april 29, 2024, 09:03:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 6
1  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1972 1300S - 1600 motor - bygget om til 1966 modell. på: november 06, 2011, 13:53:20 pm
Har en med en skokk lego som er litt interessert i innbytte + penger.. Men rart ingen andre er interessert i dette.. Er jo en litt av hvert bil, men ikke mange timene i verksted for å ha den klar.

Ligger mye penger i denne og 10.000 er ikke mer enn omtrent nye deler som er kjøpt inn...
2  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1972 1300S - 1600 motor - bygget om til 1966 modell. på: november 02, 2011, 12:32:33 pm
Lar denne stå til søndag til 10.000,- Om den ikke er solgt da trekkes den. Har fått tilbud om delvis innbytte i scooter, men trenger penger mer enn scooter for øyeblikket. Og slik det er nå tar den kun opp en garasjeplass jeg leier.

ta kontakt snarest. Er i Oslo i helga om noen vil komme å se.

Dag
3  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1972 1300S - 1600 motor - bygget om til 1966 modell. på: oktober 31, 2011, 20:07:10 pm
Ser ut som en fin bil til den prisen... Glad
skulle bare hatt pengene...eller broderens Lego-samling Blunker

Du får tipse bror din om den da, eller forsøke å kjøpe den av han for en billig penge og bruke som delbetaling... Blunker
4  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1972 1300S - 1600 motor - bygget om til 1966 modell. på: oktober 31, 2011, 19:36:02 pm
Siden ingen har kommet og jeg nå er virkelig på vippepunktet selges den fort og gæli for kr 10.000,- (ingen pruting). Men da må den hentes på henger fordi nå er det delveis demontert bakbremser på den. Nye deler følger med. Det var det eneste som var av 2'er feil på EU-godkjenning.. Jeg har bare rett og slett ikke tid...

Har noen ENORME mengder med LEGO kan jeg ta det som delbetaling, Spesielt om du har dødsstjerna...
...
(Har nemlig fått en gutt som særdeles interessert i LEGO...

Noen som er interessert?
Ring før jeg ombestemmer meg..

Dag
41329032
5  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1972 1300S - 1600 motor - bygget om til 1966 modell. på: august 15, 2011, 09:03:41 am
13.000,- om noen kommer før fredag..
6  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1972 1300S - 1600 motor - bygget om til 1966 modell. på: august 11, 2011, 13:20:17 pm
Bilde... Før den ble tatt av lykter, håndtak, etc, for pussing og evt lakkering.





Nye bremser:




Ræva på'n...

7  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: #39 - Bremsesko, nye på: august 10, 2011, 20:33:36 pm



Hva vil du ha for 2 bremsesylindere og sett med bremsesko og vil de passe en 1972 1300S?

8  Bruktbørsen / Biler selges / 1972 1300S - 1600 motor - bygget om til 1966 modell. på: august 08, 2011, 21:12:01 pm
Har ei boble jeg rett og slett ikke får tid til å gjøre meg ferdig med. Selv om det nå kun gjenstår minimalt...

Er med et tungt men slitent hjerte jeg skjønner jeg ikke klarer å få gjort denne ferdig og vil da heller la den gå til noen andre.

Bilen var på EU godkjenning i Mai, men med noen mangler:
Totalt var det 2 stk 1er feil:
- Vinduspusserne funket ikke - sannsynligvis bare en sikring fordi de funket sist
- Parkeringslys - Står "feil antall: venstre side" - vet ikke hva han mener med det.

Totalt var det 5 stk 2er feil:
- Bremsepedal for stor vandring: Sannsynligvis pga punktene under.
- Bremserør svekket pga rustangrep: venstre del bak. Her må det byttes bremserør
- Bremsesystem - svetter: venstre del bak. Her må det byttes bremsesylinder
- Nærlys: feil innstilling: venstre side (Han mente at enten så er pæren satt feil i eller så kan det være feil pære eller justering)
- Baklys: for stor lysstyrke: Høyre side (Han mente at enten så er pæren satt feil i eller så kan det være feil pære eller justering)

Avgass: 0,02 - Uten at jeg vet så virket jo det ålreit. Nesten elbil


1600 motoren går som ei klokke. Starter enkelt og fin på tomgangen. Lekker litt olje, men det gjør de fleste.
Har tatt alt av rust som jeg har kommet over. Hatt bilen så og si fra hverandre, utenom å løfte av karosseri. Sveiset og pusset rust der det var. Har så lakkert med rustbinder/grunning inne i bilens gulv og så er bilen lakkert. Den er ikke meget pent lakkert, men tanken var å matte den ned med våtslipepapir så da var jeg ikke så nøye.

Har byttet bremser foran og senkespindler. I tillegg er den "bygd om" til en 66/67 modell, med liggende lykter foran og mindre lykter bak. US fangere med fin patina. Står mp3-/radiospiller og et par høyttalere + 2 6x9 og en forsterker som ikke er montert enda. Det er satt inn Cobra forsetter og svart skinninteriør bak. Trekt om 3/4 dør/sidedeksler innvendig i svart skai og lagt nytt gulv.

Har ikke noen nye bilder av bilen, men legger ved et eldre bilde:
http://s1187.photobucket.com/albums/z382/Dag_Mykland/?action=view&current=IMG_4938.jpg

Bilen er nå tatt av alt av håndtak og krom for å pusse ned/sparkle og lakke et par steder. Hadde tenkt rat look på bilen, men som sagt får jeg ikke tid. Om det er rat look man går for så er det snakk om et par dagers arbeid, om det er hellakkering så er det kanskje noe mer før den er fin og på veien...


Hadde en eldre post på "oppussing" av bilen, så der kan du se bilder av prosessen. Men ikke helt til i dag dessverre..
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26809.30.html

Pris... Ja hva er den verdt? Forhørt meg litt rundt og de fleste mener den er verdt et sted mellom 10-15.000 så da sier vi 15.000 og så har vi noe å prate om evt...


Send pm eller ring/sms på 41329032

Holder til i Oslo.

Dag


9  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lekkasje i venstre bremsetrommel - Må alt byttes? på: mai 13, 2011, 10:27:05 am
Drit i å kødd med flammer og hopprenn på bremsebelegg. Bytt de j*/ bånda de koster 300 kr og er en billig forsikring
mot at bremsebelegget løsner fra skoen og kan forårsake at hjulene låser seg i fart...
Hadde jeg gjort noe sånt på jobben hadde vi mest sannsynlig blitt nedlagt. Bremsebånd som er innsauset i bremsevæske/olje er ødelagt og skal kastes.
Tromlene er null stress å vaske med bremserens eller lignende.

Blunker

Flammer og hopprenn.. hehehe...

Er helt enig i slikt.

Er det disse jeg må kjøpe? http://www.unneberg-bil.no/product/1679

Og siden du sier at trommelen kan brukes, men er det ikke den som lekker da? Rikard sa bremsepumpa eller noen simringer i drivakselen, men ikke god nok greie på slikt til å finne ut hvilke deler det er snakk om. Får ringe Unneberg.

Men er dette en massiv jobb å bytte? Eller klarer jeg det med halvgod teknisk forståelse og stort pågangsmot?
10  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lekkasje i venstre bremsetrommel - Må alt byttes? på: mai 12, 2011, 19:23:22 pm
hvis det lekker fra trommelen, så betyr det at enten så lekker bremsepumpa di, eller så lekker simringen i drivakselen Blunker
Mest sannsynlig ikke noe i veien med trommelen Blunker

Aha.. Men er det noen mulighet for å finne ut av hva det er uten å ta til verksted?
Og om jeg må bytte det du sier. Hvilke deler trenger jeg da?

og.... må trommel demonteres og renses evt?
11  Forum / Teknisk, teori og praksis / Lekkasje i venstre bremsetrommel - Må alt byttes? på: mai 12, 2011, 19:18:45 pm
Var på Eu kontroll i dag og der var det en liten lekkasje i venstre bremsetrommel. Han mente jeg måtte bytte trommelen på venstre side (der lekkasjen var) og bremseband på begge sider.
Stemmer dette eller kan jeg f.eks. kjøpe en brukt bremsetrommel og rense banda?

Skulle jeg velge å kjøpe det nytt, er det da kun trommel:
Brake drum, rear, 8/67- kr. 435,- fra Unneberg?

og bremseband:
Back plate, rear, left, 8/67- kr. 525 fra Unneberg?

Eller må jeg ha noe mer eller helst mindre?

12  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lurer på hva bilen min er verdt. Skal selges. på: mai 12, 2011, 17:28:37 pm
Det var da godt å høre at dette ikke er store jobbene. Jeg har tenkte på å fikse det selv før salg, kanskje noen kan komme med en priside om dette er fikset da? Så om jeg får noen som vil kjøpe den før det så kan jeg trekke det i fra.

Noen som har noen ide?
13  Forum / Snikk-snakk / Lurer på hva bilen min er verdt. Skal selges. på: mai 12, 2011, 14:25:53 pm
Hei.

Jeg har en 1972 1300S med 1600 motor som går som ei klokke. Starter enkelt og fin på tomgangen. Lekker litt olje, men det gjør de fleste.
Har tatt alt av rust som jeg har kommet over. Hatt bilen så og si fra hverandre, utenom å løfte av karosseri og sveiset og pusset rust der det var. Har så lakkert med rustbinder/grunning inne i bilens gulv og så er bilen lakkert. Den er ikke meget pent lakkert, men tanken var å matte den ned med våtslipepapir så da var jeg ikke så nøye.

Har byttet bremser foran og senkespindler. I tillegg er den "bygd om" til en 66 modell, med liggende lykter foran og mindre lykter bak. US fangere med fin patina. Står mp3spiller og et par høyttalere + 2 6x9 og en forsterker som ikke er montert enda.

Hadde bilen på kontroll i dag og fikk da noen feil.

Totalt var det 2 stk 1er feil:
- Vinduspusserne funket ikke - sannsynligvis bare en sikring fordi de funket sist
- Parkeringslys - Står "feil antall: venstre side" - vet ikke hva han mener med det.

Totalt var det 5 stk 2er feil:
- Bremsepedal for stor vandring
- Bremserør svekket pga rustangrep: venstre del bak
- Bremsesystem - svetter: venstre del bak. Her mener han at jeg må bytte trommel. Jeg er faktisk littegran usikker på om det trengs, for jeg luftet bremsene nylig og da hoppet lufteslangen av og sprutet veldig, men jeg legger det inn som en kostnad som må gjøres.
- Nærlys: feil innstilling: venstre side (Han mente at enten så er pæren satt feil i eller så kan det være feil pære eller justering)
- Baklys: for stor lysstyrke: Høyre side (Han mente at enten så er pæren satt feil i eller så kan det være feil pære eller justering)

Avgass: 0,02 - Uten at jeg vet så virket jo det ålreit. Nesten elbil Glad

Så der utleverer jeg bobla mi for spott og spe.. og lurer på om noen kan gi en prisantydning på hva jeg kan forvente?
Vet at bilen er verdt det noen vil betale for den, men det klinger liksom så dårlig i en annonse...

Har ikke noen helt "freshe" bilder av bilen, men det skal selvfølgelig taes i en evt annonse.

Om noen ikke kan komme med en pris på bilen så kanskje noen kan hjelpe meg med å finne ut hva det vil koste å fikse dette (Ikke på verksted) Det er jo derfor man har boble - skruinga er jo halve morroa.

Her er et bilde fra da bilen ikke er helt "ferdig" - mangler blant annet speil.

14  Forum / Teknisk, teori og praksis / Eksosanlegg - lage selv? på: mars 24, 2011, 21:41:24 pm
Jeg lurer på å bytte ut de to røra som stikker ut bak med noe litt morsommere.

Har tilgang på alt mulig av verksted og blitt grei til å sveise. er det noe jeg må tenke på? Vil det, om jeg gjør noe feil, ha noe effekt på motoren?

Det jeg lurer på er hvor bør jeg koble til? Der de to røra kommer ut, hvor man bytter enderør? Eller bør jeg gå lenger inn?

15  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Baklykter - kun innmat og glass. på: februar 28, 2011, 21:27:32 pm
Hei. Har klart i restaureringen av bilen min å miste innmaten og glassene til bobla.

Trenger derfor noen glass og innmat til denne type lykt - PS: Bildet er av US version.


Send meg en pm om du har!
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: januar 04, 2011, 14:32:17 pm
Regner med det ja.. Glad

Gleder meg til å få kjerra ferdig nå. Fant ut at baklyktene har blitt borte etter at jeg har lakket de, så om noen har glass og innmat liggende til "elipse" lykter bak ca 65 model så kjøper jeg gjerne.
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dagfather - Ombygging av 72 mod til... tja... på: desember 13, 2010, 23:22:34 pm
Her har det gått stille fremover, men har nå fått bilen inn til Oslo og satser på å få den godkjent i løpet av vinteren...
til min forskrekkelse så stod det jammen en bil rett ved siden av garasjen jeg hadde leid.. En strøken 66 modell...
tror nok bobla mi ble litt misunnelig da, men den skal da bli fin den og.. Men ikke så fin, det tror jeg ikke den vil heller..

Her er bilen på plass..


Eneste som gjenstår er litt interiørjobbing og lufting av bremser... Må man justere vinklene på forhjulene når man bytter til senkespindler? Syns det virket som de hadde fått mer "toe in"...

Etter at bilen har stått i ca 1,5 år var det gledelig å endelig starte den igjen.. Og det gjorde den på 3. forsøket med nøkkelen. Ingen startgass eller noen hjelpemidler. Batteriet til og med har stått i 1,5 år.. Forbløffende...
18  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser. på: november 25, 2010, 23:33:42 pm
Men når jeg hadde de forrige bremseskiver og alt annet på plass så bremset den helt fint..
Skal få luftet de til helga og prøve en runde i parkeringshuset.. Håper jeg ikke tar med meg noen biler på testturen...

19  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser. på: november 25, 2010, 09:54:42 am
Ja jeg lurer jo litt på det jeg og..

er det lufting av bremsene som må til for å få bilen til å bremse "rett"?

Er det også noe verksted i Oslo som tar på seg lufting og justering og hva koster slikt evt?

20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser. på: november 23, 2010, 23:06:24 pm
Hvis et godkjent verksted tar PKK, så trenger du vel ikke vise bilen igjen hos BT?
Kan jo eventuelt ta PKK hos BT, og ordne alt der med en gang?  Blunker


Takk..

det å "ordne alt" hos biltilsynet i Oslo har jeg hørt mange historier om at kan bli en langtekkelig affære. Så jeg kan altså ta en PKK (er det EU godkjenning?) hos et annet selskap og så bare fremlegge papirer på dette?

Tror jeg kanskje skal ringe biltilsynet i morra og få svar.. hehe..
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser. på: november 23, 2010, 22:52:04 pm
Omtrent like ofte man lufter hunden...

Neida.. jeg har forstått det slik at om man bytter slanger, bremsedeler, eller noe ryker i forbindelse med bremsene må de luftes. Foruten det så skal det ikke være luft i anlegget..

Correct me if I'm wrong...
22  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser. på: november 23, 2010, 22:17:37 pm
Justere bremser er også greit. Juster bånda med justeringsskrue til de subber så vidt det er i trommelen på alle fire.
Når jeg har gjort det tar jeg meg en tur, og bremser mye, så de får slitt seg til litt.
Gjorde dette sist før PKK i august, og bremsene var godkjent  Blunker


takk for svar.. Når jeg tar av bakhjulet og justerer denne skruen, hører jeg da at den subber eller kjener jeg det når jeg drar til skruen?

Må jeg også vise bilen på NAF og få den eu godkjent før jeg viser bilen og får skilter på den igjen hos biltilsynet?
23  Forum / Problemløseren / Bobla drar litt mot venstre, lufting av bremser og EU/visning.... på: november 23, 2010, 21:20:57 pm
Har kanskje lagt inn denne posten på feil sted....

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,30746.0.html

takker for svar!
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser. på: november 23, 2010, 21:18:18 pm
Ser at i en annen post så skriver noen at bilen "må være tro til vognkortet"... ehh.. Bilens farge er endret..

Den er også senket noe, kun spindler foran, vil det være et problem?

Er det slik at jeg skal vise bilen til vegvesenet og det blir foretatt eugodkjenning der og da eller skal jeg eu godkjenne bilen først hos et eksternt firma (NAF f.eks.) og så vise den?

Takker for svar..
25  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bobla drar litt mot venstre og lufting av bremser. på: november 23, 2010, 19:42:48 pm
Mulig de to problemene jeg nå står ovenfor har en grei kombinasjon. Husker nemlig at når jeg kjørte bilen på lagring/oppussing for to år siden at bilen dro litt - ikke veldig - til venstre ved bremsing.
Det som ble gjort var å bytte bremseskiver og calipere, og så luftet jeg bremsene. Men det skal sies at det var første gang jeg luftet bremser noen gang. Er det sannsynligvis det? Bilen var helt fin før jeg byttet bremser.

Og så.. Hvordan lufter man bremser best og alene... Evt?
Har kjøpt et sånt kit på torshov med slange og nippel som jeg kan koble på.. Men hvordan bør jeg gå frem for å få best resultat?

Har ikke tilgang på bukk eller mekkeverksted så dette må skje i garasjen, i Oslo...

Evt. Hva koster det å få noen til å justere/lufte bremser for meg?

Så en sak til.. Bilen har jo ikke vært på veien på ca to år, men jeg har skiltene hos meg. trenger jeg da bare eu godkjenne bilen og så ta kontakt med biltilsynet eller må jeg vise til de?


takker for svar..
26  Forum / Snikk-snakk / Sv: Rimelig bilhenger leie til VW-folket på: november 17, 2010, 06:53:13 am
Er det noen som har en bilhenger å leie ut torsdag eller lørdag/søndag? Skulle hentet en bil i Telemark.
tilhengeren som er nevnt øverst på Eiksmarka, er langtidsleid...
27  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ledninger og startforsøk på: november 15, 2010, 22:45:33 pm
Om noen skulle lure så var det bare å koble sammen den røde og den røde/svarte, som gikk til tenningen.

Den brune ledningsstrømpa med brune og div i er ledninger til dørene. Så de gjør sikkert at det blir lys når jeg åpner døra. Men det får vi ta når vi får tid..

Startforsøket gikk også som en drøm!! tre kinninger og bilen fyrte opp! Etter nesten to år i deler og restitusjon så var den tydeligvis veldig klar for å bli litt varm i rumpa igjen.

deilig å høre lyden igjen!
28  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ledninger og startforsøk på: november 13, 2010, 21:32:51 pm
Ahh.. Bilen står i Notodden for tida, etter at starten er gjennomført så blir det oslo på bilen.

29  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ossen eksos anlegg bør jeg gå for? på: november 13, 2010, 18:08:04 pm
Jeg lurer også på å bygge selv, er det vrient? Finnes det tegninger for slikt på nett?

Har tilgang til det meste av verktøy og maskiner så det å bøye, sveise og dreie er ikke noe problem.
Lærer så lenge man har eksosanlegg... eh.. Jeg har forresten bare en std. 1600 motor..
tar gjerne imot tips på hva jeg kan gjøre med den også - på studentinntekt vel å merke.. Men det tar vi i en ny tråd eller på pm om dere vil.
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Ledninger og startforsøk på: november 13, 2010, 17:47:28 pm
Nå føler jeg at jeg har gjort nok med bobla til at den er klar for å startes for første gang på en stund.

Men vil bare være sikker på et par ting først, det er nemlig et par ledninger som ligger litt løst bak baksetet.

Dette er hva jeg ser er løst:
- På motsatt side av der batteriet står så kommer det ut en tykk (5 mm) rød ledning med kabelsko og plastbeskyttelse.
- Under varmerøret kommer det frem en kort Rød og hvit (litt usikker om den er rød og hvit eller rød og svart) Denne har en kabelskoklemme på seg.
- Fra boksen som sitter på førersiden hvor det kommer masse ledninger ut av... Der kommer det en lang svart beskyttelsesstrømpe med en brun, en brun og hvit og en gul og grønn (Litt usikker på den siste fargen) Den ene har en Kabelsko på seg, den brune og hvite har en kabelsko med skruefeste og den gule og grønne har en kabelsko.

Har lastet ned diagram for bilen men må innrømme at elektrikeren i meg forstod kleint lite av det diagrammet gitt... Hvertfall når jeg ikke kan trekke kabler selv.

Håper noen kan hjelpe meg.
Sider: [1] 2 3 ... 6
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!