Vis innlegg
|
|
Sider: [1] 2 3 ... 257
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 04, 2025, 21:03:18 pm
|
Endelig tok jeg mot til meg og begynte på det siste området med rust, så da brukte jeg litt tid på å tilpasse rep-plåten før jeg satt kutteskiva i bilen: [attachment=1] Så jobbet jeg litt med å få den best mulig så det ikke blir noe glipe før det skal sveises, men da fikk vi hyggelig besøk i garasjen så da ble det ikke gjort noe mer i kveld
|
|
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: november 03, 2025, 16:48:08 pm
|
Nydelig med planer. Jeg har justerbare GAZ dempere på Ghian, så hvis du ønsker å teste det neste sommer uten å investere i et sett selv, kan du bruke mine, og se om de gjør jobben. HVIS ghian blir klar i vinter skal jeg "klare meg" med et sett "vanlige" dempere tenker jeg 
|
|
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: november 02, 2025, 19:15:06 pm
|
De bakre festene har jeg boret opp hull i og gjenget opp. Brukte M8 bolter, men føler at jeg burde brukt M10 på alt av stoler. Festene blir festet til gulvet med gjennomgående bolter. Mothold blir enten tilpasset flatjern eller å bruke de originale skivene/platene til karosseriet, som skal lakkeres svart eller samme farge som understellet = samme farge som bilen.
De fremre festene er jeg litt usikker på hvordan jeg skal feste i sidevangene til det originale understellet, men tenkte å bruke blindnagel og M8/10 bolter, duger det mon tro? Prøver å unngå sveising for å forenkle ev senere endringer.
Brukte du originalskinnene fra TT-setene? Jeg har fått tak i et par passe patinerte seter fra en MK1 TT så tenkte å kopiere din ide ift fester 
|
|
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 01, 2025, 19:32:28 pm
|
I dag var det innsiden av dørene sin tur, så det ble en del vasking og sliping for å få det så rent som mulig, og så la jeg på en god mengde 2k epoxy: [attachment=1] [attachment=2] Det er jo lett å bli litt ivrig, så det ble litt sig et par steder, men det kan jo slipes bort når det er herdet. Jeg regner ikke med å gjøre så mye mer på innsiden her, da det aller meste blir dekket av dørsidene, men de områdene som synes skal få seg en liten runde med litt finsparkel et par steder. Er jo greit å gjøre det skikkelig når jeg først har alt i molekyler 
|
|
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: november 01, 2025, 09:56:22 am
|
Satser på ekstralangbord i ‘26  Hygge og glede  Gleder meg allerede! Satser på at Jonas også får ferdig sin ‘67 og Martin finner 1. giret igjen så blir det er lite knippe ‘67ere klare for stripa! Vi må nesten få laget en banner eller flagg? God ide 
|
|
|
|
|
10
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 59 Karmann Ghia på Finn (E-28000)
|
på: oktober 30, 2025, 23:46:37 pm
|
Veldig hyggelig med nye medlemmer, og spesielt med interesse for Karmann Ghia. Jeg har hatt min '62 iden 1998, og har vel vært borti det meste i løpet av de to gangene jeg har restaurert denne  Søk opp "Grellands Ghia" her på forumet, så finner du mye info om hvordan min så ut før jeg begynte og hva som dukket opp underveis. Jeg har ikke sett denne du refererer til på finn live, men det er en god del røde flagg på bildene etter min mening. f.eks sjekk bilde 3, og se på kanalen. Den er ikke rett, og vitner om mye grums. De vertikale skjøtene i selve kanalen som skal være synlig under dørene er også borte. Det er ofte et tegn på at det er sparklet for å dekke over noe grums, eller at det er "reparert" uten å ta hensyn til hvordan det skal gjøres. Bilde 18 viser også mye grums i hjulbuen. Den knekken i bakkant skal ikke være der. Sjekk kanalen på bilde 22.... Samme på bilde 23. Lakken er sprekt, og det er MYE sparkel der. Døra passer ikke i hullet Bilde 26. Rusthull i døra Og ingen bilder av gulv/under. Jeg ville holdt meg LANGT unna denne, i alle fall til den prisen. Hvis du er meget nevenyttig eller har mange år med fritid å legge i en restaurering (som jeg gjorde) kunne du vurdert den for ca 50kNOK; da kanskje du hadde stått deg hvis du gjør all jobben selv uten å beregne timekost  Jeg er helt enig i at Ghia er noe av det peneste på 4 hjul, men dette er ikke drømmebilen
|
|
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 30, 2025, 19:38:15 pm
|
|
Jeg fikk blandet litt mye epoxy, så da løp jeg opp på loftet og hentet den ene døra så den fikk en runde også: [attachment=1]
Jeg var ikke helt ferdig med grunnarbeidet på den døra, men tenkte epoxyen gjorde mer nytte for seg der enn i søpla, så får jeg heller flekke inn litt mer når grunnarbeidet er ferdig
|
|
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 30, 2025, 19:35:24 pm
|
Takker, det meste ser bra ut på bilde  Ble en halvtime i dag også, og da fikk panseret samme behandling: [attachment=1] [attachment=2] Telefonen gjør rare ting med perspektivene, men det er samme panser....
|
|
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 28, 2025, 20:50:41 pm
|
En liten time i garasjen i kveld og da ble det litt vask og slip på motorlokket og en runde med epoxy:) [attachment=2] [attachment=1] Deilig å være i gang igjen 
|
|
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 28, 2025, 09:03:03 am
|
|
Jeg har fått ryddet litt i garasjen etter sommeren og høstens prosjekter, så nå kommer jeg frem til ghian igjen, og det ble feiret med å begynne å renske opp litt inni bilen. Limet og rester av teppene satt igjen etter at jeg ribbet den innvendig i fjor, og det var jo ikke spesielt pent: [attachment=1]
Så da gikk jeg på med litt blanding av negerkuse og en liten nusselig 2" DA maskin og la på et lag med body schutz, og da ser det med ett litt bedre ut [attachment=2]
Jeg legger nok et lag med lakk på dette igjen, når jeg skal frem med lakksprøyta igjen, men det meste blir jo dekket av tepper og seter, så det viktigste er at det er rustfritt og helt.
|
|
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 27, 2025, 12:00:34 pm
|
|
Og når man ser på forbrenningskammerne er de veldig forskjellige: [attachment=1] [attachment=2]
De er også maskinert med forskjellig diameter ift sylinderåpning.
Så jeg tror med sikkerhet jeg lar disse få ligge i "kjekt-å-ha"-haugen, og begynner å se meg om etter andre topper....
|
|
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 27, 2025, 11:57:11 am
|
|
Fortsatt i forberedelses-fasen for vinterens innsats,. men satt en kveld og grublet litt på hva jeg skal gjøre med topper til oxyen. I flere omganger har toppene vært problemet, men løse styringer og diverse annet moro, så jeg har vel konkludert med at de gamle dragrace-toppene med digre ventiler ikke er løsningen på en daily-driver.
Så i våres kjøpte jeg et par modda std-topper med ukjent opphav, men de hadde 40x35.5mm ventiler, men manglet litt styringer etc. Så planen var å legge litt innsats i disse og jeg begynte med ultralyd og sodablåsing for å se bedre hva jeg hadde å jobbe med.
Når det meste av møkka var borte er det åpenbart at dette ikke er et matchende par: [attachment=1]
Den ene er portet betydelig mer enn den andre.
|
|
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 09:00:28 am
|
Jeg har endt opp med 2 biler og 2 retninger på motor: I Ghian har jeg en 2210cc oxyboxer med efi hvor kjørbarhet og "smoothness" er prioritert, da dette har vært min daily driver i sommerhalvåret de siste 10-15 årene. Jeg har endt opp med å lære meg det jeg trenger for å få EFI til å funke, så det behøver ikke å koste skjorta. Og det har fungert bra mtp kjørbarhet. Svakheten i den motoren har hele tiden vært toppene, da jeg foreløpig ikke har prioritert å investere i et sett bra, "ut av boksen" topper ala CB sine panchitos, EMPI GTV2 eller lignende. Hjemmelagde ledningsnett med stadige endringer er også noe man skal passe seg for med tanke på pålitelighet, har jeg erfart. I 67 bobla har jeg gått litt mer old school, med fokus på "bang for the buck"" med en 1600 med w100 kam, hjemmeporta standardtopper og FAJS webere. Som Kjell Tormod sier, 80-90 hester og mye gøy på stripa, men jeg har ingen erfaring med gassere, så personlig har jeg plundret litt med enten justering eller det faktum at det er kina-kopier. Så f.eks kø-kjøring med kald motor (som jeg har hver morgen på vei til jobb) er litt slitsomt. Uansett, hvis man bruker samme grunn-oppsett men putter litt mer penger i gode topper og gassere, og i tillegg får en erfaren mann til å dyse gasserne, tror jeg det kan bli mye mer kjørbart enn det jeg har erfart så langt. Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da  Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert 
|
|
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 19, 2025, 20:14:59 pm
|
|
De setene ser veldig bra ut. Er det lov å spørre hvor man kan få ta i et par? Jeg må ha noen nye seter i 67n min
|
|
|
|
|
25
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68
|
på: oktober 13, 2025, 09:22:38 am
|
Lenge siden oppdateringer her  Kort fortalt har den funket fint i hele sommer, inkl noenogtyve drag på SCC, men utover høsten har det vist seg at hasteskruing på ledningsnett ikke er å anbefale, så det har dukket opp et par gremlins i det elektriske. Og her om dagen dukket det opp et sett cookie cutters i nabolaget, og siden Atle har lurt litt på å "justere" stuket litt på denne, og gå fra tradisjonelt cal-look stuk, og mere over mot litt bane-orientert/sportsbil, så har han fundert på å bytte hjul, så da måtte vi jo prøvemontere cookie-cutters med litt lavere profil enn de cal-look bakhjula han har kjørt med i det siste: [attachment=1] De er betydelig lettere enn gas-burners kopiene han har kjørt med, så hvis han blir enig med seg selv om utseendet, kan dette bli tøft. Vi kjenner et par lakkerere så vi kan få litt mer spenstig farge på de også  På vei til vinterlagring i går dukket disse elektriske gremlinsa opp igjen, men det ble et kult bilde i veikanten da  [attachment=2] Vi tauet den de siste kilometrene, så nå skal vinterens aktiviteter planlegges. Ghian skal antakelig ha tilbake noen av EFI-delene så vi får se hva som dukker opp på denne fremover.
|
|
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: oktober 13, 2025, 09:05:51 am
|
Det ble noen dager til og på lørdag bråbestemte jeg meg for å ta en tur over fjorden til delemarked på hotshop: [attachment=1] Bilen gikk som den skulle i det flotte været, og det var veldig hyggelig å treffe mange kjente og ikke minst lande et par hyggelige handler  Søndag bestemte vi oss for å kjøre Atle og min bil opp i de dype vestfold-skoger på vinterlagring, og det er alltid litt trist sånn på høsten, og det syntes tydeligvis bilen til Atle også, så den begynte å tulle med det elektriske igjen, så vi fikk en liten pause i veikanten: [attachment=2] Det begynte å bli mørkt, så vi fikk tak i et slepetau, og fikk dratt den de siste kilometrene inn i de dype skoger, så nå er de nesten på plass der de skal være i vinter. Jeg har egentlig ikke så mange planer for 67'n i vinter, men setene skal tilbake i ghian utpå våren en gang, så jeg må i alle fall få tak i noen andre seter. Da er det bare å glede seg til våren igjen 
|
|
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 10, 2025, 09:16:39 am
|
Ser bra ut dette og herlig Car Cave! Utrolig deilig å ha et fristed for full utfoldelse!
Støymatter til bil, finnes disse i sort eller er det kun de litt stive asfaltmattene som gjelder da? Evt hvilke asfaltmatter gjelder da i såfall med best lim og formbarhet?
Jada, de finnes i sort. Er flere varianter nå enn da jeg la mine i sin tid. Se her - https://www.bassbrothers.no/bilstereo-tilbehor/dempemateriell - så finner du det du trenger. Jeg holder meg langt unna både asfaltmatter og de tykke skumgreiene som Biltema selger, som suger fukt. Er så mye enklere og holde på med, og fungerer mye bedre. Dog mye dyrere, men fordelene overgår det forholdet glatt. Jeg skal i gang med å lydisolere ghian utover vinteren, så en en god oppskrift på hva jeg bør bruke hvor hadde vært veldig nyttig  Jeg kikket på den linken, men det er jo så mye forskjellige produker at man går seg helt vill... I ghian har jeg brukt kilmat butylpatter på alle flater inkl gulv, og noe skumplastgreier med alu på ene siden (kan godt være biltema, men det er snart 20 år siden så husker ikke), på torpedo og bak tepper på veggene foran. Men har ikke turt å bruke noe mellom butyl og tepper på gulvet med tanke på fukt. Jeg har hørt om closed cell foam, men kanskje noen med litt peiling kan lage en egen tråd her inne med sine erfaringer ?
|
|
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: oktober 09, 2025, 08:08:06 am
|
Lite drama rundt denne om dagen, og det tynes ut de siste dagene av sesongen. Den går som daily driver, og noe av det beste jeg vet er å kombinere mine to favoritthobbyer, så å kunne laste opp baksetet med RC-bil stash og kople av med litt racing en ettermiddag er helt magisk  [attachment=1]
|
|
|
|
|