Vis innlegg
|
|
Sider: [1] 2 3 ... 138
|
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 28, 2025, 13:42:32 pm
|
Jeg hadde vanlige låse brikker på ventilene i de CB044 topper jeg brukte på min 2109 motor. Men det er vel efterhånden også litt vel mange år siden 
|
|
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 17:02:07 pm
|
|
Paruzzi har ok pris på sett av 4 rustfrie ventiler hvis du ikke har noe annet i sikte. Ellers prisen på AA Performance sine ventiler fine også, men det koster jo da frakt i tillegg. Og der lønner det seg å handle sammen.
|
|
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: oktober 27, 2025, 15:18:59 pm
|
Lenge siden oppdatering her, men her er forholdsvis lite å melde.. Toppene er levert og ute av øye, sinn og landet. Det fine med det er at jeg har droppet å forvente en rask rep løsning og hellere gå for at det tar den tiden det tar, og jeg får ikke tak i de før de er ferdige og transport er ordnet eller jeg er en tur i hjemlandet. Dette var vel egentlig en løsning min lillebror tvang meg ut i  (da er det ikke helt min beslutning alene) Bilen har fått "ny" vindusheis i førerdøren, men siden den er brukt må den ut igjen og renses for å bli smurt opp igjen tror jeg. Den går fint helt til den er små 5 centimeter fra toppen, og da blir den ganske tung. Jeg har forsøkt å justere ruten men det blir ikke veldig bra. Ellers står bilen veldig stille i garasjen og intet nytt ellers der.
|
|
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 15:12:35 pm
|
Ok, da har jeg nok lest litt fort. Jeg trodde du hadde et sett standard dobbelt port med 35,5x32 ventiler  De 044 toppene er det 40x35,5?
|
|
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 14:48:29 pm
|
Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig
Famous last words  Been there done that  Men du kommer langt med 1600 kubikk, 35,5x32mm ventiler med enkle stivere fjærer, 8,5-9 i komp, en hyggelig åpning av eksosportene, w110 kam og standard vipper, to doble gassere og en god eksos. Her har du (alt etter hva og hvor mye du gjør med toppene og eksos) et sted mellom 70 og 100 hester på svinghjulet.
|
|
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 11:33:22 am
|
Hvis jeg ikke husker helt feil her er den amerikanske EFI toppene vel med mindre ventiler enn tilsvarende europa dobbeltport topper? Men dilemmaet du står i har vi vel alle vært i opp til fler ganger  Som fler vet har jeg ofte gått litt andre veier enn det som er vanlig "anerkjent" med tanke på motorbygge størrelser. Mest fordi jeg synes det er morsomt med en noe annet, OG fordi jeg har satt det vanlige sammen et par ganger før. Man kan tenke og drømme seg langt bort når man står der du gjør nå, men det beste er å lage noe ferdig først. Så min anbeflaing er vel å se hva du har liggende og ta utgangspunkt i det. har du en 85,5mm sylindersats ville jeg gått for å bygge ut fra den. Skal du lage en old school 1700 motor, er det jo en slip in 1680 sats som gjelder, og den trenger ingen maskinering. Hvis du begynner bygget med et enkelt utgangspunkt som med et sett lett portet standard dobbelt port topper, har du et bra oppgraderings triks i ermet når 044 toppene er samlet ferdig. Og du kan bruke god tid på å nerde deg inn i al viten og tidsfordriv med å skulle pynte på de for å få de optimale for den motor du allerede har bygget. Men beste anbefaling jeg kan komme med er å bygge ferdig ut fra det du har handlet inn og så bilen ferdig og på veien ( og ikke minst på SCC) Der fra er veien lagt og du vet hva du vil ha videre og trenger å jobbe med til neste vinter. Men hva har du liggende klar nå av sylindersats? Hvis du har en original sats og går opp til 1641, får du en litt stor moped ekstra i motoren.. :p feks..
|
|
|
|
|
9
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: oktober 20, 2025, 12:08:28 pm
|
Vi får planlegge litt før vi bestiller depotplasser når de kommer, hadde vært gøy å fått ved siden av hverandre?
Der er plass til enda fler telter og enda lengre langbord med hyggelige folk hos oss! 
|
|
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: september 30, 2025, 06:38:30 am
|
Jeg har en kollega som jeg mener fortalte han brukte noe sånn type skum-pølse-maskering når han flekk lakkerer ved feks kryprust etter steinsprut på panser og tak. når han da har sprøytet på første gang, ruller han den litt utover og legger et lag til osv. Jeg kan spørre han etterpå om det stemmer eller om jeg husker helt feil 
|
|
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 67 1500 Zenith
|
på: september 24, 2025, 12:20:21 pm
|
 Ja, er jo en artig modell dette selv om de eldre bilene jo er finere. Det er jo fortsatt 67ere som blir lagt ut på Finn stadig vekk ser jeg  plass til flere i ‘67 gruppa  Da var det bare denne berømte plassen i garasjen, men kikkerten er fremme og vi er så smått på jakt etter bil til Theodor 
|
|
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: september 24, 2025, 12:18:22 pm
|
Det er to gode mulighetegr. Det jeg ser på den brukte ventilen jeg fik tak i er at stammen har samme tykkelse hele veien ned til hodet. Hvor de andre fra AA Performance blir litt tynnere mellom ventilstyringen og ventil hodet. Mulig det i kombinasjon med avleiringer på stammen er årsaken. Og igjen er ikke opplasting av video man kan se direkte her min sterke side, så her er det link https://youtube.com/shorts/E7gRtBJht_E?si=vlrmDLpMZNILvlMJNoe annet interessant er at det virker som om selve styringen bare er slitt der den har beveget seg (hvilket jo gir mening, for den står dønn fast hvis jeg forsøker å dra den opp. Hvilket igjen forsterker mistanken om at det er ventilen som har satt seg i styringen eller?
|
|
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: september 23, 2025, 14:55:13 pm
|
|
Veldig liten oppdatering å spore her fra, og det samme med fremgang i garasjen. Men toppene er demontert fra motoren og ventiler er tatt ut for inspeskjon av alt. Det kan se ut som om det har vært litt trangt da der en del sot på innsiden av ventilene, så det må undersøkes når jeg kommer så langt i montering av det hele igjen.
Men det er ingen tvil om at ventilstyringen har løsnet, og her satt ventilen ordentlig godt fast i styringen. Jeg har ikke noe erfaring med løse ventilstyringer fra før, men det hadde jo vært interessant med noen teorier så man ikke står i samme situasjon senere. Ventilstyringen ble skiftet i fjor etter den gamle ventilen ble bøyd, og der ble anskaffet en "ny" men brukt ventil som skulle være strøken. Ut fra hva jeg kunne måle var den rett og fin. Men jeg lurer jo litt på det at den satt så bra fast som den gjorde?
|
|
|
|
|
20
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Elektrisk hengerkontak
|
på: september 19, 2025, 08:47:27 am
|
Jeg har sett et par monteringer hvor ledningsnettet er lagt langs fangerjern og bak selve fangeren til kroken. Da slipper du å stripse det til eksospotten 
|
|
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er
|
på: september 01, 2025, 08:15:09 am
|
Helt enig  jeg skal få leveret den andre først (hvis ikke den er hyggelig å få kjøpt) før jeg har plass til en motor mer i garasjen :p
|
|
|
|
|