Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 255
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: I dag kl. 07:36:43
|
Nå har jeg brukt denne noen dager etter den siste "hendelsen" og jeg er redd kanskje jeg har skadet ventil eller ventilsete når skiva passerte gjennom innsugsventilen... Den går veldig "hardt" og ikke fullt så godt som før, og den bråker mye mer. Men den går så jeg får se om jeg skal la den få være som den er de siste ukene av sesongen, eller om jeg skal ta mot til meg å nappe ut motorene en gang til for å sjekke ventil/sete.
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original
|
på: I dag kl. 07:32:50
|
Helt riktig alt sammen, og ja den store vifte passer på 6 volt dynamoen. Det meste finnes jo brukt, men viftehus er jo mest passende nytt ettermarkeds del.
Tenker du å fjerne den originale kjøler og bare bruke ekstern?
Ja tenkte å fjerne den originale og ha bare en ekstern Hadde det på en 1835 motor jeg hadde (med lystgass) og syntes det fungerte greit Men det er jo mange kjølere å velge mellom, bare lommeboka som bestemmer🙂 Jeg har kjørt 2110cc oxyboxer i ghian i mange år, og har endt opp med kun ekstern kjøler. Jeg var litt redd for at det ikke funket så bra i køkjøring osv når man ikke har vifta som blåser konstant, men har kjørt uten elektrisk vifte på den ekserne kjøleren og det har fungert helt fint.
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: september 01, 2025, 08:38:56 am
|
Helt enig  jeg skal få leveret den andre først (hvis ikke den er hyggelig å få kjøpt) før jeg har plass til en motor mer i garasjen :p 
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 28, 2025, 14:35:04 pm
|
Det kan absoluut være interessant, for den 1600 "turn key" jeg fikk hentet er akkurat like turn key som ettermarkeds deler er "bolt on" Står den med eksos og ellers komplett? Jeg har jo 1300n fra 67n stående hvis du vil låne den for å kjøre de siste ukene før vinteren
komplett bortsett fra eksos
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: august 27, 2025, 23:28:49 pm
|
Takk Martin, ble litt bedre etter en slip/polish.
Jeg lagde også en plate der baksetet er for å rydde opp litt. Skrudde hengsle i to alubraketter og i beltefestet bak for å ikke lage noen nye hull. Vanlig huntonitt plate som jeg lakket sort silkematt.
Jøss. En artig forskjell på våre biler, min har tenningslås på feltet under der du har Hurst-merket. min også: [attachment=1]
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 26, 2025, 07:48:58 am
|
Enda godt du fant feilen! Hvor k ok enge har den vært sånn?
Det er jeg usikker på, men den begynte å gå rart og få tendensene under autoslalomen på SCC, så jeg mistenker allerede da.
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 25, 2025, 22:37:16 pm
|
Så da var det å feilsøke litt igjen, siden det tydeligvis ikke var mine (manglende) evner til å sette opp gassere som var problemet. Eneste fellesnevner fra sist er jo fordeleren, så jeg sjekket pluggledninger og at alle ender satt som de skulle. Alt OK. Så vippet jeg av fordelerlokket for å sjekke at det ikke var noe muff der, og da oppdaget jeg dette: [attachment=1] Og ganske riktig: [attachment=2] Så antakelig hadde jeg ikke trengt å bytte gassere, og dermed ikke trengt å putte den forbanna skiva oppi innsuget heller.... Jaja, nå går den som den skal i alle fall 
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 25, 2025, 22:30:46 pm
|
Atle var grei og hjalp meg meg å få ferdig de siste detaljene, så da ble det kjapt bil igjen: [attachment=1]
SÅ var det ut på prøvetur, og den gikk AKKURAT LIKE RÆVA som før jeg bytta gassere. Popper og smeller på lave turtall, men kommer seg når jeg tråkker til...
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 25, 2025, 08:58:26 am
|
Ja-ja det var jo ikke verre annet enn at jeg gikk over med litt smergel for å fjerne skarpe kanter, og jeg sjekket at ikke sylinderveggene/ringene var skadet, så satte jeg det sammen igjen. Så innenfor de 2 timene kom jeg nesten i mål: [attachment=1] Det som gjenstår er å montere eksos og forgasser så er det tut og kjør igjen 
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 25, 2025, 08:55:53 am
|
Og ganske riktig, her var det det vi på jobben kaller FOD (Foreign Object Damage): [attachment=1] [attachment=2]
Kan se ut som en M6 skive, så den stammer ikke fra innsugsboltene, så jeg kan gjette på at den kommer fra boltene som holder motorlokket (det skrur jeg jo av og på ganske ofte..) som har ramlet av og ligget på lur ved innsuget, og passet på å skli nedi når jeg tok av de doble gasserne....
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 25, 2025, 08:52:00 am
|
Ble lite garasjetid i helga, men fikk satt av et par timer søndag ettermiddag, og med ca 20 grader og sol er det jo bare kos å skru motor på gårdsplassen  Begynte med å vippe av ventildekselet, og alt så normalt ut. Ingen løse bolter i vippearmsaksklingen, ingen bøyde støtstenger og ingen knekte fjører. Så da var det bare å vippe ut motoren: [attachment=1] Det går rimelig kjapt selv om jeg var alene, og litt skruing, så var toppen på høyre side avdekket: [attachment=2] Alt ser normalt ut fra utsiden, så da var det bare å grave videre
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 25, 2025, 08:46:34 am
|
Jøss. Det er jo enkelt med fast dysing og greier her? Min motor med 40 idf'ene og 123 med vakuum var helt factory smooth. Men jeg sendte med deg det jeg hadde av dyser? eller skal jeg lete i skapet? :-P
Jeg fikk med noen lavfartdyser ja  Jeg trodde også det var enkelt men får det ikke til... Kanskje jeg er for gammel til å lære no nytt 
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 22, 2025, 12:28:27 pm
|
Det er 44 fajs IDF, neida dette er øko-motor, så vi får sette det på kontoen for læring i så fall  Den fikk en liten overhaling for 2-3 år siden med nye lager og litt ettersyn, så den har egentlig funka helt fint etterpå med bra oljetrykk og bare en liteen "tønsberg-rasling" på tomgang som både Jens-Ole og jeg har plundra med å finne ut av 
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 22, 2025, 08:50:08 am
|
Jeg sliter fortsatt med å enten synke eller dyse disse gasserne... De funka forsåvidt bra på Gardermoen, men der er det jo full gass som gjelder  Nå er den tilbake som daily driver, og den er absolutt ikke smooth akkurat i det man går på gassen, og etter landeveien og ikke minst i bykjøring er det jo i det området man befinner seg hele tiden... Så med begrenset tid til å skru, bestemte jeg meg i går kveld for å sette på den sentermonterte IDFen som jeg hadde på vei TIL gardermoen, da den var smooth og fin å kjøre med. Alt gikk greit (begynner å få rutine på å bytte gassere/innsug), og etter en drøy time var jeg klar for prøvetur. Smooth og fin, men 150m borti veien hørte jeg en begynnede rasling, og jeg stoppet og sjekket at ikke noe hadde ramla inn i vifta. Alt så bra ut så jeg fikk den hjem, og tok av viftereima for å sjekke om det kom fra vifte/dynamo, men neida: https://youtube.com/shorts/_IQoTjAihI4Det kommer fra toppen på høyre side, så jeg har tre teorier: -Det lå en skive eller mutter inntil innsuget når jeg tok av de doble gasserne, som da ramla nedi (ja jeg brukte mine 3d-printa deklser men dette kan jo ha skjedd før jeg satt de på  ) -Jeg har skrudde vippearmsakslinger, så en av boltene kan ha løsnet; det har skjedd før -Ventilstyring Så neste på programmet er å krabbe innunder og vippe av dekslet så får vi se hva vi finner  Life in grellandgarasjen 
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original
|
på: august 21, 2025, 11:04:56 am
|
Når jeg kjørte med kompressor var det først og fremst innsugslufta og toppene som ble varme, men jeg kjørte med EFI som la inn bensin etter kompressoren, mens du har forgasseren før, så det er antakelig litt mindre problem hos deg, da fuelen er med på å kjøle ned lufta gjennom kompressoren. Artig å følge med på, selv om det selvsagt ikke er artig med havari 
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 20, 2025, 13:04:00 pm
|
Jeg innser jo at radiostyrt må tre litt til side til fordel for et motorprosjekt :-P
Innen radiostyrt ligger du jo lysår foran meg, så det er deilig å kunne gi deg litt pes for en gangs skyld 
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 18, 2025, 08:56:08 am
|
Flott oppsummering, men synd med ventilsyringen da. I feel you... Og oppfordringen til å stille med gatebil på stripa deles. Det er utrolig moro, og hurna vokser ut i panna selv med en moderat trimmet 1600, så jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor ikke flere henger seg på dette 
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 15, 2025, 15:23:25 pm
|
Var der og så på disse "feidene" deres. Moro. Måtte melde avbud på race i år, satser på å kjøre med dere neste år.
Må jo skape litt liv  Og ja, jo fler, jo bedre. Dette er jo selve definisjonen på lav-terskel racing 
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 14, 2025, 14:30:47 pm
|
Jeg fikk 3-4 drag fredag formiddag med den single gasseren, og fikk noe sånt som 17.7 som beste tid. Det er jo ikke så ille tatt i betrakning at dette er en nesten standard 1600, men det hadde jo vært moro å se om jeg kunne tyne litt mer ut av den  [attachment=1] Så da monterte jeg de doble gasserne, og begynte å justere litt på dyser etc, og endte opp med beste tid på 17.00. Jeg hadde jo en liten feide med Kjell Tormod/Jens og deres 67 russebil. og endte opp ca 5 tideler bedre enn dem. Martin Sørlie har bestetid på 16,98 på sin 1641 i hans 67, så det virker som det er omtrent der man havner  Hadde jo vært moro å slått ham, men det får bli neste år. 17,7 med ca 950 kg bil og fører tilsvarer ca 75 hk, mens 17,0 er ca 84, så det kan tyde på at jeg klarte å tyne 8-9 hk mer ut av den med doble gassere og litt tuning av dyser og tenning. Etter ca 12-15 drag utover lørdagen, var det tid for autoslalom, og det var kjempegøy med unntak av at den jukset en del, og gikk ikke rent. Det forhindret meg ikke fra å satse alt, men jeg havnet ca 3 sek bak Martin Sørlie, så her er det mye å hente. Det viste seg på søndagen at jeg hadde fått lagt den ene pluggledningen i klem med gasserstaget, så det var en liten skade i isolasjonen, så der slo det over når jeg ga gass. Takk til Jens-Ole som oppdaget det. Det ble fikset, og den har gått som ei klokke siden  På mandag var det tilbake til hverdagen som bruksbil på jobb: [attachment=2] Så kort oppsummert var dette en FANTASTISK helg med mange gode venner og ikke minst mye moro. Litt stress i forkant, men jeg lar meg ikke stresse så veldig, så det må man tåle 
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 14, 2025, 14:14:14 pm
|
Da var vi på onsdag ettermiddag, og avreise til SCC var satt til rett etter jobb torsdag, så da var det bare å begynne å pakke for tur: [attachment=1] Jeg hadde ikke tid til å sette inn de to doble gasserne igjen, så de ble pakket ned sammen med mye annet stæsj, og vi kom oss avgårde torsdag ettermiddag  Vi rigget til depot med ca 70 m2 telt på torsdag kveld og etter at teknisk kontroll og lisens var på plass, monterte jeg "riktig" eksos for anledningen, og planen var å kjøre noen drag for å se hvor mye mer effekt jeg kunne få med 2 doble gassere vs en på midten. Turen opp til gardermoen gikk kjempefint, og motoren gikk smooth og fint. [attachment=2]
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 14, 2025, 14:12:48 pm
|
Et par timer senere var den på plass, og det er jo ikke akkurat cal-look, men nå begynte det å bli kort tid før vi måtte dra på SCC, så hvis dent funker så kunne jeg i alle fall komme meg avgårde: [attachment=1] Ble veldig god plass i motorrommet da  Men vi slet fortsatt med samme problem... Gleden var stor når vi trodde vi hadde funnet en vacuumlekkasje: https://youtube.com/shorts/pK8Jwwiijq0?feature=shareDet viste seg at når jeg strammet den mutteren som festet t-røret i blokka så dro jeg hele innsuget til siden og bendte på bukkehorna så det ble lekkasjer. Det ble fikset men samme problemet fortsatt. Vi ante jo ikke hva som satt av dyser i den gasseren, så det ble samme jobben der med å vaske og rense og sjekke dyser men ingenting hjalp. Tiden gikk og stressnivået økte, så til slutt satt vi oss ned og tenkte litt analytisk på hva er det som er felles med de forskjellige oppsettene og hva er forskjellig, og kom jo til at det må være noe med tenninga. Selv om den 123ignition fordeleren jo hadde funka prikkfritt i hele sommer.... Så vi begynte med å skulle stille TDC på nytt (det er egentlig det eneste man trenger å gjøre i tillegg til å putte riktig pluggledning i riktig hull....), og da kommenterte en av gutta at ehhh, skal ikke det lyset lyse konstant? Så da viste det sag at jordingspunktet mitt ikke var helt optimalt: [attachment=2] Jeg hadde gjort det på akkurat samme måten i 1300n som satt der, men nå fikk den ikke jord, så jeg flyttet den blå ledningen over til en jordingsskrue direkte i generatoren, og da gikk motoren klokkerent....
|
|
|
|