Atle holder på med siste innspurt på EFI konvertering av hans 1915, og i går fant jeg frem alle delene jeg hadde samlet til å bygge eksos til denne bilen, og så lagde han eksos til sin i stedet...
Som "straff" og siden han venter på fedex-mannen, fikk han i dag ta en ny tur på biltema og handle inn noen rørdeler og en lyddemper til min '67.
Her er en mockup: [attachment=1]
Når han hadde konkludert med at han hadde alle delene, var det frem med båndsaga og TIGen og et par timer senere ser det sånn ut: [attachment=2]
Jeg var med som konsulent, og Jens-Ole sendte noen bilder av sin oval, så jeg synes dette ble bra jeg
Lyden ble helt innafor også:
Mye grovere lyd enn i den glasspacken som satt der
Så var det frem med ei kutteskive og gå løs på nederste delen av området bak bakhjulet:
[attachment=1]
Det lå et ca 3 cm tykt lag med sand og annen drit i bunnen av brønnen der, så det er ikke rart det hadde rustet fra innsiden....
Et litt mer detaljbilde viser at resten ser bra ut, men må ta en runde med stålbørsten og få av litt overflaterust før det forsegles og sveises igjen: [attachment=2]
Det var det jeg rakk i kveld, så får vi se når neste sjanse for å skru litt byr seg
Ghian har fått vile noen uker pga superscenic og storbyferie i pinsehelga, men i kveld fikk jeg en halvtimes tid til overs og gravde den frem fra ting og tang som hadde samlet seg oppå den
Først fikk jeg ryddet en del rundt den, og snudd den rundt så jeg kom til venstre bakskjerm: [attachment=1] [attachment=2]
Etter mange dager med trivelige folk og mye fint å se på, så skulle vi hjem på søndag formiddag, og det var litt trist vær i Åndalsnes: [attachment=1]
Men det lysnet, og med unntak av ei skikkelig skur i Hønefoss, var det opphold og nydelig kjørevær hele veien hjem: [attachment=2]
Vel hjemme sånn ved 21-tiden søndag kveld var både jeg og kopiloten (Even) passe slitne, men bilen har fungert helt perfekt. Ikke ett feilslag, og behagelige seter. Til og med varme når det ble litt surt over fjellovergangene.
Vi klokka vel inn nesten 160 mil, og eneste jeg kunne savne var litt mer power i de lange seige oppoverbakkene, men det løser seg i løpet av sommeren, er planen.
Fantastisk tur, som varmt anbefales til alle med et snev av VW-interesse. Det ligger hundrevis av bilder fra turen på fjesboka, så det er bare å søke (i den grad det er mulig...) der
Turen gikk helt smertefritt, og vi ankom Dombås litt utpå kvelden og fikk installert oss sammen med andre VW: [attachment=1] Vi passet på å fargekoordinere parkeringen...
Bilen fungerer perfekt, og jeg legger ut noen utvalgte bilder fra turen: [attachment=2]
Det ble som vanlig litt hektisk før avreise forrige uke. Først plundra jeg litt med å få fordeleren jeg har tjuvlånt fra Atle sin originalmotor til å spille på lag, så da bråbestilte jeg en 123ignition fordeler fra hotshop. De leverte som vanlig lynraskt, så etter en liten opplesing på tenningskurver til originalmotorer, så gikk motopren penere og mer stabilt enn noensinne.
Deretter skulle vi bare ta en liten prøvetur med Atle og meg i forsetene, fuill tank og reservehjul i brønnen, og da subba det som bare det i forskjermene. Så da måtte jeg krype til korset og plukke av de nydelige deep6 fuchsene og sette på flat4 kopiene i stedet. De er bare 12mm smalere, men det var det lille som skulle til for å unngå for mye subbing.
Ulempen er at de er jo kromma, så da ble det en liten runde med scotch-brite for å få de litt mindre shiny: [attachment=1]
Så relativt tidlig torsdag morgen samlet vi oss en gjeng i Tønsberg, og møtte noen trivelig folk fra Kragerø/Grenland, og satte nesa nordover mot Dombås: [attachment=2]
Jeg passer på å gjøre en del vedlikehold og generell fiks på denne nå før Super Scenic, og ett punkt var å få på plass et sett nye friske støtdempere: [attachment=1]
Merket ikke allverdens forskjell, men den sluttet med gyngingen etter fartsdumpene i alle fall
Og så la jeg ut et lite spm på fb ang t-bars. Jeg går og venter på at jeg skal få levert et sett fra vår mann på Kongsberg, men han har hatt litt fullt forståelige leveringsproblemer i vinter, så da viste det seg at en av våre lokale helter her i Tønsberg hadde et sett liggene i påvente av sluttmontering av hans nydelige cal-looker. Disse fikk jeg låne så den i alle fall ser anstendig ut på super scenic ; [attachment=2]
Ellers blir det en liten tune-up med nye plugger og litt justeringer, så tenker jeg vi får en fin tur neste helg.
Etter at skummet hadde fått jobbet litt, og en god runde med spyleren, gikk jeg over med en sprayflaske med kaldavfetting, og en ny runde med skum, og da ble det ganske rent og pent: [attachment=1] [attachment=2]
Det er noe overflaterust her og der, og et par steder hvor det ser ut som del ligger noe metallstøv/spon som er ganske rustent, men alt i alt ser det jo pent ut etter ca 15 år på veien og godt over 100.000 km.
Det er et par hull i gulvet ved det ene setefestet, så jeg må nok frem med sveiseapparatet men i det store og hele har den holdt seg godt synes jeg.
Kan tyde på at det blir mye sandblåsing og pulverlakking før dette blir helt strøkent
Jeg skjønner ikke hvor du finner tid og energi til dette! Helt rått!
Takker, det blir bare noen korte økter innimellom alt annet, men fordelen er helt klart å ha alt lett tilgjengelig i garasjen, pluss at det hjelper å planlegge litt; når man først har en time til overs, så kan man fokusere på èn oppgave og ikke bruke tid på å surre rundt og lure på hva man skal gjøre
Når det er sagt, ble det en liten åpning i går kveld, og siden jeg pakket ut bunnplata for å ta av hjula, og høytrykkspyleren allerede var i sving, fikk bunnplata seg en god vask. Først et godt lag med skum: [attachment=1]
Bakdekka som sto på denne er hønngamle, og ble bare satt på for snart 2 år siden for å sjekke høyde og stuk, så de må byttes.
Siden ghian ikke kommer på veien i sommer, tenkte jeg at jeg kan jo tjuvlåde hjula fra den for å se hvordan det passer. Det er ekte fuchs 7" bak og deep-6 foran med 175/70 bak og 165/65 foran.
[attachment=1] [attachment=2]
Jeg synes det satt som et skudd, så de blir nok sittende på denne bilen i sommer
Lite ghiatid om dagen, men lakkereren var innom og er mer fonøyd med slipejobben enn sprøytinga, så jeg har fått klarsignal for å legge på slipegrunning. Så bare vi kommer over 17-mai og andre "utenomsportslige" aktiviteter, må jeg prøve å få litt fremdrift her igjen.
67n har fått litt vedlikehold i helgen, med nye friske fuelslanger fra Tistlo, og en generell gjennomgang av forstillinga. Det kjentes ut som det var litt slark i en av bærekulene, men det viste seg å være det ene hjul-lageret som trengtes å etterstramme litt, så ble den tight og fin igjen.
Jeg monterte også et par castershims for å kompensere litt for svenskestuket, men det var ikke helt nok, så det er et sett eller to til på vei i posten, så kanskje retningsstabiliteten blir litt bedre.
Med nydelig sommervær og mye aktivitet i garasjen er dette en trivelig plass å være : [attachment=1]
Det kommer også noe ny gummi i posten en av dagene, så forhåpentligvis mye av plystreklydene fra dørpakningene forsvinner før det blir noen timer på veien ifm super scenic
Atle har brukt mye av helgen på å være elektriker, og sikringsboks og ECU er trygt montert inne bak baksetet, og han har montert en såkalt bulkhead connector i torpedoen, sånn at han bare kan nappe ut en kontakt hvis (når) motoren skal ut.
Her er status lørdag ettermiddag, hvor han har begynt å tilpasse alle ledningen som skal til det forskjellige sensorene på motoren: [attachment=1]
Han tester hver krets etterhvert, og har kontakt med både coiler, dyser og crank trigger, så det går fremover.