånn at den ville gå for magert og ikke for rikt (?)

Uansett byttet jeg plugger og da går den i alle fall mye jevnere og bedre. Så får vi se om det forblir sånn eller om den pluggen gror igjen etter noen mil.

Jens-Ole hadde en teori om at den pluggen ble skadet når jeg hadde tenningsproblemer på SCC og den ene pluggledningen slo over til gods. Da vil jo ikke all fuelen bli forbrent, og pluggen gror igjen. Jeg er ganske sikker på at det var pluggledningen til den sylinderen som ble skadet, så det kan også være en teori.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: september 11, 2025, 07:10:55 am
Denne bilen er jo egentlig lotushvit, og de som malte den rød en gang var ikke så nøye med grunnarbeidet, så mye av de røde lakken fulgte med når jeg dro av maskeringa:
[attachment=1]

Ikke akkurat vakkert...

Men jeg tenkte jeg skulle legge på litt skygge, og det ble heller ikke så vakkert:
[attachment=2]

Litt usikker på hvilken himmelretning den imaginære lyskilden befant seg på, men på litt avstand ser det (litt) bedre ut i alle fall.

Planen er å fylle inn de verste hvite feltene med litt rød lakk (jeg har fått blandet en boks som stemmer brukbart med rødfargen), og så gå over med slipemaskin og få det til å se litt mer slitt og værbitt ut før jeg legger litt klarlakk over.
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: september 11, 2025, 07:04:48 am
litt lite garasjetid de siste dagene, men jeg har så vidt puslet litt med de litt i overkant glorete klistremerkene på dørene Glad

Det var et lite "stunt" ifm SCC for å leke at dette er ræserbil, men med sort og hvitt mot den litt slappe rødfargen, ble det litt voldsomt,

så da satt jeg meg ned med en skalpell og skar ut alle de sorte feltene på klistremerket og dusjet over med litt gull/bronse-aktig lakk:
[attachment=1]
[attachment=2]

Det tok litt tid og jeg er ikke så stø på handa, så det ble ikke bare vakkert, men hele bilen er jo litt lurvete så det skal gå fint Glad
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 70-talls Cal-look på: september 05, 2025, 13:02:48 pm
Fantastisk Glad Lets make the forum great again Glad
5  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 61 modell m innsveiset ragtop selges på: september 04, 2025, 21:52:43 pm
Nydelig bil Glad
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: september 04, 2025, 08:50:45 am
Antar den var syrefast
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: september 02, 2025, 07:36:43 am
Nå har jeg brukt denne noen dager etter den siste "hendelsen" og jeg er redd kanskje jeg har skadet ventil eller ventilsete når skiva passerte gjennom innsugsventilen... Den går veldig "hardt" og ikke fullt så godt som før, og den bråker mye mer. Men den går så jeg får se om jeg skal la den få være som den er de siste ukene av sesongen, eller om jeg skal ta mot til meg å nappe ut motorene en gang til for å sjekke ventil/sete.
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original på: september 02, 2025, 07:32:50 am
Helt riktig alt sammen, og ja den store vifte passer på 6 volt dynamoen. Det meste finnes jo brukt, men viftehus er jo mest passende nytt ettermarkeds del.

Tenker du å fjerne den originale kjøler og bare bruke ekstern?
Ja tenkte å fjerne den originale og ha bare en ekstern
Hadde det på en 1835 motor jeg hadde (med lystgass) og syntes det fungerte greit
Men det er jo mange kjølere å velge mellom, bare lommeboka som bestemmer🙂

Jeg har kjørt 2110cc oxyboxer i ghian i mange år, og har endt opp med kun ekstern kjøler. Jeg var litt redd for at det ikke funket så bra i køkjøring osv når man ikke har vifta som blåser konstant, men har kjørt uten elektrisk vifte på den ekserne kjøleren og det har fungert helt fint.
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: september 01, 2025, 08:38:56 am
Helt enig  Gliser jeg skal få leveret den andre først (hvis ikke den er hyggelig å få kjøpt) før jeg har plass til en motor mer i garasjen :p


Glad
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: august 29, 2025, 12:31:54 pm
Da tør jeg påstå denne ser bedre ut Glad
[attachment=1]

Kom og hent Glad
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: august 29, 2025, 12:30:05 pm
 Gliser
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: august 28, 2025, 14:35:04 pm
Det kan absoluut være interessant, for den 1600 "turn key" jeg fikk hentet er akkurat like turn key som ettermarkeds deler er "bolt on"  Tvilende
Står den med eksos og ellers komplett?

Jeg har jo 1300n fra 67n stående hvis du vil låne den for å kjøre de siste ukene før vinteren
komplett bortsett fra eksos
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith på: august 27, 2025, 23:28:49 pm
Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.

Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.

Jøss. En artig forskjell på våre biler, min har tenningslås på feltet under der du har Hurst-merket.

min også:
[attachment=1]
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: august 27, 2025, 23:24:00 pm
Jeg har jo 1300n fra 67n stående hvis du vil låne den for å kjøre de siste ukene før vinteren
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 26, 2025, 07:48:58 am
Enda godt du fant feilen! Hvor k ok enge har den vært sånn?

Det er jeg usikker på, men den begynte å gå rart og få tendensene under autoslalomen på SCC, så jeg mistenker allerede da.
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 25, 2025, 22:37:16 pm
Så da var det å feilsøke litt igjen, siden det tydeligvis ikke var mine (manglende) evner til å sette opp gassere som var problemet.

Eneste fellesnevner fra sist er jo fordeleren, så jeg sjekket pluggledninger og at alle ender satt som de skulle. Alt OK.

Så vippet jeg av fordelerlokket for å sjekke at det ikke var noe muff der, og da oppdaget jeg dette:
[attachment=1]

Og ganske riktig:
[attachment=2]

Så antakelig hadde jeg ikke trengt å bytte gassere, og dermed ikke trengt å putte den forbanna skiva oppi innsuget heller....

Jaja, nå går den som den skal i alle fall Glad
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 25, 2025, 22:30:46 pm
Atle var grei og hjalp meg meg å få ferdig de siste detaljene, så da ble det kjapt bil igjen:
[attachment=1]

SÅ var det ut på prøvetur, og den gikk AKKURAT LIKE RÆVA som før jeg bytta gassere. Popper og smeller på lave turtall, men kommer seg når jeg tråkker til...
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 25, 2025, 09:46:58 am


Kan se ut som en M6 skive, så den stammer ikke fra innsugsboltene, så jeg kan gjette på at den kommer fra boltene som holder motorlokket (det skrur jeg jo av og på ganske ofte..) som har ramlet av og ligget på lur ved innsuget, og passet på å skli nedi når jeg tok av de doble gasserne....

 

Altså? Det har vi sluttet med eller? Glad 49,90,- på biltema, hammer og dor, og så sliter du ALDRI med dette igjen...




https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/andre-festeelementer-og-tilbehor/lasepinnesett-10-stk-2000017234

Ja ikke sant Glad
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 25, 2025, 08:58:26 am
Ja-ja det var jo ikke verre annet enn at jeg gikk over med litt smergel for å fjerne skarpe kanter, og jeg sjekket at ikke sylinderveggene/ringene var skadet, så satte jeg det sammen igjen.

Så innenfor de 2 timene kom jeg nesten i mål:
[attachment=1]

Det som gjenstår er å montere eksos og forgasser så er det tut og kjør igjen Glad
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 25, 2025, 08:55:53 am
Og ganske riktig, her var det det vi på jobben kaller FOD (Foreign Object Damage):
[attachment=1]
[attachment=2]

Kan se ut som en M6 skive, så den stammer ikke fra innsugsboltene, så jeg kan gjette på at den kommer fra boltene som holder motorlokket (det skrur jeg jo av og på ganske ofte..) som har ramlet av og ligget på lur ved innsuget, og passet på å skli nedi når jeg tok av de doble gasserne....

 
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 25, 2025, 08:52:00 am
Ble lite garasjetid i helga, men fikk satt av et par timer søndag ettermiddag, og med ca 20 grader og sol er det jo bare kos å skru motor på gårdsplassen Glad

Begynte med å vippe av ventildekselet, og alt så normalt ut. Ingen løse bolter i vippearmsaksklingen, ingen bøyde støtstenger og ingen knekte fjører.

Så da var det bare å vippe ut motoren:
[attachment=1]

Det går rimelig kjapt selv om jeg var alene, og litt skruing, så var toppen på høyre side avdekket:
[attachment=2]

Alt ser normalt ut fra utsiden, så da var det bare å grave videre
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 25, 2025, 08:46:34 am
Jøss. Det er jo enkelt med fast dysing og greier her? Min motor med 40 idf'ene og 123 med vakuum var helt factory smooth. Men jeg sendte med deg det jeg hadde av dyser? eller skal jeg lete i skapet? :-P

Jeg fikk med noen lavfartdyser ja Glad

Jeg trodde også det var enkelt men får det ikke til... Kanskje jeg er for gammel til å lære no nytt Blunker
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 22, 2025, 12:28:27 pm
Det er 44 fajs IDF,

neida dette er øko-motor, så vi får sette det på kontoen for læring i så fall Glad
Den fikk en liten overhaling for 2-3 år siden med nye lager og litt ettersyn, så den har egentlig funka helt fint etterpå med bra oljetrykk og bare en liteen "tønsberg-rasling" på tomgang som både Jens-Ole og jeg har plundra med å finne ut av Glad
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 22, 2025, 08:50:08 am
Jeg sliter fortsatt med å enten synke eller dyse disse gasserne... De funka forsåvidt bra på Gardermoen, men der er det jo full gass som gjelder Glad Nå er den tilbake som daily driver, og den er absolutt ikke smooth akkurat i det man går på gassen, og etter landeveien og ikke minst i bykjøring er det jo i det området man befinner seg hele tiden...

Så med begrenset tid til å skru, bestemte jeg meg i går kveld for å sette på den sentermonterte IDFen som jeg hadde på vei TIL gardermoen, da den var smooth og fin å kjøre med.

Alt gikk greit (begynner å få rutine på å bytte gassere/innsug), og etter en drøy time var jeg klar for prøvetur. Smooth og fin, men 150m borti veien hørte jeg en begynnede rasling, og jeg stoppet og sjekket at ikke noe hadde ramla inn i vifta. Alt så bra ut så jeg fikk den hjem, og tok av viftereima for å sjekke om det kom fra vifte/dynamo, men neida:

https://youtube.com/shorts/_IQoTjAihI4

Det kommer fra toppen på høyre side, så jeg har tre teorier:
-Det lå en skive eller mutter inntil innsuget når jeg tok av de doble gasserne, som da ramla nedi (ja jeg brukte mine 3d-printa deklser men dette kan jo ha skjedd før jeg satt de på Glad )
-Jeg har skrudde vippearmsakslinger, så en av boltene kan ha løsnet; det har skjedd før
-Ventilstyring

Så neste på programmet er å krabbe innunder og vippe av dekslet så får vi se hva vi finner Glad

Life in grellandgarasjen Glad
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original på: august 21, 2025, 11:04:56 am
Når jeg kjørte med kompressor var det først og fremst innsugslufta og toppene som ble varme, men jeg kjørte med EFI som la inn bensin etter kompressoren, mens du har forgasseren før, så det er antakelig litt mindre problem hos deg, da fuelen er med på å kjøle ned lufta gjennom kompressoren.

Artig å følge med på, selv om det selvsagt ikke er artig med havari Trist
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original på: august 20, 2025, 21:10:00 pm
Min erfaring med kompressor er at det har veldig lett for å bli for varmt, så det kan jo være en sammenheng der.

Men det ser bra ut, og ikke minst er det kult å kunne si man har kompressormata motor i bobla Blunker
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original på: august 20, 2025, 15:43:10 pm
Hadde du fortsatt kompressoren på?
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 20, 2025, 15:33:40 pm
RC og VW hører sammen Glad
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: august 20, 2025, 13:04:00 pm

Jeg innser jo at radiostyrt må tre litt til side til fordel for et motorprosjekt :-P

Innen radiostyrt ligger du jo lysår foran meg, så det er deilig å kunne gi deg litt pes for en gangs skyld Glad
30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: august 20, 2025, 12:54:13 pm
Jeg er ikke heeeelt solgt enda på Cookie Cutters på min bil... Men det ser jo litt bra ut da...



Støttes Glad
Sider: [1] 2 3 ... 255
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!