Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3
|
2
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet?
|
på: januar 21, 2011, 15:22:50 pm
|
Den er grei. Da blir det nok litt måling på meg neste gang, og grovrengjøring. Kjenner motivasjonen smått kommer tilbake til meg nå etter lang tids dvale.
Når det gjelder innsveising av den nye plata, skal man bare sveise der fabrikksveisene satt, eller skal det sveises på andre plasser? Jeg tenker på hvor helsveisene skal sitte og hvor punktene skal sitte. Mener å ha sett et illustrasjonsbilde et eller annet sted på nettet, men husker ikke helt hvor.
|
|
|
3
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet?
|
på: januar 21, 2011, 14:35:26 pm
|
Ok, da får jeg ta en tur på Volvo å spør. De ekstra hulla ved napoleonshatten, sveiste du dem igjen, eller er det bare å la dem være?
Jeg fjernet forresten et lite stykke i fronten av rammehodet mellom inspeksjonsluka og bunnplata pga. rust. Skulle fått sveist inn et nytt stykke før jeg fjerner bunnplata. Er det bare å bruke helt vanlig "svart stål" i samme godstykkelse? Eller er godset av en eller annen legering som må tas hensyn til ved utskifting?
Mvh
|
|
|
4
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet?
|
på: januar 21, 2011, 02:01:49 am
|
Ok, tror kanskje jeg kryssmåler med begge metodene, så får vi se.
Den sveisegrunninga du snakker om, det er den som de har på gasolin.no? Den som heter "weld through spray". I allfall den jeg kjøpte.
Måtte du gjøre mye tilpassning av den nye bunnplata? Eller er det perfect fit?
|
|
|
6
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet?
|
på: januar 21, 2011, 01:40:18 am
|
Tror nok ikke jeg blir å hive bilen helt enda i allefall.  Jeg blir ikke å gjøre dette selv, mine sveisekunnskaper er ikke så gode enda. Jeg skal få hjelp av sveiseren vi har på jobb som jeg tror er mer enn kompetent nok. Men jeg kommer nok til å ta konrollmål både før og etter jobben er gjort, bare for å være på den sikre siden. Jeg skal også være med å hjelpe når han skal sveise for meg, så da får jeg det slik jeg vil. Så fort den gamle platen er av skal jeg få fjernet alt som måtte være av rust på innsiden. Målet er at når flyndra er ferdig så skal det ikke være fnugg av rust igjen på den. Så det holder å kryssmåle sånn som du viser? Trodde målene måtte være lengre, siden eventuelle skjevheter/vridninger vil gi små utslag. Har du forresten prøvd den sveisegrunninga du kjøpte? Jeg har kjøpt den samme, men har ikke prøvd den ut enda. Tenkte å bruke den i skjøtene på den nye plata. Mvh
|
|
|
7
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet?
|
på: januar 20, 2011, 19:15:06 pm
|
Det siste innlegget ditt stemmer bedre.  Grunnen til at jeg spør om dette er på bakgrunn av en tidligere diskusjon hvor det ble sagt at bare det å skifte denne platen innebærte mye kryssmåling etc. fordi man var redd at varmen fra sveisingen kunne vri/slå rammehodet. Personlig trodde jeg at så lenge man har en kyndig sveiser tilgjengelig, og at man gjør en god del punktsveis først, for så helsveise puljevis i "crisscross", og at man bruker god tid (lar det kjøle seg ned for hver sveis) ville være godt nok. Men jeg er ikke noe ekspert på området så derfor spør jeg dere. Men hvis jeg skal kryssmåle så er jeg veldig taknemmelig om noen som kan det forklarer hvordan jeg gjør det. Villig til å lære.
|
|
|
10
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Sveis og påbygg på Sola?
|
på: januar 20, 2011, 13:50:16 pm
|
Jeg var kanskje litt rask der ja.  Jo, interessert i å høre fra de som eventuelt har brukt dem ja. Tror grunnen til at jeg er litt utålmodig er at prosjektet mitt har blitt stående en stund, og nå prøver jeg å komme i gang igjen. For at jeg skal komme meg videre er jeg nødt til å finne ut hva jeg kan gjør med det forbaska rammehodet. Har dårlig samvittighet for at prosjektet har blitt stående å støve vekk en stund.
|
|
|
13
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / skifte bunnplate på rammehodet?
|
på: januar 20, 2011, 03:53:37 am
|
Ok, jeg vet dette har blitt tatt opp før, og at det ble ganske het diskusjon ut av det. Men jeg har tenkt å få skiftet denne av autorisert personell bare så det er sagt med en gang. Nå har jeg googlet opp og ned i mente for å finne ut hvordan jeg bør gå frem, men vanskelig å finne en korrekt fremgangsmetode. Rett meg om jeg tar feil, men som jeg har forstått til nå er at det bør foretas noen kontrollmål før den originale platen fjernes. Hvordan bør jeg gå frem(altså hvordan måler jeg)? Går det greit om jeg fjerner platen selv, for så å fjerne eventuell rust på innsiden og dermed gjøre den klar for sveising. Slik sparer jeg meg for noen kroner vil jeg tro. Når jeg leverer fra meg flyndra til verkstedet, er det godt nok at de får måla jeg har gjort, nedskrevet for å kunne kontrollmåle når jobben er gjort? Eller er det godt nok at jeg fjerner den gamle platen uten å ta mål, for så å overlevere jobben til en kyndig sveiser ala flysveiser som er vant til å sveise med ypperste nøyaktighet, innenfor fine toleranser, og dermed godt nok? Jeg håper jo at måling/klargjøring for sveis er noe jeg kan utføre selv, siden budsjettet er så som så. Men vil jo selvfølgelig få gjort dette på en best mulig måte selv om dette er et lavbudsjett prosjekt. Og ja jeg kjenner en flysveiser for de som ikke helt kobler lavbudsjett og flysveiser.  Dette gjelder forresten en 69 mod. T1 1300. Taknemmelig for konstruktive tilbakemeldinger Mvh
|
|
|
18
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kjøleblekk til T4 ønskes kjøpt
|
på: mai 14, 2009, 13:38:39 pm
|
Har ikke fått sjekket denne de siste dagene, beklager. Tmatre: hvis du skal kvitte deg med den, så tar jeg gjerne imot  Det med dynamofoten er jeg klar over, og har faktisk tenkt å gjøre som Mr. Raby`s sør afrikanske kompis.  BT: Er ikke sikker på om 1700 passer overens, men kanskje noen andre kan belyse dette? Purity: Takker for tipset, men har litt lyst til å lage det selv. Tar det som terapi. 
|
|
|
21
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / T4 spm. Hvor høyt er åndetårnet?
|
på: april 23, 2009, 00:38:15 am
|
Hei. Holder på med et T4 prosjekt, og så har det seg slik at min er en CU blokk. Altså en 1980 mod. 2 liter. Problemet med denne er at åndetårnet på disse er lukket, slik at det ikke lar seg gjøre å montere dynamofot der. Jeg var litt fersk i gamet og litt for ivrig når jeg gikk til innkjøp av denne, så jeg var ikke klar over dette på tidsounktet jeg kjøpte den. Men jeg vil allikevel prøve å få det til å fungere. Så tanken min var å snakke med maskinverkstedet på jobb for å få freset av toppen på åndetårnet. Men for å gjøre det må jeg vite hvor høyt åndetårnet er på de tidligere modellene med åpen løsning.  Er det noen som vet dette? Oppgi gjerne mål fra et fast punkt på blokka.
|
|
|
22
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Anbefalte bøker?
|
på: april 23, 2009, 00:09:56 am
|
Ville jo forst å fremst handla inn "haynes workshop manual". Hvis du tenker på å restaurere så er "haynes VW beetle and transporter restoration manual" nyttig. For motor restaurering er "how to rebuild your VW air cooled engine-Tom Wilson" grei å ha. Har også forstått det som at "bentley" sine manualer skal være bra, men disse er ikke jeg kjent med. Nå har du litt du kan kjøpe inn  Mvh
|
|
|
26
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Påkjørsel uten lapp i ruta!
|
på: april 09, 2009, 18:19:14 pm
|
Jeg blir så forbanna på slike mennesker!  Det samme har skjedd meg. Kjøpte meg ny (Brukt) bil i fjor sommer, bilen er en 2005 Subaru forester. Det gikk bare 4 mnd. det, så var det en idiot som rygga borti og skrapte opp bakfangeren på høyre side bak. Var det noen lapp på frontruta? NEI!! Dette koster meg kanskje 6000 kroner å få fiksa, siden forsikring ikke dekker hærverk! Hadde jeg fått tak i denne personen så spørs det om ikke han hadde fått et vondt kne, eller to... Skjønner hvordan du føler det for å si det sånn.
|
|
|
27
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tri mil eksospotte på 1680??
|
på: mars 27, 2009, 02:22:14 am
|
Noterer de anlegga ned bak øret. :-) Sant det at jeg må passe på litt hva jeg bruker pengene på, men grunnen til at jeg kunne tenkt meg et tri-mil anlegg er at jeg har lyst til å få det seendes litt originalt ut. Ikke så avslørende som å kjøre med en fatboy hengende ut av bakenden. Ikke misforstå, synes det og ser fett ut, men ikke helt det jeg vil ha.  Mvh
|
|
|
28
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tri mil eksospotte på 1680??
|
på: mars 26, 2009, 14:13:30 pm
|
Hei. Jeg har også lyst til å bruke anlegg av denne typen, men jeg skal ha en T4 2.0 liter baki der. Lar dette seg gjør ved hjelp av litt modding, og vil dette anlegget fungere sammen med en slik motor(underdimensjonert?).
Beklager om jeg kaprer tråden, men har lurt på dette en stund, og så at dere diskuterte nettopp dette systemet her.
Mvh
|
|
|
29
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spm. ang. linjeboring
|
på: mars 24, 2009, 19:59:27 pm
|
Takker så mye for konstruktive svar. Blokka mi er aluminium i allefall, så får håpe den er grei. Når jeg tenker meg om så går det an å måle om "lagerbanene" er ovale etter at lagerskålene er tatt ut for å få en pekepinn om de kan være ut av senter. Enige? Men forhåpentligvis er blokka bra, en ting mindre å tenke på.
Mvh
|
|
|
30
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spm. ang. linjeboring
|
på: mars 24, 2009, 12:16:16 pm
|
Ok, koster kanskje ikke så mye å få noen til å gjøre det. Men hadde fortsatt vært interessant om noen forklarer hvordan.  Med et innvendig mikrometer måler man vel bare diameteren og ikke om senteret er forskjøvet i forhold til hverandre? litt dårlig forklart kanskje.  PS: har forresten bestilt begge bøkene nå.  Mvh
|
|
|
|