Vis innlegg
|
|
Sider: [1] 2 3 ... 138
|
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: november 04, 2025, 13:46:55 pm
|
Spennende! Vurderer selv å bytte dempere foran til 10/90 dempere for å få opp nesa litt på stsrtplata. Bak er det vel litt om å gjøre å få den til å sette seg og bli der? Vet ikke hva slags dempere det bør være, 90/10?
Får dere ordnet med juniorlisens før SCC? Hadde vært kult!
Her har du mer kunnskap om dempere enn det jeg har  og har du lyst å dele en forklaring på 10/90 og 90/10 begrepet er jeg lutter øre. Angående junior lisens håper jeg på kurs på vårparten, og jeg har begynt å sende epost for å få dato og så presisert alt dette rundt junior lisensen og gate registrert bil.
|
|
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: november 04, 2025, 13:22:55 pm
|
Det kan helt klart være interessant! jeg har de røde dobbeltvirkende dempere fra Bugpack på bilen nå. Nydelig med planer. Jeg har justerbare GAZ dempere på Ghian, så hvis du ønsker å teste det neste sommer uten å investere i et sett selv, kan du bruke mine, og se om de gjør jobben. HVIS ghian blir klar i vinter skal jeg "klare meg" med et sett "vanlige" dempere tenker jeg 
|
|
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: november 03, 2025, 13:20:54 pm
|
Av andre oppgraderinger over vinteren er planen å få de nye framskjermene tilpasset, prøvemontert og ikke minst lakkert i bilens farge. Begynner å blilitt lei av den midlertidige løsningen jeg har kjørt med et par år nå. I tillegg så jeg veldig tydelig på bilder fra launch på SCC i år at jeg må har noen bedre dempere bak, mulig også torsjons staver, men dempere skal prøves først. Og da er spørsmålet jo hva man skal velge og hvor man skal velge det fra. De vi anbefalte i min tid på Ubenerbg Bil var justerbare GAZ, så jeg har planer om å finne to sånne. Mulig jeg skal investere i fire for å få til foran også, men det tar jeg litt i løpet av vinteren. I den prosessen skal jeg også få justert høyden inn på bilen igjen. Jeg måtte heve den litt foran med de gamle stål skjermer, og det har jeg ikke gjort noe med siden det bare var en rask og veldig midlertidig løsning med de hvite skjermene som er på nå........ ja ja, tiden går fort noen ganger  Så planen her er å få den litt til ned foran og så justert litt opp bak. Mulig jeg demonterer alt bak hvis jeg får ånden over meg og temperaturen inviterer til det i garasjen. Invendig i bilen må jeg også få laget nye treplater til dørtrekkene, de fra TMI har ikke holdt seg i hel stand. Om jeg gjør noe mer med setetrekkene og lager nye til foran er jeg ikke helt sikker på. Men jeg sjonglerer med noen planer og tanker som jeg tror kan bli kult. En drøm jeg har er å montere halvbur i den og droppe baksetet. Lite praktisk hvis man skal ha med mer enn én passasjer. Men bildet av skråstiver sett utefra inn gjennom den ovale bakrute er så tøft at det neste ikke går an  Når det kommer til motor og motorstyring avhenger litt av resultat og løsning her av om det blir Theodor som skal være hovedsjåfør på stripen på SCC i 2026 (hvilket jeg mistenker det blir med stor takk til Martin)  men det er med min velsignelse  og jeg ser frem til å følge med på hans interesse og glede for gammel bil og kjøring. Og kan vi være så heldige å finne et hyggelig utgangspunkt på en 1600 motor kan det være at 2026 blir 1600 challenge. Det hadde vært interessant å se om noen av de triksene jeg brukte på 1200 motoren kan fungere over på en 1584 kubikk. Også er der et par realistiske motstandere man har lyst å kjøre raskere enn eller få Theodor til å kjøre raskere enn. Ellers er planen fortsatt å gå EFI veien med 1904 motoren og se om vi kan finne lave 13 sekunder med bilen, og fortsatt ha en daily driver. Men det vil tiden vise når vi går all out og "ødelegger" det peridisk korrekte motorrum som den har nå. Det første der skal skje på det plan er å få en tilbakemelding angående toppene, og se hvordan motoren ser ut invendig. Ser alt fint og pent ut blir den som den er. Skulle der være noe rart med kam og løftere kan det være at den ender med en morsommere kam, høyere turtall og fortsatt forgassere. Så der er nok av planer, og alt for liten tid 
|
|
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: oktober 29, 2025, 17:07:17 pm
|
Ja det blir forhåpentlig til det  Jeg har blant annet et taktrekk liggende som jeg kjøpte når jeg kjøpte bilen, som da har ligget klar siden... Det tenker jeg hadde vært fint å få montert inn snart, men de som har sett min garasje og mekkeplass skjønner hvorfor det ikke har blitt montert i de mange forgående vintre 
|
|
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 28, 2025, 13:42:32 pm
|
Jeg hadde vanlige låse brikker på ventilene i de CB044 topper jeg brukte på min 2109 motor. Men det er vel efterhånden også litt vel mange år siden 
|
|
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 17:02:07 pm
|
|
Paruzzi har ok pris på sett av 4 rustfrie ventiler hvis du ikke har noe annet i sikte. Ellers prisen på AA Performance sine ventiler fine også, men det koster jo da frakt i tillegg. Og der lønner det seg å handle sammen.
|
|
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: oktober 27, 2025, 15:18:59 pm
|
Lenge siden oppdatering her, men her er forholdsvis lite å melde.. Toppene er levert og ute av øye, sinn og landet. Det fine med det er at jeg har droppet å forvente en rask rep løsning og hellere gå for at det tar den tiden det tar, og jeg får ikke tak i de før de er ferdige og transport er ordnet eller jeg er en tur i hjemlandet. Dette var vel egentlig en løsning min lillebror tvang meg ut i  (da er det ikke helt min beslutning alene) Bilen har fått "ny" vindusheis i førerdøren, men siden den er brukt må den ut igjen og renses for å bli smurt opp igjen tror jeg. Den går fint helt til den er små 5 centimeter fra toppen, og da blir den ganske tung. Jeg har forsøkt å justere ruten men det blir ikke veldig bra. Ellers står bilen veldig stille i garasjen og intet nytt ellers der.
|
|
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 15:12:35 pm
|
Ok, da har jeg nok lest litt fort. Jeg trodde du hadde et sett standard dobbelt port med 35,5x32 ventiler  De 044 toppene er det 40x35,5?
|
|
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 14:48:29 pm
|
Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig
Famous last words  Been there done that  Men du kommer langt med 1600 kubikk, 35,5x32mm ventiler med enkle stivere fjærer, 8,5-9 i komp, en hyggelig åpning av eksosportene, w110 kam og standard vipper, to doble gassere og en god eksos. Her har du (alt etter hva og hvor mye du gjør med toppene og eksos) et sted mellom 70 og 100 hester på svinghjulet.
|
|
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 11:33:22 am
|
Hvis jeg ikke husker helt feil her er den amerikanske EFI toppene vel med mindre ventiler enn tilsvarende europa dobbeltport topper? Men dilemmaet du står i har vi vel alle vært i opp til fler ganger  Som fler vet har jeg ofte gått litt andre veier enn det som er vanlig "anerkjent" med tanke på motorbygge størrelser. Mest fordi jeg synes det er morsomt med en noe annet, OG fordi jeg har satt det vanlige sammen et par ganger før. Man kan tenke og drømme seg langt bort når man står der du gjør nå, men det beste er å lage noe ferdig først. Så min anbeflaing er vel å se hva du har liggende og ta utgangspunkt i det. har du en 85,5mm sylindersats ville jeg gått for å bygge ut fra den. Skal du lage en old school 1700 motor, er det jo en slip in 1680 sats som gjelder, og den trenger ingen maskinering. Hvis du begynner bygget med et enkelt utgangspunkt som med et sett lett portet standard dobbelt port topper, har du et bra oppgraderings triks i ermet når 044 toppene er samlet ferdig. Og du kan bruke god tid på å nerde deg inn i al viten og tidsfordriv med å skulle pynte på de for å få de optimale for den motor du allerede har bygget. Men beste anbefaling jeg kan komme med er å bygge ferdig ut fra det du har handlet inn og så bilen ferdig og på veien ( og ikke minst på SCC) Der fra er veien lagt og du vet hva du vil ha videre og trenger å jobbe med til neste vinter. Men hva har du liggende klar nå av sylindersats? Hvis du har en original sats og går opp til 1641, får du en litt stor moped ekstra i motoren.. :p feks..
|
|
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: oktober 20, 2025, 12:08:28 pm
|
Vi får planlegge litt før vi bestiller depotplasser når de kommer, hadde vært gøy å fått ved siden av hverandre?
Der er plass til enda fler telter og enda lengre langbord med hyggelige folk hos oss! 
|
|
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: september 30, 2025, 06:38:30 am
|
Jeg har en kollega som jeg mener fortalte han brukte noe sånn type skum-pølse-maskering når han flekk lakkerer ved feks kryprust etter steinsprut på panser og tak. når han da har sprøytet på første gang, ruller han den litt utover og legger et lag til osv. Jeg kan spørre han etterpå om det stemmer eller om jeg husker helt feil 
|
|
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: september 24, 2025, 12:20:21 pm
|
 Ja, er jo en artig modell dette selv om de eldre bilene jo er finere. Det er jo fortsatt 67ere som blir lagt ut på Finn stadig vekk ser jeg  plass til flere i ‘67 gruppa  Da var det bare denne berømte plassen i garasjen, men kikkerten er fremme og vi er så smått på jakt etter bil til Theodor 
|
|
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: september 24, 2025, 12:18:22 pm
|
Det er to gode mulighetegr. Det jeg ser på den brukte ventilen jeg fik tak i er at stammen har samme tykkelse hele veien ned til hodet. Hvor de andre fra AA Performance blir litt tynnere mellom ventilstyringen og ventil hodet. Mulig det i kombinasjon med avleiringer på stammen er årsaken. Og igjen er ikke opplasting av video man kan se direkte her min sterke side, så her er det link https://youtube.com/shorts/E7gRtBJht_E?si=vlrmDLpMZNILvlMJNoe annet interessant er at det virker som om selve styringen bare er slitt der den har beveget seg (hvilket jo gir mening, for den står dønn fast hvis jeg forsøker å dra den opp. Hvilket igjen forsterker mistanken om at det er ventilen som har satt seg i styringen eller?
|
|
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: september 23, 2025, 14:55:13 pm
|
|
Veldig liten oppdatering å spore her fra, og det samme med fremgang i garasjen. Men toppene er demontert fra motoren og ventiler er tatt ut for inspeskjon av alt. Det kan se ut som om det har vært litt trangt da der en del sot på innsiden av ventilene, så det må undersøkes når jeg kommer så langt i montering av det hele igjen.
Men det er ingen tvil om at ventilstyringen har løsnet, og her satt ventilen ordentlig godt fast i styringen. Jeg har ikke noe erfaring med løse ventilstyringer fra før, men det hadde jo vært interessant med noen teorier så man ikke står i samme situasjon senere. Ventilstyringen ble skiftet i fjor etter den gamle ventilen ble bøyd, og der ble anskaffet en "ny" men brukt ventil som skulle være strøken. Ut fra hva jeg kunne måle var den rett og fin. Men jeg lurer jo litt på det at den satt så bra fast som den gjorde?
|
|
|
|
|
25
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Elektrisk hengerkontak
|
på: september 19, 2025, 08:47:27 am
|
Jeg har sett et par monteringer hvor ledningsnettet er lagt langs fangerjern og bak selve fangeren til kroken. Da slipper du å stripse det til eksospotten 
|
|
|
|
|