Vis innlegg
|
|
Sider: [1] 2 3 ... 257
|
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 18, 2025, 21:13:40 pm
|
Så bra! Blir spennende med 901 girkasse-prosjektet  Ja gleder meg til å komme i gang med det  I mellomtiden knoter jeg med TIG-sveisen, og det viste seg at konnektoren til bryteren var sporløst borte, så jeg måtte bruke fotpedal. Normalt synes jeg det er bedre når jeg kan sitte ved sveisebordet, men å ligge på rygg delvis under bilen, og så rigge opp en fotpedal delvis stående inn mot ramma til karosseriet ble bare knot.... Så da fikk jeg punkta sammen sånn delvis, men med noen gjennombrenninger, så får jeg overlate til Atle å sveise resten... [attachment=1]
|
|
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 17, 2025, 21:39:41 pm
|
Har hatt noen dagers ferie, så ikke mye fremdrift, men jeg fikk klemt inn en halvtime i kveld, og da fikk jeg slipt rent og lagt på sveisegrunning så da kanskje det blir hel bil igjen i morgen kveld  [attachment=1]
|
|
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 04, 2025, 21:03:18 pm
|
Endelig tok jeg mot til meg og begynte på det siste området med rust, så da brukte jeg litt tid på å tilpasse rep-plåten før jeg satt kutteskiva i bilen: [attachment=1] Så jobbet jeg litt med å få den best mulig så det ikke blir noe glipe før det skal sveises, men da fikk vi hyggelig besøk i garasjen så da ble det ikke gjort noe mer i kveld
|
|
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: november 03, 2025, 16:48:08 pm
|
Nydelig med planer. Jeg har justerbare GAZ dempere på Ghian, så hvis du ønsker å teste det neste sommer uten å investere i et sett selv, kan du bruke mine, og se om de gjør jobben. HVIS ghian blir klar i vinter skal jeg "klare meg" med et sett "vanlige" dempere tenker jeg 
|
|
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: november 02, 2025, 19:15:06 pm
|
De bakre festene har jeg boret opp hull i og gjenget opp. Brukte M8 bolter, men føler at jeg burde brukt M10 på alt av stoler. Festene blir festet til gulvet med gjennomgående bolter. Mothold blir enten tilpasset flatjern eller å bruke de originale skivene/platene til karosseriet, som skal lakkeres svart eller samme farge som understellet = samme farge som bilen.
De fremre festene er jeg litt usikker på hvordan jeg skal feste i sidevangene til det originale understellet, men tenkte å bruke blindnagel og M8/10 bolter, duger det mon tro? Prøver å unngå sveising for å forenkle ev senere endringer.
Brukte du originalskinnene fra TT-setene? Jeg har fått tak i et par passe patinerte seter fra en MK1 TT så tenkte å kopiere din ide ift fester 
|
|
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 01, 2025, 19:32:28 pm
|
I dag var det innsiden av dørene sin tur, så det ble en del vasking og sliping for å få det så rent som mulig, og så la jeg på en god mengde 2k epoxy: [attachment=1] [attachment=2] Det er jo lett å bli litt ivrig, så det ble litt sig et par steder, men det kan jo slipes bort når det er herdet. Jeg regner ikke med å gjøre så mye mer på innsiden her, da det aller meste blir dekket av dørsidene, men de områdene som synes skal få seg en liten runde med litt finsparkel et par steder. Er jo greit å gjøre det skikkelig når jeg først har alt i molekyler 
|
|
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: november 01, 2025, 09:56:22 am
|
Satser på ekstralangbord i ‘26  Hygge og glede  Gleder meg allerede! Satser på at Jonas også får ferdig sin ‘67 og Martin finner 1. giret igjen så blir det er lite knippe ‘67ere klare for stripa! Vi må nesten få laget en banner eller flagg? God ide 
|
|
|
|
|
18
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 59 Karmann Ghia på Finn (E-28000)
|
på: oktober 30, 2025, 23:46:37 pm
|
Veldig hyggelig med nye medlemmer, og spesielt med interesse for Karmann Ghia. Jeg har hatt min '62 iden 1998, og har vel vært borti det meste i løpet av de to gangene jeg har restaurert denne  Søk opp "Grellands Ghia" her på forumet, så finner du mye info om hvordan min så ut før jeg begynte og hva som dukket opp underveis. Jeg har ikke sett denne du refererer til på finn live, men det er en god del røde flagg på bildene etter min mening. f.eks sjekk bilde 3, og se på kanalen. Den er ikke rett, og vitner om mye grums. De vertikale skjøtene i selve kanalen som skal være synlig under dørene er også borte. Det er ofte et tegn på at det er sparklet for å dekke over noe grums, eller at det er "reparert" uten å ta hensyn til hvordan det skal gjøres. Bilde 18 viser også mye grums i hjulbuen. Den knekken i bakkant skal ikke være der. Sjekk kanalen på bilde 22.... Samme på bilde 23. Lakken er sprekt, og det er MYE sparkel der. Døra passer ikke i hullet Bilde 26. Rusthull i døra Og ingen bilder av gulv/under. Jeg ville holdt meg LANGT unna denne, i alle fall til den prisen. Hvis du er meget nevenyttig eller har mange år med fritid å legge i en restaurering (som jeg gjorde) kunne du vurdert den for ca 50kNOK; da kanskje du hadde stått deg hvis du gjør all jobben selv uten å beregne timekost  Jeg er helt enig i at Ghia er noe av det peneste på 4 hjul, men dette er ikke drømmebilen
|
|
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 30, 2025, 19:38:15 pm
|
|
Jeg fikk blandet litt mye epoxy, så da løp jeg opp på loftet og hentet den ene døra så den fikk en runde også: [attachment=1]
Jeg var ikke helt ferdig med grunnarbeidet på den døra, men tenkte epoxyen gjorde mer nytte for seg der enn i søpla, så får jeg heller flekke inn litt mer når grunnarbeidet er ferdig
|
|
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 30, 2025, 19:35:24 pm
|
Takker, det meste ser bra ut på bilde  Ble en halvtime i dag også, og da fikk panseret samme behandling: [attachment=1] [attachment=2] Telefonen gjør rare ting med perspektivene, men det er samme panser....
|
|
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 28, 2025, 20:50:41 pm
|
En liten time i garasjen i kveld og da ble det litt vask og slip på motorlokket og en runde med epoxy:) [attachment=2] [attachment=1] Deilig å være i gang igjen 
|
|
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 28, 2025, 09:03:03 am
|
|
Jeg har fått ryddet litt i garasjen etter sommeren og høstens prosjekter, så nå kommer jeg frem til ghian igjen, og det ble feiret med å begynne å renske opp litt inni bilen. Limet og rester av teppene satt igjen etter at jeg ribbet den innvendig i fjor, og det var jo ikke spesielt pent: [attachment=1]
Så da gikk jeg på med litt blanding av negerkuse og en liten nusselig 2" DA maskin og la på et lag med body schutz, og da ser det med ett litt bedre ut [attachment=2]
Jeg legger nok et lag med lakk på dette igjen, når jeg skal frem med lakksprøyta igjen, men det meste blir jo dekket av tepper og seter, så det viktigste er at det er rustfritt og helt.
|
|
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 27, 2025, 12:00:34 pm
|
|
Og når man ser på forbrenningskammerne er de veldig forskjellige: [attachment=1] [attachment=2]
De er også maskinert med forskjellig diameter ift sylinderåpning.
Så jeg tror med sikkerhet jeg lar disse få ligge i "kjekt-å-ha"-haugen, og begynner å se meg om etter andre topper....
|
|
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 27, 2025, 11:57:11 am
|
|
Fortsatt i forberedelses-fasen for vinterens innsats,. men satt en kveld og grublet litt på hva jeg skal gjøre med topper til oxyen. I flere omganger har toppene vært problemet, men løse styringer og diverse annet moro, så jeg har vel konkludert med at de gamle dragrace-toppene med digre ventiler ikke er løsningen på en daily-driver.
Så i våres kjøpte jeg et par modda std-topper med ukjent opphav, men de hadde 40x35.5mm ventiler, men manglet litt styringer etc. Så planen var å legge litt innsats i disse og jeg begynte med ultralyd og sodablåsing for å se bedre hva jeg hadde å jobbe med.
Når det meste av møkka var borte er det åpenbart at dette ikke er et matchende par: [attachment=1]
Den ene er portet betydelig mer enn den andre.
|
|
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 09:00:28 am
|
Jeg har endt opp med 2 biler og 2 retninger på motor: I Ghian har jeg en 2210cc oxyboxer med efi hvor kjørbarhet og "smoothness" er prioritert, da dette har vært min daily driver i sommerhalvåret de siste 10-15 årene. Jeg har endt opp med å lære meg det jeg trenger for å få EFI til å funke, så det behøver ikke å koste skjorta. Og det har fungert bra mtp kjørbarhet. Svakheten i den motoren har hele tiden vært toppene, da jeg foreløpig ikke har prioritert å investere i et sett bra, "ut av boksen" topper ala CB sine panchitos, EMPI GTV2 eller lignende. Hjemmelagde ledningsnett med stadige endringer er også noe man skal passe seg for med tanke på pålitelighet, har jeg erfart. I 67 bobla har jeg gått litt mer old school, med fokus på "bang for the buck"" med en 1600 med w100 kam, hjemmeporta standardtopper og FAJS webere. Som Kjell Tormod sier, 80-90 hester og mye gøy på stripa, men jeg har ingen erfaring med gassere, så personlig har jeg plundret litt med enten justering eller det faktum at det er kina-kopier. Så f.eks kø-kjøring med kald motor (som jeg har hver morgen på vei til jobb) er litt slitsomt. Uansett, hvis man bruker samme grunn-oppsett men putter litt mer penger i gode topper og gassere, og i tillegg får en erfaren mann til å dyse gasserne, tror jeg det kan bli mye mer kjørbart enn det jeg har erfart så langt. Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da  Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert 
|
|
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 19, 2025, 20:14:59 pm
|
|
De setene ser veldig bra ut. Er det lov å spørre hvor man kan få ta i et par? Jeg må ha noen nye seter i 67n min
|
|
|
|
|