april 26, 2024, 20:46:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4
61  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: august 20, 2012, 19:10:49 pm
Fant denne på en campingplass på Korsika i sommer:
62  Forum / Snikk-snakk / Sv: 3560km med Beach Buggy i sommer. på: august 20, 2012, 07:56:13 am
Jeg tror togbilletten for oss (to voksene) endte på rundt 9000,- tur/retur. Da valgte vi sovekupè som også koster litt ekstra, men var absoultt verd prisen. Prisene varierer veldig i forhold til høy- og lavsesong.
www.autozug.de
63  Forum / Snikk-snakk / 3560km med Beach Buggy i sommer. på: august 19, 2012, 19:35:56 pm
I dag kom vi hjem bilferie på Korsika og i Italia. Vi pakket campingutstyr og baggasje i buggyen for fire uker siden og satte avgårde sørover. Etter nesten to måneder med regnvær, så var det forbausende nok oppholsvær og sol den dagen vi dro innover til Oslo for å ta ferge til Tyskland. Deretter hadde vi strålende vær i fire uker - uavbrutt! :-D

Da vi startet opp bilen om morgenen for avreise hjemmefra oppførte den seg svært lunefullt. Det var lite krefter og mye ettertenning og skitt og lort. Vi hadde beregnet relativt god tid inn til Oslo, men ikke såååå god. Vi humpet oss til et verksted, men 46år gamle forgassermotorer er visst ikke noe som en moderne mekaniker har noe greie på. Det er jo ikke noe sted å koble til datamaskinen som skal fortelle mekanikeren hva som er galt. Det ble konstatert at det nok var drivstofftilførselen, så bensinfilter ble byttet. Bilen gikk litt sjuskete frem til vi skulle kjøre opp Lierbakken.  Etterhvert som vi krøyp oss oppover, så gikk bilen bedre og bedre, og mot toppen av bakken hadde vi fullt trøkk fra motoren igjen. Siden denne bilen har bensintanken foran og motoren bak, så forsterket dette mistankene om slapp bensintilførsel.
Vi kom oss med fergen over til Kiel, men da vi kjørte i land i Tyskland, så begynte bilen å tulle igjen. Vi skulle rekke et tog (Autozug) i Hamburg, og hadde stort sett ikke mere tid enn vi måtte ha. Vi gjorde et stopp hos Custom Speed Parts underveis, og fikk byttet bensinpumpe på bilen. Startet opp og alt virket tilsynelatende i orden. Men, etter kun noen få hundre meter, så begynte bilen å tøyse igjen. I tillegg til dette, så var det masse vegarbeid, omkjøringer, stengte veier, og  totalt trafikkanarki i Hamburg. Vi rakk altså ikke toget.
Men, det var jammen ikke værre enn at vi fikk lov til å være med neste tog, som gikk noen timer senere. Riktignok ikke til samme destinasjon som vi opprinnelig skulle, men ihvertfall til Norditalia (Verona). Vi kom oss til Italia, og bilen gikk fint.... en kort stund.
Så begynte tullet igjen.:twisted:
Men, det var ikke værre enn at da jeg stod der og prøvde å få motoren til å gå jevnt, så kom det en kar bort til meg og lurte på om jeg trengte en mekaniker. Han visste om et verksted rett rundt hjørnet, og ba meg følge etter ham dit. Som sagt så gjort. Her fant vi et lite verksted, med utendørs løftebukk og gode greier. Vi ble møtt av en hyggelig mekaniker (som jeg tror heter Super Mario) som ikke snakket annet enn italiensk. Jeg snakker derimot  ikke italiensk. Nåja, det spilte ikke noen rolle. Etter litt lytting og enkel feilsøking ble konklusjonen at coilen var svikefull, og Mario hadde en brukt en liggende, så denne ble montert. Etter dette gikk bilen fint de neste 3400km av turen. Dvs, den gikk helt suverent på landevei, men er ikke særlig glad i småkjøring og kø. Dette skyldes nok litt dårlig justere forgassere i kombinasjon med noe lav tomgang.
Nok om det. Vi kom oss på tur, og fikk kjørt rundt hele Korsika, og deler av Norditalia.
Vi kan konkludere med at beach buggy er er like god turbil som noe annet. Og akkurat på veiene på Korsika, så tror jeg faktisk at man skal lete lenge for å finne noe som byr på mer kjøreglede enn akkurat denne bilen. :mrgreen:

Korsika er en ikke alt for stor øy. Det er mye bratte fjell, og en hakkete kyst. Dette medfører at det er uendelig mange svinger på veiene. Det blir derfor ikke de helt store hastighetene man kjører i, og dermed tar det noe tid å komme seg rundt. Veiene egner seg nok ikke for veldig store biler. Det er nok en grunn til at de aller fleste kjører småbiler der nede.
Før avreise hadde vi lest (og blitt fortalt) at det var østkysten av øya som var verd å besøke som turist. Vestsiden var etter sigende bare øde.
Jeg kunne vel ikke være mer uenig!
Vi startet med å kjøre fra Bastia, og rett vestover til vi traff kysten igjen. Derfra kjørte vi sørover, og tok endel avstikkere oppover i fjellet for å se på landsbyene der. Hele vestkysten (og fjellene her) er fantastisk! Det er mange små, men usedvanlig koslige byer (eller tettsteder). Menneskene her er svært hyggelige, så man føler at de gjerne strekker seg litt ekstra for at man skal trives og ha det bra. På toppen av dette, så har vestkysten vesentlig klarere vann i sjøen. Noe som gjør det mer attraktivt å bade. Og, så opplever man selvsagt her solnedgangene, hvor sola går rød og stor ned i havet på horisonten.
Solnedgangene av slik karakter mangler man naturlig nok på østkysten. Men, der er også sjøen mere grumsete. Stedene bærer preg av 'industri-turisme', og jeg føler også at folkene har en annen mentalitet og ikke er på langt nær så gjestfrie og hyggelige som vi opplevde på vestkysten.
Men, for all del, det er mange flotte steder langs østsiden av øya. Og det er plenty med trivlige folk der også. Det er bare det at vestsiden er enda et hakk bedre. :wink:

Felles for hele Korsika er at trafikkulturen er litt avvikende fra hva vi er vant med her i Norge. Det bør kanskje nevnes at også italienerene forferdes over korsikansk trafikkultur. Jeg har jo vært endel rundt i verden, og det eneste stedet jeg har opplevd tilsvarende var i vestafrika. Jeg vil være overrasket hvis ikke Korsika har en relativt stygg ulykkesstatistikk. Heldigvis slapp vi å bli del av denne.

Så, litt bilder fra turen:





































64  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Feiltenning / smelling på 1200 fra 1957 på: august 15, 2012, 14:54:26 pm
Dette høres nesten litt ut som den "kommer og går"-feilen som jeg hadde på bilen min. Det viste seg å være coilen som var dårlig. Innimellom gikk motoren helt fint, og kunne gjøre det i lange tider. Og så kunne den plutselig genynne å gå dårlig, med lite krefter og masse ettertenning og smelling.
65  Forum / Problemløseren / Sv: Motor mister kraft og fusker når den blir varm? på: juli 30, 2012, 20:45:26 pm
Takk for tips om varmere plugger :-)
Feilen ligger nok i forgasserene ja. Det er to Solex 40/44, som etter hva jeg hører ikke akkurat er topp kvalitet. De svetter litt rundt spjeldakslingene og har sikkert noen utette pakninger. I tillegg, så er de nok heller ikke optimalt justert. Pluggene er svarte, så det tyder vel på litt for feit blanding?
Som en felt-løsning kan jeg kanskje gjøre noe med pluggene hvis det blir for galt, så får heller jeg ta hånd om forgasserene når det passer seg litt senere.
66  Forum / Problemløseren / Sv: Motor mister kraft og fusker når den blir varm? på: juli 30, 2012, 18:03:07 pm
Jeg opplevde under kjøring at bilen oppførte seg skikkelig dårlig helt fra oppstart (kald). Siden det var mye luft i bensinfilteret, så regnet jeg ned at det var bensintilførselen som var problemet, slik som nevt litt lengre oppe i tråden her. Når jeg så kjørte opp en lang bakke, så begynte bilen å oppføre seg fint. Etter denne bakken var den helt som den skulle. I tillegg så var lufta i filteret borte.
Etter noe kjøring (neste dag) så begynte den å tulle igjen. Jeg fikk tak i ny bensinpumpe, og byttet denne. dette hjalp heller lite.... Videre, så begynte etterhvert bilen å gå fint igjen.
Nok en dag, og så begynte den å tulle likke galt. Litt mer feilsøking ble gjort, og coilen ble byttet. Etter dette har bilen gått fint med unntak av at den surner når den går lenge på tomgang (typisk kø, og av og på ferger etc). Når den så får blåst ut av seg litt, så går den fint igjen. :-)
67  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Meget hel og pen buss tilslags for 40 000,-kr på: juli 18, 2012, 18:56:54 pm
Da har jeg sett bilen om må desverre meddele at jeg trekker meg.  Veldig synd, for dette kunne virkelig ha vært en bil med potensiale hvis den hadde vært lagret tørrere.
Takk til Alf for hyggelig VW-prat! :-)
68  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Meget hel og pen buss tilslags for 40 000,-kr på: juli 17, 2012, 22:00:36 pm
Skal se om jeg kan rekke å ta en tur rett etter jobb i morgen i så fall. Tar kontakt på forhånd.
Hvordan ser den ut under, og i bærende konstruksjon?
69  Forum / Problemløseren / Sv: Motor mister kraft og fusker når den blir varm? på: juli 16, 2012, 17:38:13 pm
Nye pluggledninger og tennplugger er bestilt. Skal også kjøpe en elektrisk bensinpumpe etter råd herifra.
Er det noen som har en formening om hvorvidt denne pumpa fra Biltema er grei nok?
 (Maks. kap. 70 l/h. Maks. trykk 0,27–0,40 bar.)


http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/Elektrisk-drivstoffpumpe-523227/

70  Forum / Problemløseren / Motor mister kraft og fusker når den blir varm? på: juli 16, 2012, 07:52:40 am
Jeg fikk verifisert tenningstidspunkt til å være sånn tålig greit i går. Bilen gikk forøvrig veldig fint på landevei, men da jeg tok en tur oppover en svingete grusvei med mye stigning (altså høyere belastning, mange akselerasjoner, og lavere hastighet), så begynte den å tulle endel etterpå. Det gir seg utslag i lite krefter, endel ettertenning, og generellt nøling i motoren.  Etter noe kjøring på landevei i gjevn hastighet, så ser det ut til å bedre seg igjen. Siden jeg ikke klarer å finne noe annet galt nå, så begynner jeg å helle til å tro at det kan være pluggledningene og pluggene som ikke er helt gode.

Er jeg på rett spor mon tro?? Hæ
71  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Meget hel og pen buss tilslags for 40 000,-kr på: juli 15, 2012, 22:55:00 pm
Lar den stå til over helga.

Nå er jeg på nett igjen, og anser helga som snart over. Stoler på magefølelsen (selv om den ofte har lurt meg), og sier 45.000,-
72  Forum / Problemløseren / Sv: Bolter som sitter noe inn i h..... på: juli 14, 2012, 09:08:16 am
Min erfaring med slike senterbolter (jeg regner med at det er mutteren som holder stikkakslingen det er snakk om) er at de løsner med riktig verktøy.
Jeg har selv stått i dagevis og hoppa på 1/2" latmannsarm med pipe, uten annet resultat enn at latmannsarmen brakk. Så gikk jeg til innkjøp av 3/4" arm med pipe, og brukte 1,5m rør som forlenger av denne. Da har selv de mest bastante muttre måtte gi tapt.
Dynk det skikkelig med en penetrerende rustløser først.
73  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Meget hel og pen buss tilslags for 40 000,-kr på: juli 13, 2012, 16:54:58 pm
Slenger inn et innlegg for å bekrefte mitt bud på 40.000,-
74  Forum / Problemløseren / Sv: trenger hjelp til justering av motor som går ugjevnt. på: juli 12, 2012, 19:44:46 pm
På den høyre forgasseren, så kommer man jo greit til justeringsskruen på høyre side rett foran 'halsen' på forgasseren. Men, på den venstre så er jo denne skruen godt gjemt mellom forgasser og kjølehuset på motoren. Hvordan i all verden skal man få justert denne da?
75  Forum / Problemløseren / Sv: trenger hjelp til justering av motor som går ugjevnt. på: juli 11, 2012, 18:22:43 pm
Jeg drar opp denne igjen jeg....

Er det noen av dere som kunne ha tid og lyst til å hjelpe meg med justering av denne motoren her på Kongsberg i løpet av denne eller neste uke? Flau Hæ

Jeg skulle mene å ha nødvendig håndverkøy, og tenningslampe. Det jeg derimot ikke har er kompetanse til å gjøre jobben på egenhånd.
Alternativt, så kan det være til hjelp hvis det finnes en steg-for-steg prosedyre for justering av disse forgasserene. (de har ikke choke)
76  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Puma balljoint forstilling på: juli 10, 2012, 09:23:03 am
sikkert mange som synes jeg er rar men jeg liker store dekk på min 181!)

Det er da ikke rart i det hele tatt! Det å senke en 181 derimot, og sette på den lavprofildekk. Det er bare feil, feil, feil!  Blunker Gliser
(utover moralsk støtte kan jeg desverre ikke hjelpe med spørsmålet ditt)
77  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skal heve bobla litt på: juli 10, 2012, 09:17:47 am
Her står det endel nyttig informasjon om dette: http://vw.zenseeker.net/Wheels-TorsionBars.htm
Litt ned på siden er det en tabell.
78  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forskjellig bredde på fram/bakdekk, lovlig? på: juni 30, 2012, 21:14:11 pm
... (5% avvik frå org, eller noko sånt)

5% avvik gjelder rulleomkretsen på dekket, og ikke bredden.
Når det gjelder bredde så er vel kravene (for nyere biler ihvertfall) at hele dekket skal være innenfor skjermene, Dekket skal ikke ta borti noe som helst ved fullt rattutslag og full fjæringsvei, og så må ikke sporvidden endres mer enn maksimalt 15mm.
79  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forskjellig bredde på fram/bakdekk, lovlig? på: juni 29, 2012, 13:20:07 pm
Helt umulig å få godkjent kan det jo ikke være. Det går jo endel biler med forskjellige dekkdimmensjon foran og bak. Kommer kanskje an på alder på bilen og litt slikt også, men buggyen min er ihvertfall godkjent med bredere dekk bak enn foran.
80  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 62 T1 - 6v Selges i deler-til salgs denne uka. på: juni 21, 2012, 12:23:19 pm
Hei, jeg kan være interressert i starteren. Er den maken til den som jeg har lagt ut bilder av i denne tråden ? http://www.vwnorge.no/index.php/topic,45340.0.html
81  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Empi skiver front selges. på: juni 21, 2012, 12:18:25 pm
Du skriver: med spindler.
Er dette standard-høyde spindler eller senket?
82  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er rattstammen min kortet inn mon tro? på: juni 14, 2012, 09:31:34 am
Åkei.  Glad
men, jeg føler alikevel at noe er feil (men det er jo ikke sikkert at det er det).
Jeg skal prøve å få tatt bilde av min egen buggy, men det er ihvertfall litt forskjell til denne som jeg fant her på forumet.
Her synes ihvertfall rattstammen å være litt lengre enn på min.





edit:
Lagt til bilder av rattstammen på min egen bil.
Det kan jo hende at det er et slags synsbedrag fordi glassfiberstøpen har en litt annen utforming i min bil. Men, det er passe irriterende, fordi rattet da blir veldig lavt, i tillegg til at avstanden til det blir for stor. -Og så butter tenningsnøkkelen når jeg vrir den om.

83  Forum / Teknisk, teori og praksis / Er rattstammen min kortet inn mon tro? (bilder lagt til) på: juni 14, 2012, 09:05:11 am
Det er gjort enedel løene løsningner på buggyen min, og disse driver jeg å rydder opp i nå...
En av sakene som jeg har merket meg er at rattet sitter veldig langt fram, og også litt lavt.Tenningslåsen står nå nesten innunder dashboardet, slik at nøkkelen tar borti glassfiberen når jeg vrir om. Hvis jeg strekker ut pekefingeren når jeg holder i rattet, så tar fingeren i frontruta. Hvordan finne ut om rattstammen har blitt kortet inn? Hvor lang skal standard rattstamme være på en '66-modell?
84  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Tankgiver til '66 Typ1 ønskes, nær Kongsberg. på: juni 10, 2012, 19:36:31 pm
Det ville ha vært supert hvis du har.  Gliser Er bare det som mangler for å kunne sette sammen fronten på bilen igjen.


edit:
Og da ser det ut til at dette har løst seg.   Glad
85  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Tankgiver til '66 Typ1 ønskes, nær Kongsberg. på: juni 10, 2012, 11:24:29 am
Hjelp!

Det ser ut til at giveren til tankmåleren i buggyen min er gåen. Nå er hele dritten demontert, og frontren på bilen må vente til jeg har ny giver på plass.
Er det noen av dere i nærheten av Kongsberg som har en slik giver liggende?
86  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Starter til 1680cc motor. på: juni 08, 2012, 17:41:24 pm
Takker så mye!  Glad

Nå har jeg tatt ut starteren igjen, og målene på aksling og tannhjul stemmer bra med 6V-starteren (ca12,5mm og ca29mm). Jeg har også stålbørstet starteren slik at jeg kan se nummeret på den, og der står det også tydlig 6V og 0,5hk, Delenummer Bosch 0001207001.
Bilen har som tidligere nevnt 12V batteri, og 14V dynamo.

Ett spørsmål til: Hvordan får man ut den gamle fòringa for å sette inn ny? Er jeg nødt til å ta ut motoren for å komme til?

87  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor i Norge får jeg kjøpt eksosanlegg til buggy? på: mai 31, 2012, 18:27:10 pm
Hvordan ver lyden i dette?
88  Forum / Problemløseren / Hvor i Norge får jeg kjøpt eksosanlegg til buggy? på: mai 31, 2012, 17:33:36 pm
Jeg er på jakt etter et nytt eksosanlegg til buggyen min. I dag har jeg to forskjellige anlegg, men begge er av typen med mye lyd. Jeg trenger altså noe som demper lyden som på en normal bil. Det ene anlegget som jeg har er to-delt, og har utblås med marginal lyddemping på hver side av motoren. Her sitter det meste tildekket innumder bakskjermene på buggykarosseriet. Det andre anlegget har rør som går 'i bøy' og tvers over bak reimskiva på motoren. Her samles de fire rørene til ett, og så er det en diger trompet som står oppover her. Jeg vil bytte hele greia, eller evt få tak i noe hvor jeg bytter trompeten på sistnevnte anlegg med et rør som går nedover igjen til en lydpotte. Altså noe slikt som dette eller tilsvarende:




Men, hvem kan ha slikt noe her i landet??
89  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Starter til 1680cc motor. på: mai 28, 2012, 14:04:11 pm
Nå har jeg hatt ut starteren for å se litt. Jeg har også sett etter motor- og gearkassekoder. Det set ut til å være noe slik:
Motorkode: 9  VW  211 101 102 D
Gearkassekode: 36    113.301.103 C     (Det står også noe slått inn under denne, som kan tolkes til: 376.437)

edit: Jeg ser at det står "6V" på startersolenoiden. Bilen har 12V elektrisk anlegg, og 12V batteri.









90  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Starter til 1680cc motor. på: mai 24, 2012, 22:16:12 pm
Skal se om jeg klarer å finne en gearkassekode. Antar at det er den originale 66 kassa, men vi vet jo alle hvordan det er med antagelser... Blunker
Oj, er det forskjell på svinghjulene mellom 6V og 12V også?
Bilen er jo 12V, så da regner jeg med 12V svinghjul. Men, dette kan jeg vel kanskje klare å finne ut av.
Sider: 1 2 [3] 4
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!