Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 137
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: september 01, 2025, 08:15:09 am
|
Helt enig  jeg skal få leveret den andre først (hvis ikke den er hyggelig å få kjøpt) før jeg har plass til en motor mer i garasjen :p
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 28, 2025, 12:39:07 pm
|
 skal bli, må bare komme meg hjem fra jobb først siden jeg brukte snap chat til å sende dokumentasjon, og det blir som kjent borte 
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 28, 2025, 09:26:13 am
|
Det kan absoluut være interessant, for den 1600 "turn key" jeg fikk hentet er akkurat like turn key som ettermarkeds deler er "bolt on" Står den med eksos og ellers komplett? Jeg har jo 1300n fra 67n stående hvis du vil låne den for å kjøre de siste ukene før vinteren
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 26, 2025, 14:31:46 pm
|
I jakten på å få bilen på veien igjen fikk vi tatt ut motor, og satt den litt i skammekroken til jeg er mentalt klar for videre demontering. [attachment=1] Den gamle og trofaste 1200 motor ble satt inn igjen og startet opp. Litt start vanskeligheter må man vel regne med, men at den skulle være så vanskelig hadde jeg ikke trodd. Jeg har gått over denne når jeg har hatt tid og lyst, og har sett at den nok fortjener et nytt sylindersett hvis den skal leve videre. Men det fikk den ikke, så jeg har honet sylindrene på den igjen, og her skulle jeg nok også ha skiftet stemplringer... Men nei da, det fikk den heller ikke  Så når oppstarten var gjort, og tenningen vridd mer enn jeg tenkte den skulle, var det bare og hoppe inn i bilen og teste maskineriet  og jammen tror jeg den enten har veldig gal tenning, eller er rett og slett brukt opp nå. Her var det lite fart å finne, men så kan det jo også bare være som Theodor kommenterte fra passasjersetet at den jo har 1/3 av effekten til 1904 motoren  Uansett sto den litt på tomgang og her dukket den famøse og snart verdenskjente "tønsberg-raklingen" opp i denne motoren også. https://www.youtube.com/embed/CPPmx5BAsk4Er det forresten noen som kan forklare hvordan man få inn video og ikke bare link her? Så en arbeidsdag og en samtale på et biltreff senere har jeg fått lånt meg en standard 1600 motor å kjøre litt med. Den skal bare hentes først. Så planen fremover i garasjen er å få demontert motor og inspisert for feil (krysser fingre for at det bare er den ene ventilen som har vært veldig kjær i den ene ventilstyringen), få sendt denne til rep og ellers demontert hele motoren for å kontrollere at alt fortsatt er bra. Og så har jeg veldig lyst å finne en 1600 motor, mulig bare short block, som kan lages en hyggelig utfordrings motor av, og som kanskje også kan bli motor til fremtidig bil til enten Theodor eller meg selv. (noen som har en kort beach buggy stående til kompis pris?)
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look
|
på: august 20, 2025, 13:42:07 pm
|
kanskje vi må litt radiostyrt morro i "lavbudsjet men kul" kategori i løpet av kveldene på SCC neste år?  Da har jeg en grunn til å se om jeg kan få liv i minimum 1 av de seks-syv stykker jeg har liggende på lure steder.
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :)
|
på: august 20, 2025, 13:10:00 pm
|
Ikke for å være et haleheng her (fantastisk ord jeg oppdaget akkurat nå) men jeg er for så vidt enig. Utfordringen er jo at Gasburner er så sykt kule på rett bil med rett stuk, at det er vanskelig, selv med strøkne cookie cutters, å gjøre det bedre..  Det finnes jo bevis på at din bil klør begge deler, men er ikke cookie cutters felgene en del lettere i vekt?
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 18, 2025, 22:46:09 pm
|
Sakte fremgang er også fremgang i dag ble det litt alternativ prioritering i forhold til garasjen, så motor er fortsatt ikke ute og demontert. Ganske ulik meg i den situasjonen her faktisk, men men.. Så det ser sådan her ut nå, og kanskje i morgen? Hvem vet. Jeg er litt nysgjerrig på om det er den brukte ventilen som har klint seg i styringen eller hva der har skjedd.
[attachment=1]
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: august 18, 2025, 15:51:31 pm
|
Et eldre Rhino feste i urethan fremme, midtre støtte med urethan klosser mot rammegaflene, harde gummi feste bak til bus (211 nummer ) da jeg ikke fikk tak i urethan, og så en ny krybbe i så dårlig utførelse at jeg valgte å forsterke den med prima sveise kunnskaper (og matt sort lakk så det ikke ser så halv gærent ut nå ) Jeg merker fortsatt litt tendens til at den vil ned, og ser at 60 fot tiden kan bli lavere hvis jeg slutter å senke bilen så mye bak når jeg launcher  men det ser kult ut da. Der står materialer klar i garasjen til å lage et type "Berg Traction bar", men eksospotten står dessverre i veien. Så der må der tenkes litt. Første prioritet nå er å få motoren ut og få satt i en ventilstyring som blir sittende.
|
|
|
|